Vierailija

Uusimmassa Tiede-lehdessä oli juttu tutkimuksesta, joka vahvistaa sen, että Atkinsin dieetti lisää riskiä saada sydänkohtaus.



JOten lopettakaa nyt ihmeessä se pekonin ja voin mättäminen, karppaajat! Ja syökää kuituja esim. kauraa ja ruista!

Sivut

Kommentit (53)

ole tarkoituskaan noudattaa kuin kaksi viikkoa.

Mikään ruokavalio ei kahdessa viikossa tapa... eipä kuollut sekään kuukaudessa, joka söi pelkkiä McDonaldisn tuotteita, vaikka siinä ajassa jo veriarvot huononenivat huomattavasti.

Karppauksen perustana taas on KASVIKSET, siis se suurin aines mitä syödään.

Mitähän ne sokerit ja valkoiset hauhot ovat ellei sitä hiilaria?



Mulle ainakin karpatessa maistuu ruoka paremmin kuin koskaan aiemmin. Juuri söin pippuripihvin salaatilla ja jälkiruuaksi leipäjuustoa lakoilla. Hyi kun olikin pahaa. Onneksi jää edes kaunis ja hoikka ruumis ettei virallisterveellisesti syövät täysin nauruunsa tukehdu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:


Tuossa tutkimuksessa on tarkasteltu suhteellisia osuuksia hiilareiden ja protskun kesken. Suhteellinen protskun osuus luonnollisesti kasvaa kun hiilaria vähentää, vaikka absoluuttinen osuus pysyisi samana. Eli siinä mielessä kyllä aika hyvin karppaukseen sovellettavissa tuo tutkimus.



36




jos karpaten saa painon normaaliksi niin netto on plussan puolella reippaasti. Ja vaikka elinvuosia oliskin vaikka vähemmän niin elääpähän onnellisempana ja terveempänä sen ajan.



Tämän läskin kansan jos jollain menetelmällä saa hoikemmaksi niin welcome anytime!



Läskiin tässä kuollaan, ei karppaukseen.

saman uutisen luin. ja siinä puhuttiin vähähiilarisesta. atkins mainittiin yhtenä esimerkkinä- ilmeisesti koska se on ihmislle tuttu nimi.



en tiedä tarkempaa määriltelmää sille hiilarirajalle. varmaan löytyisi siitä varsinaisesta tutkimuksesta, jos joku sen käy etsimässä.



11

en siis itse ole sen enempää karppaaja kuin karppauksen vastustajakaan. Olen kiinnostunut syömään terveellisesti ja välillä ihmettelen virallisia ravitsemussuosituksia. Karppausta olen paljon pohtinut ja koittanut ottaa siitä selvää - vaan mielilpiteitä ja karppaustryylejä tuntuu olevan niin kovin monenlaisia.

Konkreettinen esimerkki: syöt 10 kcal rasvaa, 10 kcal hiilaria ja 10 kcal protskua, jolloin suhde hiilari/protsku on 1:1. Syötkin 19 kcal rasvaa, 1 kcal hiilaria ja 10 kcal protskua --> suhde hiilari/protsku on 1:10. Perusmatikkaa.



36

Vierailija:

Lainaus:


löytyy nykysuositukset.



36




Mutta jos seuraa esimerkiksi kouluissa lapsille annettavaa ravitsemusvalistusta tai käytännön valistusta esim. neuvoloissa, niin aina painotetaan vähäistä rasvankäyttöä. Jos ihmisen pitää laihtua, käsketään vähentää rasvaa. Jos kolesterolit ovat huonot, käsketään vähentää rasvankäyttöä. Jos raskauden aikana paino tuppaa nousemaan, painotetaan vähäistä rasvankäyttöä (ruisleipää yhdellä kalkkunaleikesiivulla).



Lastenneuvolassa tärkeimmät ravintoneuvot liittyvät rasvankäyttöön: rasvatonta maitoa, vähäisiä määriä kasviöljyjä, sipaisu margariinia.

Vierailija:

Lainaus:


Tutkimuksessa todettiin että hiilihydraattien karsiminen ja proteiinien tankkaus lisäävät sydänkuoleman riskiä.



ap




Karppaamisen _ei_ pitäisi tarkoittaa proteiinien tankkaamista. Hiilihydraatteja karsitaan, kyllä, mutta ne korvataan proteiinilla.



Konkreettinen esimerkki:

Normaalilautasella on 5 lihapullaa, 2 perunaa ja tuoresalaattia.

Karppilautasella on 5 lihapullaa, 2 lusikallista öljyä ja tuoresalaattia.



Jo pelkkä valkoisen vehnän ja sokerin karttelu on heidän mukaansa karppausta, vaikka se ei oikeasti sitä olekaan.



Karppaus on hiilarien karsimista, varsinkien ns. nopeiden. Atkinsin dieetti luetaan myös karppaukseksi.



Moni laihtuu karppaamalla, koska viljoista ja esim. perunoista riisuttu ruokavalio maittaa yksinkertaisesti huonosti! Mutta eri juttu on, onko sellainen laihduttaminen terveellistä.



Ja pahimmillaan karppiuskovaiset tyrkyttvät eläinrasvoja tursuavaa ruokavaliotaan myös korkeasta kolesterolista ja verenpaineesta kärsiville! Jos joku on saanut ko. arvonsa alas sitä kautta, että on laihtunut, se ei suinkaan merkitse, että eläinrasvat sinänsä kohentaisivat kolesteroliarvoja ja verenpainetta.



Tää on tietysti aika uskon asia niin kauan, kuin tutkimustulokset ovat osin ristiriitaisia. Mutta ainakin minä luotan vielä siihen, että jos VALTAOSA tutkimustuloksista pitää runsaskuituista ja vähän eläinrasvoja sisältävää ruokavaliota terveellisempänä sydämelle, se todellakin ON sitä.

Verenpaineen selitän sillä, että nämä henkilöt entisessä elämässään söivät epäterveellisesti, eivät virallisterveellisesti. Ja kaikessa pitää muistaa, että yksilöllisiä eroja on, suosituksissa pitää ajatella väestötason muutoksia.



36

Hiilarittomasti ei voi elää, sen sanoo järkikin eikä kukaan fiksu karppaaja sellaista väitä.

Keskimäärin karppaajien hiilarimäärä on 30-80g per vuorokausi.

mitä ihmettä??? En usko, että kukaan ei Atkinsin dieettiä noudattava tai karppaaja syö pekonia ja rasvaa pelkästään. Jos on dieetillä yleensä niin kyllä tällainen rasvamäärä jätetään pois.



Niin kuin aiemmin mainittu nämä kaksi eivät ole edes sama asia!!

Karppaus sopi minulle ja sai olon hyväksi, mutta noihin em. seikkoihin se sitten kaatui.

Käytän paljon ns. puolieineksiä, jotka ovat kunnon hiilaripommeja. Ruisleipä ja Fitness-murot kuuluvat tiukasti suosikkeihini.

Ärgh.

Low carbohydrate-high protein diet and mortality in a cohort of Swedish women.

Lagiou P, Sandin S, Weiderpass E, Lagiou A, Mucci L, Trichopoulos D, Adami HO.



Department of Hygiene and Epidemiology, University of Athens Medical School, Goudi, Athens, Greece. plagiou@hsph. harvard. edu



OBJECTIVE: The long-term health consequences of diets used for weight control are not established. We have evaluated the association of the frequently recommended low carbohydrate diets - usually characterized by concomitant increase in protein intake - with long-term mortality. DESIGN: The Women' s Lifestyle and Health cohort study initiated in Sweden during 1991-1992, with a 12-year almost complete follow up. SETTING: The Uppsala Health Care Region. SUBJECTS: 42,237 women, 30-49 years old at baseline, volunteers from a random sample, who completed an extensive questionnaire and were traced through linkages to national registries until 2003. MAIN OUTCOME MEASURES: We evaluated the association of mortality with: decreasing carbohydrate intake (in deciles); increasing protein intake (in deciles) and an additive combination of these variables (low carbohydrate-high protein score from 2 to 20), in Cox models controlling for energy intake, saturated fat intake and several nondietary covariates. RESULTS: Decreasing carbohydrate or increasing protein intake by one decile were associated with increase in total mortality by 6% (95% CI: 0-12%) and 2% (95% CI: -1 to 5%), respectively. For cardiovascular mortality, amongst women 40-49 years old at enrolment, the corresponding increases were, respectively, 13% (95% CI: -4 to 32%) and 16% (95% CI: 5-29%), with the additive score being even more predictive. CONCLUSIONS: A diet characterized by low carbohydrate and high protein intake was associated with increased total and particularly cardiovascular mortality amongst women. Vigilance with respect to long-term adherence to such weight control regimes is advisable.

Vierailija:

Lainaus:


Eiii, kun suomalaiset kuolee, niin mihin?


[/quote]




Virallinen ruokasuositus suosittaa syömään täysjyväviljatuotteita, kasviksia, marjoja, hedelmiä, lihaa, kalaa, munaa, maitotuotteita, rasvoja ja öljyjä. Mikään ruokasuositus ei suosittele sen sijaan syömään valkoisia jauhotuotteita, sokereita, huonoja rasvoja. Näitä " ravintoaineita" suomalaiset sen sijaan saavat ihan liikaa. Syödään hampurilaisaterioita, pitsoja, sipsejä, irtsikoita. Koko ruokakulttuuri on mennyt snack-tyyliseksi eli syödään usein ja korkeaenergiaisia ruokia. Kun tähän yhdistetään liikkumaton elämäntyyli eli könötetään tietokoneella, tv:llä tai pleikkarilla, niin ei ihme, että kansa lihoo ja sairastuu.



Toisaalta on syytä muistaa, että ravinto ei selitä kaikkia kuolemia tai sairauksia. Perimällä ja muilla ympäristötekijöillä on oma osuutensa. Vaikka söisi miten suositusten mukaisesti, niin aina löytyy joku, joka kupsahtaa viisikymppisenä elämänsä kunnossa yllättäen sydäriin. Mutta that' s life...



unohdat ne lukuisat muut suomalaiset, jotka syö SEKÄ rasvaa että hiilareita. Niiden yhdistelmä on jopa virallisterveellisen ruokavalion kannattjien mielestä paha. Ja vaikka ihminen olis täysin laiha, sen suonet voi pahassa kunnossa. Oikeasti ihmiset syövät todella vähän kasviksia.



Itse kun karppasin aikani, niin ikinä en ole syönyt niin paljon kasviksia kuin silloin. Nyt olen taas langennut ja voin todeta syöväni nyt paljon epäterveellisemmin, koska juuri toi rasva+hiilarit tekee pahaa jälkeä.

Vierailija:

Lainaus:


Karppaamisen _ei_ pitäisi tarkoittaa proteiinien tankkaamista. Hiilihydraatteja karsitaan, kyllä, mutta ne korvataan proteiinilla.




Tuossa pitäisi lukea, että Hiilihydraatteja karsitaan, kyllä, mutta ne korvataan RASVALLA. Siis rasvalla, ei proteiinilla.



Proteiinin määrä voi olla aivan hyvin naisilla vaikkapa 60 g/vrk, mikä on hyvin virallisterveellinen suositus.



Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat