Vierailija

Hyviä vinkkejä, suosituksia.

En ole edes nähnyt koskaan kestovaippaa, että niin alussa olen ajatukseni kanssa

Kommentit (19)

Ei ole rumpua meilläkään. Nyt aluksi on villakuori+harsosysteemi ja katsellaan miten lähtee

innostus tai ei lähde. Mies on myönteinen noiden suhteen, siitä ei pitäs olla kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sieltä löytyy vähän liikaakin tietoa... älä lannistu vaikka ensi lukemalta et tajua puoliakaan.

keskustelu-osiossa muistaakseni yleistä vaippailusta-puolella oli keskustelu jossa oli kirjoitettu vinkkejä aloittelijoille. Aloita vaikka siitä!

cittaresta ja prismoista löytyy kestovaippoja jos haluat mennä hypistelemään...Yleensä niissä on jonkinlainen ulkovaippa ja sisävaippa, jolloin sisävaippoja (liinoja, harsoja tai muuta) pestään ja ulkovaippaa ei tarvi pestä kun vain jos se likaantuu. Meillä oli varmaankin 3 ulko ja n. 20 sisävaippaa; sillä määrällä tulee toimeen

Vierailija:

Lainaus:

Näköjään painosuositukset ovat laitettu mihinkin kokoon, pitääkö nuo suositukset miten hyvin paikkaansa?

Riippuu valmistajasta, mutta esim Fuzzeissa on niin hyvät säätömahdollisuudet, että monet siirtyvät s-kokoisista suoraan Petite -kokoon (M-koon leveys, L-koon pituus). Eli kahdella vaippakoolla pärjää koko vaippaiän.

Mitä olet mieltä tästä äityyspakkauksen vaipasta?

En ole käyttänyt, mutta muilta kuultuna ei ole kovin hyvä. Moni aloitteleva on harmitellut sitä, että meinasi koko kestovaippailu loppua äp -pakkauksessa olleen huonon vaipan takia.

Miten miehet lähteneet mukaan kestovaippailuun, veikkaan, että siinä yksi kompastuiskivistä meillä.

Meillä aloiteltiin Fuzzeilla ja ne ovat niin helppoja käyttää, että myös mies alkutahmeuden jälkeen (ei mennyt varmaan kuin pari viikkoa) alkoi laittaa niitä vauvalle ihan vapaaehtoisesti. Nykyään minä käytän usein vauvalla sisätaskuvaippa/villahousut yhdistelmää ja mies laittaa yleensä aina Fuzzyn.

Kuinka vaippaa puhdistetaan ennen pesua? pesettekö vaipat erikseen?

Pissavaippoja ei tarvitse huuhdella. Kakkavaipasta kippaan pökäleen pönttöön ja huuhtelen. Maitokakassa olevan huuhtelin. Sitten meillä on vaippavati, jonne laitan lorauksen etikkaa (ihan tavallisesta ruokakaupasta) ja vettä. Ja vaipat sinne likoamaan ja pesua odottamaan. Otan imut pois vaipasta ennenkuin laitan likoomaan, että voi suoraan laittaa vaipat koneeseen.

Etikan takia ei ole hajuhaittoja. Alkuun pesin yhden vaippakoneellisen joka toinen päivä. Mutta sittemmin olen pessyt myös vaippoja esim joka päivä muiden vaatteiden joukossa. Pysyvät puhtaampina, jos pestään erikseen sillä muuten ottavat väriä muista vaatteista. Mutta eipä sekään paljoa haittaa.

Sopivista pesuaineista löytyy lista kestovaippainfon nettisivuilla.

-ap-

Fuzzy Bunz -merkkinen taskuvaippa on Suomenkin eniten ostetuin varmaan just sen takia, että on hyvä ja säätömahdollisuudet monen kokoiselle vauvalle.

Olen kokeillut myös monia suomalaisten valmistajien tekemiä (olisi kiva suosia suomalaista), mutta ne ovat lähteneet kiertoon sillä ovat fuskanneet joko haaroista tai esim. tarraompeleiden kohdalta.

Eli kannattaa aloittaa Fuzzeilla. Fuzzeissa on todella hyvä jälleenmyyntiarvo myös. Nykyään kun tilaa Fuzzeja niin siihen kuuluu myös imu mukaan eli yhdellä hinnalla saa " koko vaipan" .

Toinen vaihtoehto on sisävaippa (ei kosteussulkua) ja siihen päälle joko villahousut tai sitten joku kuorivaippa. Sisävaipaksi käy harso, muotoonommeltu sisävaippa tai esim happy nappy taiteltava prefoldi.

Itse tykkään enemmän villahousuista kuin kuorivaipoista. villahousut ovat pehmeät vauvan päällä ja 100% pitävät. Kuorivaippa on usein jäykkä ja kova (ainakin villahousuihin verrattuna). Villahousut ovat lisäksi helppohoitoiset. Pesu 2-6 viikon välein riittää. eikä hajua ole.

Kysele, jos haluat tietää lisää!

Itse en mielelläni laita rumpuun mitään vaippoja missä on pul:ia eli siis sitä laminoitua kosteussuojamateriaalia. Olen muutamat aio:t pilannut sillä, sillä rumpuhan tunnetusti kuluttaa materiaalia enemmän. Reunat ovat kuluneet vaipoista ihan liian nopeasti :( Nyt käytössä Tirsokkaan ja Tiriksen aiot ja kuivavat aika nopeasti narulla. Suosittelen :)

Käyttöön ei ole vielä päässyt, mutta kuori on ainakin oikeasti laadukas ja hyvä. Sisävaippakin tuntui ihan mukavalta. Uudessa on siis eri vaippa kuin aiemmassa pakkauksessa.

Joku kehui Fuzzeja. On suosittu vaippa, mutta on täysin lapsesta kiinni, mikä taskuvaippa istuu. Meillä esimerkiksi on Muksut-taskuvaippa istunut paljon paremmin.

Yleisohjeena sanoisin, että osta vain yksi tai kaksi kappaletta erityyppisiä vaippoja ja kokeile niillä. Siitä voi sitten helposti laajentaa. Kannattaa lukaista äitiyspakkauksen kestovaippaopas, siitä saa hyvän peruspohjan, jonka jälkeen kestovaippainfon sivujen materiaalikin aukeaa ihan toisella tapaa. Onnea matkaan! Parhaiten saa tietoa ottamalla yhteyttä kestovaippatukihenkilöön tai kestovaippailijaan.

Minä kävin hulinoilla katselemassa ja kyselemässä vaipoista. Nyt on joitain vaippoja yhtä lajia ja kokeilen niillä niin kauan kun mahtuvat vauvan päälle. Valmistajaa ja systeemiä on niin monenlaista että jostain se on lähdettävä liikkeelle.

Jos perheessä ei ole kuivausrumpua niin ei varmaan kannata ostaa AIO (all in one) vaippoja, sillä niiden kuivatus narulla kestää todella kauan.

Siksi parhaimpia ovat täyttövaipat eli taskuvaipat, jolloin ne kuivuvat nopeasti ja lisäksi lapsen kasvaessa saa säädeltyä helposti imujen määrää. Tai laittaa päiväunille yhden lisäimun lisää.

Näköjään painosuositukset ovat laitettu mihinkin kokoon, pitääkö nuo suositukset miten hyvin paikkaansa?

Miten miehet lähteneet mukaan kestovaippailuun, veikkaan, että siinä yksi kompastuiskivistä meillä.

-ap-

Vierailija:

Lainaus:

Eivät ole kovin tiukkoja nuo suositukset. Itse olen käyttänyt vaippoja pidempään kuin kokosuositus on, ja ostanut usein tavallaan yhtä kokoa pienempiä. Riippuu paljon lapsen ruumiin rakenteestakin ja vaipasta, mutta minusta suurin osa on liian suuria mitoitukseltaan.

Lainaus:

Ei ole lempivaippa. Ihan toimiva, mutta kuoret ovat kahisevat, selkäpuolen kuminauha painaa helposti, imukyvyltään ei ole paras mahdollinen ja kyljestä vuotaa helposti, kokonaisuus on huonosti istuva. Käytän kuoria muiden vaippojen kanssa, koko settiä todella harvoin.

Lainaus:

Meillä mies oli heti ajatuksessa mukana kun luki äitiyspakkauksen esitteen ja itse asiassa otti asian puheeksi ennen kuin ehdin itse siitä mainita. Meillä on samanlaiset arvot tässä.

Lainaus:

Pienen vauvan kakkavaipat huuhtelen. Kiinteiden aloituksen jälkeen kakka muuttuu pökäleiksi, joten usein pelkkä pönttöön karistaminen riittää. Pissavaipoille en ole tehnyt mitään, paitsi isomman lapsen yövaippoja olen säilönyt etikkavedessä. Pesen vaipat erikseen nyt kun on myös vauva talossa. Ennen vauvan syntymää pesin isomman satunnaiset yövahingot lakanapyykin kanssa. Meillä ei ole kuivausrumpua.

Olen käyttänyt lapsilla harsoja ja villahousuja/PUL-kuoria kunnes ovat oppineet kävelemään. Kävelevällä lapsella harso ei ole enää pysynyt paikoillaan ja olen itse ommellut tarrallisia sisävaippoja, joita olen käyttänyt pääasiassa PUL- tai villaisten tarrakuorten kanssa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat