Vierailija

sain tietää olevani raskaana, tällä hetkellä olen töissä asumispalveluyksikössä, jossa teen pelkästään yövuoroja.

Kysyin kelalta, mutta oikeutta erityisäitiysvapaaseen ei ole. En usko, että työnantaja pystyy tällä hetkellä antamaan muita työvuoroja.

Onko kellään kokemuksia yötyöstä ja raskaudesta? Käyköhän liian raskaaksi valvominen?

Kommentit (16)

EU-direktiivi raskaana olevien, äskettäin synnyttäneiden ja imettävien työturvallisuudesta 92/85/ETY: yötyö

raskaana olevaa ei voi velvoittaa tekemään yötyötä, jos yötyö on lääkärin arvion mukaan haitallista työntekijän terveydelle tai turvallisuudelle

siirto päivätyöhön tai lomalle

yötyö ei oikeuta Suomen lainsäädännön mukaan erityisäitiysvapaaseen, mutta henkilö tulisi tarvittaessa siirtää yövuorottomaan työhön

jollei tämä mahdollista, voi arvioida sairausloman tarpeen

Työantajan arvioitava altistuminen ja vaikutukset raskaudelle seuraavista tekijöistä:

iskut, tärinä tai liike

taakkojen käsittely

melu

ionisoiva säteily ja ionisoimaton säteily

äärimmäinen kylmyys tai kuumuus

liikkeet ja asennot, liikkuminen, henkinen ja fyysinen väsymys sekä muut fyysiset rasitukset

Tarvittaessa työvälineiden, työpisteen tai työn sisällön muuttaminen tai työntekijän siirtäminen

kuusi tutkimusta vuosilta 1987 ¿ 1998

ennenaikaisen synnytyksen riski lievästi suurentunut (OR 1.24, 95% LV 1.06 ¿ 1.46)

kolmesta parhaasta tutkimuksesta laskettu riskisuhde 1.21 (95% LV 1.00 ¿ 1.47)

Johtopäätös: vuorotyö ja yötyö saattavat lisätä ennenaikaisen synnytyksen riskiä

yli 12 kg painavien taakkojen nosto voi olla haitallista

nostettujen taakkojen yhteispainon ei tulisi ylittää 1000 kg työpäivän aikana

seitsemännen raskauskuukauden alusta painoraja (12 kg ja 1000 kg) tulisi pienentää noin puoleen

Mulla oli helpompaa, sai rauhassa oksennella ym. Peloteltiin että vauvalla on syntyessään rytmit sekaisin, no nukkuin 3vko:sta 10h yöunia =D

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pahoinvointi oli ihan hirveetä aina yövuorojen jälkeen. Oksensi aina kotimatkalla ja opin nopeasti ne kohdat joissa auton pystyi pysäyttämään tien viereen.

sairasloma-ajan palkkaa ja mistä lähtien saa kelalta sairaslomakorvaukset.

Eli minun tapauksessani en ollut yhtäjaksoiseti sairaslomalla, vaan ne kirjoitettiin pätkissä, viimeiset 1,5 kuukautta sain kelalta ennen äitiysloman alkua. Voi olla työpaikkakohtaistakin tuo, että kuinka pitkään työnantaja maksaa palkkaa.

Ei tästä nyt ollut varmaan mitään hyötyä, jos vaikka kyselisit työpaikkasi luottamusmieheltä tai soittaisit liittoon ja keselisit sieltä, siellä ainakin osataan neuvoa=)

- Yöhoitsu, joka jäi sairaslomalle 19 vkolla-

Luulempa, että sairasloma vaikuttaa äitiyspäivärahaani laskevasti? Kun mun kannattaa ottaa äitiysraha viimeisten 6 kk työtulojen perusteella, ne paremmat kuin kaksi vuotta sitten. Harmittaa kyllä, kun töissä tekisi mieli olla , mutta kun pääsisi tästä valvomisesta.

Olin töissä pienessä hotellissa ja aamulla ennen vuoron vaihtoa piti laittaa aamiainen valmiiksi. Oli tosi mukava keitellä asiakkaille aamupuuroa, kun pelkkä haju oksetti. Yövuoro oli tehtäviltään helpoin, mutta muuten kaikista raskain, toipumiseen meni monta päivää.

Minä tein myös pelkkää yötyötä vanhainkodissa, 7 yötä putkeen ja sen jälkeen 7 vapaata. Jäin sairaslomalle viikolla 19. Työni on fyysisesti raskasta ja jo pelkästään sen takia en olisi voinut jatkaa pidempään, kun yksin tarvii käännellä ihmisiä ja nostella lattioilta jos joku kaatuu, jne...

Valvominen kävi kyllä todella raskaaksi, hyvä kun tuohon asti jaksoin ja muutenkaan noin pitkät valvomiset eivät ole raskaanaolevalle hyväksi.

Neuvoni on, että kun vähänkään alkaa tuntua siltä niin jäät sairaslomalle, ei kannata riskeerata yhtään työn takia, niin suuresta asiasta on kyse !

Onnellista odotusta =)

Olen sairaanhoitaja ja meillä on noin kaksi yötä peräkkäin kolmen viikon jaksotyössä. Jaksoin ihan hyvin. Olen kyllä muutenkin hyvässä kunnossa ja en saanut huimasti kiloja.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat