Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Lapsemme 4-vuotta on ollut koko kesän pois päiväkodista. Hän on viettänyt kesälomaa kanssamme. (Olemme molemmat mieheni kanssa opettajia, joten loma on aika pitkä.)

Minua pelottaa päiväkotiarkeen paluu. Onkohan lapsemme tippunut kokonaan pois kaveripiireistä? Keväällä hän viihtyi hyvin päiväkodissa ja hänellä riitti ystäviä. Päiväkodin tädit olivat sitä mieltä, että hänellä riitti aina puuhaa ja seuraa. Nyt syksyn lähestyessä, hän on aloittanut iltaisin pienet itkuntirautukset aiheenaan " mulla ei oo syksyllä ketään kaveria" ja " kukaan ei pidä musta päiväkodissa" .

Onko tämä normaalia vai pitäisikö minun olla huolissani?

T: äiti, jota ahdistaa pienen ihmisen pelot

Kommentit (19)

tai oikeastaan tooosi pitkällä sillä olen ollut kotona viimeiset 6 vuotta!

Nyt ovat lapset menossa hoitoon (6v ja 4v). Lapset pärjäävät varmasti, mutta itseä tuo töihinpaluu hirvittää aivan kauheasti! Tuntien valmistelu vie kaikki illat ja yöt ja pitäisi kai lastenkin kanssa keritä olemaan... ja kaikki kotityöt yms.

Huh-huh!

Teillä on hyvä tilanne, koska lapsilla on tulossa sisarus mukaan:)

Meidän ainoa lapsemme joutuu selviämään tilanteista ilman sisarustukea.

...ja niille, jotka kommentoivat, että olisitte hankkineet esikoiselle kaverin tiedoksi, että poistetulla kohdulla ei voi lisää lapsia synnyttää....

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Syksyllä taas tulee porukkaan uusia lapsia ja ryhmäytyminen alkaa lähes alusta. Siinä tulee hyviä ja huonoja ylläreitä, vaikka lapsi olisi ollut koko kesänkin hoidossa. Ja vanhojen kavereiden kanssa synkkaa varmasti, eihän kesä ole heitä erilaisiksi muuttanut.

kaikki menee hyvin, usko pois. Lasta jännittää, anna hänelle aikaa ja anna purkaa tunteitaan.

Lapsi aistii että olette huolissanne ja tämä vahvistaa lapsen tunnetta, että kaikki ei ole kuin ennen loman jälkeen. Ja olet tietenkin erityisen huolestunut koska lapsi on ja pysyy ainokaisena. Äidin huolestuneisuus tarttuu lapseen. EI lapsi ymmärrä sen ajatuksen eroa että äiti on huolestunut lapsen päiväkotiajatuksista vaan lapsi luulee, että äitiä huolettaa päiväkoti myös.

Tänään juuri puhuttiin päiväkodin alkamisesta ja kysyin, tarvitsisiko käydä " tutustumassa" . Tyttö vastasi EI. toisaalta alku on vielä kuitenkin sen verran kaukana, ettei vielä ihan konkreettista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat