Seuraa 

Taannoisella Tukholmanreissulla oli vauva ja lähes 5-vuotias mukana. Ajattelin että vanhempi jaksaa kyllä kävellä, mutta niin vaan kävi, että etäisyys laivalta Drottninggatanille kävi aika raskaaksi sen ikäiselle kesähelteellä. Onneksi kantoreppu oli mukana, ja isompi lapsi pääsi välillä lepuuttamaan jalkojaan kärryihin, jotka varmaan kantokykynsä äärirajoilla olivat.



Päätin että kyllä seuraavalle kaupunkipatikointireissulle isommallekin täytyy antaa mahdollisuus huilata rattaissa - ei kaupunkikävelyt muutenkaan ole kovin mieluisia leikki-ikäisille. Me aikuiset emme kuitenkaan väsy samalla tavalla.

Ongelma on vain se, että tyttömme on pitkä (117 cm) ja varsin painavakin ikäisekseen (29 kg). Kestääkö mikään kevyt, taitettava, helposti mukaan otettava kärrysysteemi enää sen kokoista?



Toinen mahdollisuus olisi ehkä hankkia uudet hyvät ja tukevat matkarattaat pienemmälle ja vaihdella sitten työnnettävää lasta tarpeen mukaan.



Onko teillä muilla kokemusta kahden näin eri-ikäisen ja -kokoisen lapsen lykkimisestä matkoilla?



Kommentit (15)

Keylimepie kiltti... kuten sanottu, mielipiteesi ei kiinnosta pätkääkään. Lapsen henki ja turvallisuus ja minun mielenrauhani ovat ykkösasia ja jos joku sentakia ei saa unta yöllä, että 5,5vuotias tai 4 vuotias tai vaikka 10v istuu rattaissa, niin voipi sitten hankkia itselleen niitä unilääkkeitä.



Enpä edes vaivautuisi em. vastaamaan, mutta pakko sanoa tämä: kun esität kärkkäitä kannanottojasi, niin kannattaisi varmaan edes ensin ottaa selvää faktoista, ettei tee itseään ihan naurunalaiseksi näin " julkisesti" . ADHD-tapauksia! Ei hoideta rauhoittavilla vaan stimulanteilla=piriste. On se vaan elämä ihmeellistä....



Alkuperäiselle ehdottaisin esim. kunnollisten Brion Ponyjen tai Emmaljungan Softyjen hankkimista. Hyvät perusrattaat pitkäksi aikaa ja myytyäkin saa. Kestää myös isomman matkustajan ja ovat paljon paremmat työntää kuin mitkään matkarattaat. Mielestäni sinun ei tarvitse " kiduuttaa" itseäsi tai lastasi juoksuttamalla häntä pitkiä matkoja väsyneenä, vaikka täällä jotkut luulevat tekevänsä lapsistaan jotain ekstraa kävelyttämällä... Kyllä ne oppii kävelemään kaikesta huolimatta!

Kurjaa, kuinka asiallinen kysymys käännettiin jälleen kerran toisten kärkkääksi arvosteluksi. Eiköhän jokainen meistä osaa tehdä omat päätöksensä ja ratkaisunsa lastensa kasvatuksen sekä hankintojen suhteen. Alkuperäinen kysymyshän koski vain matkarattaita? Ap ei kaivannut arvostelua tai vastauksia siihen, miksi rattaita tarvitaan... Saati sitten myöhemmin omista kokemuksistaan kertoneet. Kukin taaplaa tyylillään :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Älä vaan hanki rattaita noin isolle. Meidän poikakaan ei olisi jaksanut kävellä ihan kaikkia matkoja koko päivän aikana, joten menimme pidemmät etapit metrolla (esim. Slussenilta T-centralille) ja kävelimme sitten lyhyemmät matkat. Suosittelen!



24 tunnin lippu maksaa 90 kruunua/aikuinen ja lapset menee ilmaiseksi. Jos paljon menee edestakaisin tulee halvemmaksi kuin kertalippu.

Niin, kun ei se elämä voi olla pelkkää terapiaakaan. Meillä tuolla kuopuksella on lisäksi myös astma... Joskus voi lähteä harjoittelemaan asioita ja joskus yritetään helpottaa lapsen elämää kaikin keinoin jotta hänkin voi välillä nauttia elämästä. Vaikka joku ehkä toisin kuvittelee, niin lapsi ei nauti sairauksistaan ja ne helpotukset joita hänelle voi tuottaa ovat tarpeen, jotta hänen elämälaatuunsa saataisiin edes vähän normaalin tuntua.



Toisaalta lapsiakin on tosi erikokoisia, joten pelkästään rattaissa istujan kokoa ei kannata " päivitellessään" tuijottaa. Meillä kukaan ei katsonut pitkään keskimmäisen ratasmatkoja 4-vuotiaana. Olihan pojalla pituutta peräti 92cm ja painoa sellaiset 13-14kg ;-) Yksi sun toinen 2-vuotias oli huimasti häntä isompi!

Kyllä esim. erityislapset voivat tarvita rattaita pidempäänkin, ei kukaan ulkopuolinen voi määritellä koska rattaiden aika on ohi.



Meidän syksyllä 6v täyttävän ADHD-tytön kanssa en todellakaan lähtisi reissuun ilman rattaita, vaikka pääasiassa yleensä käveleekin matkat. Kokeiltiin syksyllä kanarialla ja niin sitten jouduttiin vuokraamaan jotkut pikkusatkut jotka nitisi liitoksissaan. Tyttö on onneksi suht pienikokoinen, eli alle 110cm (olisko jotain 105cm/22kg).



Syy miksi rattaita tarvitaan yhä, on se, että vieraissa paikoissa jossa on paljon virikkeitä tyttö saattaa lamaantua niin ettei pysty kävelemään mihinkään... ja se sitten tarkoittaa sitä, ettei todellakaan kävele. Tervetuloa vaan seuraavalle matkalle mukaan joka jaksaa yli 20kg kantaa edes puolen kilometrin matkan... Tai vaihtoehtoisesti alkaa käydä ylikierroksilla ja juoksee minne sattuu (esim. tielle autojen sekaan=on myös hahmotushäiriö, eikä pysty arvioimaan autojen tai pyörien etäisyyttä ja lähestymisvauhtia)...



Jos vähänkin on muuta kannettavaa, niin aika mahdoton on väkisin kädestä kiinni pitää rimpuilevaa ja huutavaa lasta! Siispä siinävaiheessa meillä joko lapsi tai vaihtoehtoisesti kantamukset siirtyvät rattaisiin jotta päästään perille hengissä, terveenä ja täysissä sielun ja ruumiin voimissa ;-) Sanokoon muut ihan mitä lystää! Se kun on huolista pienin (se toisten mielipide meinaan!).



Isommat eli pian 13v esikoinen ja 11v kuopus, ovat pääsääntöisesti luopuneet rattaissa istumisesta n. 4v iässä.

masunasu:

[quote]


Meille hankittiin Techno XLR sattarit, koska lapsemme varsin isokokoisia.





Mistä ostit? Saako noita suomesta? Minkä hintaiset ovat?



Meille hankittiin Techno XLR sattarit, koska lapsemme varsin isokokoisia. Näissä matkiksissa painosuositus 29 kg. Kestävät varmaan enemmänkin painoa. Niissä on leveä istuinosa ja ainakin jalktuki suunniteltu aika pitkälle lapselle. Meidän esikoisen jalat eivät jalkatuelle ihan yltäneet ja hänellä pituutta reilu 100 cm. Ainakin aiemmat max 15 kg suosituksella olevat Maclarenin mallit ovat varsin kestäviä, sillä etelänmatkoilla olen usein katsellut, kuinka britit työntävät sattareissaan isompiakin lapsia...



Näissä menopeleissä on suht isot renkaat ja kaikki herkut. Käyppä kurkkaamassa esim. Maclarenin omilla sivuilla www.maclarenbaby.com

Ihan vain senkin takia että on noin painava ja tekisi varmasti paljon parempaa pienelle kävellä ne matkat.



5-vuotialle ei mielestäni kannata enää esittää että kaikkeen on helpotuskeinot kunhan vaan vähän ulisee.



Vai onko nyt kyseessä se että vanhemmat ei yhtään osaa miettiä millaiset kävelymatkat ja lomailu on lapsille sopivia?



No, oli mikä oli, rattaat ei varmastikaan ole ratkaisu.

Joku muukin oli suositellut noita McLareneita. Ne voisivat olla hyvät ja pitkäikäiset nyt vielä vauvaikäisenkin lapsen käyttää.



Pelkäsinkin vähän että keskustelu menee jonkinasteiseksi väittelyksi siitä saako 5-vuotias enää ollenkaan istua rattaissa. Jossain muulla palstalla näin kävi.



Joka tapauksessa, reissatessa voi olla tilanteita jolloin joutuu kävelemään pitkiä matkoja ja isompikin lapsi väsyy, etenkin kun on kuuma ilma. Talveksi suunnittelemme omatoimikaukomatkaa, jolloin kunnon rattaille tulee olemaan tarvetta. Joskus tuntuu yksinkertaisesti kohtuuttomalta odottaa leikki-ikäiseltä pitkien matkojen tallustamista. Aikuiset jaksavat aivan eri tavalla, ja silloin jonkinlainen kanto- tai lykkimisratkaisu on hankittava, jos liikennevälineitä ei halua tai voi käyttää.



mammamuu2:

Lainaus:


Kyllä esim. erityislapset voivat tarvita rattaita pidempäänkin, ei kukaan ulkopuolinen voi määritellä koska rattaiden aika on ohi.



Meidän syksyllä 6v täyttävän ADHD-tytön kanssa en todellakaan lähtisi reissuun ilman rattaita, vaikka pääasiassa yleensä käveleekin matkat. --



Syy miksi rattaita tarvitaan yhä, on se, että vieraissa paikoissa jossa on paljon virikkeitä tyttö saattaa lamaantua niin ettei pysty kävelemään mihinkään... ja se sitten tarkoittaa sitä, ettei todellakaan kävele. Tervetuloa vaan seuraavalle matkalle mukaan joka jaksaa yli 20kg kantaa edes puolen kilometrin matkan... Tai vaihtoehtoisesti alkaa käydä ylikierroksilla ja juoksee minne sattuu (esim. tielle autojen sekaan=on myös hahmotushäiriö, eikä pysty arvioimaan autojen tai pyörien etäisyyttä ja lähestymisvauhtia)...



Jos vähänkin on muuta kannettavaa, niin aika mahdoton on väkisin kädestä kiinni pitää rimpuilevaa ja huutavaa lasta! Siispä siinävaiheessa meillä joko lapsi tai vaihtoehtoisesti kantamukset siirtyvät rattaisiin jotta päästään perille hengissä, terveenä ja täysissä sielun ja ruumiin voimissa ;-) Sanokoon muut ihan mitä lystää! Se kun on huolista pienin (se toisten mielipide meinaan!).



Isommat eli pian 13v esikoinen ja 11v kuopus, ovat pääsääntöisesti luopuneet rattaissa istumisesta n. 4v iässä.




4 vuotiaskin on tosi vanha käyttämään rattaita!

Ja mitä tulee adhd-tapauksiin, niin eikö niiden tulisi harjoitella kuitenkin sitä normaalia käytöstä ihmisten ilmoilla eikä aina päästä helpommalla? Tai jos eivät opi olemaan muuten, niin sitten rauhoittavat kehiin.

Ja ehkä arkiliikunnan lisääminen voisi tehdä hyvää ;o) Meillä 8-vuotias, joka kilon painavampi (30 kg), pituutta tosin 141 cm ja rattaissa viimeksi hätätilanteessa = Tukholman reissulla 3,5-vuotiaana.

Täytyy sanoa, että ollaan monena kesänä reissattu Tukholmassa ja ne välimatkat todella ovat pitkiä isommallekkin lapselle ja aikuisellekkin. Kyllä viime reissun jälkeen hoideltiin rakkoja jaloista yhdeltä sun toiselta. Välimatkat ovat pitkiä sekä Vikingin että Siljan terminaaleihin. Kun koko päivän kävelee kaupungilla ja kantaa ostokset mukanaan niin hiki tulee vaikka käyttäisikin metroa tms. julkisia. Silti juuri kävely esim. Vanhan kaupungin läpi tai Skanssenilla on mielestäni parhaita juttuja Tukholmassa.



Ja kun reissusta maksaa, niin on siitä oikeus nauttiakkin. Ja jos lapset eivät jaksa niin on se nautinto pois vanhemmiltakin. Sitäpaitsi, meillä kaikki muksut ovat nukkuneet päiväuniakin 5-vuotiaina, kuka säännöllisemmin, kuka satunnaisesti, mutta nukkuneet kuitenkin!



Talvella lähdetään Taimaahan 2 viikoksi ja rattaat mukana tottakai. Toista kertaa en samaa virhettä reissuun lähtiessä tee. Lapsi kävelee jos jaksaa ja jos ei, niin sitten istuu rattaissa :-) Ei elämästä tarvitse tehdä hankalaa tekemällä, niitä hankaluuksia osuu kohdalle ihan tekemättäkin ja ihan riittämiin.

Kantoreppu ja seisomalauta vaan. Ja toisekseen kuten muutkin ehdottivat, että siirtymät mahdollisuuksien mukaan metrolla tai jollain muulla. Kyllä se vaihe menee äkkiä ohi, kun lapset kasvaa, että jaksaa sitten taas kävelläkin.



Rattaissa taas Brio Race ainakin on aika hyvä (painoraja siinäkin 20kg), tai jotkut ihan kunnon pyörillä varustetut istumarattaat. Ne ehkä kestäisi vielä noin painavaa, tosin ei ihan suositusten mukaisesti, ehkä käytettynä vois ostaa...?

hyrysysy:

[quote]


masunasu:

[quote]


Meille hankittiin Techno XLR sattarit, koska lapsemme varsin isokokoisia.





Mistä ostit? Saako noita suomesta? Minkä hintaiset ovat?



Ainakin Vaunuaitta Lauttasaaressa myy näitä... Maclarenit myynnissä myös Pikku Hurmurissa Tikkurilassa. Hinta siinä 300 ¿ tienoilla vähän alle tietääkseni. Itse tilasin Saksasta.



Painoraja on brittistandardien mukaan testattu 15 kg ja jenkkistandardien mukaan 29 kg. Meillä hankittiin nämä ihan sen takia, että lapsukaiset ovat pitkiä ja näissä tilaa selvästi muita matkiksia enemmän. Lisäksi menevät pieneen tilaan kasattuina. Eipä meillä 3 vuotias näissä ole juuri matkustellutkaan... Yleensä kävelee reippaasti useita kilometrejä. Pikkuveljelle nämä hankittiin :).



tosiaan löytyä. Painorajat ainakin riittä eikä ole kaarta tiellä. Aina ei kannata heti arvostella vaikka itsekin välillä ihmettelen, kun " isoja" viedään rattailla. No menipä mullekin luu kurkkuun, kun kaveri vei yli 4v rattailla, koska pahan astman takia ei lapsi jaksanut kävellä talvella pakkasessa kuin muutaman sata metriä. Niin ja liikuntahan se on hoitona siihenkin sairauteen vaan ei aina =)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat