Seuraa 

Tekeekö täällä kukaan kalapuikot itse? Meidän perheessä niistä tykätään, mutta haluaisin valmistaa itse terveellisempiä puikkoja. Seitä, korppujauhoja ja mausteita, mutta onko kenelläkään tarkempaa reseptiä? Mitä mausteita ja kuinka paljon, että tulee maukas lopputulos (muttei liian suolainen)? Kananmunaa en leivityksessä halua käyttää (pojalla lievä allergia ainakin ollut...), eikä kaupankaan puikoissa sitä käytetä - mutta pitäisikö puikot pyörittää ennen leivitystä esim. öljyssä? Onnistuuko omatekoisten kalapuikkojen pakastus?

Kommentit (5)

Sara´s kök (tai joku vastaava) ohjelmassa oli kala paneroitu kookoshiutaleilla. Mulla ohje koko ohje meni ohi, mutta kokeilin (vehnäjauho + mausteet, muna, kookoshiutaleet) ja hyvää tuli.

Ja gurmeeta saa smetanalla, vaihtelua maitorahkalla. Eli ei muuta kuin kokeilemaan.

Itse paistoin tänään ahvenfileitä, jotka leivitin "ruotsalaisittain". Fileiden päälle hierotaan ensin suolaa ja sitten ne laitetaan pariksi tunniksi jääkaappiin kermavaahtoon. Ennen voissa paistamisssa pyöräytetään ruisjauhoissa. Ja kyllä on mahtava herkku!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

- 500 g nahatonta kalafileetä (kaikki käy, kuten hauki, kuha, kirjolohi, sei, turska)

- 1,5 dl korppujauhoja

- 2 rkl hyvin hienoksi raastettua parmesaanijuustoa

- 1 rkl hienonnettua persiljaa

- 1 tl raastettua sitruunankuorta (voi jättää halutessa pois)

- 1/2 tl paprikajauhetta

- 1/2 tl kuivattua timjamia

- 1/2 tl valkosipulijauhetta tai -suolaa

- 1 dl vehnäjauhoja

- 1 tl suolaa

- 1,5 dl piimää

Mausteita voi vaihdella tai jättää halutessaan pois.

Sekoita matalassa kulhossa korppujauhot, parmesaani ja mausteet. Sekoita toisessa kulhossa vehnäjauhot ja suola. Kaada piimä kolmannelle lautaselle.

Leikkaa kalafileet sormen paksuisiksi suikaleiksi. Pyöritä ensin vehnäjauhoseoksessa, sitten piimässä ja lopuksi korppujauhoseoksessa. Asettele leivinpaperin päälle uunipellille ja anna vetäytyä 15 minuuttia. Paista 225 asteisessa uunissa noin 15 minuuttia. Kypsät puikot voi pakastaa.

Kalapuikot

jauhoseos:

1dl vehnäjauhoja

1dl ruis- tai graham-, tai korppujauhoja (mitä sattuu kaapista löytymään)

1tl suolaa

1 maustemitallinen valkopippuria

Leikkaa pakastesei hieman kohmeisena noin sentin viipaleiksi. Pyöritttele palat ensin rikotussa kananmunassa ja sitten jauhoseoksessa. Paista pannulla miedolla lämmöllä kauniin kullankeltaisiksi.

Pitääkin kokeilla... piimä kuulostaa mielenkiintoiselta :o) Hmmm... toimisikohan maustamaton jogurtti piimän sijaan (sitähän käytetään marinadeissakin), sitä löytyisi nimittäin aina kaapista...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat