Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Olen joskus odotukseni alkuaikoina tehnyt vähän vastaavan aloituksen, mutten sitä nyt löytänyt tähän hätään. Olen nyt (rv 27+6, LA lokakuussa) tehnyt vähän inventaariota saamistani vauvanvaatteista. Olisko tässä nyt liikaa, liian vähän? Oikeanlaisia ja oikeankokoisia? Äitiyspakkauksesta saamani vaatteet ovat laskuissa mukana. Jätän mainitsematta ulkoiluvaatteet, , villavaatteet, sukat, myssyt jne. Luettelen mitä löytyy kokoa 50-60 (vaikka isompiakin 62-70 cm jo on).

Ja kun ensimmäistä odottaa, niin kaikki pitää välillä vääntää rautalangasta ja tehdä turhiakin aloituksia, kun ei välttämättä oma järki sano, paljonko on tarpeeksi tai liikaa :) Neutraaleja ovat kaikki väriltään, en epäile ettenkö alkuun pääsisi varmasti, hih! Mutta noita pienimpiä kokoja mietin, onko esim 56 ja 60 cm välillä suuri ero? Jos ei, niin hankintani ovat sitten tässä, muuten menee liiallisuuksiin :) Ja miten nuo pienimmät 50 senttiset, kun ei niitä juuri ole hankittuna?

50 cm (näitä onkin olematon määrä)

pitkähihainen body

puolipotkuhousut

pitkähihainen, terällinen potkupuku

56 cm (aika vähän näitäkin, yläosia ainakin)

pitkähihainen body

lyhythihainen body

pitkähihainen paita

3 puolipotkuhousut

3 pitkähihaista, terällistä potkupukua

3 hihatonta, terällistä potkupukua

60 cm (näitä okin jo varmasti tarpeeksi, liikaakin)

2 pitkähihaista kietaisupaitaa

2 pitkähihaista kietaisubodya

2 lyhythihaista bodya

6 (!) pitkähihaista bodya

3 pitkähihaista paitaa

7 (!) hihatonta, terällistä potkupukua

2 hihatonta, terätöntä potkupukua

2 pitkähihaista, terällistä potkupukua

1 terättömät housut

3 puolipotkuhousut

Kommentit (9)

Lisää ehdit kyllä hankkia vauvan synnyttyä, kun tiedät tarkemmin hänen kokonsa :) Oma esikoiseni oli 54cm ja 4600g, onneksi minulla ei ollut hankittuna yhtään 50cm vaatetta, kun nuo 56 cm vaatteetkin jäivät monet kertakäyttöisiksi... Ja sama vaipoista, newborn -kokoisille vaipoille ei ollut meillä mitään käyttöä. Jo sairaalassa vauvalla oli suuremmat koot käytössä. Joten malttia ostoksiin, kaupat pysyy auki synnytyksen jälkeenkin, vaikka esikoista odottaessa sitä ei aina muistakaan ;o)

mshr, rv 37+5

mutta haluampa kommentoida omalta kantiltani. eli meillä esikoinen syntyi 11/05 ja silloin tuli paljon lahjoituksena vaatetta + äp: vaatteet + rotinatuomisina. vaikka esikoinen oli kova pulauttelemaan ja välillä vaatteita vaihdettiin sen seitsemän kertaa päivässä, eivät loppuneet kesken. kakki melkein säästin kuopusta varten, joka syntyi kolme viikkoa sitten. joitakin kesävaatteita ostin itse jo odotusaikana, mutta taas on tullut rotinalahjoina vaatetta yllin kyllin+uuden äp:n vaatteet. eli vaatetta on aivan liikaa! kun ei tämä kuopus edes pulauttele eikä kakka tursu vaipasta, kuten esikoisella :o) no, näin kesällä potkupukuja ei tule edes käytettyä ja paljon on sellaisia vaatteita säästössä muutenkin, jotka tuntuvat näin kesävauvalle liian tönköiltä.

mutta meillä ehdottomasti olisi piänyt olla enemmän 50-56 vaatetta. esikoinen oli kokoa 3600g/47cm ja kasvoi ohi noista pienemmistä vaatteista melko pian, mutta tämä kuopus, syntyessään 3300g/48cm hukkuu vieläkin koon 50-56 vaatteisiin, vaikka kasvaa hyvin. Lisäksi kaikki tuntuu tuovan lahjaksi koon 62 vaatetta, joten sitä löytyy paljon!

eri valmistajien kesken on muuten tosi iso ero noiden kokojen suhteen.

tämä viesti ei varmaan ap:tä auttanut, mutta pyöriessäni täällä vaatepaljouden keskellä, tuli tälläista mieleen :o)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lähes kaikki vaatteet on siis saatuja, älkää luulko että olisin seonnut lastenvaateosastolla :) Oikeestaan rahaa ei ole mennyt vaatteisiin vielä yhtään, kun sukulaisilta on tulvinut lahjoituksia.

Hänellä oli yksi tai kaksi 50/56 senttinen vaate, kaikki muut olivat kokoa 60/62. Ei poika niihin vaatteisiin hukkunut, kävivät myös pidempään. Tälle tulevallekaan en meinaa hankkia pienintä kokoa, kun korkeintaan yhden asun kotiintulovaatteiksi. Muuten vaatteet ovat taas kokoa 60/62.

Pärjäät varmasti noilla jo olemassaolevilla vaatteilla, ehdit ostaa lisää sitten vauvan synnyttyä. Ja vaipoista vielä, me emme ostaneet esikoiselle etukäteen yhtään vaippaa. Alkuun pärjäsimme hyvin äitiyspakkauksen vaipoilla. Ostimme sitten niiden loputtua uusia kaupasta, kun tiesi minkä kokoiset vauvalle sopivat. Nyt tehdään samalla tavalla.

belem ja mönkiäinen rv 29+5

No eihän sinulla noita kovin mahdottomasti ole mutta kyllä kai niillä pärjää.

Itselläni kaapit tursuaa vauvan vaatteista. Kirppikseltä ja uutena ostettuja, koska tiedän olevani laiska pyykin pesijä kun on nuo kaksi aikaisempaakin pyykin kasvattajaa.

Itse en lokakuussa syntyvälleni ole hommannut ainuttakaan lyhyhihaista bodya koska koin ne edellisillä lapsilla (talvi vauvoja) liian viileiksi. Ja kaikki paidat siis trikoiset esim kietaisupaidat oli ikäviä kapistuksia ja niitä ei ole meillä yhtään.

Meillä on varmaan 8-10kpl 50cm bodeja

Ja varmaan yhtä paljon potkuhousuja ja yöppejä.

56cm on ihan yhtä kamala määrä ja 62cm on vielä enemmän.

Meillä lapsilla mahtui tosi pitkään 50cm sekä 56cm vaatteet ja 60cm oli aivan liian kauan liian isoja joten olisi ollut järkyn näköistä pukea niitä pienelle.

Mielestäni voit ihan hyvin jos mahdollista niin katsella lisää vaatteita kirppiksiltä. Siellä ei niin paljoa maksa että jäisi harmittamaan jos jäävätkin pian pieneksi.

Liikaa on parempi kuin liian vähän minun mielestä. =)

Tai sitten olen vaan hurahtanut vauvan vaatteisiin.

Tsirppana rv 29+4

Meidän poju käyttää nyt 3kk vanhana jo kokoa 74 cm, tyttöni käytti samaa kokoa 8 kuukautisena.

Että onneksi ei tullut hankittua pieniä juurikaan =) Monet lahjaksi saaduista vaatteista olivat meille viikossa pieniä.......

Aia

Niin kaupat ovat auki synnytyksen jälkeenkin ja myös suku + ystävät saattavat seota vauvan vaateosastoilla. Me ei tiedetty esikoisesta eikä nytkään sukupuolta. Esikoisen odotusaikana ostin itse alennuksesta ja kirppareilta muutamia vaatteita ja sain sitten lainaksi vähän 8+äp-pakkaus). Kumma kyllä, vaikka itse en ostanut mekon mekkoa ekaan kuukauteen, oli tytöllä niitä mekkoja 56-62 senttisiä 4 kpl ennen kuin kuukausi oli syntymästä kulunut. Nyt olen jo laittanut isovanhemmille jarruja, kun vaatteita on ennestään paljon ja ei tiedetä sukupuolta. Meillä sukulaiset ovatkin pyytäneet etukäteen jo kertomaan vauvan synnyttyä vaatetarpeista.. Näköjään naiset haluavat mielellään ostaa uudelle vauvalle jotain ihanuutta. Ihanaahan on itse ostaa joku vaate omalle vauvalle.

Mukavaa odotusta!

Västis 36+5

Kauppoihin pääsee myös vauvan syntymän jälkeen ja kun olet vähän aikaa vauvaa vaatettanut, tiedät paremmin, mistä tykkäät ja mistä et. Esimerkiksi meillä suosikeiksi nousivat kietaisubodyt ja puolipotkarit. Paidat jättivät aina selän paljaaksi ja kaikki pään yli vedettävä aiheutti vauvalle hirveän raivarin. Sukat eivät pysyneet koskaan jalassa, joten kaikki alaosat piti olla terällisiä. Näin siis meillä. Toisaalta tiedän äitejä, joista paidat ovat mitä kätevimpiä vauvanvaatteita yhdistettynä housuihin ja pikkusukkiin :).

Noita ulkovaatteita et listannut, mutta ihan alkuun olisi hyvä hankkia vauvalle puuvillatumput tai tumppupaita/body. Vauvan kynsiä ei pitäisi leikata muutamaan ensimmäiseen viikkoon ja naama voi mennä terävistä kynsistä aika ikävännäköiseksi, jos käsiin ei ole laittaa mitään.

Muilta osin peesailen edellä kirjoittaneita.

-Tintti

et välttämättä tarvitse enää hankkia lainkaan vaatteita. Sillä jos lapsesi on syntyessään vaikka joku 3,5-4kg niin ei noi 50-56 senttiset kovinkaan kauan mahdu, jos lainkaan pienimmät. Ja muutenkin vauvat kasvavat tosi nopeasti, niin suotta hankkia paljon pieniä vaatteita, kun jäävät melkein käyttämättä kokonaan. Sama juttu jos hankit ennakkoon kertakäyttöisiä vaippoja, jos niitä aiot rueta käyttämään, kannattaa hankkia 3-6kg kokoisia vaippoja, sillä noi pienet 2-4kg voi olla jo joillekin vastasyntyneille liian pieniä. Ja jos vauva onkin pieni, niin saahan niitä sitten hankittua synnyttyäkin tai syntymä koko arvion jälkeen, joka mulle ainakin tehtiin joskus rv37+.

vauva2006 rv38+4

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat