Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Tama on mun ensimmainen raskaus ja 20. vk menoillaan. Viime viikolla viela tunsin potkuja mutta talla viikolla en enaa. Koko raskauden tahan asti oon ollut seesteisen onnellinen mutta viime sunnuntaina hermostuin eraasta asiasta ja huusin ja itkin ja olin tosi yllattyny itsekin tallasesta voimakkaasta tunteen purkauksesta ja nyt pelkaan, etta vauvalla mahassa ei ole kaikki ok kun potkuja ei enaa tunnu.

Pitaisiko tasta huolestua vai onko vauva vain vaihtanut asentoaan niin etten tunne potkuja.

Voiko jotkut stressi hormoonit vaikuttaa vauvan hyvinvointiin masussa...

Kommentit (5)

Jos menee äitiyspolille. Eli riippuu missä asut onko lähellä. Mutta kyllä neuvolassa dopplerilla saadaan selville, että vauva on kunnossa.

soittaa neuvolaan oman mielenrauhasi vuoksi ja pyytää aikaa ultraukseen. Mutta alkuraskaudesta kun liikkeitä alkaa vasta tuntumaan, voi hyvinkin mennä päiviä jolloin ne eivät tunnu, kun vauva potkii vaikka istukkaan tai sinun selkään päin ja muutenkin sielää kohdussa on niin paljon vielä tilaa ja runsaasti lapsivettä etteivät kaikki liikkeet varmasti tunnukkaan, vaikka vauva liikkuisikin paljon.

Onnea odotukseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tiedän, kuinka vaikeaa siihen on itse uskoa, noiden viikkojen kauhunajat ovat vielä hyvin muistissani, mutta liikkeettömät päivät ovat tuolloin vielä valitettavan tavallisia, ja kohdussa silti kaikki hyvin.

Itse tunsin ensimmäiset liikkeet jo 17. viikolla, mitä esikoisen odottajana kovasti ihmettelin, mutta sitten lähes 2 viikkoon ei tuntunutkaan mitään. Meni lähes kuukausi tuosta, ennen kuin aloin tuntea liikkeitä selvemmin, mutta senkin jälkeen liikkeettömiä päiviä oli usein - tai siis päiviä, jolloin minä en tuntenut liikkeitä. Rakenneultrassakin 20. viikolla näin selvästi, miten pieni jumppaili, enkä tuntenut mitään. Ovat vielä niin pieniä tuossa vaiheessa, ettei äiti tunne suurinta osaa liikkeistä.

Minulla on vielä istukka sellaisessa paikassa, että monet liikkeet osuvat siihen, joten päiviä, jolloin en ole tuntenut liikkeitä, on ollut vielä aika pitkälle raskaudessa. Vielä 28. viikolla kävin ylimääräisessä ultrassa, kun en ollut lähes 2 päivään tuntenut kohdusta yhtään mitään. Siinäkin ultrassa näin, kuinka vauva ojenteli itseään ja käännähteli - enkä tuntenut mitään! Noin 30 viikosta alkaen liikkeitä on sentään tuntunut joka päivä, välillä vähemmän, välillä enemmän. Nyt, kun vauvalla on jo hyvin vähän tilaa (vko 41), liikkeet ovat tosi vaisuja, ja taas pelottaa.

Kauhutuntemuksille ei voi mitään, sen tiedän, olen itsekin itkenyt silmät päästäni useaan otteeseen raskauden aikana vauvan kuolemaa peläten. Kannattaa soittaa vaikka neuvolaan ja kysyä, pääsisikö ylimääräiseen sydänäänten kuunteluun - sehän ei kauan vie, tuskin voivat kieltäytyä - koska myös oma mielenrauha ja onnellinen, rento odotus ovat tärkeitä niin äidille kuin vauvalle. Itse kävin pari ylimääräistä kertaa yksityisellä ultrassa, mutta ne rahat voi aivan hyvin säästää käymällä vaikka neuvolassa (minä olin niin vainoharhainen, että halusin myös nähdä...).

Onnellista odotusaikaa toivottaen

Tassu

Kiitos tosi paljon vastauksista. Oon ollu ihan hermona mutta nyt vahan rauhotuin ja koetan odotella ja kuulostella jos muutaman paivan paasta alkaisi potkut tuntumaan uudelleen. Voi kun olisi sellainen vehe olemassa etta voisi ite kuunnella sydanaania kotona jos alkaa epailyttamaan etta onko siella kohdussa kaikki hyvin. Olin niin onnellinen kun aloin niita potkuja tuntemaan mutta nyt kun niita ei enaa tunnu mietin kaikenlaisia syita ihan vainoharhaisena milla oisin voinu aiheuttaa vauvalle vahinkoa. Yleensa juon noin pari kuppia kahvia paivassa vaikka olen raskaana mutta viime perjantaina join nelja kuppia ja pelkaan etta sekin olisi jo voinut tehda vahinkoa....

Mulla tää on neljäs raskaus ja kunnon liikkeet alko vasta viikolla 20+..sitä ennen niitä tuntu aina välillä ja sit taas 2-7pv:ää poissa..raskasta kyllä!! Mut parin kuuntelukerran jälkeen sitä ymmärs että eiköhän siellä kumminkin kaikki hyvin! Ja tosiaan ja jos vauva potkii selkään niin potkut ei tossa vaiheessa vielä tunnu vaan häviää, istukka edessä mulla ainakin myös vaikuttaa tosi paljon!

Sä olet kumminkin ensiodottaja niin on ihan normaalia vielä tässä vaiheessa että häviävät välillä ja eivät tunnu vielä niin " helpolla" =)

masu itellä 21+5

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat