Seuraa 

Osaakohan kukaan neuvoa...

Vauva on nyt melkein 3kk ja tänään alkoi toista rintaa sattumaan ilkeästi. Rinnassa siis tuntuu muutama kova kohta jotka on kipeitä. Lisäksi kun vauva imee tätä rintaa niin nänniin sattuu ilkeästi. Vauva imee kyllä mutta hermostuu vähän väliä. Toisesta rinnasta syö tyytyväisesti. Äsken koitin lypsää tätä kipeätä rintaa, vähän aikaa tuli mutta sitten maidon tulo loppui??? Ja edelleen siis rinnassa kovat patit.

Esikoisen imetyksessä ei ollut mitään tälläisiä ongelmia...

Auttakaa jos osaatte!!!

Kiitollisena,

-Alpukka

Kommentit (6)

Kiitos kaikille vastanneille!

Pidin illalla kuumavesipulloa rinnalla ja hieroin. Yöksi laitin hauskan oman kyhäelmän: Kuumalla vedellä kasteltu pyyhe muovipussin sisään ja se rinnalle. Jo ekan yöimetyksen jälkeen tuntui paremmalta ja vauvakin suostui siitä hyvin syömään!

Tuosta kylmästä ja kuumasta muuten tuli mieleen, että kätilö sillon sairaalassa sanoi, että jos rintaan ei vielä ole tullut punaisia laikkuja kannattaa hoitaa lämpimällä, mutta jos rinta on jo punoittava=toisin sanoen tulehtunut kannattaa hoitaa kylmällä.

Mä kun en eilen edes tajunnut että mulla on rintatulehdus, en ole tiennyt että silloin ei maitoa tule. Esikoisesta mulla oli kunnon rintatulehdus kuumeen kera ja en ainakaan muista että silloin ei olis maito tullut..

Tai sitten en vaan muista..=)

Jokatapauksessa nyt kaikki hyvin! Kiitos kaikille vastanneille!!!

Tulikin vastaus otsikossa..Koita hautoa jollain lämpymällä,ja mene pikapuoliin lääkäriin jos vaikka kuume nousee.Pha tulehdus tosi kipeä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itselläni ei ole ollut rintatulehdusta, mutta olen kuullut pakkautuneisiin rintoihin suositeltavan jääkaappikylmiä kaalinlehtiä. Useampi ihminen on suositellut...

Alpukka:

Lainaus:

Ei kai auta muu kuin hieroa kipeitä kohtia ja yrittää imettää ja lypsää, jos ne paakut siitä " aukeis" ..

/--/ Ja vinkkejä tukkeumien avaamiseksi otetaan vastaan!

Kannattaa hieromisen kanssa olla varovainen, ettei hiero liian lujaa. Kudosvaurioriski on olemassa.

Tiehyttukokseen ja (alkavaan) rintatulehdukseen voi kokeilla myös viileähoitoa. Periaate on sama, kuin mm. niksahtaneen nilkan hoidossa: kylmä vähentää kudosturvotusta ja hidastaa bakteerien lisääntymistä. Lämmin toimii päin vastoin. Imetysten/tyhjennysten välillä voi siis pitää rinnalla viileää (se perinteisin lienee jääkaappikylmät kaalinlehdet liiveissä), ja juuri ennen imetystä/tyhjennystä sitten lämmittää rintoja esim. lämpimällä vedellä, hiustenkuivaajalla puhaltamalla, kevyesti hieromalla tai ravistamalla, jotta heruminen lähtisi paremmin käyntiin.

Kipua voi helpottaa myös sekä särky- että tulehduskipulääkkeillä (mm. Panadol ja Burana) pakkauksen ohjeen mukaan.

Jos vauva ei suostu rinnalle eikä rinta muuten tyhjene kunnolla, voi kokeilla ns. lämminpullomenetelmää. Siinä suurisuinen lasipullo (esim. viinikarahvi) täytetään ensin kuumalla vedellä. Hetken kuluttua vesi kaadetaan pois, pullon suu jäähdytetään ja asetetaan rinnalle niin, että nänni ja mahdollisimman paljon nännipihaa on pullon sisällä. Kun pullo jäähtyy, sinne syntyy alipainetta, joka imaisee maidot rinnasta. Menetelmän voi toistaa tarvittaessa.

Jos kuume nousee (toisaalta kipulääkkeet voivat sen tilapäisesti alentaa) tai oireet eivät helpota vuorokauden kuluttua alkamisesta, kannattaa hakeutua lääkärin puheille.

Toivottavasti pian helpottaa!

Kovat paikat rinnassa viittaa siihen, että rinnassa tukos. Toivottavasti ei tässä päivän aikana ole vielä noussut kuumetta, vaan olet saanut rinnan tukkeumat pois. Rintatulehdukset on tosiaan ikäviä.

Minun neuvoni on, että mene kuumaan suihkuun ja hiero/lypsä siellä rintaa. Sillä tavalla olen itse saanut parhaiten rinnan tukokset auki. Imeta vaikka ensin toista rintaa ja sitten kun alkaa herumaan maitoa, vaihda kipeään rintaan tai lypsä itse esim. juuri suihkussa kipeää rintaa. Joka tapauksessa on tosi tärkeää, että yrität kaikin keinoin saada tukkeumat auki ennen kuin etenee rintatulehdukseksi.

Jos on kovat kivut, pakko vaan ottaa särkylääkettä...

Toivottavasti olet jos saanut tukkeumat pois tai ainakin saat nyt illan aikana, ettei yön aikana ehdi pahemmin tukkeuta...

käsin lypsää, mutten saanut pisaraakaan aikaiseksi. Suihkun jälkeen lypsin koneella ja tulos 10ml!! Ei ihme että vauvakin hermostuu rinnalla kun eihän sieltä mitään tule!

Ei kai auta muu kuin hieroa kipeitä kohtia ja yrittää imettää ja lypsää, jos ne paakut siitä " aukeis" ..

Kiitos vastanneille! Ja vinkkejä tukkeumien avaamiseksi otetaan vastaan! (Nyt lähinnä näitä rinnan tukkeumia, ei esim. viemäriputkien=)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat