Vierailija

Laskuja rästissä vielä 300e mitä ei pystytty maksamaan. Rahaa 2.5 viikoksi 4-henkiselle perheelle 170e. Ja taas kun seuraavaksi tulee rahaa, se menee kaikki vuokraan ja jää elämiseen 50e viikoksi :(

Tämä rahatilanne aiheutui siitä että kesälomareissulla meni asiat hieman pieleen, minkä takia tuli ylimääräisiä kustannuksia 600e. Sen takia emme pystyneet maksamaan vuokraa ja se jäi rästiin. Samoin tuli yllätyksenä lapsen pitkä sairaalareissu josta parin sadan lasku. Kissa sairastui ja kuoli, siihen meni monta kymppiä. Sossusta ei saa rahaa koska tämä on tilapäinen ongelma, ensi kuun lopussa pystymme maksamaan viimeisetkin rästit pois. Mutta olemme tässä jo yli kuukauden joutuneet pihistelemään minimisummalla ja mitään muuta ei ole saanut ostettua kun pakolliset ruuat kaupasta. No, jotenkin täytyy vielä kitkutella kuukausi. Stressaa vaan niin hirveästi kun ei tiedä riittääkö nytkään rahat ruokaan siihen asti että seuraava palkka tulee (ja menee) :(

Kommentit (21)

mutta eikö teillä ole säästöjä pahan päivän varalle?

Mulla on AINA, siis AINA yli 2000 euroa säästössä yllättäviä menoja varten. Tämän opin, kun tein freelancer-hommia ja sairastuin vakavasti, viikko meni sairaalassa ja 6 vkoa sairaslomalla enkä saanut penniäkään palkkaa.

Silloinkin oli säästöjä avuksi, onneksi myös vanhemmat auttoivat.

Voimia silti kovaan tilanteeseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä sama tilanne ollut jo viimeiset 8 vuotta. Joskus tuntuu, ettei millään jaksa, elämä on raskasta rahattomana.

Raha ei tuo onnea, mutta ei sen puuttuminenkaan. Aina kun tuntuu, et nyt päästiin jaloilleen, tulee joku takapakki. Pienituloinen kaatuu niin helposti pieneenkin yllätysmenoon.

Asumme maalla, työpaikat täällä mutta silti tarvitsemme kaksi autoa jotta homma pelaa ja lapset kulkevat kavereille ja harrastuksiin.

Meille ei jää mitään säästöön, ei ole koskaan jäänyt sillä jos ylimääräistä on niin aina joku neljästä lapsesta tarvitsee kenkiä, housuja tai jotain mitä ilman ei esi. koulussa oikein selviä. Kaikkea ei saa käytettynä tai maksaa saman kuin alesta ostettu.

Asumme omakotitalossa, edullisemmin mielestäni kuin kerrostalossa. Toki hankintahinta oli kalliimpi mutta asuminen ei sitten olekaan, jos vuokriin vertaa.

Tämä on oma valintamme, sitä en kiellä. Prioriteetit ehkä hiukan eri kuin sinulla. Rahaa on vähän, joskus siitä tulee valitettua mutta sitähän se elämä on :)

Tosin mun tilille tulikin vain 270 euroa (kotihoidintuki)

Onneksi miehelle tulee loppuviikosta rahaa (työttömyyspäiväraha) mutta ei silläkään pitkälle pötkitä.

Laskuja kasautuu.....

Melkein oli sama tilanne sillo ku olin työttömänä. Siis että saman verran jäi rahaa käteen. Että risoo! Yks suuri syy tietty se, että autokoulun aloitin juuri, mutta osamaksullahan sitäkin on maksettava. Sitten se helv...... digiboksi! En ole vieläkään hommannut sitä ja tietenkin asun talossa missä kaapeli eli boksi auttamatta kalliimpi. Että menee hermot! Oliko toikin ihan turha mennä tonne autokouluun, kun ei kuitenkaan oo varaa ostaa ja ylläpitää autoo... Ja työt loppuu joulukuuksi.

mulla oli jo silloin 200 euron velkakierre ja ajttelin että ei tässä me kun pari kuukautta että saan tän kierteen loppuu, mutta edelleen samassa ja massa ja pahemmaks menee. tässä kuussa tulee sata euroa pienempi liksa, koska pidin pari päivää palkatonta kesälomaa, että lapsella ede jonkun pitunen kesäloma kaks viikkoa sentään saatiin olla lomalla

Ny tilanne on se, että jäin yksinhuoltjaksi maksamaan asuntolainaa yksin (asunnon pitäminen siis oma valinta toki), teen vielä muutaman kuukauden vajaata työviikkoa jotta lapsi voi olla kotihoidossa joko minun tai isänsä luona. Keväällä oli pakko hoidattaa hammasta, nyt autonhuoltoon meni 600e... Eli mun tilanne on se, että kaikki mitä töistä tulee, menee asuntoon. Lapsilisillä ja elatusmaksulla (minimi) maksan sit laskut ja elämisen muuten. Säästöt on kohta kulutettu ja uusia ei nyt ole vara kerätä.

Menkää vaikka katsomaan, puoli Suomea on täynnä mökin ukkoja ja akkoja, joiden ainoat tulot on kansaneläke ja joilla on silti pajta täynnä seteleitä. Se on ihan vaan siitä kiinni, mihin ne rahat laittaa.

Niinkuin auto. Asun keskustassa, en käytä autoa. Polkupyörällä voi hyvin liikkua, saa samalla liikuntaa. Autoon menee ihan hirveästi rahaa. Joku sanoo nyt, ettei voi elää ilman autoa, noh, oma valinta. Ei tarvitse asua keskellä metsää. Lapset voivat kulkea harrastuksiin joko pyörillä tai kimppakyydeillä.

Tai se asuminen. Jos ei ole varaa isoon ja hienoon asuntoon, vaihdetaan pienempään ja edullisempaan.

Ei tarvitse ostaa dvd-laitteita, uusimpia kännyköitä, tietokoneita ja kaiken maailman keittiövehkeitä. Vähemmälläkin pärjäisi. Keräisitte marjoja metsästä. Tekisitte itse ruokia. Mutta se on ihan teidän oma asia, mihin rahanne laitatte.

Ja kympinkin voi säästää. Itse laitan 30 e säästöön joka kuukausi. Vuodessa sekin on jo iso summa.

En usko, että kovin moni olisi niin köyhä kuin täällä valittaa, jos tekisi vain oikeita valintoja elämän suhteen ja opettelisi säästämään.

Miehen palkka tosi epäsäännöllinen siis summaltaan!! Saa sen kahden viikon välein ja summa voi heittää 200-300e eli kuussa 400-600e! Ja on ihan miehestäni riippumaton asia. Vika on ylempänä olevassa....

Kumpa saisi jostain uuden työn. Itsekkin olen alkanut metsästämään työtä itselleni jos sitten elämä olisi yhtään helpompaa.

Meillä käy samoin että jos tulee äkillinen sairastapaus tai auto hajoaa, talous on pitkään sekaisin. Kun ei ole paljon tuloja, muutamia lainoja vielä maksettavana (auto, opintolaina ym..) ei paljoa tarvita kaatamaan budjettia.

Kyll ottaa päähän!!

Täytyy jo nyt kiristää vyötä että selviää. Ruuassa voi onneksi jonkin verran säästää kun ostaa aina kaikkein halvinta.

mutta mistäs säästät kun 10 euroakin on niin iso raha ettei sitä voi sivuun laittaa. Ja kun tilanne jatkuu sellaisena vuosikausia niin ei valitettavasti jää säästöön...

Luotolle pitää maksaa ruokakaupassa ja seuraavat tulot menee sitten luottolaskun maksamiseen.

Ainakin kaksi kuukautta vielä näin, kun tuli yllättäviä tilanteita.

Ja tosiaan säästöjä ei ole, koska tähän astinen elämä ollut opiskelua vaan.

Nyt yritän kirppiksellä ja huutiksessa myydä tavaraa, silti ei riitä rahat ja kyllä risoo kun riittää just ja just ruokaan.

Hyvää lomaa vaan muille.

En tiedä, millä tuloilla perheet säästävät, mutta erään sijoitusoppaan mukaan pienellä perheellä (1-3 lasta), jonka bruttotulot vuodessa ovat alle 50.000 euroa, ei jää yleensä mitään säästöön.

Tämähän tarkoittaa noin 3.800 euron bruttotuloja kuukaudessa. Sehän voi jakautua perheessä yhden tai kahden tulonsaajan kesken. Jos perheessä on kaksi tulonsaajaa, on helpompi saada tuo 3.800 euroa, mutta suomalaiset palkat ovat yleensä aika pieniä. Niinpä harvoin yhden tulonsaajan perheessä on tuollaiset bruttotulot.

Tämä vain tiedoksi niille, jotka sanovat, että " säästäisit vähän" . Tämän tiedon pohjalta ei kaikki tosiaan voi säästää, eikä tämä ole mutu-tietoa.

Meillä mies aloitti työt ja yhtä-äkkiä rahat eivät riitäkkään, vuokra meilläkin rästissä kuukauden. Ei edes tehty lomamatkaa. Sairaalalaskun voi sopia maksavansa erissä.

Itkettää ja vituttaa tämä kituuttaminen.

Vierailija:

Lainaus:

mutta eikö teillä ole säästöjä pahan päivän varalle?

Mulla on AINA, siis AINA yli 2000 euroa säästössä yllättäviä menoja varten. Tämän opin, kun tein freelancer-hommia ja sairastuin vakavasti, viikko meni sairaalassa ja 6 vkoa sairaslomalla enkä saanut penniäkään palkkaa.

Silloinkin oli säästöjä avuksi, onneksi myös vanhemmat auttoivat.

Voimia silti kovaan tilanteeseen!

Ja jos kympin saat säästöön kuukaudessa, minusta se tuntuu ihan turhalta, sellaista ei jaksa! Käyttää mieluimmin sen kympin johonkin kivaan, kun muutenkin elämä on raskasta!

Minä kotihoidontuella ja miehen palkka ei riitä. Vaan laskettiin että töihin lähtiessäni jää sama käteen kuin nyt kotona. Töihinlähtö edellyttää toisen auton hankintaa ja lasten päivähoitomaksuja. Niihin se palkka sitten meneekin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat