Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

lapseni on 2,5-vuotias. Hän käy vielä jatkuvasti tissillä, nukkuu yöt tissi suussa minun ja mieheni välissä. Jotenkin tunnen sosiaalista painetta lopettaa imetys, mutta itse en mitenkään haluaisi. Siihen on kaksi syytä: oma laiskuus ja lapsen tarpeet.

Tyttö todella tarvitsee tissiä ja tarvitsee vierellä oloa. Hän pelkää pimeää ja yksinoloa todella voimakkaasti. Hän ei osaa nukkua ilman tissiä. Hän saa ravinnostaan yli puolet vieläkin rintamaidosta.

Minä taas en jaksa valvoa nukuttamassa lasta vaan haluan itse nukkua. Unikoulua en suostu pitämään, itse kärsin vieläkin lapsuuden pelottavista illoista ja öistä. En jaksa myöskään ryhtyä pitämään meillä säännöllisiä ruoka-aikoja yms, mitä tarvitaan jos lapsi ei enää syö tissistä silloin kun huvittaa.

Onko minun pakko ottaa itseäni niskasta kiinni ja ryhtyä inhaksi äidiksi joka kieltää kaiken kivan, niin itseltään kuin lapseltaan? Miksi olisi? miksi ei?

Kommentit (16)

Vierailija:

Lainaus:

Oletko ap ajatellut kuinka sitten pärjäätte jos tulee

tilanne että jouduttekin nukkumaan erillään?Ja kumpikaan ei siihen ole yhtään tottunut. Noin ison lapsen olis kyllä aika vähitellen oppia olemaan muutenkin kun vieressä tissi suussa.

Jolloin mieheni on ollut yksin tytön kanssa yön ja viihdyttänyt ja kanniskellut häntä sitten koko yön. Kellekään vieraalle en ole moista vaivaa viitsinyt antaa ;)

ap

Ihmettelen kyllä, että miksi olette sen iltatähden tehneet, jos hänelle ei enää jakseta tarjota edes päivän säännöllisiä aterioita. Eikö tämä nuorinkin lapsi ansaitsisi kunnon huolenpitoa. Eihän ole hänen vikansa, että syntyi perheeseen viimeisenä.

Eikä ole ihmekään, että on rinnassa kiinni koko yön. Ei se välttämättä ole henkistä tarvetta, vaan lapsi saattaa imeä ihan nälkäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vasta oli ohjelma, jossa 7-vuotiaskin imi tissiä. Vasta oli ohjelma, jossa perheen 2 teini-ikäistä poikaa nukkui samassa huoneessa vanhempiensa kanssa.

Missä se raja sulla ap menee? Kuinka kauan ajattelit tuota jatkaa? Annatko lapsen tissitellä ja nukkua vieressä vaikka kouluikään jos hän haluaa?

meillä 2-vuotias yötissillä kävijä. Päivisin on tarkka rytmi ja ruoka-aikoihin syö loistavasti ja paljon. Silti syö yöllä ja päivisin satunnaisesti lohtutissiä.

Ei ole ainokainen, ja lisää lapsia on luvassa myöhemmin.

Huudatus ei toimi. Kun äiti on talossa, lapsi vaatii tissiä. Jos äiti on poissa, ei tarvitse yöllä mitään, ehkä vettä mukista, osaa pyytää. Äidin paikalla ollessa eri juttu.

[/quote]

Perhepesissä voi nukkua, vaikkei imettäisikään. Näin meillä, siis olen tuo, joka lopetti imettämisen lapsen ollessa 1v2kk (mutta perhepedissä nukutaan edelleen)

[/quote]

mutta jos vain tissi pitää lapsen unessa niin se ei paljon auta jos se pomppii sängyssä vanhempien päällä pitkin yötä. Sitä paitsi minusta on tosi hankala ajatus pitää rakasta tissiä kädenojentaman päässä mutta ei antaa. Varsinaista kiusantekoa. Mieluummin sitten siirrän vaikka isompien sisarusten huoneeseen ulvomaan.

ap

Oletteko ajatelleet yrittää lisää lapsia? Kaipaisitko vielä vauva-aikaa?

Lapsesi on jo niin iso, että tarvitsee muutakin ruokaa kuin rintamaitoa. Säännölliset ruoka-ajat tuovat teille kaikille rytmin päivään ja samalla voit välittää lapsellesi terveellisiä ruokatottumuksia (säännölliset ateria-ajat, lämpimät ateriat pari kertaa päivässä, tuoreita hedelmiä ja vihanneksia jne.). Rutiinit on joskus puuduttavia aikuiselle, mutta lapsi hyötyy pidemmän päälle, kun saa mallin " säännöllisistä elämäntavoista" . Voihan loma-aikaan ottaa rennommin ja hieman höllätä rutiineista.

Perhepeti on ihanteellinen monelle pienelle lapselle, siitähän ei tarvitse luopua. Tosin pikkuhiljaa voi ottaa tuon " sivuvaunun" käyttöön ja antaa lapsen opetella nukahtamaan omaan sänkyyn. Voithan itse nukkua vieressä parisängyssä edelleen, vaikket enää imettäisikään.

Vierailija:

Ihan oikeastiko koet pääseväsi helpommalla, kun imetät jo isoa lasta?

Itse vieroitin lapsen 1v2kk iässä, kolme yötä meni, niin meillä alettiin nukkua öitä, nyt lapsi herää maks. kerran yössä ja nukahtaa heti. Nyt olen paljon virkeämpi

----

Ainakin kun vertaan siihen millaista oli kun eka pesue oli pieniä. Ensin kaksi tuntia nukuttamista ja sitten juoksemista lastenhuoneeseen pahimmillaan puolen tunnin välein läpi yön. Yökastelivat vielä kaikki mokomat lähes kouluikään saakka.

Nykyään nukun melkeinpä enemmän kun tahtoisin ;)

ap

Perhepesissä voi nukkua, vaikkei imettäisikään. Näin meillä, siis olen tuo, joka lopetti imettämisen lapsen ollessa 1v2kk (mutta perhepedissä nukutaan edelleen)

Itse vieroitin lapsen 1v2kk iässä, kolme yötä meni, niin meillä alettiin nukkua öitä, nyt lapsi herää maks. kerran yössä ja nukahtaa heti. Nyt olen paljon virkeämpi

Vierailija:

Lainaus:

Ihmettelen kyllä, että miksi olette sen iltatähden tehneet, jos hänelle ei enää jakseta tarjota edes päivän säännöllisiä aterioita. Eikö tämä nuorinkin lapsi ansaitsisi kunnon huolenpitoa. Eihän ole hänen vikansa, että syntyi perheeseen viimeisenä.

Eikä ole ihmekään, että on rinnassa kiinni koko yön. Ei se välttämättä ole henkistä tarvetta, vaan lapsi saattaa imeä ihan nälkäänsä.

En ole enää sitä mieltä että ihminen kaipaisi säännöllisiä ateroita. Tai omalla kohdallani en ole koskaan ollut sitä mieltä. Syön yleensä noin kaksi-kolme kertaa vuorokaudessa vaihtelevina aikoina. Mutta omienkin lasten kanssa loppui ainainen syömistaistelu kun ruvettiin syömään silloin kun on nälkä (lapset syövät kolme-neljä kertaa vuorokaudessa). Älytöntä tuhlata aikaa säännöllisiin ruoka-aikoihin ja jatkuvaan ruuanlaittoon.

ap

Oletko ap ajatellut kuinka sitten pärjäätte jos tulee

tilanne että jouduttekin nukkumaan erillään?Ja kumpikaan ei siihen ole yhtään tottunut. Noin ison lapsen olis kyllä aika vähitellen oppia olemaan muutenkin kun vieressä tissi suussa.

niin että oma sänky on hilattu aivan vanhempien sängyn viereen , mutta vierestähän tuo tyttö aamulla löytyy, kun tosiaan meilläkin tissutellaan vielä öisin. Esikoista imetin häntäkin pitkään, ja nukkui vieressä 3,5 vuotiaaksi. Säännölliset ruoka- ajat sun kyllä pitäisi lapselle järjestää. Kyllä tuon ikäinen lapsi tarvitsee monipuolisemman ruokavalion. Ja kun syötte säännöllisesti ruoka- aikaan pöydän ääressä, vähenee se imetyskin kuin itsestään.

ei ole esikoinen eikä ainokainen, on neljäs lapsi, iltatähti isolla ikäerolla kouluikäisiin sisaruksiin.

Aikanaan pyöritin päivärytmiä ja olin helpottunut kun vihdoin lasten mennessä kouluun uskalsin heittää sen romukoppaan. Nyt olemme onnellisesti syöneet ja nukkuneet koska lystättää. En mitenkään jaksaisi taas alkaa aikatauluttaa itseni. Lisää lapsia ei tule, olen jo sen verran vanha. Myönnän että pitkä imetys varmaan johtuu osittain tästä, haluan pitää " vauvasta" vielä kiinni.

Vierailija:

Lainaus:

Ainakin kun vertaan siihen millaista oli kun eka pesue oli pieniä. Ensin kaksi tuntia nukuttamista ja sitten juoksemista lastenhuoneeseen pahimmillaan puolen tunnin välein läpi yön. Yökastelivat vielä kaikki mokomat lähes kouluikään saakka.

Nykyään nukun melkeinpä enemmän kun tahtoisin ;)

ap

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat