Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Miten nukut vauvan yöheräilyjen lomassa? Saatko unta helposti vai kärsitkö unipulasta?

Sivut

Kommentit (63)

kuka osaisi sanoa miten vauvan ja itsensä saa nukkumaan yhtä aikaa?

meidän 8 vkon ikäinen tyttö nukkuu ihan hyvin 23-07 välillä, mutta ongelmana on yösyöttö. meillä syödään 3-8 kertaa yön aikana. jos annan hänen syödä omaa tahtiansa perhepedissä niin hän herää syömään 1-2 tunnin välein, syö vaan toisen rinnan ja nukahtaa kesken syönnin. sitten nälkä herättää hänet ihan kohta syömään uudelleen.

jos taas valvon ja pidän huolen että lapsi syö molemmat rinnat niin joudun valvomaan niin kauan etten saa enää koko yönä unta, tai siis ainakaan ennen seuraavaa imetystä. tässä on se hyvä puoli että lapsi nukkuu silloin yleensä 3 tuntia putkeen, mutta minulle siitä ei ole hyötyä kun en nuku koko tuona koko aikana. nytkin olen herännyt syöttämään 3.30 ja olen vieläkin hereillä vaikka kello on 6.30.

miten paljon 2 kk ikäisen pitäisi pystyä nukkumaan putkeen? meidän tyttö ei nuku yöllä eikä päivällä yli 3 tuntia joten en ole itsekkään nukkunut 8 vkoon kun reilun 2 tunnin pätkissä ja alkaa ottaa hermoon pahasti. onko vinkkejä miten tästä ongelmasta voisi päästä eroon? käy kateeksi lukea miten toisten vauvat nukkuu jotain 4-6 tunnin unia jo tässä vaiheessa.. vaikka olen tietty onnellinen että edes joku tässä maailmassa nukkuu.

1. ja 2. kohdalla yöt oli tosi levottomia ensimmäiset puoli vuotta, heräiltiin puolen tunnin- kahden tunnin välein joka yö. Varsinkin ensimmäisen lapsen kohdalla uudelleen nukahtaminen oli hyvin vaikeaa. Sitä ikäänkuin ei osannut nukkua kun tiesi että kohta taas herätään.

Kolmas lapsi on ollut syntymästään asti aivan eri maata, ei voi sanoa että olisi valvottanut ollenkaan. Ainoastaan silloin kun teki hampaita oli yöt vähän levottomia. Söi tietenkin yöllä, mutta nukahti nätisti viereen ja tuskin itsekään muutamaa minuuttia kauempaa kerkesin hereillä olla syömisen aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aihe on todella ajankohtainen meidän perheessä, ja olen valmis tekemään mitä tahansa, jotta meidän perheessä saataisiin nukkua kunnolla edes yksi yö viikossa.

Nuorempi 11kk nukkuu perhepedissä, yösyötöistä yritetään päästä eroon ja siirtyä omaan sänkyyn ja siitä samaan huoneeseen isoveljen kanssa. Hänen nukkumisesta en ole huolissani.

Mutta tämä 2v9kk!!! Hän ei ole nukkunut hyvin koskaan, mutta kaikki muuttui vielä huonommaksi, kun hän siirtyi lasten sänkyyn. Nukahtaminen on joka ilta oma projektinsa n. 21 aikaan, jos on 'hyvä' yö, hän herää klo 5-6 välillä ja tulee vehtaamaan vanhempien sänkyyn ja viim. tunnin päästä nousee ylös. Toisinaan hän herää myös klo 2 aikoihin, mutta vaatii nukuttamisen, johon saattaa upota 30 min-1h. Päikkärit hän tarvitsisi jos herää aikaisin, kuten tänäänkin 5.30, mutta hän ei suostu nukkumaan, mutta klo 17 hän nukkuukin jo pystyyn! Toiveajattelua, mutta jos hän nukkuisi esim. klo 21-7.30, ei hän tarvitsisi päiväunia lainkaan. Silloin tässä talossa olisi rauha maassa.

Olen jopa harkinnut, että pitäisikö käydä lääkärissä, mutta onko siitä kuitenkaan apua? Onko joku saanut apua uniongelmiin lapsille lääkärissä käymällä? Kertokaa kokemuksia !

No kai hänkin nukkuu paremmin, kun pääsee rippikoulu ikään, mutta siihen on vielä pitkä aika... Kauhulla odotan kun siirrytään talviaikaan, herätäänkö meillä silloin klo4!!!

Meillä kuukauden ikäinen poitsu nukkuu yössä 4-5 tunnin unia putkeen. ollut näin jo viikon verran. Päivällä ja illalla tykkää olla hereillä pari tuntiakin. Itse välillä herään, että joko on syönnin aika mutta huomaankin että siellähän nukutaan iloisesti omassa sängyssä. Nukahdan aika helposti yöllä syötön jälkeen, mutta aamulla viiden jälkeen on aika vaikea nukahtaa, kun on syöttänyt.

Nimimerkki: Tottunut aamuherääjä

Ensimmäinen oli moniallerginen tapaus joka nukkui hyvinä öinä jopa parin tunnin pätkän ilan hyssyttämistä, mutta yleensä mentiin max tunnin unipätkällä joka saatiin kävelemällä ympäri asuntoa. Päivällä nukkui kannettuna tai liikkuvissa vaunuissa. Univaje oli krooninen ja ilman heräämisiä nukuttiin vasta lähempänä 2½ vuoden ikää vaikka ensimmäinen unikoulu pidettiin jo n. 8kk iässä.

Toinen nukkui tosi hyvin, eli söi noin 2-3h välein, kunnes iski flunssa ja unta haettiin tissillä tunnin välein. Nyt sitten ikää 8kk ja opetellaan nukkumaan edes 4h putkeen. Hienosti menee, eikä pienen ole tarvinnut vielä itsekseen sängyssä itkeä.

Eli ensimmäisen kanssa jaksettiin pätkäunta ja valvomista huomattavasti paremmin kuin tämän toisen kanssa.

Ikää on nyt vähän vajaa 4 kk ja nukkuu 6-8 h pätkän ja loppuyön 2-3 h pätkissä, yleensä yhteensä 11 h. Tosin joskus on yöt heikompia eli heräilee 3 h välein. Silloin olen itsekin tiennyt, että neiti on mennyt aika vähäisellä iltamaidolla nukkumaan. Tyttö juo pelkkää rintamaitoa ja nukkuu perhepedissä. On helppo, kun voi vaan työntää rinnan suuhun. Kun lopettaa syömisen (tai käyttää rintaa pelkästään tuttina), niin käännyt omalle paikalleni nukkumaan.

Aiemmat lapset ovat valvottaneet sitten senkin edestä... Esikoinen nukkui 2 h välein ja läpi yön hän nukkui vasta 2-vuotiaana! Silloinkin edessä oli 1-2 h nukuttaminen (istuin sängyn vieressä, kun en raaskinut huudattaa tyttöä). KEskimmäinen lapsi nukkui pari ekaa kuukautta ihan ok, mutta hampaiden tuleminen pilasi unet. Pikkumies kuitenkin rupesi nukkumaan omassa sängyssä noin vuoden ikäisenä, eikä häntä ole tarvinnut nukuttaa. Sen sijaan hän kömpi vanhempien viereen 4-vuotiaaksi asti...

ovat nukkuneet todella hyvin. En ole ikinä herännyt kahta kertaa enempää yöllä vauvan takia. Kaksi ensimmäistä heräsivät yhdesti yössä kahden kuukauden ikään asti ja sen jälkeen nukkuivat yönsä, kolmas vauva, joka on nyt 4kk herää kerran yössä syömään. Eli ei valvota...

Ja silti on valvottanut olemassaolonsa ensiviikoista asti! Alkuvaiheessa kivut olivat erityisesti öisin erittäin voimakkaita, päivällä kipuja ei sitten juurikaan ollu. Yksi yö makasin kylpyhuoneen lattialla läähättämässä ja yritin pidättää naurua kun ajattelin että jos mies tulisi oven taakse niin mitkähän olisivat ajatukset minun tekemisistä lukitun oven takana. Tämä ajatus ei helpottanut kipuja ollenkaan.

Nyt pidemmällä ollessa on pitänyt juosta yöt vessassa ja juomassa, myös nukkumisasennoissa on hakeminen yö toisensa perään.

Että siinä mielessä koen valmistautuvani valvomiseen oikein huolellisesti! Vain itku puuttuu...

herään syöttämään meidän 7 kk vauvelin, nukkumaan noin klo 21, syönnit kahden ja kuuden paikkeilla ja sitten herätään noin klo 7. Nukkuu pinnasängyssä vanhempien huoneessa. Viimeisen tunnin nukkuu äidin vieressä syötön jälkeen kun iskä nousee töihin. Joitain kehnompia öitä on ollut, kun on pyörinyt todella levottomasti ja on pitänyt käydä vaihtamassa asentoa tms. varsinkin tuossa puolen vuoden paikkeilla. Kuvittelin, että hampaita pukkaa, vaan ei mitään tullut, mutta rauhoittui taas 'normaaliin' rytmiin kuitenkin. Näin kun saadaan nukkua, niin ei väsymyskään ole ihan kauhea vanhemmillakaan. Alkuun oli huomettavasti vaikeampaa, valvoi pidempään illalla ja heräilyjä oli tiheämpään. Vaan ei kokonaisista öistä silti tunnu olevan tietoakaan. Mutta tästä pitää olla kiitollinen, kun ei ole mitään huutomaratoneja öisin.

Mutta pahempaakin on nähty. Eli olen sen verran onnekas että vauva, nyt jo 11kk nukkuu nykyään jo ihan hyvin. Herää n. 2-3 kertaa/viikossa sen kerran tai kaksi per yö. Kaikki on vähän kausiluonteista, välillä nukkuu hyvin, kuten viime yön läpi, välillä huonommin.

Mutta olenkin varmaan joidenkin mielestä kauhea äiti. Sillä en imetä lastani enää, emme nuku perhepedissä (en sais unta jos lapsi olis vieressä) vaan lapsi nukkuu ihan omassa sängyssä omassa huoneessa ja kaiken lisäksi palasin töihin heti äitiysloman jälkeen.

Vaikeinta on oikeastaan se kun huonosti nukutun yön jälkeen joutuu mennä töihin ja olla siellä tehokas ja (muka) pirteä.

ja hesarissa kun tästä univajeasiasta uutisoitiin, niin jo keskustelu jatkui siihen malliin, että itsehän lapset on tehty ja se elämä valittu ja ei kai kukaan luule, että lasten hoito on helppoa... Uskomatonta sekin. Varmaan kommentit niiltä, joilla ei ole lapsia. Ei varmaan kukaan luule, että se halppoa olisi, mutta kyllä mut (ihan järkevän ihmisen, jonka pitäis näistä asioista ammatikseenkin jotain tietävää) homman raskaus yllätti ja yllättää edelleen (vauva 7kk). Kyllä koko elämä pyörii tuon vauvan nukkumisen ympärillä ainakin näin kun ei nuku mitä parhaimmin. Päiväunien aikana pelkää, että herää ihan lyhyiden unien jälkeen ja on kärttyinen, yöunien aikana pelkää sitä hetkeä kun parku alkaa ja tietää omien uniensa olleen siinä... Haukotus ja huokaus.

meillä oli muuten sama juttu, mutta neuvolassa neuvottiin että nauttikaa ehjistä öistä ja antakaa lapsen nukkua! Eli jos ei teillä ole erityistä syytä ruokkia vauvaa öisin, niin ottakaa ilo irti ehjistä öistä!

Unikoulutettiin 6 kk ikäisenä nukkumaan kokonaiset yöt. Nukkuu 10 tuntia heräämättä aina, poikkeuksena tietenkin jos on kipeä tai jos hampaita tulee. Lapsi nyt 11 kk.

kymmenisen kertaa tai päällekin vauva (6 kk) herättää yön aikana. Aina en ehdi itse nukahtaa edes kun vauva herää jo seuraavan kerran. Nukkuu perhepedissä vieressä, en jaksaisi nostella edestakaisin pinnasänkyyn. tälläkään systeemillä en meinaa jaksaa, usea kuukausi jo huonoja öitä takana. en saa koskaan nukkua syvää unta.

Vauva (5kk) herää noin parin tunnin välein yöllä. Ei ole missään vaiheessa nukkunut pidempiä pätkiä. Yleensä kyllä nukahtaa ihan kivasti uudelleen, mutta nyt taitaa hampaiden tulo kiusata, niin ei meinaa käydä takas nukkumaan..

Nyt kun tyttö on lähes 2kk, hän on alkanut nukkua jopa 6h pätkiä yössä. Ensimmäiset viikot olivat heräilyä 2h välein imettämään ja olimme aika zombeja. Vauvalla oli pahoja vatsan väänteitä, tyttö kyllä söi ja kakkasi hyvin, mutta itki ja väänteli mahaansa. Sitten tajusin onneksi lopettaa kahvin juonnin ja jo saman viikon aikana tyttö rauhoittui. Nyt siis nukutaan yössä pitkiäkin unia ja olo on taas kuin ennen. Ja hyvin nukuttaa! Siis kahvi kokonaan pois imettäjät - kannattaa kokeilla! (vaikka olihan sitä kahvin himoa jonkin aikaa, niin kuitenkin se piristää kahvia enemmän kun saa nukuttua yöt paremmin vauvan rauhoituttua, ja ennen kaikkea vauva voi paremmin!)

meidän vauva on 4 vkoa ja nukkuu kolmen tunnin pätkissä, yöllä herää syömään ja syötön jälkeen jatkaa unia yleensä.Olen nukkunut suht hyvin välit, tosin aamuyön syötön jälkeen olen ottanut viereen jos on vaikuttanut et haluaa syliä enkä jaksa hyppiä oman ja vauvan sängyn väliä.Nukun myös päivällä, jos on ollut rikkonaisempi yö tai jos nukuttaa muuten vaan.

Mun mielestä kuulostat normaalilta keskivertoäitiltä. Imetin juuri sen 6 kk mitä WHO suosittaa minimiksi ja töihin palasin 11 kk jälkeen, isä jäi vielä reiluksi kuukaudeksi kotiin. Ihan normaali ja terve minustakin on tullut vaikka rintaa sai 70-luvulla vain 2 kk ja äitiysloma oli pari hassua kuukautta. Perhepedissä meidän lapset eivät ikinä ole nukkuneet ja hyvin he voivat. Minun ja mieheni peti on aikuisille varattu :)

Meillä on kaksi lasta, kumpikin vähän heikot unenlahjat saaneita. Esikoinen heräili etenkin 6-9kk iässä toisinaan tunnin välein koko yön läpi. Kuopus heräilee vähän vähemmän, mutta heräilee kuitenkin tiuhaan, yleensä n.4-8krt yössä. Esikoinen on jo 2,5v mutta edelleen nukkuu yön läpi todella harvoin. Joten meillä heräillään ihan kiitettävästi. Alle 5 herätystä yössä on jo hyvä yö. Joskus tuntuu hassulta, kun jotkut ovat väsyneitä parin heräämisen takia, mutta kai sitten olen vain tottunut tähän. Kerran olen nukkunut yön läpi viimeisten 3 vuoden aikana!! Joten kai tähän on jollain tavalla ollut pakko tottua :D Mutta tunnin välein herätyksiin ei kyllä pystyisi tottumaan.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat