Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Huomenta kaikille!

Kovasti olen viimeyön pohtinuyt miten tulemme toimeen kun äitiyslomani loppuu ja ajattelin kysyä josko täällä joku osaisi neuvoa.

Mieheni opiskelee yliopistossa ja opinnot ovat siinä vaiheessa että syksyllä pitäisi kiivaasti opiskella josko meinaa joskus valmistua.

Itselläni loppuu äitiysloma syyskuun lopussa. Eilen kävin KLelasta selviuttämässä asiaa ja minulle selvisi seuraavaa...

Jos jään työttömäksi en saa lapsista kodinhoidontukea enkä lisää...(vähennetään suoraan työttömyysturvasta)

Mieheni ei voi nostaa kodinhoidontukea koska on opiskelija...

Eli ymmärtääkseni meillä on kaksi vaihotehtoa joko olemme molemmat vanhemmat kotona, minä työtön ja mies lastenkanssa (ei siis mitään järkeä!)

Tai minä vien vajaa 10kk ikäisen vauvan ja isosiskon 2v päiväkotiin, mieheni opiskelee ja minä etsin töitä....

Jotenkin raivostuttavaa! Olin kuvitellut että olen lasten kanssa vuodenvaihteeseen asti kotona mutta taloudellisesti se on mahdotonta. Miehen opintotuki ja kodinhoidontuki+lisä riittäisivät juuri ja juuri vuokraan mutta mihinkään muuhun se ei sitten riittäisikään.

Työttömyysturvani on sen verran hyvä kun saan ansiosidonnaista että elintasomme pysyisi jokseenkin samana kun silloin kun mies opiskelee ja minä olen äitiyspäivärahalla.

Asumistukea emme saa koska mieheni on ollut kesän töissä ja kela laskee tuet koko vuodelle. Säästäminen ei myöskään ole onnistunut sillä nuorempi tyttäristämme sairastui ja siaraalassaolo on niellyt kaikki säästömme.

Jos joku on joskus ollut samanlaisessa tilanteessa niin kaikki vinkit ovta tervetulleita!

Miten 10kk ikäinen selviää hoidossa kun eihän se saa edes syödä samaa ruokaa kun muut!!!!????

Jotenkin itkettää ajatus että 3kk tässätapauksessa niin pitkä aika että konkurssi tulee ja kuitenkin on kyse vaan 3kuukaudesta, mutta pakkohan ihmisen on jotain syödä ja jos vielä tulee sairaalassa oloja niin apua!

T:Tosi ahdistunut Daaria

Kommentit (18)

Ei siis ole tietoa miten kotihoidontuki ja opintotuki vaikuttavat toisiinsa, mutta sen tiedän, että kotihoidontukea voi saada vaikka olisi täyspäiväisesti töissäkin... Ainoa ehto on, etteivät lapset ole kunnallisessa päivähoidossa.

Kotihoidontukea voi vaihtoehtoisesti käyttää vaikkapa hoitomaksuihin yksityisessä perhepäivähoidossa (vaihtoehto yksityisen hoidon lisälle).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuulostaa kyllä aika oudolta, ettette saisi asumistukea.. Tai sitten miehesi on tienannut kesällä todella hyvin?

Meillä niin että olen äitiyslomalla (minimirahalla) lisäksi saan kotihoidontuen vanhemmista lapsista 1v9kk ja 3v4kk. Mies opiskelee ammattikorkeakoulussa (viimeinen vuosi jäljellä), ja saa siis opintotukea. Ja me kyllä saadaan asumistukea lisäksi koko vuoden ihan samalla tavalla, vaikka mies on nytkin ollut touko-elokuussa töissä ja palkka hyvä harjoittelijaksi. Siis saadaan saman verran asumistukea tuolla ajalla kun on töissä ja sitten kun on koulussa. Mikä on kyllä vähän hassua, kun tuloerot on silloin aika suuret, mutta johtuu juuri siitä, että kela laskee koko vuoden tulot.

Vai voiko olla niin paikkakuntakohtaista??

Ja toinen ongelma on että edellisenkerran kun olin 3 kk työttömänä sain ensimmäiset päätökset vasta 2,5 kk siitä kun olin ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi... kodinhoidontuen lisää osasta päätöstä olen odottanut kelalta nyt 3 kk että kauhulla odotan syksyä kun tukien saaminen kestää näin kauan...

Olisi ihanaa jos voisi hoitaa lapset kotona mutta meillä täällä hyvinvointi valtiossa kannustetaan niin kovasti työntekoon että lapset on vauvana vietävä hoitoon...=(

[/quote]

Jos teillä on tilanne että päätökset viipyvät eikä rahaa yksinkertaisesti ole kannattaa ottaa yhteyttä sosiaalitoimistoon. Jos rahapula on akuutti saatte ihan pikaisesti päätöksen toimeentulotuesta, joka on tarkoitettu juuri tuonkaltaisia hätätilanteita varten. Siis todennäköisesti saatte apua vaikka sosiaalitoimisto normaalisti laskeekin opintolainan opiskelijan tuloksi vaikka opiskelijalla ei tätä tuloa olisikaan.

Luin hiukan huolimattomasti alkuperäisen viestin ei senhän kyllä tiesitkin, että ansiosidonnaisen saat kyllä mutta et siihen päälle kotihoidontukea.

Mutta jos siis oikein luin viestisi niin pärjäisitte kyllä sinun ansiosidonnaisella päivärahalla ja miehen opintotuella. En näe mitään estettä miksi et ansiosidonnaista saisi.

ja opintorahaa voi saada samaan aikaan. Mutta kotihoidontuki vaikuttaa opintotuen tulorajoihin. Eli siinä saa sitten olla tarkkana, että ei tee enää sen lisäksi muita töitä, ettei joudu maksamaan opintotukea takaisin.

Ja lapsen tosiaan täytyy sitten olla kotona/mummilla tms. hoidossa.

että jos lapset ovat kotihoidossa, saa kotihoidontuen. Vaikka vanhemmat olisivat molemmat töissä, mutta lapset pystytään hoitamaan kotona (esim. työvuoroja sumplimalla), perhe saa kotihoidontuen. Kuulostaa taas aivan nurinkuriselta, jos opiskelijaan ei tämä sääntö päde. Mutta kun on Kelasta kyse, en ihmettele enää mitään.

Meillä sattui tällainen tilanne, että minä olin ollut jo 1,5v lapsen kanssa kotona ja mies ollut koko ajan töissä. Yllättäin mies jäi työttömäksi ja sai liiton maksamaa ansiosidonnaista. Mutta minäpä satuin olemaan kirjoilla yliopistossa (en ole kuitenkaan opiskellut enkä nostanut opintotukea lapsen aikana, minulta puuttuu vain lopputyö), joten katsottiin, että minun ainokainen tulonlähteeni (kotihoidontuki) pitää vähentää mieheni ansiosidonnaisesta (joka sekään ei päätä huimaa). Näin ollen meidän talous olisi kokenut erittäin kovan kolauksen, kun mieheni palkka vaihtui työttymyyskorvaukseksi ja minulta olisi viety kotihoidontuki. Eli mitä köyhempi olet, sitä köyhemmäksi tulet. Jee, jaksa tässä.

Puoli vuotta olimme todella tiukilla, en edes käsitä miten selvisimme. Nyt on valoa tunnelin päässä, sillä sain töitä ja mieskin varmasti työllistyy pian. Koko ajan luotin, että asiat järjestyvät, mutta tiukille meinas luottamus välillä mennä. Toivottavasti teilläkin asiat alkavat järjestyä. Ja jos ei rahat todellakaan riitä, niin sitten olette oikeutettuja toimeentulotukeen. Jokaisessa perheessä kuuluu jäädä vähimmäismäärä rahaa elämiseen, se lasketaan perheen koon ym. mukaan.

Kuten jotkut ovat maininneetkin, opintotukea ja kotihoidontukea saa samanaikaisesti, jos lapset vaan eivät ole kunnallisessa hoidossa. Tyttöjen ollessa pieniä (1 vuoden molemmin puolin) minä nostin opintotukea ja kotihoidontukea, ja samalla hoidin opinnot loppuun.

Kotihoidontuen ehto on se, etteivät lapset ole kunnallisessa hoidossa -> näinhän teillä ei ole, eli kotihoidontukea ei voida mieheltäsi evätä. Opintotuen ehto on se, että opintopisteitä tulee riittävästi -> jos miehesi suorittaa tarpeeksi opintoja, hän voi nostaa opintotukea. Nämä tuet eivät sinällään liity toisiinsa millään muotoa.

Myöskään työssäkäynti ei estä kotihoidontuen saamista. Meillä vuoden ajan äitini hoiti (omasta halustaan) tyttäriämme, me kävimme töissä ja Kela maksoi kotihoidontuen, koska lapsemme eivät olleet kunnallisessa hoidossa. Ja Kelassa siis tiedettiin meidän olevan töissä ja mummin hoitavan lapsia...

Joku kysyi vielä kotihoidontuen tulorajoista - ei niitä ole. Todellakin vain hoitolisä on tulosidonnainen, kotihoidontuen perusosa on tuloista riippumaton tuki siihen, että lapset hoidetaan kotona.

Ystäväni sai vuosi sitten samaan aikaan sekä kotihoidontukea ja opintotukea. Lapset olivat siis kotona ja lasten isä kokopäivätyössä opettajana. Eli pitäisi onnistua!

Itse olen aika usein saanut sekä kelasta että työkkäristä väärää tietoa työntekijöiltä. Erään kerran olin suoraan yhteydessä virkailijan esimieheen ja asiat lähtivät rullaamaan,ja olin oikeassa, virkailija väärässä. Toisaalta on ihan inhimillistä, että virkailjatkaan eivät tiedä/osaa kaikkea, mutta kannataa pitää puolensa ja vaatia asian selvittämistä. Tsemppiä!

Ettei kodinhoidontukea ja opintotukea voi nostaa yhtä aikaa sillä ei voi opiskella ja hoitaa laspsia pääsääntöisesti yhtäaikaa....

Minäkin luulin sen onnistuvan, liekkö kyse virkailijasta kenen puheille satuin...?

Ja toisaan ongelmaksi muodostuu se että jos mieheni opiskelee ja minä olen työtön niin minne laitan lapset jos/kun saan piankin töitä? Olin ajatellut että jos saamme kodinhoidontukea voimme vaikka pyytää mummua hoitamaan.

Ja toinen ongelma on että edellisenkerran kun olin 3 kk työttömänä sain ensimmäiset päätökset vasta 2,5 kk siitä kun olin ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi... kodinhoidontuen lisää osasta päätöstä olen odottanut kelalta nyt 3 kk että kauhulla odotan syksyä kun tukien saaminen kestää näin kauan...

Olisi ihanaa jos voisi hoitaa lapset kotona mutta meillä täällä hyvinvointi valtiossa kannustetaan niin kovasti työntekoon että lapset on vauvana vietävä hoitoon...=(

Miksen mä ole löytänyt Kelan sivuilta mitään mainintaa siitä että perheen liian suuret tulot (esim miehen palkka) voisi estää kotihoidon tuen saamisen? Hoitolisäänhän tulot kyllä vaikuttaa, mutta vaikuttaako perusrahaankin :-?

jos päätyisit ansiosidonnaiselle ilman kotihoidontukea niin kuntalisän saa lisäksi joka ei lasketa ansiosidonnaisesta pois (tämä siis jos lapsi hoidetaan omien järjestelyiden mukaan eikä kunta/kela joudu maksamaan päiväkodeille rahaa).

" Mieheni ei voi nostaa kodinhoidontukea koska on opiskelija..."

Mihin perustat tämän tiedon? Itse nostin kotihoidon tukea ja opintotukea viime keväänä. Voi nostaa molempia yhtaikaa!

En ole mikään asiantuntija näissä asioissa, mutta muutama asia tuli mieleen.

Ymmärrän, että miehesi haluaa rutistaa opinnot loppuun ja keskittyä täysillä niihin, mutta olisiko mahdollista, että miehesi kävisi vaikka jossain osa-aikatöissä samalla? Jos kyse on kuitenkin lyhyestä ajasta hän varmaan jaksaisi.

Millä alalla miehesi on? Olisiko mahdollista etsiä oman alan töitä vaikka opinnot ovatkin vielä kesken? Toisinaan onnistuu. Itsekin olen kokopäivätyössä, vaikka gradu on ollut kesken muutaman vuoden...

Laske kaikki vaihtoehdot ihan rauhassa paperilla. Kotihoidontuki on tosi pieni, joten jos ansiosidonnaisesi on kohtuullinen, jäisin ainakin minä suosiolla sille. Lapsilisäthän saatte joka tapauksessa.

Jos kuitenkin jäät kotihoidontuelle eivätkä lapsenne ole hoidossa, voiko miehesi toisinaan hoitaa lapsia? Näin sinä voisit tehdä esim. jotain keikkatöitä etkä silti menettäisi kotihoidontukea.

Millä alalla itse olet? Onko alan töitä helppo saada? Jos kuitenkin haluat olla kotona, voisitko perustaa esim. toiminimen ja tehdä keikkahommia itsellesi sopivan määrän ja sopivina aikoina? Voisit myydä esim. kotisiivouspalvelua tms. mitä vain osaat ja olisit valmis tekemään.

Jos miehesi on opiskelija onko hän nostanut opintolainansa? Ennen kuin kukaan älähtää, en kehota elämään lainarahalla, mutta jos se on viimeinen keino, kannattaa sekin vaihtoehto ottaa huomioon.

Onko teillä sukulaisia tai ystäviä jotka voisivat auttaa? Jos miehesi työllistyminen valmistumisen jälkeen on kuitenkin todennäköistä, voisitte vaikka lainata joltain sukulaiselta tai ystävältä rahaa. Tehkää ihan paperi ja selvä sopimus, niin kenellekään ei jää epäilyksiä takaisinmaksusta.

Iso voimahali ja tsemppiä, ihan varmasti pärjäätte!

Toivottavasti ymmärsin asian oikein. Saisit siis ansiosidonnaista työttömyysturvaa jos jäät työttömäksi vanhempainvapaan jälkeen ja miehesi opintorahaa? Sinunhan ei ole mikään pakko viedä lapsia hoitoon vaikka työttömänä oletkin. Eli saat lasten kanssa kotona ollessa kyllä ansiosidonnaista työttömyysrahaa ja miehesi opintorahaa.

Se, että kotihoidon tuki vähennetään työttömyysturvasta tarkoittaa vaan sitä, että jos hakisit kotihoidontukea, se sinulle myönnettäisiin mutta sama summa vähennettäisiin maksettavasta ansiosidonnaisesta eli tulos olisi rahallisesti +/- nolla. Kotihoidontukea on siis turha hakea mutta ansiosidonnainen päiväraha maksetaan kyllä täysimääräisenä vaikka lapset kotihoidossa olisivatkin.

mutta jos olet itse työttömänä, niin työttömyyspäivärahasta vähennetään tuo kotihoidontuki eli katsotaan automaattisesti, että koska sinä olet kotona, sinä hoidat lapset, eli tuki tulee sinulle, eikä miehellesi.

Minulla oli keväällä tilanne kun kuntalisäni päättyi ja oli pakko siirtyä työttömaksi työnhakijaksi, jotta tulotasomme pysyisi samoissa ja saisimme laskut maksettua. Olin syyskuussa aloittanut opinnot jotka päättyivät huhtikuussa nuo olivat n. puolen vuoden opinnot, jotka oli tarkoitettu suoritettavaksi työn ohessa. Työn vastaanottamista ne eivät olisi estäneet, varsinkin kun opinnoista oli 3/4 suoritettu kun jäin työttömäksi. Tuohonhan työkkärissä kuitenkin tarttuivat ja jouduin tekemään aika kattavan selvityksen opinnoista. Olin aivan varma, että työttömyysturva evättäisinn minulta ja selvitin jo muut vaihtoehdot. Oppilaitoksen tietojen mukaan olisin voinut hakea opintotukea, mitä en ollut tehnyt enkä kyllä uskonut että voisi saada sillä lähipäiviä opiskelussa oli maks 2/kk. Kuitenkin selvittelin tuotakin vaihtoehtoa ja ymmärsin että kotihoidontukea ja opintotukea EI voi saada samanaikaisesti...

Nyt syksyllä olen aikeissa työllistyä ja lapsilla on hoitopaikat, isompi menee eskariin. Tähän asti olen saanut kotihoidontuen, joka sitten on vähennetty ansiosidonnaisesta. Nyt käsittääkseni saan koko rahan ansiosidonnaisena kun otan hoitopaikat vastaan lapsille. Kotihoidontuen saamisen kriteerinä on se, lapsella ei ole kunnallista hoitopaikka. Mutta jos siis saat ansiosidonnaista, tuo summa vähennetään siitä ja saat osat tuloistasi kelan kotihoidontukena ja osan ansiosidonnaisena. Summa on sama, kuin saisit kaiken ansiosidonnaisena. Ja oletko selvittänyt, onko sinun asuinpaikkakunnallasi mahdollsuus kuntalisään?? Sen summa vaihtelee kunnittain, mutta minä sain kahdesta lapsesta 300e-verot ja tuohon päälle kotihoidontuen+pienen lisäosan (jonka sitten kyllä menetin, kun miehen palkka nousi). Tuolla rahalla+miehen palkalla pärjäsimme.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat