Seuraa 

Osaisiko joku kertoa, että jos lapsi on etävanhemman luona esimerkiksi joka toinen viikonloppu, niin saako etävanhempi viedä lapsen sillä aikaa vaikkapa mökille tuntemattomaan paikkaan ilman, että siitä on kerrottu lapsen (yksin)huoltajalle?

Oman järkeni mukaan tällaista ei saisi tehdä, mutta kertokaapa näkemyksiänne.

Kommentit (8)

niinkuin tapaamisoikeus sopimuksessa lukee virallinen tapaamisoikeus rajoittuu siihen sunnuntaihin, ja vielä teille kotiin.

kaikesta muusta toiminnasta pitäisi siis keskustella kanssasi. ja mielestäni tuon virallisen tapaamisen ulkopuolisiin asioihin sinulla on sanavaltaa, se on periaatteessa sinun ja lapsen aikaa.

vaikea suositella mitään toimintatapaa, jos puhuminen ei toimi.

koita ottaa yhteys perheneuvolaan, tai jos pelkäät lapsen/sinun puolesta pitäydy vain sovituissa tapaamisissa, tai pyydä lastenvalvojaa järjestämään valvottuja tapaamisia jolloin joku muu kuin sinä olet läsnä vahtimassa lapsen etua.

jaksamista, tämmöinen on aina kurjaa...

(toivottavasti osasin sanoa asiani niin ettei mikään lausemuoto loukkaa, välillä tulee tökerösti ulos vaikka en niin tarkoitakaan)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuntuu tosiaan, että mitä enemmän joustaa ja " koittaa ajatella kaikkien puolesta" , niin sitä enemmän tämänkaltaista " hyvää uskoa" hyödynnetään. Siis kaikenlaisiin väärinkäytöksiin.

Ja yhtä usein miettii, että minussako se kaikki vika oikeasti onkin, vaikka tietää varsin hyvin, että vastapuoli toimii mielivaltaisesti.

Jatkuvaan jännitykseen ja pelkäämiseen väsyy.

Joku ratkaisu tähän on oltava... Ja kieltämättä mietin asiaa myös sen kannalta, että vältyttäisiin " kostamiselta" .

Lapsen vanhempien pitää sopia tapaamiseen liittyvät käytännöt. Laissa ei määrätä tapaamisista yksityiskohtaisesti, vaan vanhemmilla on liikkumavapautta. Jos vanhemmat eivät keskenään pysty asioista sopimaan, niin sopimus voidaan vahvistaa oikeudessa tai lastenvalvojalla.

Lähivanhemmalla on velvollisuus tukea lapsen ja etävanhemman läheistä suhdetta: Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta, 1 § " Huollon tulee turvata myönteiset ja läheiset ihmissuhteet erityisesti lapsen ja hänen vanhempiensa välillä."

ja sen sosiaalityöntekijät osaavat varmasti parhaiten auttaa sinua. Olen itse ollut hiukan vastaavanlaisessa tilanteessa, missä etävanhempi on uhkaillut, kiristänyt ja yrittänyt määrätä miten tapaamiset tulee hoitaa lasten etua ajattelematta. Perheneuvolasta sain hyviä neuvoja ja taustatukea siihen, miten olla tiukka ex-kumppania kohtaan. Ongelmani oli, että yritin olla mahdollisimman reilu ja olin liian kiltti exää kohtaan ja siitä oli loppujen lopuksi enemmän harmia kuin hyötyä..

Eli tilanteemme on se, että meillä on tapaamissopimus, jonka mukaan isä saa tavata lastaan joka sunnuntai meillä kolmen tunnin ajan.

Kuitenkin olen alusta saakka antanut isän tavata lastaan lähes rajoituksetta joko meillä tai omassa kodissaan. Kertaakaan en ole niin sanotusti estänyt tapaamisia. Enkä ole puuttunut tapaamisten sisältöön itsessään. Lapsi on nyt 5-vuotias.

Kuitenkin tapaamisiin on liittynyt uhkailua, pelottelua, kaikenlaista henkistä väkivaltaa minua kohtaan. Esimerkiksi että lapsi viedään minulta (ja jopa maasta), jollen suostu kaikkeen mitä ehdotetaan.

Nyt olen väsynyt tilanteeseen, koska tuntuu, että vaikka kuinka yritän joustaa ja ymmärtää lapsen edun takia, niin vastapuolen käytös pahenee vaan.

Nyt kuluneena viikonloppuna kävi siis niin (näin esimerkkinä), että isä oli vienyt lapsen mökille paikkaan, josta minulla ei ole tietoa. Lasta takaisin tuodessaan hän vannotti lasta olemaan kertomatta minulle, missä he olivat olleet, mutta koska tämä kuitenkin kertoi, kysyin asiaa isältä. Vastaukseksi sain raivoisan ryöpyn, että asia ei todellakaan kuulu minulle, että hän on vapaa tekemään lapsen kanssa mitä haluaa, kun on hänen tapaamisaikansa. Ja että asiasta minulle vastaaminen ei kuulunut hänen ohjelmaansa.

Meillä ei siis ole virallista sopimusta joka toisen viikonlopun periaatteesta, jota tilanteen rauhoittamiseksi olen pyrkinyt noudattamaan. Kuuluuko viikonloppujen viettopaikka siis minulle vai ei?

Ja mitä minun tulisi tilanteessa tehdä? Olen pyrkinyt olemaan niin viisas kuin suinkin mahdollista.

Periaatteessa peesaan tätä kirjoittajaa, mutta kysyn myös, miksi annat lasta isälle sopimuksen ohi, kun sinulle on tuollaisia pelkoja?

Jos isä toteuttaa uhkauksensa, niin vastuu on ollut sinulle, jos olet antanut tapaamisen tapahtua muualla kuin teillä.

Voisitko hakea välillä valvottuja tapaamisia em. uhkien takia?

Ei ole hyvä, että isä vannottaa lasta olemaan kertomatta. Lapselle tulee tästä paha olla (omakohtaista kokemusta lapsuudessa).

nyt sitä että asiasta pitäisi ilmoittaa vai että pitäisi kysyä lupa??

kertoa varmaan kannattaisi mutta eihän se etävanhemman tapaamisoikeuksia vie vaikka päättäisi muuttaa mökille.... eli ei huoltaja ainakaan tietääkseni voi päättää missä tapaamisen aikana saa käydä. niin pitkään kun lapsi on turvassa ei aiheesta pitäisi olla mitään valittamista.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat