Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Sivut

Kommentit (61)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hittolainen kun en muista osoitetta missä oli kuultu lapsia aikuisten alkoholin käytöstä. Ei mukavaa luettavaa...

Omat lapseni ovat joka toinen vkl isällään ja isä juo lasten aikana. Viime aikoina lapset ovat TODELLA paljon puhuneet siitä juomisesta. (tiedän, ettei ole humalassa, mutta ottaa lasten ollessa hereillä pari viinilasillista tms). Asia ahdistaa heitä.

Itse en ole tätä asennetta tartuttanut lapsiini, ovat ihan oma-aloitteisesti ottaneet asian puheeksi.

Itse lapsena muistan vanhempien saunakaljat. Oli inhottavaa, kun oma vanhempi muuttui vieraaksi, puhe alkoi sammaltaa. Eikä meilläkään juoneet kuin oluen pari.

Siten että ei ole humalassa. Ei se määrä kerro mitään, vaan aika ja määrä. Jos juon tunnissa pullon viiniä, olen humalassa, jos juon 5 tunnissa pullon viiniä, olen käytännössä aivan selvä.

Eli ei määrä vaan se, ettei ole humalassa.

Kesälomalla saatan juoda vaikka puolilta päivin kaljan, lounaalla viiniä ja saunassa taas kaljan ja illallisella viiniä ja loppusaldo voi jonakin päivänä olla " suurkulutuksen" rajoilla, eli yli 5 annosta, mutta humalassa en tuolla tahdilla ole.

Toisaalta sitten arkena emme viikolla juo ollenkaan eikä läheskään aina viikonloppuisinkaan.

Yritän antaa lapsille mallin tavallisesta suhtautumisesta alkoholiin: Se ei kuulu elämään minään pakollisena osana (esim. että perjantaina heti töistä päästyä kaljapullo auki) mutta on joskus ihan luonteva ja luonnollinen osa aikuisten rentoutumista. Tällaisen mallin olen saanut kotoa.

Syy: olen yh, enkä todella haluaisi olla yhdenkään nauttineena jossain sairaalan vastaanotolla, jos lapselle kävisi jotain. Olen varma, että pistäisivät oitis johonkin " syyniin" , jos hiukankaan alkoholia veressä..

...toisekseen tahdon olla lapsen aikana täysin selvä, viinaksia voin nauttia silloin joskus, jos saan lapsen jonnekin hoitoon...

tuu. Vaan harvoin tuntuu silloinkaan.

En ole ikinä ollut kotikännien vetäjä. Kyllä alkoholi minulla liittyy siihen, että lähden juhlimaan.

Mutta kukin tyylillään.

Edelleen, niin kauan kuin lakia ei rikota, on jokaisen oma asia, miten toimii. Itse pidän sen rajani HUOMATTAVASTI sen 0,5 alapuolella, hyvin lähellä nollaa, mutta minusta se on oma päätökseni, eikä muille kuulu. Jos oma periaatteesi on tuo " jos otat, et aja" niin good for you. Mitä sitä täällä mesoamaan. Tämän ketjun aihe ei kai ollut rattijuoppous vaan juominen lasten läsnäollessa. Voisimmeko palata asiaan?

46.

Mietinnässä meilläkin nyt kun esikoisen syntymä lähenee. Ajatellaan että lapsen ei tarvitse katsella humalaisia vanhempia. Jos haluaa ottaa enemmän niin se järjestetään. Itse käytän alkoholia vähän muutenkin ja se yksi siideri ei näy minussa mitenkään. Halutaan että toinen on aina ajokunnossa ja huolehtii lapsesta/hoitaja jos molemmat haluavat enemmän ottaa. Se pelkkä ajokunto ei ole syy, emme halua lähteä kännissä lääkäriin vaikka taksilla menisi.

ollaan ajokunnossa? Rattijuopot aina tuomitaan tälläkin palstalla. Itse en juo yhtään jos tarkoitus on ajaa. Ja jos olen juonut niin en aja. Montakohan rattijuoppo mammaa täällä hilluu..

Ahdistus oli väärä ilmaisu.

Kyllä minä itse ainakin huomaan, että yhden sidun jälkeen puheeni muuttuu...mutta en tosin juokkaan usein, siinä kai syy.

Ja kun puhuin tuossa vanhempien muutamasta saunakaljasta, jotka aiheuttivat ahdistusta, niin termi oli taas liian voimakas. Mutta en pitänyt siitä, että he ottivat, en tiedä miksi.

Kolme siideriä ehkä. Sitten kun lapset nukkuvat, voin ottaa enemmänkin. Mitään tajunnanmenetyskännejä en harrasta.

Asumme 2 km sairaalasta, eli ajokuntoisuus ei ole mikään kriteeri. jossain korpimökillä yksi aikuinen on oltava ajokunnossa.

Mitä " jos ajan lapsesi päälle ja raja ei ylity" . No kuolisin suruun tietysti, mutten minä sinua rattijuoppona pitäisi. Niin kuin ei lakikaan. Eikä kukaan tuntemani ihminen. Jos olen sinun mittapuusi mukaan " uskomaton" niin sitten on suurin osa Suomen kansaa.

46.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat