Vierailija

Hei!

Mitä olette mieltä: Tuttavani lapsi on alkanut lihoa pikkuhiljaa. Mistään sairaudesta ei ole kyse, vaan perheen ruokailutottumukset ovat välipaloja (muffinsseja, keksejä jne) välipalojen perään. Jos lapsi ei syö " oikeaa" ruokaa (ja miksi söisi, kun on juuri saanut makeaa), hänelle otetaan mukaan pullaa tms. ulos. Lapsi ei myöskään liiku paljon.

En tiedä, onko neuvolassa puututtu asiaan. Tuntuu vain hölmöltä hymistellä vieressä, kun vanhemmat päivittelevät, kuinka mistään ei löydy kunnon vaatteita 4,5-vuotiaalle tytölle, kun " kaikki tehdään niin laihoille" .

Olen silti taipuvainen ajattelemaan, että asia ei kuulu minulle, enkä voi siihen puuttua. Vai voinko... Äh, hankalaa.

Sivut

Kommentit (50)

hyväksi ja selkeä karkkipäivä. Ja vielä, että lapsia kiusataan monista eri syistä, myös lihavuudesta toki. Mutta koulukiusaaminen on AINA kiusaajan vika, ei kiusatun, vaikka kiusattu olisi ujo, isonenäinen, lyhyt, pitkä, lihava, laiha jne...

Johtunee varmaan omista kokemuksisa. Tyttäreni on hoikka ja pieni, on ollut aina. Mutta silti syö ihan normaalisti, isoja annoksiakin. Mun mielestä on erittäin loukkaavaan kuulla näitä " syökö toi mitää" , " miten se on noin pieni" ?

Ja usein nää kyselijät ja ihmettelijät tekee sen vielä lapsen kuullen. Joo, en tykkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä ainakin syödään joka päivä enemmän tai vähemmän epäterveellinen välipala, voi olla pullaa, jäätelöä, keksiä tai mitä milloinkin. Silti ainoa valitus, mitä olen kuullut, on se että lapsemme ovat yleensä liian laihoja neuvolan käyrille.

Niin, sinun lapsesi ovat normaalikäyrillä (tai miinus, en nyt muista), mutta tässä tapauksessa lapsi on selvästi lihomaan päin ja kaukana normikäyristä.

Ja itseasiassa pyysinkin siskoani läskipoliisiksi. Eli jos lapsi lihoo, niin sisko lupas sanoa sen mulle, ilman että suutun =) Omat vanhemmathan ei välttämättä huomaa lapsensa lihavuutta.

Vai luuletko ihan oikeastri, että kyseessä on äiti joka ei tiedä mikä ruoka lihottaa ja mikä ei eikä oikeasti erota epäterveellistä ruokaa terveellisestä.

Mutta kun SINÄ sen hänelle kertoisit niin johan alkaisi elämäntavat muuttua ja lapsi laihtua. Ei millään pahalla mutta yliarvioit itseäsi.

Elämäntapamuutokset lähtevät ihan itsestä...

Ja ihan suoraan kertoisin miten on ikävää kun toinen tekee lapsestaa sairaan. Huomauttaisin myös siitä että, saattaa olla koulukiusattu tulevaisuudessa jos ei laihdu. Lapset on tunnetusti julmia toisiaan kohtaan.

Kuten jo aiemmin on todettu, neuvolahenkilökunta sekä kouluterveydenhuolto ovat sitä varten, että opastavat terveelliseen elämään. JA he tekevät sen loukkaamatta sillä siinä ei keskustella henkilökohtaisella tasolla.

Minun poikani bmi:ita seurattiin vaikka terkka myönsi ettei lapsi ole lihava mutta kun painokäyrä nousi enemmän kuin pituuskäyrä. Tasoittui sitten ilman mitään kummempia troimenpiteitä.

ruokaremonttiin kun ei ollut tarpeen ryhtyä, totesi terkka keskusteltuaan asiasta kanssamme. Silloin tällöin syödyt herkut kun eivät ole haitaksi Ja lapsi on vilkas eli liikkuu luontaisesti lähes koko päivän :-)

Joten kyllä terveudenhuolto ottaa asian esille ihan varmasti. Ja heille se kuuluukin. Turha kenenkään on alkaa ystäväänsä loukkaamaan....

ja mitä kommentoivat lapsen pyöreydestä. Paljonko paino oli + käyrällä?

Mielestäni olisi järkevää puuttua asiaan sillä ilmeisesti äiti/perhe on sokeutunut lapsen läskiin.

En todellakaan. Antaa ammattilaisten tehdä se. Mun lapsi joutui kouluterveydenhoitajan toimesta lihotuskuurille. Käskettiin ostamaan punaista maitoa. Eihän sitä kermaa kukaan täysjärkinen pysty juomaan!

Koulu vaihtui, ja onneksi tuli uus terkka. Joka ymmärsi että tyttö tullut laiheliini äitiinsä ja pysyy hoikkana, vaikka söis kuinka. Ja syöhän se.

kerran vuodessa sanoo ja sieltä pääsee sen jälkeen pois, eikä tarvitse näyttää tädille, mikä tilanne on, on eri asia kuin se, että joku jota tapaa arjessa sanoo samasta asiasta. Oikeasti joutuu kohtaamaan sen asian joka kerta tavatessa, ei vain pikaisesti ja sitten voi unohtaa taas vuodeksi.

kummilapseni lihoo ja vanhemmat tietävät sen. Käytännön toimiin ei oikein ole ryhdytty. Joskus tekisi mieli sanoa, liikkukaa sen lapsen kanssa, jos ei hän itsekseen tule lähteneeksi esim. pyöräilemään tai kävelylenkille.

Toistaiseksi olen ollut hiljaa ja ottanut lasta luoksemme kylään, jolloin kyllä tehdään ja liikutaan. Haluan antaa hänelle positiivisia liikuntakokemuksia, jotta itsekin innostuisi vähän asiasta. Tarkoitan kävelyretkiä lähimetsässä, uimista, temppuratoja yms.

Ravinto on tietysti suurin osa tätä juttua, mutta en arvaa oikein toisten ruokailutottumuksiin puuttua, kun en niistä juuri tiedäkään. Vaikea asia!!

Ylipäätänsäkin mua huolestuttaa lasten lihominen, ei ole kyse mistään ulkonäöstä, vaan ihan terveydellisistä asioista.

ja painon kehitystä aletaan tarkkailla, on seuraava kotrollikäynti kyllä aikaisemmin kuin vuoden kuluttua.

Ap:lle sanoisin, että voit puuttua asiaan, jos tulee sopiva tilaisuus ja osaat tehdä sen loukkaamatta. Esim. jos lapsen äiti valittaa sitä, että kaupoista ei löydy sopivia vaatteita, koska hänen mielestän niitä tehdään laihoille lapsille voisi olla sellainen hetki. Vielä parempi olisi jos äiti kysyisi, onko lapsi mielestäsi liian lihava. Slloin voisit sano, mitä ajattelet.

Käy koiran kanssa lenkillä ja ahtaa elefantin ruoka-annoksia ja herkkuja ja limua päivittäin. Hänen tyttärensä on 12v ja viimeisen vuoden aikana paino noussut 20%. Voiko olla mahdollista, ettei ihminen tänäpäivänä tiedä, että ne herkut ja suolaiset nostan painon pilviin. Ei auta koiran lenkitys tuohon.

" aaai ihanko totta muffinssi lihottaa ja lapseni on läski, no kappas vaan kylläpä onkin, nyt alammekin syömään sitten terveellisemmin, että kiitos kovasti kun meitä valaisit" ..?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat