Vierailija

Olen hoitovapaalla nuorimman kanssa. Töihinpaluu häämöttää reilun vuoden päästä, mutta nyt tekisi hirveästi mieli hakea opiskelemaan, yliopistoon, siis ensi keväänä. Voiko tuollainen yhtälö toimia että käy töissä ja tenttimässä, kun on lapsetkin...Ilman töissäkäyntiä menee rahallisesti liian tiukaksi, vaikka mies tienaakin ihan ok. Kokemuksia?

Kommentit (15)

Minkäikäiset lapset? etkö voisi tehdä lyhempää työpäivää esim. 30 tuntia viikossa, jäisi yksi päivä opinnoille viikossa. yliopisto-opinnot joustaa, mutta minusta täyspäivätyö ja opiskelu ja pienet lapset on liian kova setti.

Itse teen 50% työaikaa ja opiskelen 1-2 päivää viikossa

Itse olen opiskellut diplomi-insinööriksi vaikka olen yh ja samalla elättänyt itseni ja lapseni - suunnitelmissa jatkaa tohtoriksi asti. Normaaliin päiväohjelmaan kuuluu: 8h työpäivä, jonka jälkeen leikkimistä ja yhdessä oloa ja illat ja vkl päiväunien ajan pänttäämistä. Ei pidä unohtaa itseään vaikka olisi lapsia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yliopistossahan voi useimmissa aineissa määritellä itse tahtinsa. Jos et pidä hirveää kiirettä, voi lukea iltaisin tai öisin ja säästää jopa pari iltaa lasten kanssa seurusteluun (se ei nimittäin ole ihan sama, että lukeeko äiti sohvan nurkassa ja lapset leikkii itsekseen vai jutteleeko niiden lasten kanssa oikeasti).

Kuitenkin pitemmän päälle myös työpaikan pitää suhtautua aika ymmärtäväisesti. Tentit kun eivät aina ole illalla tai lauantaina ja ennen pitkää aineessa kuin aineessa tulee myös länsäolopakollisia seminaareja ja kollokvioita, jotka on päiväsaikaan, eli joita varten on saatava töistä palkatonta vapaata. Useimmat työpaikat kai suhtautuvat kouluttautumiseen positiivisesti, mutta ei ihan kaikki. Toisaalta, jos minun työnantajani ei haluaisi miun kouluttautuvan eteenpäin, niin ei harmittaisi saada potkutkaan, haluaisin joka tapauksessa vaihtaa työpaikkaa aika pian!