Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen 170cm ja 102kg, eli kyse ei ole mistään pienestä pulleudesta. Tahtoisin pudottaa painoni noin 70kg, sen kokoisena olen tyytyväinen itseeni.



Pahin kompastuskiveni on herkut, etenkin suklaa. Saan fyysisiä vieroitusoireita kun yritän olla ilman, ja siksi laihduttaminen aina siirtyy ja siirtyy. En omaa itsekuria ilmeisesti ollenkaan, sillä jokainen yritys kaatuu melko nopeasti siihen että ajattelen KOKO AJAN ruokaa ja syömistä. Myös helposti kipeytyvät jalat ovat riesa, jonka takia liikunnan harrastaminen tuntuu ikävältä.



Nyt kaipaisin siis neuvoja siihen, miten saisi syömistä vähennettyä ja etenkin siihen, mitä voisin harrastaa ilman että jalat ovat jatkuvasti lähes kävelykunnottomat.

Mitä liikuntaa suosittelet? Anna vinkkejä päivän aterioiksi, mieluiten mahdollisimman tarkkoja! Pisteiden ja kaloreitten laskeminen vie liikaa aikaa, mutta jos osaisitte antaa esim. desilitra- tai grammamääriä niin olisi paljon helpompi päästä alkua pitemmälle.



Kiitos paljon jos joku ihana ihminen jaksaa vastata ja antaa neuvoja!

Sivut

Kommentit (38)

Lautasmalli on varmasti toimiva jos sen tekee oikein, mutta minulla on täysin hämärtynyt käsitys siitä, miten paljon sitä ruokaa siihen lautaselle laitetaan... Paljonko se puolenlautasta on deseissä?

Voisitteko antaa ihan rautalangasta väännettyjä neuvoja, eli aamupalalla 1 porkkana ja 2 dl vettä ja lounaalla taas sitä ja tätä ja välipalalla sitten tuota jne. Kun tosiaan minulle terveellinen syöminen tuntuu olevan ihan utopiaa!



Uimista harkitsen vakavasti, voisin yrittää päästä kerran viikossa uimaan tunniksi-pariksi. Tosin silloin pitäisi kehdata näyttäytyä uikkareissa... :o/

Kävely ottaa jalkoihin, minulla on nuoresta (alkanut siis jo kun olin vielä laiha, eli ei johdu painosta) asti ollut ongelmia polvien kanssa. Jos kävelen rauhallisesti ei kipua tule, mutta ei sitten varmaan mitään hyötyäkään...



Tuo kasin antama vinkki uikkarikuvasta olisi takuulla toimiva, mutta se on liian brutaalia katseltavaa... ;oD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

kirjoitin noita numeroituja vinkkejä joita itse hyödynsin, mutta en ollut tajunnut sitä polvivammahommaa...jotn kävely ei taida käydä sulle..



Uinti olisi varmaan tosi hyvä, ja joku vesijumppa. Mieluummin pienellä sykkeellä pitkäkestoista liikuntaa useasti viikossa, kuin lyhyitä pyrähdyksiä verenmaku suussa.



Liikuntaa olisi hyvä harrastaa lähes joka päivä, jos mahdollista. Itse lenkkeilen ma,ti ja pe, la, su iltaisin n. 60 min kerralla. Olen ottanut tavaksi, ja käyn siihen kellon aikaan kuin ehdin. Mieskin tietää nuo päivät, ja harrastaa omaa harrastustaan to ja su.

Mutta kun ajattelet että kun liikut enempi -vaikka pelkästään ihan pikkusen, esimerkiksi kiipeät kaupoissa rappuset liukuportaiden sijaan ja syöt paremmin kuin eilen niin se kaikki on kotiinpäin ja paino tippuu. Ei tartte juosta 4 kertaa viikossa. Kertakin viikossa riittää siihen jos ei ole juossut aikasemmin. Jos tekee liikaa niin menee motivaatio ja innostus nopeesti. Voin määrän vähentäminen ja leivänpäälisien valitseminen tarkempaan on seuraava ratkaseva.



Ei tartte alkaa popsiin porkkanaa jos on tottunut syömään aamulla paljon. Kasvisten/hedelmien/marjojen lisääminen auttaa sellasenaan ja jos aamupala vaikuttaa liian isolta niin vähentää vaikka leipämäärää, mutta leivällä pitää ison määrän rehuja ja syö hedelmän tms.



Välipalat pitää suolta toiminnassa, verensokerit kohdillaan ja nälkä ei kasva rajattomasti kun syö tasasesti. Itse teen yötyötäkin ja silloinkin voi syödä! Ei se estä ihmistä laihtumaan jos syö pitkin vuorokautta, määrä ja laatu ratkasee. Se että miettii mitä on tänään laittanut suuhunsa ja millä sitä parantaa. Sama liikunnan kanssa: jos ei tee vatsalihaksia yhtään on 20 hyvä alotus, kohta niitä tekee huomaamattaan 50. Määrä kasvaa sitä mukaan kun kunto paranee. Jos tekee nollatuloksesta 4 kertaa viikossa 100 niin riski ylikäymisestä kasvaa, vähempikin riittää että laihtuu -ja siis tarkotan sitä itsenäistä tekemistä, jos minä teen 30 kilon sarjoilla painoja niin määrä saattaa olla mulle jo riittämätön mutta alottelijalle riittää periaatteessa ihan tangon liikuttaminen, painoja lisätään sitten vähitellen, viikkojen kuluttua.



Laihdutuksen tarttis olla pitkäjänteistä. Olostaan tarttee nauttia NYTKIN, ei vasta kun olet tavotepainossa. Välillä pitää myös syödä herkkuja, mutta jos laihdutus pääsee hyvään vauhtiin niin laihduttajana saattaa syödä harvemmin herkkuja, vähemmän kerralla ja liikkua enempi vaikka herkuttelisi! Kokonaisuus ratkasee, ei se kiskooko yhtenä päivänä sillon tällön pitsan. Jos joka päivä syö pitsaa niin laihtuu vaikka söisi pitsaa, mutta raskaan meetvurstin tilalle täytteeksi jauhelihaa -tai jotain merenelävää, kasvispitsaa.. Tai syö pari palaa ja jonkun kivan salaatin? Eli siis se määrä ja laatu. Ja kun muistaa lisäksi liikkua, enempi kuin mitä nyt tekee viikottain.



Ja palautuminen on tärkeetä! Pitää muistaa ettei liiku liikaa. Sama lenkki on vaativampi jos sen liikkuu nopeammin. Lenkin lisäksi voi jumpata, venytellä lihaksia paljon.



10

Hei.



1.Opettele ajattelemaan, että näläntunne on hyvä tunne!

Vaikka sinun täytyy syödä kevyttä, kasviksia ja kuituja sisältävää ruokaa miel. 4h välein ettei ahmimishimo yllätä, niin aluksi on NÄLKÄ! Itse tiedän varsin hyvin... Opettele sirtämään nälän tunnetta. Kun alat laihtua, vatsalaukkusi pienenee, ja nälkä vähenee, ja loppuu.



2. Liimaa jääkaapin oveen itsestäsi kuva jossa näytät tosi läskille. TOIMII!



3. Suklaanhimoon, juo lasi vähäsokerisesta kaakaojauheesta tehtyä kaakaota rasvattomaan maitoon.



4. Napostele iltaisin porkkanoita, näkkäriä, hedelmiä, marjoja. Jos itse olisin yrittänyt lopettaa tv:n ääressä napostelun, ei se olisi onnistunut... vaihdoin siis makupalat kevyisiin.



5. Palkitse itsesi kerran viikossa vaikka pienellä suklaalla (JIM, pätkis, suffeli..) niin himo ei kasva liian suureksi.



6. Mene päivä kerrallaan. Ajattele, että aina on yksi päivä lisää laihtumista takana ja iloitse siitä!



7. Aseta itsellesi ensin vain pieni tavoite, ja sen saavutettuasi uusi. Ei epätoivbo iske niin helposti.



8. Yritä ajatella, että leipä ei lopu, sinun ei tarvitse ahmia. Opettele syömään hitaasti ja tunnistamaan hetki kun olet oikesti kylläinen.



9. Käy ripeällä kävelylenkillä väh 4 krt/vko. Aloita rauhallisesti, ei verenmaku suussa! Kun totut, lisää aikaa ja vauhtia. Muista: pitää pystyä puhumaan, silloin syke on oikeanlainen. Pieni hiki pinnassa, mutta ei hengästymistä! 45-90min kerralla olisi hyvää rasvanpolttoa. Jos aluksi tuntuu tuskalle, niin aseta tavoite, esim. " kokeilen kaksi viikkoa kävelylenkkejä" . Kokeilun jälkeen olet jo varmaan innostunut, tai ainakin pystyt lenkkeilemään paremmin.



Usko kun sanon, elimistö tottuu uudenlaiseen ruokaan!! Ja pienempiin määriin. Aluksi tuntuu tuskalle, mutta se helpottuu, kun jaksat pahan alkuvaiheen yli. LUPAAN! Mun suussa ei enää rasva ja sokeri kovin hyvälle maistu, ja kun ennen vedin koko levyn suklaata, niin nyt on parin palana jälkeen himo tyydytetty.



Onnea matkaan!!



Tee itsellesi ruoka-ajat niin, että syöt jotain 3-4 tunnin välein. Väliaikoina ei ole lupa syödä mitään. Syö paljon kasviksia ja hedelmiä ja ihan tavallista kotiruokaa. Vaalean leivän vaihtaisin kyllä tummaan.



Minua lihotti napostelu aikoinaan ja nyt olen hoikka kun syön vain ruoka-aikoina. Eipä tule naposteltua eikä tule karkinhimoa kun vatsa on aina tyytyväinen.

Tohon on nimittäin aina ennen ainakin minun laihdutusyritykset kaatuneet. Pari vuotta sitten päätin taas kerran tiputtaa painoa, mutta mikään ruoka/herkku ei ollut ns. kiellettyä, mutta söin kuitenkin herkkuja vähemmän kuin ennen.

Syö viisi tai kuusi kertaa päivässä ja suosittelen ehdottomasti ruokapäiväkirjan pitoa ainakin aluksi. Itse taisin kirjata yli vuoden syömiset lähes joka päivä ylös ja laskin myös kalorit energynetin virtuaaliravintolassa. Söin päivittäin noin 1500kcal. Aamupalalla söin yleensä 2 weetabixia rasvattoman maidon kanssa, lounaalla puuroa tai salaattia ja pari palaa leipää, päällä mini lättaa, välipalaksi joku rasvaton jogurtti (hiilihydraatteja alle 7%) tai hedelmä, päivällisellä " normaalia" ruokaa ja vihanneksia/kasviksia ja iltapalalla samoin kuin välipalalla.

Karkit yms herkut voit jättää kokonaan pois vaikka kahdeksi ekaksi viikoksi, niin sitten niihin ei enää tule kauheaa himoakaan.

Juo huoneenlämpöistä vettä ainakin 2 litraa päivässä. Kannattaa juoda aina ennen ruokailua kaksi lasillista vettä, niin tuo määrä tulee helposti täyteen.

Minä en harrastanut muuta liikuntaa kuin kerran viikossa kävin uimassa ja sitten lähes päivittäin kävelemässä (lapsi mukana rattaissa). Askelmittari kannattaa hommata, jos sitä ei vielä sinulla ole. 10 000 askelta kun saat päivässä kasaan, niin se riittää.

Palkitse itsesi vaikka aina kun olet viisi kiloa saanut tiputettua. Osta vaikka joku kiva juttu kotiin tai uusi vaate tai käy leffasssa/ kampaajalla jne.

Kerro läheisillesi, että laihdutat. Toisten tuki on tärkeää.

Äläkä masennu, kun jossain vaiheessa paino alkaa jumittamaan tai tulee jopa lisää, vaikka tekisitkin kaiken " oikein" . Kun vaan jatkat sitkeästi, niin kyllä se siitä taas alkaa tippumaan.

terveisin: -50kg :)



Unohda ny jo se LIIKA TARKKA RUOKAVALIO! Ihan oikeesti, se sut kaataa jos joku!!!



Siis Tavote vaikka 5 kiloa vähempi jouluksi. Ja sää alotat sillä että mietit onko tänään ollu sulle tavanomainen päivä mitä syöt ja liikut? Siitä alotat: Jos aamupalaksi vedät munakkaan ja pekonia rinnalle, niin et TODELLAKAAN ala mitään yhtä porkkanaa syömään!!!! Sää mietit: Miten teen aamupalasta terveellisemmän! Jos syöt ranskanleipää 5 palaa, päälle voita, makkaraa ja juusto niin sää korvaat sen näin: Tummaa leipää tai jotain rouheista. Tsekkaa kuitumäärä isommaksi kuin nykysessä leivässä. Kasvisrasva on jees! Tai vähemmän rasvaa pinnalle.. Makkara hemmettiin, tai juusto, valitse kevyempää. Kasviksia siihen: salaattia, kurkkua, paprikaa (illalla vaikka pilko valmiiksi kippoon ja jääkaappiin odottamaan)!



Ruokaa niin ettei lautaselta tule tarjottimelle. Salaattia saa olla hemmetisti! Skippaa salaatinkastikkeet tai ainakin vähennä. Huomaa että vaikka punajuurisalaatti voi olla raskasta majoneesia.. :)



Sitten kun sää ajattelet liikkumistasi. Sää lisäät sitä päivittäin vaikka vaan kiipeämällä Sokoksella rappuset -et mene hissiin tai rullaportaisiin!



Kokeile uusia lajeja. Mää oon ihan sekasin body bumpista! Sinne vaan sekaan, kaikki muukkin haluaa sielä vaan laihtua. Mukaan vaan haisemaan!!! :D



10

Mulle se oli karkin korvike melkein pari vuotta! Vaihda maito ym rasvattomaan.



Laita leivän päälle vain ihan pienen pieni sipaisu voita. Tuo venhän jättäminen pois ruokavaliosta voi olla hyvä juttu. Syö paljon marjoja ja hedelmiä päivässä jos et ole allerginen. Syö puuroja paljon!!



Painoa kannattaa oikeasti koittaa saada alas ettet ala kärsiä nivelrikoista!



Laita kuva itsestäsi uikkareissa jääkaapin oveen...

Kävely on hyvää liikuntaa aloittelijallekin.



Makeanhimo ym vähenee huomattavasti muutamassa viikossa, jos vain jaksat sen aikaa lujana. Keksi kaikki mahdolliset ei-syömis-hemmottelukonstit ja tekemiset: shoppailu, elokuvat, seksi, kirjat, valokuvien järjestely...

Oma kokemukseni on että, kun lopulta sain apua masennukseeni, laihduin parikymmentä kiloa ilman laihdutuskuureja. Ihan huomaamatta.



Onnea taipaleellesi.

Illalla laita vettä kannuun/pulloon valmiiksi aamua varten. Vesi on hyvä juoda huoneenlämpöisenä mutta ottaa hanasta kylmänä. Aloita juominen heti aamulla ja juo runsaasti aamupäivän aikana jolloin aineenvaihduntaa kannattaa herätellä. Vähennä juomista iltaa kohti.



Ota käyttöön lautasmalli.

Tarvitset ruokaa oman nyrkinkokosi verran/ateria. Täytä puolet lautasesta kasviksilla ja salaatilla, 1/4 perunalla, riisillä tai pastalla (=tummaa pastaa suosittelen) ja viimeinen 1/4 lihalla. Syö usein kanaa ja kalaa.



Syö aamiainen, lounas, kevyt välipala, päivällinen ja kevyt iltapala. Näiden välissä juo vain vettä. Näin aineenvaihdunta pysyy hyvänä. Jos tulee himo syödä, syö vaikka hedelmä tai kurkkua.



Pidä viikonloppuna yksi ilta jolloin voi hieman herkutella. En tarkoita pussillisia sipesejä ja karkkia vaan vaikka jonkin rasvaisemman ruoan grillausta ja punaviinin nauttimista. Dippaa kurkkua, porkkanaa ja paprikaa.



Makeanhimoon joillain auttaa magnesium.



Liiku enemmän.

Aina kun mahdollista niin kävele. Säästyy bensarahat ja bussiliput. Hanki liikuntaharrastus, vaikkapa ohjattua kuntosaliharjoittelua naisille. Näihin usein sisältyy aerobista liikuntaakin.

herkuttelet. Ajattele omaa itsekkyyttäsi. Toiseksi ajattele sitä rahamäärää, jonka laitat ruokaan. Ei ole tervettä. Näillä eväillä laihtuu.

Ja en edes ollut hirveästi ylipainoinen. Mun paino ennen vehnän jättöä oli 73kg ja pituutta on 160cm. Aloin syödä täysruisleipää, kastikkeisiin maizenaa, lätyt gluteenittomista jauhoista jne. Mitään muuta en elämästäni tai ruokavaliostani muuttanut.



Liikuntaa en pahemmin harrasta, kun en tahdo viitsiä lähteä lenkille. Mutta liikunta tietysti kannattaa. Aluksi vaikka ihan kävelyä ja aikaa nostaa pikku hiljaa oman kunnon mukaan.

Ja kiitos taas uusista vastauksista!



Tuota vehnän vähentämistä voisin kokeilla myös. Kiitos paljon siitä ohjeesta, että ruoka-annoksen pitäisi olla nyrkin kokoinen. Siitä oli huomattavasti apua, sillä tällä hetkellä annokseni taitaa olla molempien kämmenteni kokoinen ja sitten välillä vielä santsikierroskin... :o/



Onko liikuntaa parempi harrastaa perättäisinä päivinä vai joka toinen päivä vai miten? Ja kuinka paljon kerralla? Esim tuo uinti tai pyöräily, mikä olisi rasvanpolton kannalta paras?



ap

Käy lainaamassa hyvät hiilarit niminen kirja. Siinä oli selkeästi ja helppo lukuisesti kerrottu asioista. Oli siinä kahden viikon malliruokalistakin, mutta se oli niillä alle 20 g hiilareilla. Sen jälkeen sitten hedelmiä ja täysjyvää.



Oikeastaan muuten ihan sama, mutta älä ala syömään kaikkea light versioina. JA pidä verensokeri tasaisena.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat