Vierailija

Tuntuu ainakin itsestä siltä kun kuuntelee toisien vanhempien juttuja lapsistaan ja siitä miten ovat kehittyneet ja kehittyvät, että mitä heidän olisi opittava mihinkin mennessä!!

Siis jo 7-9kk opetetaan potalle?!!! Huh huh... Hienoa jos siinä onnistuu, mut miksi jo niin pian?

1 vuotiaan pitäisi jo osata kävellä sekä puhua!! Ja kamalaa, jos ei vielä osaa niin tulee kamala paniikki, et nyt on lapsessa jotain vialla.

2 vuotias ei osaa erottaa eläimiä. Ei osaa numeroita. Ei osaa värejä, jne. Mitä sitten?? Kyllä se ne oppii. AJALLAAN!

Eikö lapsi saa enää olla lapsi? Miksi sen on opittava niin paljon asioita kerralla? Jokainen kuitenkin kehittyy ajallaan ja oppii asioita omaan tahtiinsa! Eikö?!!

Siksi onkin kurjaa, kun monet vertaa omia lapsia toisiin, todeten et " hitsi ku toi Virtasten Arttu jo osaa lukea ja on 5 vuotias. Ja meidän Pekka ei vielä lue."

Se luo lapselle kamalat paineet oppimiseen, jos tuntee painostusta vanhemmilta, että hänen PITÄÄ jo osata tehdä sitä ja tätä !!

Lapsi oppii ajallaan, kun häntä tuetaan ja annetaan hänen kehittyä omaan tahtiinsa.

Vai oletteko eri mieltä ??

Kommentit (10)

En tarkoittanut tällä loukata. Vaikka niin se tekeekin.

Eikä sinun olisi tarttenut ottaa tätä itseesi.

Tarkoitinkin tällä sitä, että miksi PITÄÄ (ikään kuin väkisin) opettaa lapsi etenemään kehityksessään nopeammin kuin mihin se on esim. kykenevä?!!

Onhan se hienoa jos on jo oppinut päiväkuivaksi ja osaa eläimet, kun sen on leikkien opettanut. Eikä siis ns. väkisin...

ap

Meillä poika 2,5v käy potalla pissillä, mutta pelkää jostain syystä sinne kakkimista. Laskee nätisti viiteen, vaikka olisikin pöydällä vain yksi esine =D. Lähti kävelemään TODELLA aikaisin, puhe jäi vähän jälkeen.

Kun taas tyttö 11kk sanoo jo muutaman sanan, mutta ei onneksi vielä kävele. Ihanaa kun on vauva pidemmän aikaa jota saa kannella.

Enkä ole istutellut potalle, sitten kun täyttää 1v niin sitten pikkuhiljaa.

Meillä mennään omalla painollaan, ei katota edes siskon lapsien menoa.

Niillä mennään niin kun meillä mennään näin.

Kaikilla oma kasvatusrutiini. Mutta enemmän mä huolestun näistä vanhemmista, jotka surevat kun 5v lapsi ei osaa lukea.

Lapsi saa siitä melkoset paineet, ja kärsii myöhemmin varmasti huonosta olosta :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja sanottakoon nyt vielä, että meidän pojalla aloitettiin nyt pottaharjoittelut, kun poika täytti 2v. Aikaisemmin hänellä ei ollut itse siihen mitään mielenkiintoa, ikäänkuin pelkäsi pottaa aiemmin (uskalsi istua siihen vaatteet päällä, muttei paljain pepuin), enkä koskaan ole häntä pakottanut. Nyt hänelle vihjaisin, etää " isot pojat" käy potalla ja niin vaan tää synttäreistään onnellinen 2v meni potalle. Mitään ei ole siihen vielä tullut, mutta uskaltaa sentään mennä pyllyllä jo siihen istumaan!

Vierailija:

Lainaus:

Kaikilla oma kasvatusrutiini. Mutta enemmän mä huolestun näistä vanhemmista, jotka surevat kun 5v lapsi ei osaa lukea.

Lapsi saa siitä melkoset paineet, ja kärsii myöhemmin varmasti huonosta olosta :(

Mä itse opin lukemaan kunnolla vasta 9 vuotiaana! Enkä häpeä sitä sanoa " ääneen" . Opin muutenkin asioita hitaammin, mutta kun ne kerran opin niin ne pysyykin sit aina päässä! =)

Sama kuin pyörällä ajo! ;)

ap

Me sitten varmaan ollaan " tollasia" . Potta on ollut kuvioissa alle vuoden ikäisestä lähtien - miksi ei? Lapsi on ollut päiväkuiva 1,5 -vuotiaasta, eiköhän se ole lapsellekin paljon mukavampaa. Lapsi osaa nyt 2-vuotiaana numerot suunnilleen ja kirjaimia paljon, eläimiäkin tunnistaa vaikka kuinka monta. Kaikki oppiminen on tapahtunut leikin varjolla, ei lasta missään pulpetissa olla istutettu. Kun lapselle puhuu ja se kanssa leikkii, se vaan oppii. Sopii ap:n miettiä, pitäisikö ehkä puuhailla jotain sen lapsen kanssa, jos ei vielä 2-vuotiaana mitään eläimiäkään tunnista.

Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan... ja omalla painollaan. Mun nuorimmainen (ens kuussa täyttää 2v) osaa muutamia sanoja, mutta ei puheesta saa selvää tuon taivaallista. Neiti ennemmin kiipeilee ja temppuilee kun puhuu:) Ja sen näkee kyllä jaloista. Mustelmia tyttö taas täys.

Nokkamuki on käytössä ruokaillessa.

Tuttipullo taitaa tuoda hänelle sen turvallisuuden tunteen ja siksi en ole vielä voinut poistaa pulloa häneltä. Vaikka siskoni kauhistelee asiaa!

ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat