Seuraa 

Hei te kuparikierukan käyttäjät, suositteletteko sitä muille? Ehkäisymenetelmän pohtija kaipaa kuparikierukan plussia ja miinuksia!

Kauanko olette käyttäneet kuparikierukkaa, siis kannattaako asentaa vuodeksi tai kahdeksi? Esikoinen on nyt 1v ja tuskin ikäeroa seuraavaan lapseen halutaan enempää kuin 2-3 vuotta.

Nyt on käytössä minipillerit. Yhdistelmäpillerit eivät minulle sovi eikä lääkäri suositellut hormonikierukkaakaan.

Kommentit (11)

elikkä ennen kierukkaa kuukautiseni kesti n.3-4 päivää,kierukan laiton jälkeen tuli tulvimalla joskus lähes 14 päivää,järkyttävää...koskaan aikaisemmin en ollut kärsinyt kuukautiskivuista ja kierukan kanssa oli hirveitä alavatsakipuja.taisin sitten pitääkkin sitä vaan n.puoli vuotta,oli pakko saada se pois...

Kierukka ollut nyt vuoden verran ja ajatuksena ottaa pois ensi keväänä. Muutamat ovat ihmetelleet ratkaisua, " ajattelitko sitten pitää 5 vuotta" , ja ovat jotenkin hämmästelleet tätä ideaa olla käyttämättä " samalla rahalla koko kautta" loppuun asti ;)

Valitsin kierukan sen takia, että pillereistä sain jatkuvan hiiva-virtsarakontulehdus-kierteen (uusi kuukauden välein, johtui limakalvojen kuivuudesta), joka loppui kuin seinään kierukan asentamisen jälkeen. Myös yhdyntä oli äärettömän kivualista, vaikka yritti käyttää liukugeeliä. Tämäkin ongelma poistui heti pillereiden lopettamisen jälkeen.

Laitto oli epämiellyttävää, ehkä siksi kun en ole koskaan synnyttänyt alakautta. Se kuitenkin kesti vain hetken. Ekat pari-kolme päivää oli supisteluita ja vähän kuin synnytystä enteileviä tuntemuksia ;) Parit ensimmäiset kuukautiset tulivat vähän miten sattuivat, mutta sitten kierto tasaantui. Vuodon määrä ei mitenkään erityisesti lisääntynyt, siis normaalitilaan nähden, pillerit nyt yleensä vähentävät taas jonkun verran.

Muutamien ekojen menkkojen ja ovulaation aikana kohtu supisteli enemmän (oli erilaisia nippailuja ja kouraisuja), mutta lyhyitä ja ohimeneviä, ei mitään kokopäivän jomotusta, ei tarvinnut ottaa lääkkeitä.

Olen itse tosi tyytyväinen, kun ei tarvitse erikseen miettiä ehkäisyä, ei jokapäiväisen pillerin muodossa, eikä kumien kanssa pelaamalla. Gynekologi ei minullekaan suositellut hormoniehkäisyä, kun siitä oli seurauksena tuo kuivuus. Yksi ratkaisu olisi ollut vaihdevuosihoitoon tarkoitettujen estrogeenipuikkojen kanssa pelaaminen, mutta ajattelin, että ehtiipä niitä sitten myöhemminkin, kun se aika koittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

--eli siis kuparikierukan kanssa kohdunulkoiset raskaudet lisääntyvät, ja jos haluatte lisää lapsia, se voi jopa vaarantaa hedelmällisyytesi. jatkuva siteiden/pikkuhousunsuojien yms käyttö on inhottavaa, puhumattakaan epäsiististä olosta kun jatkuvasti vuotaa. ja vuodot siis rauhoittuivat kyllä puolen vuoden jälkeen, mutta vasta kierukan poiston jälkeen huomasin, miten paljon valkovuotoa ja välivuotoja se aiheutti, kun ei enää tarvinnut mitään suojia! lisäksi se aiheuttaa vuotoja aina liikunnan jälkeen, eli kun on käynyt kuntosalilla tai aerobickissä, tulee veristä vuotoa koska kierukka on ärsyttänyt kohdunsuuta liikkeessä.

tarkistapa vielä toiselta lääkäriltä tuo hormonikierukka asia. mielestäni ei olisi mitään esteitä sille jos voit käyttää minipillereitäkin.

tulin raskaaksi (meni kesken kierukan poiston seeurauksena.) Vuoden kuluessa vuotoon yms. sopeutui yhä paremmin, eli muuten hyvä, hormoniton ratkaisu. Vaan ei ilmeisesti sovi mulle.

Kuparikierukkaa asennettaessa lääkäri työnsi kierukan kohdun seinämän lävitse. En kokeillut toista kertaa. Siitä lähtien olen syönyt minipillereitä.

Jos hormonikierukka ei sovi niin kyllä tuo vanha kunnon kupari ihan hyvä on. Ihanan huoleton ehkäisymenetelmä eikä tule hormonaalisia kiukkuja, turvotuksia, aknea ym.

Miinuksena minulla alkuun tiputtelu ja rusehtava, runsas valkovuoto, astetta runsaammat kuukautiset, voimakkaammat kuukautiskivut ja alkuun tuntemuksia myös kierron välillä. Oikeastaan nuo kivut ja tiputtelu oli ärsyttävintä, mulla on ollut niin niukat kuukautiset että tuo vuodon lisääntyminen teki niistä oikeastaan " normaalit" - selvisi mm. mihin niitä yösiteitä tarvitaan! ;)

Valitettavasti minulla on aika huonoja kokemuksia. 4,5 vuotta pidin kierukkaa, vaikka olisi kyllä pitänyt poistattaa jo paljon aiemmin. En vain saanut aikaiseksi, koska kuten muutkin sanoivat onhan se huoleton ehkäisymenetelmä.

Suurin riesa oli todella runsaat kuukautiset. Niukat 3 päivän kuukautiset muuttuivat kierukan laiton jälkeen 7-8 päivän tulvimiseksi. Kierto lyheni 28 päivästä 24:än. Sattumalta tänä keväänä labrakokeissa huomattiin, että hemoglobiini oli laskenut ja minulle tuli anemia runsaiden vuotojen takia. Ajoittain myös oli kamalia vatsakipuja ja särkylääkettä joutui käyttämään.

Poistaminen oli myös erittäin hankalaa, langat olivat kääntyneet niin ettei niitä näkynyt ja ½ tunnin eri instrumenteilla kaivelun jälkeen kapistus saatiin vihdoin pois, mutta sehän on harvinaista, että poisto on noin hankalaa.

Pääasiassa hyviä kokemuksia. Kierukka ollut reilut 1,5 v, laitettiin reilut 3 kk synnytyksen jälkeen. Nyt tosin olen aikeissa poistaa sen vauvatoiveiden takia. Asennuksen epämiellyttävin vaihe oli etukäteen tehty papa-koe. Pari päivää sen jälkeen vähän tiputteli, seuraavan kerran vuotoa tuli 4 kk päästä kun menkat alkoivat. Kuukautiset on ehkä vähän runsaammat kuin ennen jälkimmäistä synnytystä, kuitenkin niukemmat kuin joskus nuorempana. Ja lähes täysin kivuttommat, vaikka varsinkin ennen lapsia kärsin kovistakin kivuista. Miinusta siitä, että menkkojen yhteydessä on tiputtelupäiviä vähän enemmän kuin ennen, uutena asiana tuli pari tiputtelupäivää ennen kunnon vuotopäiviä. Varsinkin aluksi tuntui, että valtaosa vuodosta tulee puolen vuorokauden aikana ja loput 7 päivää tiputtelee, mutta nyt on onneksi vähän tasoittunut, niin ettei runsaimpaankaan aikaan tarvitse jatkuvasti käydä vessassa. Luulen, että imetys vaikutti asiaan, vuoto tuntui tasaantuvan imetyksen loputtua.

Käytin kierukkaa nelisen vuotta ja ainoana haittapuolena oli hikan runsaammat kuukautiset (ei ongelmaksi asti) ja kuukautiskivut, joista tosin selvisi yhdeltä Buranalla, joten ei varsinaista ongelmaa siitäkään. Helppo ja huoleton, itse tykkäsin.

eli jos tarvitsette ehkäisyä vain vuoden ajaksi ennen seuraavan lapsen tekoa. ensinnäkin kierukka on melko kallis lyhyen ajan ehkäisymenetelmä ja yleensä kestää 3-6kk ennen kuin ikävät tiputteluvuodot vähenevät, joten itse valitsisin mieluummin kondomin. jos suunnittelette lisää lapsia, niin ehkäisymenetelmän ei kai tarvitse olla 100% varma joten kodomi sopisi ihan hyvin? ja kuparikierukka ei sitä muuten edes ole.

Kokemukseni kuparikierukasta: kamalat kuukautiskivut ekat 2-3kk, melkein jatkuvaa ruskeaa limaista vuotoa 6kk, kuukautisvuodon pituus venyi melekin kahteen viikkoon. valkovuoto niin runsasta että jatkuvasti tarve käyttää pikkuhousunsuojaa. kohdunulkoinen raskaus tuli kuparikierukan ollessa paikoillaan n. 1v asennuksen jälkeen, jonka johdosta toinen munatorvi jouduttiin poistamaan. lopulta kuparikierukka poistettiin n. 1v 10kk asennuksen jälkeen koska sain kohtutulehduksen.

hormonikierukka on nyt ollut 2 kk ja tiputtelua kesti ekan kuukauden, nyt ei enää. ehkä hieman on ollut ailahtelua enemmän kuin tavallisesti. minulle eivät sovi edes minipillerit mutta hormonikierukan käytölle lääkäri ei nähnyt estettä, se sisältää ainoastaan keltarauhashormonia ja vaikuttaa niin paikallisesti että hormonipitoisuus muualla elimistössä ei muutu.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat