Seuraa 

Uuteen aurinkoiseen viikkoon :) Laitoin kaks viikkoa tähän pinoon, ko tekstejä tulee "niin vähän". Nyt en jouda muuta, ko pitää mennä puurontekoon...Palajan astialle myöhemmin.

-AJ-

Sivut

Kommentit (37)

...joko te joulua mietitte?! Meillä olis eka noi nimijäiset ja esikon 6-v.synttärit, niin josko sitten joulukuun alussa alkais orientoitua. Kalenterit toki on mietittävä vähän aiemmin. Meillä on isommille sellaiset pussukkaversiot, johon sitten ostelen aina pikkuisia ylläreitä. Laitan aina vain päivän kerrallaan.. Joulukoristeiden ja muun osalta olen aivan onneton. Kortit ollaan askarreltu lasten kaa, vaikka joka vuos sen jälkeen vannon, että seuraavana vuonna valmiskortit. Mut onhan niissä omatekosissa fiilistä. Ihanathan ne verhot ja muutkin olis, mut taitaapa jäädä tänäkin vuonna. ANoppilassa saa sitten joulua oikein roimasti!

Neitosemme nukkuu... Olen huomannut, että hän on kerrallaan aina suunnilleen tunnin hereillä ja kaipaa sitten unille. ONko muilla näin unisia vauvoja? Tytsimme on siis syntynyt 30.8 eli nyt n.1,5kk... Toki uni on hyvä juttu. Yöt nukutaan ja päivällä on yks 3-4h pätkä ja sitten lyhyempiä unosia. Illalla tyttö on pidempään hereillä ja meinaa kyllä vähän vatsaansa valitella. Meidän aiemmat muksut ei oo nukkunu näin paljon, mutta yksilöllisiähän nämä vaavit ovat.

Mulla on tänään jälkitarkastus ja kauhulla odotan, millaisen tumpelolääkärin saan tällä kertaa. Neuvolan lääkärit ovat olleet viime aikoina aivan onnettomia. Sinänsä kurja juttu. Huomenna aloitamme syyslomaa, eli isommat eivät mee loppuviikosta enää hoitoon. Lähdemme mun vanhempien luo tohon lähelle ja nään siellä mun kaveria, jolla on samanikäinen vauva. Mukavaa touhuta. Ekaa kertaa ollaan vauvan kanssa muualla yötä.

Nyt odottelen vanhempiani ja isosiskoani saapuvaksi. He tulevat vauvaa hoitelemaan koko porukalla. Siskoni matkaa sitten taas pohjoiseen eikä nää siskontyttöään vähään aikaan.

Lyle

Vähän oon pihalla teidän jutuista kun en hetkeen o käyny täälä seurailemassa edes.Jostain syystä aina silloin kun oon yrittäny vauvan sivuille on ollu joku katkos käynnissä.:(

Muutenkin kun on tosiaan aikas vaativainen ja temperamenttinen neiti,ei paljon kerkiä koneella kirjottelemaan saati selailemaan mitään.

Jos ei kukaan minua tunnista niin vähän faktoja:

neiti syntyi 25.8 kiireellisellä sektiolla, hapen ja sydämen hälytysten vuoksi, terveenä ja hyvin voivana. 3800g ja 50,5cm syntyessään ja 6viikkois neuvolassa jo 5020g ja 56,2cm eli hyvin kasvaa pelkällä rinnalla.:D

sektiosta on hyvin toivuttu.:)

Mä en enää painosta ole niin huolissani.raskauden aikana sitä kertyi jopa 20kg kuin tyhjää ja nyt siitä jäljellä enää 4kg,ei haittaa pahemmin...:D

Joo ja joulu tulee ja rahaa ei paljon oo...:( Mut onneks saan vielä tänä vuonna veronpalautuksia 1400e...:P

Timotei ja pikku-J 7vko

Ps.nimiäiset vasta 1.11

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tosiaan joulu tulla hiipii jo kovaa vauhtia...ja sithän vaihtuukin jo vuosi ja taas mennään kohti kesää..=) No mut jos nyt en menis kuitenkaan asioiden edelle.

yritän saada neitiä tuossa nukahtamaan päiväunille omaan sänkyynsä. Tahtois vaan nukahtaa viereen mut haluaisin siitä tavasta päästä eroon. Nyt jo toista tuntia tekee tuolla unta...ei itke eikä kitise mut hirveä huseeraus tuntuu aina välillä käyvän. No katotaan josko onnistuis sinne nukahtaa...

*Puh-karhu*Nii tosiaan mähän oon ollu vasta tiistaina ekan kerran jalkeilla kun sektiopäivä menee sänkypotilaana. Mut haluatko paljastaa mistä päin kymenlaaksoa olet?Mietin tuossa että yks mun vanha tuttu sai tytön heinäkuun ihan lopulla...että siis mahdetaanko olla vanhoja tuttuja=)

Jaahas, täytyiskohän sitä yrittää löytää jotakin syömistä tuolta kaapista...kauppapäivä tiedossa =)

Sismus ja Netta 2,5 kk

meidän 7.-viikkoinen tyttö painaa 5660g ja pituutta 57,4cm. eli iso tyttö, niinkuin neuvolan täti sanoi. sais ollakin, kun syö niin mahottomasti...

täällä kanssa alkaa äiti olla hitusen väsynyt. meillä syödään vähintään 2 tunnin välein (päivällä tosin voi mennä imuttelut niin putkeen, ettei erota mistä yksi syöttö alkaa ja toinen päättyy) niin yöllä kuin päivällä ja siinä välissä sitten ährätään kakkaa ja pierua... yöllä tyttö ei jaksa kuitenkaan rintoja kunnolla tyhjentää, joten aamulla onkin sitten tosi pinkeä olo. päivällä viihdytään edelleen vain sylissä (nytkin on kantoliinassa) tai nukutaan liikkuvissa vaunuissa, eli se äidin päiväunista.

viikonloppuna on sovittu että mies hoitaa pinjan syötöt yhden yön ja mie meen alakertaan nukkumaan korvatulpat päässä. mies onkin tuota alakertaan pakenemista jo muutamaan otteeseen harrastanut, kun joutuu aamuisin aikaisin heräämään töihin. toivottavasti vaan saan unenpäästä kiinni...

nyt syömään lounasta

pömppä ja pinja 7vk

Mihin tää aika oikein juoksee?! Meän neitikin tänään jo 2 kuukautta! Huomenna 2 kk neuvola ja itelle ylihuomenna jälkitarkastus. Eilen mulla taas vauvakuume nosti päätänsä - pahapaha! ;) Malttais nyt yli vuoden kuiten vielä odottaa, mutta saas nähä!

*Seiskaseiska* kyseli nukkumisesta: Uskoisin, että teillä on kyse opitusta nukahtamistavasta (meillä oli kakkosen kohalla aivan samoin) ja siitä onkin sitten vain opeteltava irti. Kuulostaa ikävältä, mutta se on totta, jos haluaa asian menevän kuten mainitsit tai muuten saat olla kantelemassa 10 vuotiaanakin ;) Me ollaan nyt tehty tän kolmosen kohdalla siten, että aloin iltaisin vain viemään sänkyynsä hereillä ja sinne nykysin nukahtaa itekseen. Ja päivällä nukkuu joko omassa sängyssä/sitterissä/vaunuissa ulkona. Vaunuihinkin nukahtaa itekseen eli meillä ei mitenkään erikseen nukuteta. Ja täysin totta on myös tuo, että kun alottaa sen kantamisoperaation tai syliin nukuttamisen, niin sitä saa olla tekemässä sitten aina! Meillä kakkonen vietiin sänkyynsä aina vasta silloin, kun oli nukahtanut joko sitteriin tai lattialle kellon ollessa jo ties mitä, mutta niinhän sitä sanotaan, että vahingosta viisastuu.

Auttaiskohan teillä askelettain eteneminen tossa uudelleenoppimisessa eli viette omaan sänkyynsä ja olette ensin siinä lähellä, jos tulee itkustus ja pikku hiljaa hivuttaudutte huoneesta pois ja kohta ei tartte, ko vain viiä sänkyynsä :) Ja lämmintä vauvan päälle peitoksi tai jos tuntuu, nii kapaloon vaan.

Ja meillä on neiti tottunut onneksi meteliin, ko toi neiti 1,3 vee möykkää minkä kerkeää :) Nytkin tossa hakkaa keittiön lattialla kapustoilla, nii pienin tuhisee vaan vieressä. Nyt on pakko alkaa sapuskan tekoon, joten son morot!

Väsymystä taas täälläkin. Viime viikolla nukuttii jo melkein 5 tunnin pätkiä öisin, mutta nyt ollaan palattu takaisin 3 tuntiin. Ja siitä kun vielä vähentää imetykset ja oman nukahtamisen niin kivan katkonaisia öitä. Nyt nautin hiljaisuudesta kun pikkuemäntä on mummin rakastavassa huomassa. Äitini on aloittanut uuden harrastuksen, vaunujen kanssa kävelyn! Käy lähes päivittäin tyttärentyttärensä kanssa kävelyllä. Ja luojalle kiitos siitä, saan hetken hengähtää.

Varmaan harmaalla ilmalla kin on osansa väsymykseen.

Mutta silti poden huonoa omatuntoa kun vauvani on hoidossa. Kamalaa. Vaikka kuinka yritän ajatella omaakin jaksamista niin omatunto se vaan kolkuttelee... Helpottaa varmaan ajan myötä?

Tuosta nukkumisesta vielä... Jonkun teorian mukaan alle kolmikuinen ei vielä oppisi "huonoille" tavoille. Että vasta nelikuisen kanssa tulisi kiinnittää huomiota mihin lasta "totuttaa". Meilläkin nimittäin nukutetaan sylissä ja siirretään nukkuvana sänkyyn. Poikkeuksiakin tosin on. Päivällä nukkuu vaunuissa ulkona ja nukahtaa usein jo pukiessa tai alas käveltäessä. Käydään pieni lenkki ja kannan kopan kanssa parvkkeelle jatkamaan. Joskus havahtuu kesken hereille, mutta useimmiten jatkaa unia pienellä rauhoittelulla.

Mitähän kuuluu Miijolle ja koliikkilapsen arkeen? Toivottavasti jo voiton puolella.

Tulisi nyt niitä kuivia, aurinkoisia päiviä!

T. Maija ja Oona 8vk

te, jotka syötätte korviketta tai muuten vaan pullosta, niin paljonko teillä menee maitoa?

meillä menty tähän asti täysimetyksellä, paitsi sairaalassa jouduttiin korviketta antamaan. tyttö (7vk) oli nyt sitten viime yön iskän hoivissa, jotta äiti sai nukkua. äidinmaitoa ja nannia meni 12 tunnin aikana 5dl - 4krt 125ml tuttipullollista. yhtä tuttipullollista syötiin 1,5tuntia ja sitten nukuttiin saman verran (eli suurinpiirtein sama tahti kuin imetettäessäkin, meillä noita aventin pulloja, josta oikeesti joutuu imemään)

tuntuu isolta määrältä, kun jossain luki, että 1-2kk ikäinen syö noin 600-800ml vuorokaudessa. ja yöllä meillä kuitenkin syödään vähemmän kuin päivällä (sen tuntee tisseissä)

no neuvolan tätikin sanoi, että tämä on tällainen iso tyttö. ja lääkäri sanoi että 3kk iässä voi jo ruveta antamaan kiinteitä.

täälä kun oli porukkaa, jotka jo antaneet velliäkin, koska aloititte? mitä ja minkälaisia määriä?

maito kyllä näyttää ainakin vielä riittävän (pariin otteeseen joutu yöllä tissejä tyhjentelemään, kun meinas räjähtää - nyt on sitten taas pakkasessa varastoa) , mutta kyllä jo vähän houkuttais tälle meidän pulskimukselle antaa jotain muutakin, ettei tarvis koko ajan tissillä olla. tietysti vois yrittää vielä tonne 3kk asti sinnitellä, jos tyttö vaikka opppis syömään nopeemmin...

aurinkoista päivänjatkoa

Hämärän hiljaista meillä, vanhemmat lapset meni mummon ja ukin kanssa katsomaan pikkuisia lampaita, hmm.. siis karitsoja (oikeesti maatilallinen olen) =) Ja Juha kuorsaa päikkäreitään, jotka eilen olivat 6 h mittaiset, nyt 4 tuntia on ollut unten mailla, arvatkaa montako kertaa on pitänyt käydä tarkistaa ollanko siellä rattaissa hengissä ?? =)

Jälkitarkastuksessa käyty, kaikki kunnossa. Minipilleri reseptin sain, kierukan saan vasta ku on 8 kk synnytyksestä, koska muuten kierukka voi kiinnittyä sektio haavaan tai siis arpeen.

Joulu ei ole meille onneksi ongelma, lehmät täytyy silloinkin lypsää, joten eipä tästä mihinkään lähdetä. Tähän asti kaikki ovat siis tulleet tänne viettämään joulua, mutta nyt siskoni vähän arveli että olisivat kotonaan, mutta niin ne ovat tainneet miettiä muinakin vuosian, mutta jos eivät tule, voi olla että anoppilassa käydään syömässä ja pukkia odottamassa ja sitten tullaan kotiin, (asuvat tuossa 100 m päässä). Mukavaahan se on kun kaikki läheiset ovat saman katon alla jouluna, mutta kun yleensä kaikki stressaa joulusta niin paljon, niin voisi olla mukava välillä kuuntelematta sitä =)

Nyt kahvikuppi kouraan ja sohvalle, nauttimaan tästä hiljaisuudesta

-E- ja Juha 2 kk

Taas yksi viikko aluillaan ja joulu tulla lähestyy =) Kauheeta kun jo nyt alkaa tulemaan joulu juttuja kaupoihin ja mainoksia hui, joka vuosi se taitaa aikaisemmin tulla kohta tulee jo kesäkuussa joulumainoksia ;)

A-J: Miksi et ota niitä ylimääräisiä rokotteita? Jäi vaivaaman kun sanoit että kerrot syyn vasta myöhemmin ;)

Kertokaapa vinkkejä miten saan esikoisen yökuivaksi? Lähes tulkoon joka yö on pissat sängyssä, yleensä käytän hänet yöllä vessassa tai mies käyttää kun töistä tulee, mutta jos ei käytetä on melko todennäköisesti aamulla pissat sängyssä. Tietty rakko on tottunut siihen että se yöllä tyhjentyy, mutta miten asian voisi muuttaa tai saada esikoinen itse huomaamaan yöllä sen pissahädän ja käymään vessassa???Jos teillä on vinkkejä/ehdotuksia niin kertokaa ihmeessä =)

Ärsyttääkö teitä kun lasten kuullen kiroillaan? Minua on alkanut aivan suunnattomasti ärsyttämään se, varsinkin kun huomaan esikoisen imevän kaikki ne kirosanat itseensä. On aivan järkyttävää kuulla 3,5v suusta perkelettä!!!!Kyllä itsellänikin pääsee joskus ärräpää, mutta yritän todellakin välttää niitä lasten kuullen, en vain omien vaan myös muiden. Miksi ihmeessä muut ei kunnioita sitä, olen sanonut ihan suoraan kaikille siskoilleni, anopille, äidille ym, (jopa mieheni kiroaa poikamme kuulten), että eivät kirvaa mutta silti. Niinpä ajattelin ihan "huumorilla" teettää paidat pojille jossa on teksti "ethän kiroa minun läsnäollessani" varmaan naurettavaa, mutta kun ei se minun sanomana näytä tehoavan.

Tuli purettua taas sisäisiä ärsytyksen kohteita =)

Palailen taas =)

Sanna

taas pitkästä aikaa ehdin tänne.

meillä oli sunnuntaina nimiäiset, pikkuinen sai nimekseen Pinja Maria.

ikää on nyt 6,5viikkoa ja kova imuttelu käynnissä - tosin tuntuu että sellaista tää on ollut koko ajan. illalla yleensä syödään 21-01 melkein tauotta, sitten yöunet 01-11 vaihtelevalla määrällä syöttöjä ja päivät meneekin sitten jokainen erilailla. itsekkään en yleensä jaksa ennen tuota yhtätoista nousta, joten päivät tuntuu tosi lyhyiltä, kun on alkanut illat pimetä - ja eikös se pimeä kohta tule jo tuntia aikasemmin kun kelloja siirretään?

joulu ei kyllä ole käväissytkään mielessä, hui hirvitys - taas pitäisi keksiä lahjoja kaikille...

rokotuksista, tuota rotavirusrokotetta ollaan mekin mietitty, edut kun vaikuttaa haittoja suuremmalta - tai siis eihän noista rokotusten vaiukutuksista allergioihin ym taida olla selkeitä tutkimustuloksia? tietyllä skeptisyydellä suhtaudun kyllä ylipäänsä terveydenhoitoon liittyviin 'virallisiin totuuksiin'. esim. äiti tuossa kertoi että kun me oltiin pieniä ravintosuositukset oli kaikkien kolmen vauvan kohdalla erilaiset, vaikka ikäeroa ei ollut kuin pari vuotta...

ja sitten taas tällainen tyhmä kysymys: mistä tietää että rinta on syöty tyhjäksi? olen käsittänyt että ensin olis hyvä antaa vauvan syödä yksi rinta tyhjäksi ja sitten vasta vaihtaa. mutta mistä sen sitten tietää koska pitäis vaihtaa?

nyt taas kutsutaan, joten palailen myöhemmin...

pömppä ja pinja

Pikku poika meni aamutorkuille joten hetki aikaa =) Meillä yöt on ihan kukkumisia täynnä viime yönäkin söi 6kertaa ja oikeestaan joka yönä 5-10krt, velliä annan vielä aamuisin ja päivisin, maha vaivoja ei ole tullut joten tänään annan sitten iltavellit, nannia annan jo myös jonkin verran kun tuntuu omat tissit olevan aina melko tyhjät. Josko se maidon tuotanto sitten loppuu täälläkin, eipä tuo haittaa olen todella tyytyväinen melekin 3kk täysimetykseen =)

Oletteko tehny talvivaate hankintoja lapsille/lapselle??

Kyllä on kallista lystiä joka vuosi ostaa esikoiselle uudet talvivaatteet ja kengät, kasvaa niin hirmu nopeeta, ei toivoakaan että viime vuotiset menisi enää.

A-J ja Tarja-Mamma oletteko käyneet tuossa Kemin uudessa lastenvaateliikkeessä?? Sieltä löytyy melko halvalla vaatteita, kun on aika paljon tarjouksia koko ajan. Talvipuku pitäisi löytää vielä, Santerille olen ostanut jo. On äippäpaketin puku niin iso vielä tän ikäiselle, että lähinnä hukkuu sinne jonnekkin puvun sisään..=)

Ehkäisystä olitte vissiin jutellu kans, mulla oottelee minipillerit kaapissa, mutta ei huvita aloittaa niitä kun menee kierto ja kaikki muutkin sekaisin, kun ne ei sovi mulle. Menkkojakaan ei oo kyllä vielä tullu. Mulla vauvakuume lisäänty taas, kun kaveri ilmoitti miehensä kanssa yrittävän lasta, muistui mieleen heti oma kuumeilu vuosi sitten tähän samaan aikaan ;)

Jaahas lähtis kotihommien pariin, verhojen vaihto odottelee :(

Sanna

Lauantaina sai meidän känkkäränkkä nimekseen Oona Emilia. Ei tullut Justiinaa vaikka mieli olisi tehnyt. On niin Justiinan oloinen.

Vastasinkohan jo tuohon rokotegalluppiin..? No Rotaa mietitään, muuten ei tosiaan oteta ylimääräisiä rokotteita.

Meillä näyttää taas vaihteeksi olevan sellainen vaihe ettei millään malta Oona nukahtaa omaan sänkyyn. Meidän väliin kyllä. Ja iltanukahtaminen on muutenkin hankalaa. Ilmeisesti jonkun verran vielä vatsassa kiertää. Maidotonta dieettiä on pikkuhiljaa purettu ja perjantaina loppuu tod. näk. estolääkityskin. Mennään silloin kuuntelemaan kirurgin arvio niistä kaikista munuaisten tutkimisista. Viimeisessä ultrassa neiti pissi toimenpidepöydälle ja rakon tyhjennyttyä, myös tutkittu munuaisallas "supistui" ja olikin standardimitoissa! Mahdotonta touhua!

Jaaha ja pankkiin hattu kourassa jotta saadaan kämppä valmiiksi!

Meijen tyttö syntyi vasta elokuun puolella, että eipä olla tuttuja.. Mut jos olit jo lounasta syömässä siinä ns ruokasalissa, ni sittenpä ollaan saatettu toisemme siinä nähdä..

Joulua täälläkin jo odotellaan kovasti. Lahjoja on jo hankittuna, esikoisen joulukalenteriasioita mietittynä ja muutaman ajatuksen olen jo suonut joulukorteillekin :) Ja sit pitäs ostaa jouluverhot, kuusenkoristeita ym. Nyt kun on omat ikkunat(tai siis pankin ;) ) ni aion kyllä ostaa jouluverhot. Vuokrakämppiin ei koskaan viittiny ostaa, kun seuraavassa asunnossa ne ei ehkä ois taas ikkunoihin käyny.. Täysillä siis joulua odottelen :)

Jouluun vielä sellainen kommentti, että täällä käydään kauheeta taistelua siitä missä joulua vietetään. Omat sisarukset ja vanhempani asuvat toisessa kaupungissa ja mies tietty sitä mieltä et vietetään joulu täällä hänen perheensä kanssa. Yritin sopia sellaista et jos tästä eteenpäin vietettäisiin vuoroin hänen ja minun perheiden kanssa, mut vaikeeta tuntuu olevan. Ja tokihan voin pakata vauvan autoon ja mennä sinne itsekseni mut oishan se kiva olla myös miehen kanssa samassa paikassa kun meillä nyt tämä omakin pieni perhe tässä on. Onko muilla samoja ongelmia? Ärsyttäääää! :(

Mut nyt meen! :)

Pömppä75.. Mietin noita maidonmääriä ja syömisen hitautta. Tuli meidän kakkosen ajat mieleen. Tytöllämme oli halkio, ja hän söi siitä johtuen tosi hitaasti aluksi, mutta oppi kyllä syömään nopeammin ja yösyötötkin väheni.

Meidän Vilja on ollut tosiaan rintamaidolla, mutta ottaa onneksi pullostakin tarpeen vaatiessa. Viimeksi kun isi hoiteli häntä minun ollessa kampaajalla, meni kahdessa tunnissa reilu 2dl. En sitten tiedä, voiko siitä päätellä maidon menekistä mitään, mutta ei tuo 5dl 12h aikana minusta mitenkään mahdottomalta määrältä kuulosta.

Meillä on neiti jo aamutirsoillaan ulkona. Eilen oli kumma päivä, sillä hän nukkui lyhyitä tirsoja (n. 1h) ja kakkas aina syöttöjen välillä. Yleensä ei kakkaile kuin kerran pari päivässä.. Jotenkin tuntu, et hän varmaan heräs aina suolen toimintoihin, mut tiedä tuosta. Toivottavasti kuitenkin palaillaan normaaliin, eli ainakin yhdet pidemmät (3-4h) unet päivälläkin. Saa sitten isompien kaa paremmin touhuttua.

Nyt aamutoimiin.. Syysloma alkaa olla lopuillaan ja huomenna on paluu arkeen.

Lyle ja neiti 7vk

Onpas harvinaisen kaunis päivä täällä... Eilen oltiin reippaasti pitkällä kävelyllä ja niin sitten kesken matkan alkoi kauhea sade! :) Onneks oli edes vaunujen suoja mukana..itse olikin sitten alusvaatteita myöden aivan märkä!

Huomenna ois sitten neuvola taas pitkästä aikaa. Täälläkin kauhea lista kysymyksiä ja voisinkin oikeastaan tässä muutaman esittää. Eli Iiriksellä on sellainen on/off silmätulehdus ja ollaan laitettu niitä tippoja..Oftan akvakol, onko kenenkään vauvalle tullut niistä mahavaivoja? Ajattelin et kun osahan siitä menee kyynelkanavan kautta suuhun, et voiko se aiheuttaa jotain?Ainakin Iiris aina maiskuttelee vähän tipan laittamisen jälkeen! Tuntuu et kakkaa tulee jatkuvasti ja on jotenkin tosi limaista ja vihertävää ja sit myös pulauttelee sellaista ihan kirkasta nestettä? Mitähän mahtaa olla?

Sit nukkumisesta..Eli välillähän meillä nukuttiin jo lähes täysiä öitä, mut nyt taas heräilee 3 tunnin välein. Voiskohan olla jo aika antaa velliä vai täyttääkö ne yhtään sen enempää kuin maitokaan?Ikää siis jo 3 kk. Täysimetyksellä ollaan menty, mitä nyt hätätilanteissa on turvauduttu korvikkeeseen. Eli jos vaan kokemuksia/tietoa/mielipiteitä asiaan niin tänne vaan.

Mut nyt lähden ulkoilemaan kun niin kaunista ilmaa pukkaa! Ja onnittelut pikku-Juhalle nimestä!

Vaaka ja Iiris 3kk

Heippa, pitkästä aikaa. Joskus välillä olen juttujanne lukenut, mutta nyt sitten yksi kysymys mielessä. Meidän 8-viikkoinen vauva nukkuu päivisin vain sylissä tai vaunuissa. En sitten osaa sanoa, että onko kyse yksilöllisyydestä, eli että ei vain tykkää päivällä sängyssä nukkua/ei osaa nukkua ilman nukuttelua tms vai onko tuohon oppinut. Vannoin esikoisen jälkeen, että kantelemaan ei enää aleta ja tässä ollaan :( Lopulta kantelemaan alettiin, jotta vauva saisi nukuttua, alkoi meinaan huolestuttaa jo, kyllähän vastasyntyneen nukkua pitää. Yöt on aina mennyt aika ok, eli tissiltä olalle röyhtäytettäväksi ja sitten sänkyyn unessa tai ainakin puoliunessa ja suht hyvin on ollut sänkyyn laitettuamme heräilemättä.

Päivisin sitten on kannettu, kunnes on hyvässä unessa ja varovasti sitteriin/sänkyyn. Mutta menee muutama minuutti ja herää. Tämä rumba jatkuu sitten lähes koko päivän. Joskus se on tätä vaunuihinkin laittaessa. Ensin ajateltiin, että ilmavaivoja, että masussa aina kiertää jotain. Mutta havahtuisiko siihen, että ei enää olekaan sylissä? Esikoisen kanssa oli se ongelma, mutta hän ei antanut edes laittaa itseään vaakatasoon, säpsähti siis ihan heti. Kun nyt vauva herää vasta muutaman minsan päästä tai joskus 10min, jopa 20min joskus, niin voikohan se olla sitä samaa?

Päivällä onneksi ottaa nykyään jopa 4h unet vaunuissa, ensin käveltävä vaunujen kanssa uneen ja sitten loput parvekkeella paikallaan. Muut ajat sitten nukkuu kantaessa olalla tai rintarepussa.

Olin tietoinen siitä, että kantsisi alusta alkaen laittaa sänkyyn väsyneenä, muttei nukkuvana. Minä en vaan millään tohtinut pientä juuri syntynyttä, joka on ihan uudessa, suuressa, kylmemmässä ja varmaan pelottavassakin paikassa, jättää sänkyyn yksin kiemurtelemaan, vaan oli mieletön tarve/halu halia toinen uneen. Joten kannoimme pientä.

Neuvolassa sanottiin, että kantsii alkaa nukuttamaan nyt vain yhdessä paikassa vaunujen lisäksi ja laittaa sinne sänkyyn. Jos kiemurtelee tms, niin kädellä painaa tai rauhoittaa muuten jne. Sitten nostaa syliin, jos alkaa kovasti itkemään. Ja takaisin sänkyyn sitten jne jne, kunnes nukahtaa. Jos olisi meidän ainut lapsi, niin olisi helppo koko päivä viettää toista nukuttaen tällä lailla, mutta kun esikoinen 3v. kaipaa huomiota myös, ei hän hiljaa koko aikaa olisi, eikä vauva taas nukahda, jos toinen mölyää vieressä. Ja ulkoillakin pitää ja ruokaa laittaa jne. Joten aika projektilta tuo tuntuisi.

Miten ja missä teidän vauvat nukkuu, nukutatteko vai mitä? Kellään samaa ongelmaa? Ei tämä mitään, jos olisi väliaikaista, mutta tokihan vauva nyt tottuu tuohon kanteluun ja sitten ei enää ole kiva kantaa, kun toinen on 10kg. Oletteko te muut opettaneet muita tapoja vauvoillenne nukahtaa, kauankohan siinä kestäisi, että vauvamme oppisi nukahtamaan sinne sänkyyn ilman kantelua?

Muuten menee hyvin, ihana vauva, mutta tämä unijuttu väsyttää ja kyllästyttää :(

Hei taas pitkästä aikaa..

Täällä sitä jatketaan vauva-arkea.En ollu aatellu joulua ollenkaan kunnes täällä se mainittiin.Se onkin mun mielestä vuoden parasta aikaa.

Meidän pikku-kristian kasvaa hyvin ja on oikein virkeä ja rauhallinen vauva.Sylissä haluaa seistä että näkee.Vauva-asennossa makaaminen ei käy enää.

Nannia pää-asiassa syöpi ja kerran pari tissiä(liekkö tulee mitään)mutta aamulla kuitenkin sängyssä tissi suussa oleilee.Se sopii meille molemmille.

Nyt kolmatta tuntia nukkuu tuossa vaunuissa,öisin saattaa mennä 5 tuntia kerralla.

Olen kyllä nauttinut tästä kolmannesta(lue:viimeisestä!!)vauvasta ihan erillä tavalla kuin muista.Muidenkin vauva-aika ,odotus plus muut toivottuja ja ihania,mutta onko sitä ite sitten kasvanut ja jotain...tiedä häntä.Mut nyt täytyy mennä...T:Roosa ja Kristian

Väsyttää aivan tämä ilma. Jumissa sisällä neidin kanssa. Tosin eipä tuonne harmauteen nyt niin tee edes mieli...

Mutta uniongelmat näyttää toistaiseksi olevan takanapäin! Jaksaa taas hymyilyttää ja nauttia neidin kasvamisesta kun saa itsekin nukuttua. Viime yönä nukkui ensimmäistä kertaa lähemmäs viittä tuntia putkeen! Ja syömisen jälkeen takaisin sänkyyn ja kolme tuntia lisää. Ja koko yö omassa sängyssä. Hyvä mieli :)

Ehkäisygalluppia taisi ollakin jo mutta löytyykö ketään jolle minipillerit sopii? Niin kovasti tuntuu olevan haittavaikutuksia. Itsekin vuodan kuin seula ja päätä särkee ties monetta päivää. En uskalla tuohon imetykseen luottaa. Pikkukakkonen saa tulla hieman myöhemmin..

Ja kun Joulu kolkuttelee jo niin missäs vaiheessa on raskauskilojen tiputus? Itsellä lähti ensimmäisen neljän viikon aikana 15kg ja ne 3 kiloa roikkuu edelleen matkassa, tuntuu jopa tulleen lisää.. Keväällä sitten, ehkä.

T. Maija Ja Oona 7vk

Mielenkiintoinen tuo teoria, oletko Maija mistä kuullut, mistähän voisi lukea lisää? :) Toivottavasti olisi niin sitten! Jos onkin totta, niin kantsisi nyt sitten alkaa tekemään kuitenkin jo muutoksia nukkumisasiaan... Ostin juuri keinutassut pinnasänkyyn, mutta kantsiiko siihenkään opettaa, vaan opettaisi suoraan vaan nukkumaan sängyssä ilman yhtään mitään apukeinoja? Nimim. esikoista nukutan edelleen...

Kaksi asiaa ainakin kuitenkin tulee olemaan paremmin tämän vauvan kanssa vs esikoinen, vaikkei tämä nukutusasia hyvin olisikaan. Annoin esikoisen nukahtaa rinnalle, josta tuli SUURI ongelma päiväunten kanssa. En oikeen jostain syystä ;) tykännyt ajatuksesta, että olisi pitänyt olla tissi hänen suussaan hänen untensa ajan. Toinen se, että nyt emme nuku perhepedissä. Se olisi aivan ihana tapa nukkua, tykkäisin kovasti, mutta esikoinen oli niin iloinen siitä, että maitobaari oli aina vieressä, että tykkäsi ottaa maitoa lopulta _todella_ usein öisin. Ei mikään ihme. Mutta ei noin välttämättä tietenkään tapahtuisi tällä kertaa, mutten halua riskeerata.

Kestovaipoista joku kyseli, meillä on Bumgeniukset esikoiselta valmiina nyt vauvalle, olen ajatellut vähän odottaa, että saan selville vauvan päiväuniajat tarkemmin, sitten on helpompi laittaa täytettä vaippaan. Nyt kun nukahtaa ties milloin, ja tietty juuri silloin, kun ei olisi tarpeeksi paksua vaippaa päällä jne. Sitä meinaan jo kokeiltiin. Mutta pian, en malta oottaa :) Nyt menee rahaa kertiksiin, roskis aina täynnä ja haisee hemmetin pahalle :( Kestot ei vessassa noin haisseet.

Öitä!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat