Vierailija

Minä menen itse vuoden vaihteessa töihin. Koska kannattaisi alkaa harjoitella päiväkodissa ja miten? Ensin yhdessä sinne ja sitten pikkuhiljaa lapsi itsekseen vähäksi aikaa vai? Miten kauan tuon harjoittelujakson olisi hyvä kestää ennen minun työn alkua, jolloin lapsi alkaa siis tehdä myös 8-9 tuntisia hoitopäiviä?

Tuo joulu tuossa vähän sotkee kuvioita, mutta ehkä se on hyväkin vietellä siinä vielä joulua rauhassa oman perheen kesken.

Kommentit (17)

niinkuin joku jo sanoikin. Lapsen on hyvä tutustua vanhemman kanssa niihin. Yksi hyvä juttu on, jos sinulla itselläsi tulee hyvä suhde hoitajan kanssa, niin lapsikin sitä kautta helpommin itsekin hyväksyy hoitajan.

Sitä en itse ymmärrä, että viedään samana päivänä kun mennään itse töihin. En keksi siihen mitään muuta syytä, kun rahan säästön.

Lainaus:

kotihoidontuki loppuu) ekasta harjoittelupäivästä päiväkodissa.

vain jos lapsi on yksikseen hoidossa.

vanhemmalla on oikeus yhdessä lapsensa kanssa käydä tutustumassa hoitopaikkaan. Tälllöin siellä ollaan jokunen tunti kerrallaan eikä syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

tarkennan vielä, että liian pitkillä tutustumisajalla tarkoitin sitä aikaa joka ollaan päiväkodissa kerrallaan, en kokonaisaikaa.

Ihmettelen myös tuota äitiä joka vei lapsensa samana päivänä päiväkotiin kun aloitti työt. Etkö ole itse ollenkaan kiinnostunut millaiseen päiväkotiin veit lapsesi, millaisia hoitajia siellä on yms? Tutustuminen ihan yhtä lailla sinua kuin lastasi varten. Minusta se että lapsesi eivät ikävöineet perääsi on enemminkin huolestuttavaa kuin "ylpeilemisen " aihe.

ensi oltiin kahdestaa leikkimässä ulkona, sisällä, sit jäi vähäksi aikaa yksin sinne (tunti) ja lopulta vika päivänä söi siellä ja nukkui päiväunet harjoitukseksi. Esikolla oli ikää 13 kk.

Kuopuksen kanssa aloitettiin elokuussa ja menin samana päivänä itse töihin. Mies otti lomaa viikon ja vei lapset aamulla hoitoon + haki kuopuksen parina päivänä aikaisemmin pois + oli ekana päivänä siellä pari tuntia hänen kanssaan. Mutta kun lapsi sopeutui hyvin rytmiin (oli aika vähän lapsia paikalla vielä silloin) niin vakiinnutettiin rytmi saman tien ja mies oli siellä tosiaan vain ekana päivänä seurana. Kuopuksella oli ikää 1v10kk kun aloitti hoidon.

Kun ilmoitin omat lapseni päiväkotiin, sanoin päiväkodinjohtajalle, että vaikka ovatkin olleet kotona, niin eivät he minun perääni haikaile. Niinpä vein lapset samana päivänä päiväkotiin, kun minulla alkoi työt. Eivätkä lapset perääni haikailleet, kuten olin asian tiennyt etukäteen. Itse uskon, että omilla lapsillani on vahva perusturvan tunne ja siksi he luottivat ja luottavat edelleen, että äiti ei heitä jätä, vaikka nyt onkin muutaman tunnin poissa.

tutustumiset olis hyvä olla niin että ehtisitte olla ns. joka tilanteissa tutustumassa, eli ihan aamupalalta alkaen. ulkoilua, ruokailua ja nukkumisetkin jos vaan teidän pk on siihen tottunu. Tutustumiset on yleensä n. reilun tunnin mittaisia. Liian pitkät tutustumisajat on lapselle yleensä liian raskaita, liian paljon uusia asioita kerralla.

päiväkoti oli puolitoista kuukautta kiinni ja avautui vasta samana päivänä kun aloitin työt, sitä ennen en tiennyt, mihin hoitopaikkaan lapsi menee, joten ei voinut tutustua aiemminkaan.

Meidän lapsi oli 2½ aloittaessaan hoidon. lapsi on aina ollut reipas ja jäänyt helposti uusien hoitajien kanssa, joten en odottanut mitään yllätystä.

Meillä oli tarkoitus tutustua päiväkotiin kolmena päivänä, mutta lapsi sairastuikin, joten kävimme vain yhtenä päivänä tunnin leikkimässä päiväkodin pihalla.

Aluksi käytiin vain pihalla, siitä vähitellen sisälle mukaan touhuihin. Päivä päivältä oltiin pidempään ja toisella viikolla lapsi jäi sinne ilman minua ja taas niin, että joka päivä hieman pidennettiin aikaa.

Tutustumisjakso ei vienut minulta mitään tukia, vaan kotihoidon tuki loppui siitä päivästä kun hoito virallisesti alkoi ja minä menin töihin.

Viikolla 1 käytiin

- keskiviikkona tutustumassa tiloihin ja keskustelemassa "omahoitajien" kanssa

- torstaina käytiin lapsen päiväkodin pihassa ulkoilemassa aamupäivällä

- perjantaina käytiin leikkimässä sisällä ja ulkoiltiin päiväkodin pihassa

Minä olin paikalla koko ajan näinä ensimäisen viikon päivinä

Viikolla 2

- maanantaina aamupäivä päiväkodissa ja minä lähdin pois tunniksi

- tiistaina söi ensimmäistä kertaa syömään päiväkodilla (minä olin poissa n 2h) mutta tulin paikalle lounaalle

keskiviikkona samankaltainen päivä kuin tiistaina (minä poissa n 3h) ja tulin vasta lounaan jälkeen

torstaina ja perjantaina lapset jäi myös päiväunille hoitopaikkaan ja oli yksin n 5h

Vielä seuraava viikkokin järjesteltiin miehen kanssa työaikoja niin, että lapsien päivät olivat n 6,5-7 tuntisia ja vasta sitä seuraavalla viikolla päivät olivat normaali 8 tunnin päiviä.

Ja lapset olivat 2- ja 4-vuotiaat kun aloittivat hoidon.

5 hoitopäivää. Ekana päivänä mentiin yhdessä muutamaksi tunniksi, tokana päivänä lapsi oli muutaman tunnin yksin ja kolmentena jne. päivinä yksin koko päivät. Kun lapsi menee pehmeällä laskulla hoitoon niin hoitosoppari alkaa ekasta pehmeän laskun päivästä mikä tarkoittaa sitä että vanhemman tuet lakkaa siihen.

edellisen viikon kolmea tutustumiskäyntiä ei laskettu (ehkä siksi että olin silloin itse paikalla)

Lainaus:

5 hoitopäivää. Ekana päivänä mentiin yhdessä muutamaksi tunniksi, tokana päivänä lapsi oli muutaman tunnin yksin ja kolmentena jne. päivinä yksin koko päivät. Kun lapsi menee pehmeällä laskulla hoitoon niin hoitosoppari alkaa ekasta pehmeän laskun päivästä mikä tarkoittaa sitä että vanhemman tuet lakkaa siihen.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat