Vierailija

Pari kilometriä jaksan juosta tällä hetkellä yhteenmenoon, loput (n. 5km) kävellen ja välillä juosten. Tavoite olis juosta 10km:n lenkkejä. Millä sykkeellä kannattais treenata kestävyyttä?

Kommentit (17)

Esimerkiksi minulla nousi alkuun loivassa ylämäessä sinne 180 asti. Kun vain sitkeästi harjoittelin niin syke alkoi laskea ja nykyinen lenkkisyke on alle 150.



Kun aloittaa juoksuharrastuksen on oleellista ettei juokse verenmaku suussa, koska silloin juoksu tuntuu kamalalta ja koko harrastus voi tyssätä heti alkuun. tee alkuvaiheessa sellaisia lenkkejä, että kotiin tullessa tuntuu siltä, että vielä olisit jaksanut. Niin innostus pysyy yllä.

että mikä saa ihmisen harrastamaan juoksemista?



Aina urheilulliset on eri asia, ovat kai oma rotunsa. Mutta omasta lähipiiristä löytyy useampikin sohvaperuna jotka eivät siis ole juoksua edes kokeilleet sitten peruskoullun pakollisten liikuntatuntejen eivätkä mitään urheilua harrastaneet. Nyt kuitenkin 30v paikkeilla ovat sitten yksi ja toinen alkaneet juosta. Innoissaan noista vielä puhuvat niin että alkaa miltei " pelottaa" .



Itse lukeudun myös näihin mainitsemiini sohvaperunoihin ja nyt tuntuu että hiihdon ohessa juokseminen olisi niitä viimeisimpiä juttuja mitä rupeaisin tekemään.



Mikä siinä saa liikkumattoman ihmisen juoksemaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:


Esimerkiksi minulla nousi alkuun loivassa ylämäessä sinne 180 asti. Kun vain sitkeästi harjoittelin niin syke alkoi laskea ja nykyinen lenkkisyke on alle 150.



Kun aloittaa juoksuharrastuksen on oleellista ettei juokse verenmaku suussa, koska silloin juoksu tuntuu kamalalta ja koko harrastus voi tyssätä heti alkuun. tee alkuvaiheessa sellaisia lenkkejä, että kotiin tullessa tuntuu siltä, että vielä olisit jaksanut. Niin innostus pysyy yllä.




Tarkastin tuossa juuri sykemittarista juosseeni 10km aikaan 59:19. Keskisyke näytti olleen 171 ja maksimi 185. Kovin paljon pidempään en olisi jaksanut enää juosta, mutta tuo nyt oli lähinnä sellainen kokeilu miltä kymppi tuntuu (pisin juoksemani matka).



Mutta siis lyhyemmilläkin matkoilla (5km, 7,5km) näyttäisi keskisyke olleen usein 165 paikkeilla ja maksimisyke lähemmäs 180. Tuolloin tuntuu kyllä että jaksaisi juosta vielä hyvin.



Mutta ilmeisesti nuo tuosta kunnon myötä laskevat.



Kiitoksia vastauksistanne!



8

Minulla tuli myös tässä lähempänä 30v sellainen halua alkaa nostaa kuntoa ja tehdä jotain itseni hyväksi. Kuitenkaan ei ole enää teinityttö ja toisaalta vuosia on edessä sen verran että haluaisi ne jaksaa elellä paremmassa kunnossa.



Sali ei oikein kiinnostanut ja päädyin aloittamaan kävelyllä viime vuoden keväällä, tarkoituksena samalla tiputtaa tätä lievää ylipainoa. Toimi itseasiassa hyvin, en tiedä olisi suurempana tekijänä kävely vai ruokatottumusten muuttaminen mutta paino tippui ja olo parani. Pian kuvioihin tuli myös kävelysauvat ja niillä tuli sitten käveltyä 4,5km työmatkatkin.



Siinä alkoi sitten haaveilla josko sitä jaksaisi juosta nuo ja tänäkeväänä sitten kokeilin ensimmäisen kerran juoksua. Nyt menee työmatkat juosten mukavasti puoleen tuntiin. Minusta ihan kätevää näin muuten kiireiselle kahden pienen lapsen äidille. Ei tarvitse lähteä minnekään kuntoillakseen eikä ylimääräistä aikaa kulu kun saa hyödynnettyä työmatkat. Raitis ilma on ihanaa ja tosiissan juokseminen on helppo harrastus. Voi vain lähteä ulos ja alkaa juosta, ei tarvita ihmeellisiä saleja tai varustuksia. Kunnon lenkkarit riittää.

koska päädyn aina tekemään intervallitreeniä :) Välillä on kuitenkin hyvä tehdä treeni vauhtikestävyys- tai peruskestävyysalueella. Olen 31-vuotias ja sykemittari antaa vauhtikestävyysalueen rajoiksi 124 ja 162. En ole määrittänyt ownzonea, joten nuo varmaan määrittyvä iän mukaan.

minä aloitin juoksemaan matalalla sykkeellä, mikä tarkoittaa, että juoksen n. max 150 sykkeellä. Siten jaksan juosta vaikka kuinka kauan.

Tosin huomasin, että kun aina juoksee matalalla sykkeellä ei kunto enää juuri kasva ja nyt juoksen aina välillä lyhyitä matkoja, mutta kovaa.

ei jaksa juosta pitkään samalla sykkeellä. Rasvanpolton suhteen lopputulos voi olla ihan sama, kun palautumisvaihe otetaan huomioon, mutta treeni ei välttämättä tunnu kovin nautinnolliselta.

mutta usein se menee kuitenkin yli. Pitäisikö paremmin pysyä matalassa sykkeessä vai antaako vaan mennä korkeammaksi? Hitaammin juokseminen tuntuu vaan raskaammalta.



8

ja sen olen ihan käytännön harjoittelussa huomannut.



Aerobista tehotreeniä olen harrastanut yli 10 vuotta ja ainakin tällä hetkellä nuo sykemittarin antamat vauhtikestävyysalueen lukemat tuntuvat ihan hyviltä, eli niillä jaksan pitkään.



T. 6

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat