Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Mukavaa alkavaa viikkoa Enskoille!

Sivut

Kommentit (27)

Mama: kiitos pinon pystyttämisestä taas. Sulla onkin ollut ihana viikonloppu tyttökavereiden kanssa. Mulla ois ens lauantaina tiedossa joukkueen saunailtaa mutta täytyy nyt kattoo meenkö kuinka pitkäks aikaa. Mieli tekis mutta samalla murehtii jo seuraavaa päivää ja jaksamista jos menee kovin pitkäksi. Meillä muuten Kiialla kanssa ollut ajoittain tuollaista itkuun heräämistä n. tunti nukahtamisen jälkeen. Yleensä auttaa kun menee ja silittelee hetken mutta joskus joutuu käymään useamman kerran kun sama juttu uusii viiden-kymmenen minsan välein. Joskus otan myös hetkeksi syliin ja annan nokkamukista vettä ja sitten silittelyineen taas unille.

Buuffa: siellä on pottatreenit käynnissä. Onko Neealla tavallinen potta vai sellanen missä on vyöt? Meillä on ihan tavallinen halpis malli, mutta joskus kaipais niitä vöitä siihen kun ei millään malttais istua siinä. Osaa kyllä onneksi nousta pois ilman että potta kaatuu... Ja osannotot täältä kanssa vielä.

Tipu: ihania tosiaan noi lapset, mä oon huomannut Kiialla samanlaisia juttuja kun sä tuon pitkä sanan kanssa. Kyllä ne vaan ymmärtää jo kaikkee. Kiiankin yhdessä yökkärissä on muuten sammakoita ja jos pyytää Kiia ottaan itselleen hyllystä yökkärin niin se valitsee aina sen. Taitaa olla lemppari.

Viikonloppu meni täällä hujauksessa. Mulla oli molempina päivinä pelit ja Kiia olikin mummolassa eilen päikkyaikaan hoidossa. Askelennätys on tällä hetkellä kahdeksan. Käytiin muuten Kiian kanssa lauantaina hulluilla päivillä vielä just ennen sulkemista (hakemassa hiuslakkaa..) ja siellä myyjät jakeli pois ne haamupallot. Niinpä mekin sitten tuotiin bussilla yks iso musta pallo jossa lukee "tänäään uutta -nytt idag". Ihmiset katto vähän pitkään mutta Kiia tykkää kovasti.

Mukavaa viikonalkua kaikille!

heltsy ja kiia

Kylläpä on taas moneen kertaan kirjoteltu....mutta aina vaa on pois käytöstä tämä. :P Jokohan nyt...

En ole teitä unohtanut, mutta jotenki tämä aika on taas niin kortilla ollut viime aikoina varsinkin kun työtkin on tullut aloitettua jo kolmatta viikkoa sitten...ja siinä hutakassa päivähoitopuuhat ja simonin kouluasiat ja käyttäytyminen (pahenee vaan) ja miehen työttömyys...jotenki on puhti pois kaikin puolin.

Mutta on myös kaikenlaista kivaakin tapahtunut. Isabella otti ensi askeleet 30.9.08 pari pvää myöhemmin kun täytti 10 kk!! :D Eli nopsaa meinaa tyttö lähtä kävelemään...nyt sitte terhakkaasti ottelee noita askelia mutta ei ihan täysin vielä kävele. :) Ja omaa persoonallisuutta on tullut kovasti, äittä on äiti ja baba on isi tai dada....ja ymmärtää tosiaan vaikka ja mitä, kun sille sanoo...varsinkin kiellot ymmärtää ja jos just sanoo että missä isabella, niin oman käden laittaa silmien eteen ;) ja sitte jos kysyy että missä on pallo tai auto, niin lähtee hakemaan niitä ja alkaa leikkimään :D hehe...ihana kattoa kun tyttö kehittyy :D

Kiukkusempi on kyllä tullu nyt kun on joutunut siellä päiväkodissa olemaan...niin mulle sitten osottaa mieltä kovasti. :P Olihan se kyllä vaikeaa jättää ja itku tuli mulla monena aamuna, mutta nyt alkaa helpottamaan. Isi on vieny ja hakenu Isabellaa päiväkodista...eikä tarvi sentään ihan täyttä päivää vielä siellä olla, mutta nyt jänskätään koko ajan että millon niitä pöpöjä alkaa iskemään. :P Onko muilla jo kokemusta päivähoidoista?

Onnitteluja muuten kaikille 1 v täyttäneille...oon lukenu kyllä pinoja aina kun oon ehtiny mutta en oo sitten ehtiny/jaksanut kirjottaa mitään. Nyt töistä kirjotan kun on vähän luppoaikaa. :)

Miten on muuten syksy lähtenyt menemään?

Kirjotellaan taas myöhemmin. :)

B-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eemil unilla ja mamma koneella... Lähetään kaupungille kunhan poitsu herää.

MAMA&JUSTUS oli mummolaan menossa. Mukavaa mummolan reissua. Eemilin serkut on ollu tän viikkoa täällä mummolassa. Asuvat siis yleensä eri paikkakunnalla. Serkkupoika 7v leikkii ja touhuaa kovasti Eemilin kanssa ja Tyttö 2v 8kk on lähinnä mustasukkanen mummista ja musta. Enemmän sitä kiinnostaa se että mulla on vauva mahassa. Kuulema tyttövauva. : ) Joka pitäis jo ottaa pois. ; )

HERMIONE ja Eetu on myös matkalla mummolaan. Mukavaa reissua teillekkin. Joo oon mäki tuntenu liikkeitä jo joitakin viikkoja. Alkuun sillai harvakseltaan, nyt jo useammin. Eemilistä tunsin viikolla 15. Rakenne ultra on 7.11. Sitä odotellessa...

DAJM teidän Pätkiksen yöt kuuloostaa kovasti samalle ku Eemilillä oli jokin aika sitten. Huus ihan älytöntä huutoa, ihan paniikissa. Vaikka sänky oli meidän jalkopäässä eli ihan lähellä. Mut vieressä ois pitäny vaan olla tai vielä mieluummin niin että lapsi ois ollu vaan sylissä. Sit huudolla herätti ittensä kunnolla ja nukahtaminen kesti... Mut niinku jo kerroin ni me siirrettiin sit sänky ihan viereen ja laitettiin se yövalo. Sen jälkeen alko helpottaa, saa samantien käden silittämään tai edes koskemaan ku alkaa itku. Nykysin ei oikeestaan tarvii enää edes kättä laittaa ku ihan harvakseltaan. Nukahtaa uudelleen hetken möngittyään ku näkee meidät lähellä. Kivempi itellekki ku ei tarvii nousta ja kököttää pinniksen reunalla. Alas kippaaminen ei meillä toiminu ku tosiaan poika huus ihan paniikissa. Mä laittoin tän jonku eroahdistuksen ja uuden oppimisen piikkiin, maailma avartuu niin pitää öisin tarkastaa et äiti ja isi on tallella... Tsemppiä sinne ja toivottavasti helpottaa, noi on rankkoja noi yöheräämiset, varsinki kauheen huudon kanssa.

BUUFFA mä muistelisin jostain lukeneeni et kuomat on kosteussuojatut. Et ei ne ihan vesikeliä kestä. Kengät on meilläki ostoslistalla...

TIPU ja Sienna on alottanu pottatreenit. Meillä on kans semmonen ihan halpis, tavispotta. Voihan Sienna alkuun ihmetellä outoa tilannetta?? Meillä pottailu alotettiin sillon joskus, ja sit oli pitkään ihan hyllyllä ku en vaan jaksanu. Nyt ollaan sit ruvettu uudelleen. Iteltä se vaatii oikeeta ajotusta, mutta se ku natsaa niin saalista tulee. : ) Yks mun ystävä anto aikoinaan poikansa ensin leikkiä ja tutustua pottaan jonku aikaa (viikon??) ennen ku otti käyttöön ja niillä se toimi. Toivottavasti Sienna tottuu. Tai varmasti tottuu, aikanaan. Ihana pieni höpöttäjä siellä. ja maitokin on alkanu maistumaan! Hieno homma.

Mun kohdun kasvu, repäsykivut mitä sitten olivatkaan on tältä erää helpottaneet. Selkä kyllä vielä vihottelee. Eemiliä kun saa olla kokoajan olla nostamassa jostain pois. Ja kukapa sitä muistais nostaa jaloillaan... Nyt oon kyllä yrittäny itteeni muistutella oikeista nostoasennoista. Ja tilasin baby beltin, sitä ku on ihmiset kovasti kehuneet. oli mulla selkävaivaa jo Eemiliä odottaessa. Mutta muuten on kyllä menny kaikki aivan loistavasti. Monesti sitä vallan unohtaa olevansa Raskaana, mitä nyt maha kasvaa. : ) Rakenneultraa odotellessa... Ja jännätessä.

Eemil mennä touhuaa entiseen malliin. Kiellettäessä oikein yltyy. Serkkujen kanssa touhuillessa on menny tää viikko. Jätettiin perhekahvilaki väliin. Niitä kun näkee sen verran harvoin. Siis serkkuja. Ens viikko on täällä syysloma ja kaikki aktiviteetit on lomalla. No jospa saatais mun sisko meille kylään.

Mukavaa viikonloppua enskoille ja penskoille!

Odottelija, Eemil melkein 9,5kk ja onni 17+2

Viimeksi kun yritin kirjoitella, oli sivut pois käytöstä, ärsyttävää. Viikonloppu menikin vauhdikkaasti, kun mun opiskelukavereita oli käymässä yhden meidän yhteisen ystävän luona, joka asuu n. 30 km päässä meiltä. Kävin perjantai-iltana siellä pikaisesti, kun mies vahti nukkuvaa Justusta, ja lauantaina oltiin Justuksen kanssa koko päivä siellä. Illaksi vein pojan kotiin ja menin vielä itse viettämään iltaa tyttöjen kanssa. Ihana yllätys oli myös kuulla, että peräti kaksi näistä ystävistäni on raskaana! Tosin asuvat aika kaukana, joten kerran pari vuodessa ollaan nähty sen jälkeen, kun opiskelupaikkakunnalta muutettiin pois.

Ihanaa, kun tänä syksynä on alkanut tuntua, että on ihan eri tavalla helppoa liikkua Justuksen kanssa kodin ulkopuolella kuin vielä keväällä, käytiin esim. lauantaina iltapäivällä ravintolassa tyttöjen kanssa ja hienosti Justus pisteli poskeen oman purkkiruokansa ja touhuili syöttötuolissa.

Päikkärirytmi saatiin palaamaan loppuviikosta ja yölläkään ei olla heräilty kuin kerran syömään, siis jos yön määrittelee siksi ajaksi kun itsekin nukun. Syötän vieläkin sen kerran, koska sillä tavalla saadaan parhaiten nukuttua loppuyö. Nyt viikon ajan Justus on herännyt tunti tai pari nukahtamisen jälkeen eli n. klo 20-22 ja alkanut huutaa ihan paniikissa, eilenkin meni puolisen tuntia ennen kuin nukahti uudelleen. Ollaan mietitty, että se varmaan liittyy nyt siihen hoitojuttuun, josta viime viikolla tilitin. Eilen kyllä röyhtäytti kovasti myös silloin, joten toinen vaihtoehto olisi, että iltapuurot alkaa siinä vaiheessa möyriä masussa.. On se kurja, kun toinen ei osaa kertoa, että sattuuko johonkin vai mikä on. Kiitos muuten kaikille kommenteista tuohon hoitojuttuun liittyen. Tuollaiset jutut on sellaisia, joita ei oikein lapsettomat kaverit ymmärrä, että miksi se nyt niin harmitti. Oli kuitenkin kivaa miehen kanssa ja eiköhän me uskalleta jättää uudelleenkin hoitoon, kunhan käydään asioita vähän tarkemmin etukäteen läpi. Ja eiköhän se hoidossa olo koko ajan helpotu muutenkin, kun ikää tulee lisää.

Weera: Harmi, että siellä on oltu flunssan kourissa. Toivottavasti Aino tykkää uinnista, meillä se on ainakin ihan ykkösjuttu. Ihanaa, että vanuttelut on sujuneet! (eihän palstakirous iskenyt..?!)

Odottelija: Toivottavasti keksit jotain kivaa omaa tekemistä. Mulle ainakin tuli tuo tyttöjen viikonloppu, josta kirjoittelin ylempänä, tarpeeseen, vaikka Justus osan ajasta mukana olikin. Tuo enskojen pikkujoulu olisi oikeasti kiva idea, mulla ainakin on kohtuullinen matka Jyväskylään! : ) Onnittelut Eemilille nousemisesta! Olen ehkä kertonut tämän ennenkin, mutta tuli taas mieleen, kun mun kummilapsi nousi ekaa kertaa ilman tukea seisomaan niin, että piti kiinni vyöstä joka roikkui lattiaan. Luuli hassu, että saa siitä tukea =D

Butterfly: Ihana että pojat on olleet terveinä! Meillä nukutaan vielä kahdet päikkärit, mutta toiset on lyhyet eli yhteensä tulee n. 2 - 2,5 tuntia unta ja jälkimmäisiltä herätään jo klo 14-15 eli sieltä asti valvoo yöunille.

Paco: Siellä ollut kurja päivä. Toivottavasti olet parantumaan päin. Varmasti säikäyttää kovasti, kun pikkuinen putoaa, mutta varmaan enemmän sääntö kuin poikkeus, että jotain vastaavaa ekojen vuosien aikana tapahtuu ilman sen vakavampia seurauksia. Meillä lyödään tällä hetkellä noin kolme kertaa päivässä pää lattiaan : (

Gaijis: jaksuja sinne unien kanssa! Taitaa tuo nousemisen harjoittelu vaikuttaa.

Tipu: Toivottavasti pikku riiviö vähän rauhoittui viikonlopun aikana. Joo, pitäisi alkaa itsekin tutustumaan kuntavaaliehdokkaisiin. Samoin täällä on alkanut kiinnostaa päivähoitoon, peruskoulutukseen yms. liittyvät asiat : )

Hermione: Hieno juttu että Eetu pääsee perhepäivähoitajalle ja että olette jo kuulleetkin hyviä kokemuksia hänestä!! Harmi, kun treffit taas peruuntuu. Lähdetään tosiaan meidän äidin luo täysihoitoon. Sisko lapsineen tulee myös sinne ja äidillä on koko viikko lomaa. En ollut jotenkin tajunnut, että tuo syyslomaviikko on jo nyt.

Heltsy: Onnittelut kävely- ja syömistaidoista! Ihana tuo hyvä-hyvä! Onkos siellä katseltu Saarioisten mainoksia? =D

Tipun Siennalla on kokkoja pyjamassa! Ihania nuo yksivuotisten uudet sanat ja taidot : )

Buuffa: osanottoni vielä. Hyvä, että Neean kanssa oli hautajaisissa olo sujunut. Onnittelut vielä pottasaaliista.

Justus heräsi juuri päikkäreiltä ja leikkii nyt itsekseen lattialla sellaisella muovisella purkilla niin, että antaa sille vauhtia (purkki vierii kyljellä) ja konttaa perään. Ylisöpöä. Kuuluu vaan läps läps läps.

M & J

Aargh, söin juuri rekkamies-annoksen makaronilaatikkoa ja aivotoimintakin lakkasi tehdäkseen tilaa ruuansulatukselle... Yritetään silti kirjoitella kun on hetki aikaa.

Justuksen Mama oli päässyt viettämään tyttöjen iltaa, ihanaa! Tekee varmaan tosi hyvää välillä. Mulla on kanssa pari iltamenoa sovittuna marras-joulukuulle kun mies on sitten Siennan kanssa, odotan niitä ihan innolla.

Heltsy oli kanssa uskaltanut hulluille päiville. Mä kävin vaan Itiksen Stockalla, keskustaan en viitsinyt mennä vaunujen kanssa. Ärsyttää, kun ihmiset katsovat aina niin vinoon jos tulee johonkin tungokseen vaunuilla, ihan niin kuin mulla olisi jotain valinnanvaraa... Niin tai tietysti voisi laittaa elämän narikkaan ja jäädä aina vaan kotiin, mutta päähän siinä hajoaisi.

Eetu siellä jo kävelee ja nukkuukin omassa huoneessa! Kiva, että siirto sujui suht hyvin eikä äidillekään tullut traumoja.

Kiva kuulla myös Malaikan kuulumisia, sua ollaankin täällä silloin tällöin huhuiltu. Vielä en osaa kommentoida päivähoitoasiaan, täällä ei taida kenenkään lapsi olla vielä hoidossa (paitsi Biancon osaviikkoisin). Missäs muuten Bianco luuraa?

Buuffa: eikös olekin kiva kuulla kehuja omasta lapsesta! Siennaa kehutaan aina siitä, että se puhuu niin hyvin, mistä olen tietysti erityisen iloinen. Reippaaksi sitä on myös sanottu. Nyt kun se vielä oppisi vähän paremmin jakamaan leluja muiden kanssa, aina tulee kauhea tappelu, on tosi mustasukkainen leluista esim. puistossa.

Deselle tsemppiä öihin. Auttaisikohan iltapuuro noihin öihin? Meillä se ainakin rauhoitti. Kuinkas vanha Johannes nyt olikaan?

Weera: kivastihan Aino on kasvanut. Saitteko sen ihan normaalin rokotusohjelman mukaisen piikin? Jännää, kun täällä se annetaan 6kk neuvolassa. Mulla oli ihan samanlainen asenne imetykseeen, varustauduin siihen, että se ei ehkä onnistu ja sitten kun se onnistuikin, niin ajattelin, että jokainen päivä on plussaa. Päädyin sitten imettämään täyden vuoden eli pitempään kuin olin ajatellutkaan.

Siennalla on joku lukutoukka-vaihe menossa. Toissailtana se ei suostunut tekemään mitään muuta kuin lukemaan, joten me luettiin 1,5 tuntia... Aina kun yksi kirja saatiin tarpeeksi moneen kertaan luettua, tyttö haki uuden. Pinosin niitä siihen viereen ja laskin lopuksi saldoksi 9 kirjaa. Eilen onneksi kelpasi myös palapeli (jota ei vieläkään ihan hahmota), palapallo ja legot. Pari kertaa Sienna seisoi taas ilman tukea, joten kai se rohkeus sieltä pikkuhiljaa löytyy. Meillä oli fantastinen viime yö (älä pliis kirous iske), Sienna nukkui 12 tuntia putkeen. Kaiken lisäksi oli ihan pirteä ja iloinen nukkumaanmenoon asti, ei tullut yhtään väsykitinää illalla. Silti nukahti viidessä minuutissa. Tällaisia iltoja lisää, kiitos!

Tipu & Sienna 1v ja huomenna 1kk

Kiitos kysymästä, Buuffa, kyllähän se palstakirous sitten iski. Sienna heräsi parkuilemaan klo 00.40, rauhoittui kyllä heti mutta piti sellaista mönkijäistä siellä sängyssä, että varmuudella voisin sanoa sen nukahtaneen vasta 1.40. Tunnin siis seisoin sen vieressä siellä pimeässä, huoh. Sitten onneksi nukkuikin melkein aamukasiin. Ärsyttävää, kun olin itse tosi sikeässä unessa silloin kun se heräsi.

Toppatöppösistä oli puhetta, meillä ei niitä äp:n töppösiä käytetty kertaakaan... Nyt on tietysti kengät jo käytössä. Meillä on Tuttan kävelykengät ja olen tykännyt niistä niin paljon, että ostin myös Tuttan talvikengät, joissa on karvavuori ja tarrakiinnitys. Halvat, saa ainakin Citymarketista.

Odottelija: kiitos pottakommenteista, mä olen kanssa ottanut sen linjan, että se ei saa olla pakkopullaa. Nyt ei enää itketä, luetaan siinä istuskellessa kirjaa ja jos ei 10 minuutissa mitään tapahdu niin olen nostanut tytön ylös. Toistaiseksi ei ole vielä saalista.

Olin aamulla niin masentunut tylsästä, ohjelmattomasta viikonlopusta ja rikkinäisestä yöstä, että päätin harrastaa vähän retail therapya. Lähdettiin siis Kampin keskukseen ja ostin Siennalle Myyrän. Sellaisen about 25cm korkean pehmon siis. Olisin halunnut Myyrä-käsinuken, mutta ne olivat loppu. Ehkä laitetaan joululahjatoivelistalle. Tyttö on ihan onnesta soikeana ja on jo ehtinyt näyttää moneen kertaan kaikki tunnistamansa ruumiinosat (nenä, varpaat, napa yms) mitkä Myyrältä löytyy... Ihanaa kun toinen on ihan täpinöissään. Taisi saada unipupu kilpailijan.

Aurinkoista lauantaita kaikille!

Tipu & Sienna 1v1kk

Jos jotakin yrittäis raapustaa...

Hermionen Eetulla uusia taitoja, siitä se kävely lähtee. : ) Ja omaan huoneeseen oli myös siirrytty.

MAMALLA oli ollu mukava tyttöjen ilta. : )

DESELLE tsempitykset öihin.

BUUFFA kyllä ne kummasti aina äitiä lämmittää, meinaan kehut omasta lapsesta.

WEERAN Aino oli saanu piikin. : ( Meillä se annettiin kans 5kk neuvolassa. (muistaakseni) Mä kans ajattelin alkuun et jos saisin imetettyä edes 3kk niin oisin tyytyväinen. Mut imetinkin sitte 7,5kk. : )

TIPUN Sienna tykkää kirjoista ja harjottelee seisomista. : ) Meillä Eemil kyllä kuuntelee kirjoja kun luetaan, ei kyllä läheskään noin pitkään. Mutta jos kirjat jättää niin että ite saa ne niin syö ne! Toivottavasti yöt jatkuu samaa rataa.

MALAIKALLE moi pitkästä aikaa, jaksamista työ/hoito/työttömyys/koulu kuvioon. : ) Teillä on neidillä kiirus liikkeelle. : )

Meillä yöt on helpottunu huomattavasti. Siirrettiin Eemilin sänky meidän sängyn viereen ja pidetään yövaloa päällä nyt ei tarvii enään yöllä huutaa kun herää. Herää kyllä kerran pari joka yö mutta yleensä nukahtaa ihan itekseen uudelleen ku näkee meidät. Korkeintaan käden oon laittanu pinnojen välistä ja sitä vasten sitte painaa päänsä. Samoin päikkäreille nukahtaminen on helpottunu. Onneks. : ) Ja nyt jos palstakirous iskee niin...

Oltiin viikonloppuna yökylässä koko porukka, oli tosi kiva istua iltaa ja saunoa. Eemilillä meni siellä kyllä unet ihan höpöks, valvo tavallista myöhempään ja nukku tosi huonosti. Mä sitten oon ollu koko alku viikon tosi väsy, ottaa veronsa ku yksi yö menee valvoessa. No oon sit nukkunu 1-2 päikkärit Eemilin kans ja illalla oon ollu ysin jälkeen ihan valmis petiin.

Eemil on oppinu taputtamaan. Ja vilkuttamaan. Ei kyllä oikein "käskystä" vielä näitä tee. Seisomistreenit jatkuu ja sohvalle kiipeemisestä on tullu ihan lempi juttu. : ) Eilen kerkes hetkessä keittiöstä olkkariin ja oli salamana sohvalla, siellä sitte kädet ristissä istu ja komensi niin että tulin kattomaan ja siinä vaiheessa ku pääsin lähelle lähti salamana kiipeämään selkänojalle. Istuu vaan monesti niin reunalle et on varmasti vaan ajan kysymys koska tulee rytinällä alas. Mutta niitähän sattuu.

Pikkusen mulla on alkanu alaselkä+/alavatsa vihottelemaan. Paikoillaan ollessa ei oo mitään mut välillä ylös noustessa repii, samoin reippaasti kävellessä. Ja varsinki alussa, sit ku hetken kävelee niin helpottaa ja taas ku pysähtyy niin hetken sattuu. Toivottavasti ois jotain ohi menevää tai ei ainakaan pahene! Kun tota odotusaikaakin vielä on... (eilen ei kuitenkaan tanssiessa vihotellu ollenkaan)

Nyt menen lakkauttamaan lopunki aivotoiminnan spagetilla ja spagettikastikkeella. ; )

Mukavaa viikon jatkoa kaikille.

Odottelija, Eemil 9kk ja Masuasukas 16+6

Täällä edelleen podetaan flunssaa (siis minä poden, Pätkiksellä välillä nenä tukossa, mutta muuten parantunut), en tajua, miksei tää parane. Varmaan pakko käydä kohta lekurissa, liekö joku tulehdus päällä. Kummitätini oli meillä viikonloppuna ja muuten on mennyt aika tässä kotona touhutessa.

Lauantaina kävin niitä talvikamppeita ostamassa Pätkikselle. Teinkin ihan päinvastoin, kuin olin suunnitellut (heh!) eli ostin 80 cm vanupuvun käytettynä (maksoi 10 euroa ja lähes uuden veroinen) enkä sitä välikausihaalaria. Rupesin miettimään, että ehkä kuitenkin jätän sen oston kevääseen ettei mee rahat hukkaan, jos tuleekin väärän kokoinen. Löysin Joensuusta sellaisen käytettyjen lastentarvikkeiden liikkeen kun Joen Muksunurkka (pieni mainospala!), jossa periaatteena myydä hyvälaatuisia ja puhtaita (siis ei tahroja eikä pahoja kulumia) tuotteita. Hinnat pikkusen kalliimmat kuin tavan kirppiksellä, mutta ei hirveen hintaisia kuitenkaan. Kuopiossa on joku vastaava liike, ootteko MAMAJAJUSTUS tai HERMIONE törmänneet? Toppatöppösiä en löytänyt mistään (tai no, yhet kalliit ja melko pienikokoiset löysin) eli ostin sitten talvikengät. Ja rukkaset, kaulurin, toppahatun ja kypärämyssyn.

Jugurttia alettiin maistella hedelmäsoseeseen sekoitettuna, hyvin maistui. Pikkusen on maha ollut löysällä, mutta en tiedä johtuiko siitä. Pitää kuitenkin varmaan aika maltillisesti antaa.

HELTSY: En toki pahastu kun kyselit, miten toimitaan, kun Pätkis herää yöllä itkemään. No, kaikkea on kokeiltu... Pieneen itkuun riittää, että laittaa tutin suuhun, mutta sen huomaa heti, kun se valvominen alkaa. Eli herää ihan suoraa huutoa huutaen, nousee istumaan tai seisomaan eikä tyynny tutin laittoon tai tassutteluun. Makuuasentoon ei rupea millään: ollaan kokeiltu sitäkin, että kipataan aina vaan takas makuulle, mutta siitä seuraa ihan hirveä paniikkihuuto ja kerran tyttö jopa oksensi, kun huusi niin paljon. Eli jos (KUN!)näistä ei ole apua, ollaan nostettu tyttö pois sängystä, annettu vettä tai maitoa, kannettu ympäri taloa, istuttu olkkarissa yms., mutta sillä tavalla, ettei paljoa tulis ääntä ja valoa. Sen jälkeen menty pötköttämään yhdessä meidän sängylle ja luettu kirjaa. Siihen sitten yleensä kainaloon nukahtaa. Nyt on onneksi muutama yö mennyt ihan hyvin (älä iske palstakirous, jooko!). Pätkis ei ole syönyt aamuyöllä normaalisti enää pitkään aikaan, joten nälkäänsä ei itke, koska maidon antaminenkaan ei tyynnytä. Onnea Kiialle kävelytaidosta ja hienosti siellä jo itsekin syödään.

TIPU: Hienoa, että siellä yöt menneet hyvin! Onneksi täälläkin nyt muutama yö nukuttu, tekee kyllä hyvää. Tosin aamut meillä nyt alkaa myös siinä klo 6.30 maissa, mutta eipä haittaa. Ihana kyllä tuo Sienna, kun on alkanut jutella! Meillä myös Pätkis tykkää kovasti kirjoista, mutta tällä hetkellä on sellainen vaihe, että hänen pitäis koko ajan saada kääntää sivua itse, eli ei kovin tarkkaan jaksa seurata, mitä milläkin sivulla on. Pikalukutekniikkaa treenailee ;)

BUUFFA: Sinne vielä osanottoja. Neeallakin sanoja alkaa tulla, sitä on varmaan ihana seurata. Juu, Pätkiksen pipi parantui heti silloin iltapäivällä, kun sain laastarin asennettua ja tytön päikkäreille, ettei koko ajan puristele sormea ja kisko laastaria. Tuollainen ruokailuessu varmaan olis tosi hyvä, täytyykin katsella seuraavan kerran kaupoilta. Ja kehuja Neea saanut, varmaan tuntuu kivalta :)

MAMAJAJUSTUS: Kivalta kuulosti siun viime viikonloppu, teki varmaan hyvää! Kiva, että siellä unirytmi alkanut palautua.

HERMIONE: Onnea Eetulle ensiaskelista! Ja omassa huoneessakin poika jo nukkuu, mahtavaa.

MALAIKA: Kiva, että kävit moikkaamassa. Siellä teillä kuuluu olevankin kaikenlaista meneillään, tsemppiä vaan. Onnea Isabellalle ensiaskelista, nopsaan on typy lähtenyt liikkeelle! Toivottavasti ei pöpöt tartu päiväkodista. Meilläkään ei vielä kokemusta päivähoidosta, hoitovapaalla olen.

DESE: Sinne tsemppiä yöhulinoihin ja jaksuja! Täällä on vähän samanmoista ollut, meillä vaan ei syöttäminenkään auta. Älähän ota stressiä vielä tuossa vaiheessa uneen syöttämisestä, pakkohan teidän jollain tavalla on saada nukuttua.

WEERA: Eipä se Pätkiksen unirytmi vieläkään oikein korjautunut ole, mutta nyt onneksi vähän parempaan suuntaan menossa. Kiitos onnitteluista! Haalariasiaa laitoinkin tuossa viestin alussa. Kiva, että siellä Aino hienosti kasvanut.

ODOTTELIJA: Hienoa, että Eemilin yöt parantuneet! Pitäsköhän meidänkin kokeilla yövaloa, jos auttais. Onnea Eemilille taputus- ja vilkutustaidoista! Ikäviä nuo repäisykivut, toivottavasti helpottavat. Muistan kyllä vieläkin elävästi, miltä ne tuntui.

Siinäpä sitä taas juttua tulikin. Nyt tuo typykkä jyrää keittiöjakkaralla jääkaappiin niin, että kohta on rannut ovessa, joten täytyy varmaan ruveta jotain muuta puuhaamaan.

Missä muuten luuraa SUSANNA Saagansa kanssa? Ja pikku-enskat, FIIU, SAIKKU, YKSIS ja muut?

Dajm + Pätkis 10 kk+

Dajm: Mites pätkiksen unet, joko on rytmi alkanut korjautumaan? Löysitkö haalarin? Millaiseen päädyit? Noita pukeutumisasioita itsekin täällä mietin, nyt kun Aino on innostunut taas nukkumaan ulkona. Mutta hän vielä mahtuu siihen pakkauksen vanupukuun, joten sillä siihen asti pärjätään, jahka toppapukuun tarvitsee siirtyä. Onnea pätkikselle 10 kk:n johdosta! :)

Odottelija: Eemilillä uusia taitoja, onnea niistä! Taitaa vaan tarvita taas lisäsilmiä vauhdin lisäännyttyä.. Mites nyt yöt teillä sujuu?

Butterfly: Miten teidän pojat jakselee? Toivottavasti ovat nyt pysyneet terveempinä.

Paco: Joko teillä voidaan paremmin? Minun täti lohdutteli, kun Aino syntyi, että lähes jokainen lapsi tipahtaa joskus jostain, vaikka kuinka vahtaisi ja siitä ei pidä syyllisyyttä tuntea. Mutta varmastihan sitä miettii ja varsinkin vahtaa tuota unta sen jälkeen. Mutta teillä ei onneksi käynyt kuinkaan ja tosiaan varmasti näiden muksahduksien määrä lisääntyy kun alkavat kovasti liikkumaan.

Gaiole: Toivottavasti teilläkin unirytmi alkaisi korjaantumaan.

Tipu: Ihania nuo Myyrä-jutut on, tulee omakin lapsuus mieleen. Löysin Ainolle kesällä Lapanen-helistimen (eli ruotsista tullut Laban), se oli joskus 80-luvun alussa omassa lapsuudessani hittikirja. Miten palapelin kokoaminen alkaa sujumaan?

Hermione: Mukava juttu, että Eetulle varmistui hoitopaikka, voit lähteä töihin vähän paremmin mielin. Mites työpaikalla ottivat vastaan raskausuutisen? Hyvä, että pahoinvointi alkaa helpottamaan. Ja Eetu on muuttanut omaan huoneeseen nukkumaan, hyvin on alkanut sujumaan. Onnea ensiaskelista! :)

Heltsy: Onnea Kiian uusille taidoille!

Mama: Ei vielä ainakaan ole palstakirous iskenyt vaunuiluun, eli onnistuu edelleen (ja toivottavasti vastakin...;). Jännä miten sen yhtäkkiä sitten hoksasi, että vaunussakin voi nukkua. Unet ei välttämättä ole aina sen pidemmät kuin sisälläkään, mutta nukuttaminen on nyt helpompaa. Vaikka saattaakin itkeä vaunuun laitettaessa, niin rauhoittuu kun niitä heijaa. Aiemmin kun itku vain yltyi ihan hysteeriseksi, ettei rauhoittunut muutenkuin sylissä. Joten jospa tämä tästä. Ehkä se tuo ikä kypsyttää... :) Teilläkin Justus tykkää vauvauinnista. Meilläkin ensimmäinen kerta oli onnistunut, Aino tykkäsi kovasti. Onnistuuko teillä sukeltaminen? Sitä hiljalleen aloitetaan harjoittelemaan, hieman äitiä jännittää se homma, kun näyttää vähän hurjalta, mutta taitaa vain yleensä vauvat siitä nauttia.

Malaika: Onnea Isabellalle ensiaskelista, siellähän on pikkuneidillä kiire liikkeelle :)

Dese: Tsemppiä teidän yöhulinoihin! Ei varmaankaan tuo syöttäminen nukahtamiseen ole paha juttu, käytän sitä itsekin jos Aino innostuu heräilemään enempi. Yöllä tuntuu se oma unikin tärkeältä, että jaksaa päivän puuhailla. Otahan tosiaan päivällä unia, jos vaan pystyt nukkumaan Johanneksen päikkärien aikaan.

Vaatetuksesta puheen ollen, niin te jotka käytätte ulkoiluun manducaa/liinaa/tmv. mitä puette silloin pienelle päälle näillä keleillä? Vaunussa on kuitenkin hyvin suojassa, mutta tuon kantamisen kanssa aina vähän pohdituttaa. Meillä oli onnistunut ensimmäinen vauvauintikäynti. Aino tykkäsi kovasti. Ensimmäisellä kerralla oli tarkoitus tutustua paikkaan ja altaaseen n. vartin ajan, mutta kun Aino tuntui viihtyvän altaassa, niin oltiin heti koko puoli tuntia. Toivottavasti onnistuu muillakin kerroilla. Meillä oli tänään 5 kk:n neuvola. Hieman piikki itketti, mutta rauhoittui kuitenkin syliin päästessä. Uudet mitat olivat pituus 63 cm ja paino 7400 g. Nyt oli pituuskäyräkin tasaantunut, viimeksi kun siitä laskusta hieman huolestuin. Painoa oli tullut kuukaudessa lähes kilo... eli hyvin vielä maito riittää, eikä ole Aino isommin tihentänyt syömistään. Pari viikkoa vielä voidaan jatkaa ainakin pelkällä imetyksellä, mutta sitten voisi aloitella jo kiinteiden maistelua, kun alkaa lähestyä puolen vuoden ikää. Olen kyllä tosi yllättynyt itse tästä imetyksen onnistumisesta, jotenkin Ainoa odottaessa asennoiduin niin, ettei se ehkä onnistukaan ja sekin olisi ollut ihan ok. Koska tärkeintähän on saada lapsi ravituksi, huolimatta siitä mistä maito tulee.

Vilkutukset kaikille ensikoille!

Weera ja Aino 5 kk

ajattelin tulla ilmottautumaan. väsyttää niin vietävän paljon etten jaksa lukea pinoa kunnolla joten kommentointi jää tältä erää.

tonin kuhmu on parantunut, ja onneksi ei tosiaan seurannu mitään. mun korvat on täysi kysymysmerkki. pitäis varmaan mennä uudestaan lääkäriin mutta sopivaa aikaa on vaikea löytää.

viikonlopun olin kahden jätkän kanssa kotona kun mies oli mökillä kavereiden kanssa. sieltä asti mun väsymys vaan kertaantunu. odotan kovasti mun vapaa iltaa/ yötä joka on reilun viikon päästä.

täytyy lähteä loihtimaan ruokaa pienelle. t. p&t

PACO: Siellä väsymystä, tsemppiä vaan. Mitäs jos siellä siun korvissa on joku tulehdus ja se pahentaa väsymystä? Hyvä, että Tonin kuhmu parantunut.

MAMAJAJUSTUS: Kivaa mummolareissua sinne! Pätkiksen serkkupoika täyttää kohta myös 3 vuotta ja välillä "hoitaa" Pätkistä ja esittelee lelujaan innolla, mutta välillä on vähän mustasukkainen, kun on aiemmin tottunut olemaan varsinkin äitinsä (eli Pätkiksen kummitädin) ja mummon huomion keskipisteenä.

HERMIONE: Mukavaa reissua teille, jos vielä tänne vilkuilet ennen lähtöä! Vau, liikkeitä jo tunnet, se oli kyllä mahtavaa, kun niitä alkoi tuntua. Varmaan toisesta osaa kyllä erilailla kuulostellakin. Itse asiassa sen kirppiksen "sisarliike" taitaakin olla Lappeenrannassa, ainakin Muksunurkka-niminen. Jotenkin muistelin, että olis sanonut Kuopiossa... voi kai tosin sielläkin olla.

TIPU: Siellä pottailut aloitettu. Voihan se aluksi olla ihan vaan hämmentävä tilanne tosiaan Siennalle ja sen takia itku tulla. Meillä Pätkis oli alkuun kauheen innostunut potasta, mutta jossain vaiheessa alkoi sitten ilmeisesti tympiä siinä istuminen ja itku tuli melko pian siihen istumisen jälkeen. Me tehtiin niin, että vähän eka jollain lelulla houkuteltiin istumaan ja jos ei auttanut, niin nostettiin heti pois. Tyyliin "ei tehdä pottailusta tylsää pakkoa". Ja hyvin se sitten siitä lähtikin sujumaan, nyt tulee pottaan melko hyvin jo pissat ja isompikin hätä muutaman kerran. Tokihan vaippaankin tulee. Ja ihan tavallinen pikkupotta meilläkin on. Kiva, että maito alkanut maistua Siennalle! Ihania nuo Siennan sanat ja höpötykset... Pätkiksellä on kans sellainen ätä-tätä-hätä-pätä -höpötyssarja, jota se hokee.

HELTSY: No, toissa yönä taas valvottiin 4.30-5.30 eli eihän ne yöt ihan hirveen hyvin mene. Nyt tein silleen, että nostin tytön ylös sängystä vain vettä hörppäämään ja muuten kippailin takas, tassutin ja silittelin. Siihen aina tyyntyi, mutta sitten kun menin itse sänkyyn, alkoi huutaa ja nousi seisomaan. Eli oliskohan jotain ihmeen "läheisyyspulaa" sitten osaksi ainakin tuo heräily? Nukahti sitten viimein ja heräili joskus 7.30. Viime yönä valvottiin puoli tuntia 1.45-2.15. Joo, äippäpakkauksen toppatöppöset onkin olleet meillä käytössä, mutta nyt ne on vähän jo pienehköt ja muutenkin vähän epäkäytännölliset lliikkuvalla lapsella. Pysyvät tosi huonosti jaloissa, jos vähänkin heiluttelee. Etsin tosiaan vähän isompia ja sellaisia, joissa suuta olis vaikkapa nauhoilla tms. säätää, mutta eihän sellaisia ollut.

BUUFFA: Kengät oli meillä vähän sellainen heräteostos, joten hirveesti en edes vertaillut ja katsellut. Citymarketista lähti mukaan ihan peruskengät, oliskohan jotkut Napero-merkkiset olleet. Nahkaa ja jotain kangasta, karvavuori ja tarrakiinnitys. Hinta oli 24,90. Kuomia minäkin eka katselin, mutta oli liian isoja kokoja, joten en tutustunut niihin sen tarkemmin, joten enpä tiedä, pitävätkö vettä. Noissa, jotka ostin, on kai jotain kosteussuojaa, mutta tuskinpa vaan mitkään vedenpitävät ovat.

Kävin lueskelemassa muuten vanhoja odotus-puolen juttuja viime syksyltä ja vauva-juttuja alkutalvelta! Hauska oli niitä katsoa ja vitsit, että iski haiku... ajattelin jo, että näinköhän tonska-kuume alkaa tännekin päin iskeä, mutta taitaa enemmänkin olla vaan jotain nostalgiaa. Olihan se aika ainutlaatuinen tilanne odotella noita enskapenskoja, äippälomalla sai olla möllöttää vaan. En tiedä osasiko siitä silloin niin nauttia, olihan siinä miulla ainakin sitten loppuajasta jo kaikenlaista vaivaa liitoskipuineen, nukkumisvaikeuksineen kaikkineen. Ja malttamattomana odotti tulokasta maailmaan. Mutta kuitenkin yleensä kaikkien viesteissä oli jotenkin niin positiivinen vire, vaikka melkoisia oirelistoja siellä oli :) Ja kylläpä te, joilla nyt on vuosikkaat enskat, olitte kirjoittaneet tosi ahkerasti ekoina vauvakuukausina! Miehän silloin liityin vauvaenskoihin vasta vähän myöhemmin ja alkuun silloinkin kirjoittelu oli satunnaista.

Dajm + Pätkis 10 kk+

Pitäähän sitä nyt moikkaamaan tulla kun ihanainen Dajm kävi tuolla odotuspuolella mua tervehtimässä. Tosin tänään just aamulla ajattelin että nyt kun palstailuvimma iski niin voisin liittyä tänne oikein kunnolla ja aktivoitua kirjoittelijana.

Moni onkin tuttu tuolta odotuspuolelta ja osa jo vauvakuumeilupuolelta. Aikanaan vauvakuumepuolella kirjoittelin aktiivisimmin, sitten hetken lapsettomuuspuolella ja odotuspuolella jonkun verran etenkin odotuksen loppuaikoina. Meillehän syntyi tyttö 14.3. Tänne vauvapuolelle en ole jostain syystä saanut aikaiseksi kirjoitella kertaakaan. En tiedä sitten miten olen tämän 7,5kk ollut näin laiska.. oli mulla tuossa lievää synnytyksenjälkeistä masennustakin ja sellaista.. mutta nyt olen siis tehnyt comebackin ja voin kun ihana huomata kuinka paljon vanhoja tuttuja täällä on :)

Niin ja tosiaan se miksi Dajm bongasi mut odotuspuolen tonskista johtuu siitä että tein tiistaina positiivisen raskaustestin eli tonskaa odotellaan :) Tämä vauva oli kyllä aivan ihana yllätys, koska tuli luomusti ja vain muutaman kuukauden yrittämisen jälkeen. Enskatyttöhän tuli vasta metformiinihoidolla sen jälkeen kun pco oli mulla todettu. Mutta nyt siis näin.. aivan ihana yllätyshän tuo oli.. aika pieni ikäero lapsille tulee.. vain n.1v3kk, mutta olen aina toivonut lapsia pienellä ikäerolla ja onpahan sitten kaveria toisilleen, vaikka aluksi varmasti raskasta onkin kahden pienen vaippapyllyn kanssa..

Menkkojen mukaan mun laskettuaika olisi jo 17.6.08, mutta koska kierrot on olleet tosi pitkiä niin luulenpa että tuolloin tiistaina oli vasta se 4+0 ja laskettuaika tulee sen laskun mukaan olemaan 30.6.. sen mukaan menen nyt tässä vaiheessa ja niskapoimu-ultrahan sen sitten lopullisesti määrää.. neuvolan papereissa olen tällä hetkellä viikoilla 6+1.

En vielä ehtinyt kauheasti lukea muiden kuulumisia enkä kertoa tuosta meidän neidistäkään, mutta eiköhän tässä ehditä ja minäkin pääsen juttuun mukaan..

Vilkutuksia kaikille vanhoille kamuille ja uusille tuttavuuksille!

T. Juli + neiti 7,5kk + Nupsukka rv 4+3 (tuollaisat työnimeä viime yönä pähkäilin.. se tulee kestovaippamerkistä, meillä kun lapset kestotetaan :))

ps. harmi kun ei enää saa tehtyä värejä.. käsittääkseni ainakaan.. eihän Juli ole mitään ilman fuksiaa ja sinistä.. muistatte varmaan ;)

Tipu: Kiia tykkää Siennan tavoin kovasti kirjoista. Aamut alkaa ja illat loppuu siihen että luetaan ainakin pari kolme kirjaa yhdessä, usein enemmänkin. Ja Siennalla siellä jatkuu seisomisharjoitukset, tsemppiä ja rohkeutta sinne. Kiiakin reenailee kävelyä kiitettävästi.

Weera: Onnea Ainolle uusista hienoista mitoista ja uinnitkin oli mennyt hyvin. Tuo uinti on kyllä mukava koko perheen harrastus. Kyselit vaatetuksesta liinaillessa. Mä oon laittanut varmaan aika vähän päälle kun oon ottanut Kiian liinaan mutta oon silloin tiennyt ettei olla ulkona juurikaan. Ei siis olla tehty ulkoilureissuja liinaillen vaan menty lähinnä kaupoille. Aika tiiviissä paketissahan tuo on omaa vartaloa vasten joten on riittänyt että jalkoihin on laittanut kunnolla lämmintä ja päähän.

Odottelija: Hieno homma että teillä on yöt taas parempaan suuntaan. Ja päikkäriunillekin meno. Jaksamista sinne odotusvaivoihin, olisko kohdunkasvua nuo kivut?

Dese: Harmillista kun siellä on yöhulinoita kovasti. Kyllä meilläkin oli aika ajoin, välillä mentiin pitkään helpoilla 1-2 syötön/heräämisen öillä mutta usein oli levottomia jaksoja jolloin sai heräillä 3-6 krt yössä. Ja kyllä mäkin otin aika helposti Kiian meidän väliin ja tungin tissin suuhun, sitten saatiin jotenkin nukuttua (aamulla tietysti vaan niska ja hartiat jumissa..) Itse asiassa nyt kun alan muistelemaan niin juuri tuo aamuyö oli meillä se levottomin aika jolloin sitten nukuttiinkin monesti kaikki samassa sängyssä. Tsemppiä ja jaksamista kovasti.

Buuffa: pahoilta kaatumisilta on vältytty joo, aika pehmeesti osaa itsekin pyllähtää jos tasapaino menee. Siellä Neea harjoittelee syömispuuhia, hyvähyvä! Musta tuntu että sellanen reilu kuukausi oli pahinta sotkuaikaa eikä ois jaksanut ainaista siivoamista. Meilläkin oli alkuun käytössä sellanen ruokailuessu, ikean versiot. No ihan hyvät ne oli alussa kun sotkua tuli enemmän, mutta aika nopeesti niistä lähti se kosteussuojaliima sieltä nurjalta puolelta pois pesujen myötä ja nyt ne oottaa uutta käyttöönsä vaikka piirustusessuina kaapissa. Nykyään sellanen muovinen koururuokalappu on paras, helpoin siivota ja ei putoa ruoka syliin ollenkaan.

Malaika: terve! Ja onnea Isabellalle ensiaskelista, aikaisin tosiaan liikkeelle on lähtenyt neiti. Teillä siellä arjessa kaikenlaista tuntuu olevan, jaksamista sinne paljon. Päivähoitoasiaan en osaa minäkään vastata, Kiia vielä kotona.

Hermione: siellä on Eetu muuttanut omaan huoneeseen, ja aika hienosti on siirtymävaihe mennyt. Osaatko itse nukkua nyt miten kun toinen ei olekaan näköetäisyydellä? Mulla meni pari yötä tai oikeestaan iltaa surkutellessa ennen kuin sopeutui itse asiaan. Sielläkin harjoitellaan kävelyä, hyvähyvä!

Eilen oltiin hiekkalaatikkomammojen kanssa iltaa istumassa ja syömässä. Meitä oli parhaillaan yhdeksän äitiä paikalla ja mukavaa oli. Ei vaan meinannut alkuun tuntea ihmisiä, niin oli erinäköisiä kun oltiin ilman pipoja ja tuulipukuja:) Aamulla puistossa moni äiti kehui illan ja yön menneen lasten osalta hyvin, että päätettiinkin ottaa tavaksi lähteä välillä porukalla rentoutumaan ja jättää isät kotimiehiksi.

heltsy ja kiia 1v

En ole teitä suinkaan unohtanut, vaikka mitään ei ole meistä kuulunutkaan. Elämä on tällä hetkellä niin rikkonaista, että itse elän silmät ristissä päivästä toiseen. Ei siis liiemmin ole voimia tehdä mitään ylimääräistä. Nytkin jätän kommentoinnit toiseen kertaan ja avaudun vain ja ainoastaan omista fiiliksistä. Jospa se vähän helpottaisi tätä omaa oloa...

Johanneksen päivärytmi on säilynyt hyvänä, mistä olen erittäin iloinen ja onnellinen. Jää äipälle aikaa syödä ja hetki jopa makoilla sohvalla. Ekat päikkärit ovat parin tunnin mittaiset ja alkavat useimmiten klo 10 jälkeen. Toisille päikkäreille mennään sitten pari kolme tuntia heräämisen jälkeen ja ne kestävät tunnista pariin, joskus jopa enemmän. Tämän puolesta homma siis toimii aivan loistavasti. Mutta sitten ne yöt. Voi itku! Viime yönä Johannes heräsi 4 kertaa. Ei siinä mitään, jos heräämiset jaksottuisivat edes tasaisesti koko yön ajalle, mutta nämä heräämiset tapahtuivat klo 01 ja 06 välillä. Olen yrittänyt nukuttaa silittelemällä ja tuttia syöttämällä, mutta siitähän se riemu repeää. Ei siis auta asiaa lainkaan. Poika vaan kiemurtelee sängyssään tai sylissä ja aloittaa kitinän. Olen siis päätynyt itseni kannalta helpoimpaan ratkaisuun ja syöttänyt pojan uneen joka kerta. Luultavasti kärsin tästä ratkaisusta vielä jonain päivänä, mutta en jaksa miettiä asiaa nyt. Ehkäpä ne kiinteät sapuskat pitäisi ottaa kehiin supervauhdilla, jos sieltä sitten löytyisi apua. Vaikea on kyllä uskoa, että poika nälkäänsä heräisi noin usein. Mutta mistäs sitä ikinä tietää.

Vilkutuksia kaikille enskakavereille ja aurinkoistä päivän jatkoa! Taidan suunnistaa kohti sohvaa ja levätä hetken ennen pojan heräämistä.

~dese (silmät ristissä) ja Johannes (onnellisesti unten mailla)

Unohdin viimeksi puolet asioista, joita piti kirjoittaa. Ainakin itse syömisestä oli puhetta, lapsen siis. Sienna ei tajua lusikasta yhtään, ainakaan silloin kun siinä on ruokaa. Olen antanut useinkin tilaisuuden tarttua siihen ja kehottanut laittamaan suuhun, mutta tyttö vaan tuijottaa sitä ja hymyilee. On kai toistaiseksi tyytyväinen äidin syöttöpalveluun. Omin käsin kyllä napsii esim. rakettispagettia.

Odottelija: mä olen kanssa pitänyt osan kirjoista vielä kaapissa kun Siennallakin menee vielä satunnaisesti tavarat suuhun. Muutama kirja on ihan kamalaksi syötyjä, mutta ne onkin olleet esillä tosi kauan. Kiva kun teillä on yöt parantuneet.

Heltsyn illanvietto kuulosti hyvältä, kiva kun uusia kavereitakin on tullut äikkärin aikana. Musta tuntuu, että meidän puistokaverit jää vain puistokavereiksi, ihan mukavaa porukkaa siis, muttei mitään sydänystävää ole sieltä löytynyt. Ja ihan ok niin, onhan niitä kavereita jo ennestäänkin.

Dajm: toivottavasti flunssa pian hellittää!

Hemionelle mukavaa "lomaviikkoa". Älähän ihan unohda meitä!

Meillä on vihdoinkin reipastuttu pottailemaan, tyyliin eilen aloitettiin. Saalista ei ole vielä saatu ja tänään aamulla tuli itku (Siennalta, ei multa) kun laitoin tytön potalle. En sitten tiedä, onko meidän pikkupotta jotenkin epämukava vai oliko tilanne vaan hämmentävä. Onkos kellään käynyt niin, että joku tietty potta ei kelpaa mutta joku toinen kelpaa? Okei, me ollaan tooooosi alkuvaiheessa, joten en nyt ala vielä vaihtelemaan.

Ai niin, Sienna on yhtäkkiä innostunut juomaan maitoa! Ihan tavallisesta kahvallisesta muovimukista (siis lasten muki, ilman mitään nokkaa) olen juottanut ruuan kanssa ja hyvin uppoaa. Pieni helpotus, kun tähän asti ollaan oltu puuron ja jugurtin varassa ja nyt puuro tökkii ihan urakalla.

Sienna on naurattanut mua monta päivää uudella "maija-paija-kaija" -höpötyksellä. Ei hajuakaan, mitä se tarkoittaa, mutta tuollaista se hokee koko ajan. Uusin oikea sana on koova (eli korva).

Taidan ehtiä vielä hetkeksi pötköttämään ennen kuin täystuho herää. Mukavaa viikonloppua kaikille!

Tipu & Sienna 1v1kk

Tipu:

No voi kökkö teidän unien kanssa, ite on kans tullu seisoskeltua jonkin kerran. Onnes sentään myyrä pelasti päivän : ) . Ite täytyy sanoo että meillä nyt on vissiin vihdoin viimein (vuosi sitä odotettinkin) alkanu nukkuminen onnistuun, ilman suurempia heräilyjä. Nyt Neea on hokannu kunnolla ton unilelu asian. Kaappaa pupun aina kainaloonsa ja alkaa nukkumaan. Meillä on pari sellasta pientä pupua, tai on isokin mut se on viä liian iso kainaloon otettavaks. Nyt just saatiin pesujauhepaketin kylkiäisenä sellanen pieni ainu pupu, joka on just passelin kokonen. Se aina halailee niitä, heiluu ja sanoo aaaiiii. Sit koittaa laittaa omaa tuttia pupulle suuhun ja sanoo nam, nam, nam. Pitääkös ne tuttan talvikengät vettä?

Odottelija:

Voi että, sä oot jo melkein puolessa välissä raskautta. Nopeesti se aika menee. Meinaatteko kysästä ultrassa sukupuolta? Mitäs tollanen baby belt maksaa?... ihan vaan vastaisuuden varalle kyselen.

Dajm:

Välillä täälläkin toi tonska kuume nousee, varsinkin tosiaan kun muistelee vanhoja juttuja. Mut muutama kk ainakin vielä vaan fiilistellään, ellei pidempäänkin. Eihän sitä koskaan tiedä.

Buuffa ja Neea

Nyt olis tänään vähän siivottava ja pakattava, huomis aamuna lähdetään reiluksi viikoksi sinne mun kotiin. Äiti siellä jo kovasti odottelee.

Tipu, ei Eetu vielä sentään kävele. Niiden maanantain askeleiden jälkeen ei ole juurikaan askeleita itsekseen ottanut mutta eiköhän se taas tästä kun se hetken sulattelee uutta taitoa.

Täällä on viikko mennyt vauhdilla, melkein joka päivälle on ollut jotain tekemistä

Weera, hyvin ottivat töissä uutisen, onnellisia ovat meidän puolesta =) Mulla oli kans imetyksen suhteen silleen että olin tosi yllättynyt miten hyvin pelkkä maito riitti ja imetys yleensä sujui hyvin. Mekin alettiin kiinteiden maistelut kunnolla 5,5kk iässä, mukavia ruokailuhetkiä sinne.

Desejolle ja Johannekselle jaksamisia ja parempia öitä toivottelen!

Buuffa, onnea sinne omatoimisen ruokailun harjoitteluun. Meilläkin on pari niitä imukuppilautasta. Ne vaan kiinnostaa Eetua hirveesti, se repii ne aina pöydästä irti. Millaisia lusikoita teillä käytetään? me on saatu käytettynä vaikka minkälaisia mut ei Eetu niilla ala syömään. Ei taida meidän poika vielä olla valmis omatoimiseen ruokailuun.

Hienoa että Odottelijan Eemilillä on yöt rauhoittuneet. Millon sulla on muuten rakenne ultra? meillä 27.11. Tunnetko jo liikkeitä? mä oon tuntenut jonkun aikaa. Jännä että aina oon ajatellut että ei näin aikasten voi tuntea mitään mutta kyllä niitä vaan tuntuu. Toista odottaessa ne liikkeet varmaan tunnistaa herkemmin kuin esikoista odottaessa. Eetulta aloin tuntea rv16.

Heltsy oli päässyt kavereiden kans syömään, tosi kiva. Oli mulla ekat yöt silleen tosi outo olo kun ei Eetu ollut vieressä mutta kyllä siihen on jo tottunut. Ja Eetu nukkuu levollisemmin kun on oma rauha. On muutamana aamuna nukkunut 6.30 asti =)

Dajmille paranemisia!! täällä on sellainen kuin Pikkuvanha-nurkka (en oo varma miten kirjoitetaan), siis kirppis. Liekö saman tyylinen kuin siellä teilläpäin. En oo ku kerran käynyt kun harvemmin nykyään tulee tuolla cityssä käytyä. Toivottavasti Pätkiksen yöhulinat rauhoittuu pian.

Pakko mennä laittaan Eetu potalle kun ei sillä eilen kakka tullut ja nyt vähän siltä näyttäis. Pitäkää pino pystyssä ens viikon ajan!!

Halauksia kaikille ketä en nyt ehtinyt moikata!

hermione ja Eetu 1v ja Eero rv14+1

eli toi mun juttu alko jotenkin niin että tekemistä on ollut paljon tällä viikolle etten ole kirjoittelemaan joutanut. Minne lie hävinnyt ne ekat rivit?

Eetu kiikkuu jo portaissa niin pitää mennä.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat