Seuraa 

Itse kärsin myös ahdistuneisuudesta ajoittain ja olen kärsinyt mm. paniikkihäiriöistä yli 10v-ikää nyt 26v. Eka raskaus meni hyvin ja oin onneni kukkuloilla ja energiaa riitti. Lapsi oli vuoden ja menin 4 kk pätkätyöhön ja se oli silloin henkisesti liikaa, ja paniikkihäiriöitä tuli taas. Tajusin, että olen stressiherkkä ja että on aikoja jolloin pitäisi vain höllätä. Nyt toisen lapsen odotus on mennyt ok, rv 25 mutta juuri ennen raskautta kärsin todella suuresti ahdistuneisuudesta varsinkin kun veljeni sairastui psykoosiin ja on edelleen sairas. Olin ihan sekaisin ja oli "onni" että raskautumiseni kestikin pidemmän aikaa-en tiedä miten olisin kestänyt kaiken jos raskausväsymys olisi ollut vielä siihen päälle. Kävin juttelemassa yksityisellä psykoterapeutilla ja hän suositteli jatkohoitoa eli säännöllistä tapaamista-en ole saanut vielä aikaiseksi mennä. Sain myös lääkkeet, joita söin pari kuukautta ja ne auttoivat pahimpaan oloon. Nyt neuvolassa olen kertonut tilanteestani, omankin terveyden vuoksi, koska ajattelen, että mitä jos masennun tai ahdistun enemmän raskauden aikana tai vauvan saatuani. Nyt on enemmän jotain itsesuojeluvaistoa, että haluaa ennaltaehkäistä omaa pahaa oloa. Lääkkeitäkin voi kuulemma syödä raskauden aikana mutta lääkitystä vähennetään synnytyksen lähestyä, jotta lapsi olisi pirteämpi syntyessään. Itse tiedostan, että kaikelle ahdistuneisuudelleni on syvät syyt, joihin tulisi vain saada apua! Tietysti voi olla niin, että on tilapäisesti ahdistunut ilman syytäkin mutta suosittelen tutkiskelemaan itseäsi! En osaa sanoa,miten vaikuttaa vauvaan. Luin hiljattain kirjoituksen, että jo 5-6kk ikäinen vauva osaa ymmärtää äidin ilmeistä jos tämä on masentunut/ahdistunut-eli vaikuttaa siis vuorovaikutukseen.

Kommentit (1)

Nyt olen kuitenkin terve. Ja raskaana. Nyt on jostain syystä ruvennut ahdistamaan taas. Sellainen takaraivossa oleileva, hienovarainen ja ärsyttävä ahdistus. Ihan kuin jokin olisi hirveällä tavalla vialla, mutten tiedä mikä. Vähän niinkuin tietäisi että kahvinkeitin on jäänyt päälle kotiin muttei pääse sammuttamaan sitä, tai mies olisi jättänyt. Tällä kertaa en todellakaan tiedä mistä johtuu. Raskaushormoneista kai vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat