Vierailija

Kommentit (11)

mäkin ymmärrän ton turhan tekemiseksi ja yleiseksi värkkäämiseksi. Yleensä käytetään vielä, kun toinen tekee jotain kärttyisenä. Koillis-Lapista olen oppinut sanan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nykysuomen sanakirja ja Suomen kielen perussanakirja sanovat molemmat: äkseerata - muodollisen sotilaskoulutuksen antamisesta, vars. sulkeisjärjestysharjoitusten pidosta; harv. tällä tavoin koulutettavana olosta. Äkseerata miehiä kentällä.

Huseeraaminen on touhuamista, hommailua. (Tavallaan yhdistyy sotilaselämään tämäkin husaarien kautta.)

Koillis-Lapista kotoisin olen enkä ikänä ole kuullut että äkseeraaminen olisi jotenkin leppoisaa hommaa, vaan juuri tuota komentelua.

Kainuulainen äitini käyttää sanaa tuossa komentelumerkityksessä. Nimenomaan armeijatyylisessä käskyttämisessä.

En ole ikinä kuullutkaan tuosta touhuamismerkityksestä (olen asustellut pitempiä aikoja Ilomantsissa, Kajaanissa, Jyväskylässä ja Kuopiossa)

meilläpäin tarkoittaa lähinnä värkkäämistä, jonkin asian tekemistä( turhaan). Mielestäni tulee ruotsinkielestä; aktualisera(?)= tehdä. Ollaan siis Etelä-Lapissa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat