Seuraa 

Kiinnostaisi tietää miten muilla on hoidettu jälkitarkastus? Onko ultrattu? Olin tänään terveyskeskuksessa jälkitarkastuksessa ja lääkäri ei ultrannut, koska totesi että oireiden perusteella ei ole mitään vikaa. Teki kylläkin gynekologisen tutkimuksen.

Mulla tyhjeni kohtu itsestään, sen jälkeen kävin vielä lääkkeellisessä tyhjennyksessä, jossa ei enää tullut mitään. Ilmeisesti tämä sitten varmisti sen, että kohtu todella on tyhjä? Onko muilla ollut näin, vai olisiko pitänyt kuitenkin ultrata?

Kommentit (9)

Kohtu oli suht hyvin supistunut, mutta kudosta tuli vielä. Lääkäri oli sitä mieltä ettei mitään tarvitse tehdä, paitsi jos kahden viikon kuluttua edelleen tulee tuhruvuotoa, silloin pitää mennä lääkäriin taas. Ei ultrannut, paineli vaan mahaa ja nyt hiukan ihmetyttääkin, voinko luottaa tähän tutkimukseen?

Sain keskenmenon heinäkuun 20 päivä ja siitä noin kuukauden päästä kävin ainoastaan verikokeessa ja muutaman päivän päästä sain tuloksen että sen perusteella kohtu on tyhjentynyt. Ihmettelin silloin että eikö mitään muita tutkimuksia tehdä?

Nyt minulla on ensimmäiset kuukautiset ja kivut ovat aivan sietämättömät, yhtä kamalat kuin silloin kun sain keskenmenon. Soitin tänään lääkärille ja hän sanoi että on aivan normaalia, vaikka silloin kun sain keskenmenon se lääkäri sanoi minulle että ota yhteyttä jos ilmenee kipuja jälkeenpäin. Aika ristiriitainen juttu, eka pyydetään ottamaan yhteyttä ja sitten vain sanotaankin että on aivan normaalia. Olen joutunut ottamaan panadolia 6-8 tablettia nyt 3 päivän ajan, koska muuten en pystyisi olemaan näiden kipujen kanssa, helpottaa yleensä iltaa kohden mutta aamuisin on aina yhtä tuskaa. Onko muilla tullut tälläisiä kipuja ensimmäisten kuukautisten aikana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mutta jos nousee kuume niin pitää mennä lääkäriin. Minulla oli keskenmeno kolme viikkoa sitten ja edelleen tulee vuotoa, vaikka vain vähän. Olo on väsynyt ja uupunut, liekö kuuluu asiaan?

Julkisella puolella tehtiin vain sisätutkimus ja kun ongelmia ei ole ollut sekä kohtu oli palannut normaaliksi, todettiin kaiken olevan kunnossa.

Olen pohtinut miten jälkitarkastuksen hoitaa. Mulla siis juuri spontaani keskenmeno alkoi su ja voimistettiin/varmisteltii emättimeen laitetulla Cytotekillä ma.

Neuvolan kautta sain virtsatestin näppärästi (samalla kun peruin ajan *snif*), mutt mutt. Tulehdus pelottaa ja mietin onko riittävä tuo tk-lääkärin (sisä) tutkimus jälkitarkastukseksi?

T:Vacsuli

En tiedä, millaiset keskenmenonjälkeiset kuukautiset " kuuluisivat" olla. Minun oli " normaalin kivuliaat" eli kipuja ei yhtään enemää kun normaalisti (kuukautiseni ovat kivuliaat endon takia). Vuoto oli kyllä runsaampaa.

Ehkä kannattaisi pyytää lääkäriä katsomaan tilanne ja ehkä ottamaan verikokeita? Minä sain keskenmenon jälkeen (lääkkeellinen, keskeytynyt keskenmeno, joka sekään ei ollut kovin kivulias, kun kohtu ei sitten kai tyhjentynyt heti) kohtu- ja munasarjatulehduksen ja söin särkylääkkeitä suurin piirtein saman verran kun sinä. Tai ehkä enemmän (minun oli voikakkaita panadol forte 1mg, litalgin, ibumax 600 jne. mikä sattui auttamaan). Kun lääkäri kuuli särkylääkemäärästä, hän sanoi, että ei niitä niin paljoa pidä joutua syömään. Ja tulehdushan minulla oli.

Älä nyt pelästy! Mutta yritä saada selvyys asiaan. Tai ehkä oletkin jos aanut.

Minulla oli vielä jälkitarkastus ultralla, johtuen varmaan tuosta tulehduksesta. Reilu kuukausi keskenmenon jälkeen kävin vielä yksityisellä ultrassa. Julkisella hcg-arvo oli ollut 22 ja heidän mukaansa se oli riittävän vähinen. Yksityinen lekuri halusi " nähdä" hcg-arvon, joka oli alle 10.

Vehnis

Minä olen lapsettomuushoidoissa julkisella, joten keskeytynyt keskenmenokin hoidettiin siellä.

Minut ultrattiin useaan kertaan, mutta se johtui varmaan osittain siitä, että minulla oli kohtu- ja munasarjatulehdus.. Näitä osattiin alkaa epäillä siitä, että jouduin syömään " luvattoman" paljon särkylääkkeitä, verikoe osoitti tulehduksen ja ultraus varmisti sen. Eli kävin sitten oikeastaan vielä tulehduksen jälkeisessä jälkitarkastuksessa julkisella.

Menin kuitenkin vielä yksityiselle, mutta asiat olivat ok. Onneksi! Julkisella alhaisin hcg-arvo oli 22, joka riitti heille. Yksityinen gyne kuitenkin sanoi, että haluaisi nähdä hcg-arvon, joka on alle 10, joten veritesti otettiin vielä. Kaikki ok. Saattaa olla, että hcg arvoni haluttiin vielä varmistaa, koska seuraavaksi olen menossa pakastealkionsiirtoon, eikä ole kenenkään edun mukaista, että kohtuni ei olisikaan tyjentynyt kunnolla, koska ennen pas:a aloitetaan rankka hormoonihoito.

Jos asia sinua mietityttää ja sinulla on taloudellinen mahdollisuus, käväise yksityisellä ultrassa. Se maksoi muistaakseni n. 72¿ Kela-vähennyksen jälkeen.

Voimia sinulle ja muillekin

Vehnis

viime viikolla yksityisellä. Gyne teki ensin normaalin sisätutkimuksen, minkä jälkeen katsoimme yhdessä sisäultran kanssa kohdun ja munasarjat.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat