Vierailija

Eikö usko ole juuri omakohtaista, oman sydämen tila?

Miten koette asian - niin uskovaiset kuin ei erityisemmin uskovaiset ihmiset?

Sivut

Kommentit (80)

vaikka ihminen julistaakin synninpäästön.



Lainaus:

Lainaus:

julistamasta synninpäästöä sitä pyytävälle, joten älä suotta huolehdi.

Lainaus:


Päästäkseen taivaaseen ihmisen täytyy sopia siihen muottiin,



minkä Raamattu opettaa.




Fariseukset tekivät kaiken varmasti oikein ja varmasti sopivat muottiin, silti he olivat sokeita ja heiltä puuttui pelastava usko.



Ihminen ei pelastu teoilla, ihminen pelastuu yksin Jeesuksen sovitustyön kautta, Jeesus on ainoa tie taivaaseen.



Toki on niin, että usko näkyy aina myös tekoina, mutta koska ihminen uudestisyntymisestä huolimatta pysyy syntisenä, pelkät teot ei häntä pelasta.



Ihminen ei pelastu omin voimin vaan siihen tarvitaan Jumalan muuttava voima ja kun ihminen antaa Jeesuksen pelastaa itsensä, Jumala antaa hänelle voiman tulla Jumalan lapseksi jälleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

esikoislestadiolaisten rukoushuone



arvelee sivullinen



Lainaus:

Lainaus:

Tietänet Tapparakadun ja Puistolantien?




Me nimittäin satumme asumaan Tapparakadula Lahdessa, joten hieman rupesi kiinnostamaan, mistä tässä "vihjailussa" on kyse?

Lainaus:

sen perusteella, kuinka ahkerasti he istuvat kirkossa, lukevat Raamattua tai muuten harjoittavat uskovaisuuttaan.



Ottakaa huomioon, että uskoon kuuluu erilaisia vaiheita, pohdintaa ja myös asioiden kritisoimista. Tosielämä ei ole mustavalkoista, vaikka monet uskovaiset niin haluavatkin ajatella.



Ymmärrän täysin ap:n pohdiskelun, johon hän on enemmän kuin oikeutettu. :)



48




Ihminen on uskovainen silloin kun hän uskoo Jeesukseen Kristukseen henkilökohtaisena vapahtajanaan. Vain usko Jeesukseen pelastaa ja se on kaiken ydin.



Uskovaisilla on aikoja, jolloin he eivät koske Raamattuun ollenkaan, eikä yhdenkään kristityn uskon määrää voi ulkopuolelta käsin arvioida, vain Jumala yksin tietää mitä on sydämessämme.



Mutta jos ihminen kieltää Jeesuksen ja sen, että Raamattu on Jumalan sanaa, niin sellainen usko ei ole ainakaan pelastavaa uskoa.

vaatiiko se aktiivista "uskonnollista toimintaa" muiden kanssa?



Vai tarkoittaako se sitä, että uskonto merkitsee tavallista enemmän - vaikkei siihen liittyisikään kirkossa käymistä yms?



Vai peräti sitä että on ylipäänsä kristitty?



Suomessa tuntuu olevan kahtiajako kristittyjen keskuudessa: ne jotka kuuluvat kirkkoon ja uskovat jokseenkin kirkon oppeihin, sekä pitävät perinteistä, sekä ne jotka ovat poikkeuksellisen aktiivisia uskonsa ilmaisussa ja toimivat uskonnollisissa ryhmissä. Eikö ole kuitenkin niin, että "uskovaisella" tarkoitetaan tavallista suurempaa uskon ilmaisua?



Oli "uskovainen" tai ei, ja kuuluipa sitten yhteisöön tai ei, olennaista on se miten kukin toteuttaa käytännössä kristinoppien mukaisia elämänarvoja, ja on hyväksi niin itselle kuin muillekkin. Arvoja voi toteuttaa kaikkien ihmisten kanssa eikä siihen vaadita mitään yhteisöä; yhteisö on vain yksi ilmaisutapa muiden joukossa. Se että joku turvautuu uskoon ja mahdollisesti vouhottaa siitä joka päivä, ei tee hänestä välttämättä yhtään sen parempaa ihmistä. Usko on siis aina omakohtainen mutta on jokaisen oma asia, miten sitä haluaa toteuttaa ja ilmaista - yksin tai yhdessä.

Valitettavasti.



Ehtoollinen on uskon vahvistus uskovalle. Jos ihmisellä ei ole sydämessään uskoa, hän nauttii ehtoollisen tuomiokseen. Siitä on siis enemmän haittaa.

Uskova ihminen elää jatkuvassa anteeksiannon virrassa. Eli kaikki anteeksipyytämiset ja ehtoolliset ensimmäisen anteeksipyynnön jälkeen on 'vain' uskonvahvistukseksi.



Jos ihminen ei olisi niin heikko ja sielunvihollinen niin vahva, ei ihmisen tarvitsisi pyytää anteeksi kuin yhden kerran. Mutta koska epäusko ja synti vaivaa ihmistä, niin hän tarvitsee uskon vahvistukseksi kuulla anteeksiannon evankeliumia.

Lainaus:

ja se vielä,että lähinnä ns. uskonyhteys on vain ahdistanut minua. En ole mikään supersosiaalinen kaikkienkaveri ja sellaisen elämä sosiaalisesti vilkkaassa yhteisössä ei arvatenkaan ole aina helppoa - siis ohi näiden kaikkien uskonnollisten asioiden. Uskon,että tämä sosiaalisuus estää montaa sydämessään oikein uskovaa tulemasta esim. seuroihin tai muihin yhteisiin kokoontumisiin.



Ap




Jos ei ole muutenkaan sosiaalinen on vaikeaa tuosta vain mennä johonkin sosiaaliseen yhteisöön, vaikka onkin uskossa, siksi olenkin toistaiseksi jäänyt ajelehtimaan ilman seurakuntayhteyttä. Kirkossa käyn välillä ja Tuomas-messuissa, koska niihin on helppo mennä.

Vaikka viime aikoina olen ajatellut,etten "sekaannu" enää yhteenkään yhteisöön... Asustelenkin el-rikkaalla alueella... :) Henk.kohtaisesti en kyllä tunne ainuttakaan. Sikäli olisi kyllä mielenkiintoista käydä kuuntelemassa,kuulostaisiko tutulta vai löytäisinkö jotain totutusta poikkeavaa vai peräti uutta ja avartavaa..? Ahdistua en enää haluaisi.



Ap

Lainaus:

Valitettavasti.



Ehtoollinen on uskon vahvistus uskovalle. Jos ihmisellä ei ole sydämessään uskoa, hän nauttii ehtoollisen tuomiokseen. Siitä on siis enemmän haittaa.

Uskova ihminen elää jatkuvassa anteeksiannon virrassa. Eli kaikki anteeksipyytämiset ja ehtoolliset ensimmäisen anteeksipyynnön jälkeen on 'vain' uskonvahvistukseksi.



Jos ihminen ei olisi niin heikko ja sielunvihollinen niin vahva, ei ihmisen tarvitsisi pyytää anteeksi kuin yhden kerran. Mutta koska epäusko ja synti vaivaa ihmistä, niin hän tarvitsee uskon vahvistukseksi kuulla anteeksiannon evankeliumia.

Joille te annatte anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut. ... Epähuomio..

Tuokin on suoraan Raamatusta, että pidättämisvalta on jätetty ihmisille myös.

Ei ihminen sitä päätä, kuka saa synnit anteeksi. Vaan kuten sanoit, julistaa sitä mitä on jo tehty ja mitä Jumala käskee julistaa.

Ihmiselle jolla ei ole katumusta, ei saarnata syntejä anteeksi. Ja katumukseksi riittää se että ihminen sanoo katuvansa.



Kenellekään joka pyytää anteeksi ei siis sanota, että ei sinulle anneta anteeksi.

Ainut mieleen tuleva tilanne jossa voitaisiin sanoa, että en julista sinulle synninpäästöä, on esimerkiksi humalainen ihminen. Häntä pyytäisin odottamaan sitä, että on selvä ja tulemaan sitten uudestaan. Hän ei ole siinä tilassa, että voisi saada synnit anteeksi. Muita tilanteita ei tule ainakaan mieleeni.





Lainaus:

Lainaus:

päälle ja sanoi: Ottakaa Pyhähenki. Joille te annatte synnit anteeksi, niille ne annetaan anteeksi ja joilta te ne pidätätte, niiltä ne pidätetään.

Tämä ei ole suora lainaus Raamatusta, kun en jaksa etsiä nyt kohtaa, mutta asiasisältö on juuri noin siinä kohdassa.



Tämän hetken jälkeen, pari päivää pääsiäisen ja Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen, ei Raamatusta löydy kohtaa, jossa Jumala olisi ilman toisen ihmisen välittäjänä oloa antanut ihmiselle uskon. Lue esim. kertomus Paavalista. Hänetkin johdatettiin uskovan luo ja vasta sen jälkeen hän uskoi, kun oli puhunut tuon Ananiaan kanssa.

Hän rukoili jo sitä ennen, mutta ei vielä uskonut itseään armosta autuaaksi.








Sinäkin voisit perehtyä Raamattuun ja tutkia sitä, nimittäin

alkutekstissä ei sanota, että niille, joille te annatte synnit anteeksi, niille ne annetaan anteeksi. Vaan ensin on futuuri eli tuleva aikamuoto, "niille ne ovat anteeksiannetut". Sitten tulee prefekti joka kreikan kielessä tarkoittaa, jotain mikä on tapahtunut jo ennen.



Jumalan ei ole pakko tehdä sitä mitä me julistamme, vaan meidän on pakko julistaa sitä mitä Jumala on jo tehnyt.



Valtuutemme eivät ulotu Jumalan yli. Ymmärrettävää, että Jumala on meidän Herramme ja me hänen palvelijoitaan.



Ihminen ei ole mikään Jumala, kukaan ihminen ei voi päättää, että tuolle ja tuolle Jumala antaa synnit anteeksi ja tuolle ja tuolle hän ei niitä anna. Tuollaisessa ajattelussa ihminen itse tekee itsestään Jumalan.

Siellä se on kerrottu aika tarkkaan, millainen usko ihmisen pelastaa. Eli millaisella uskolla pääsee taivaaseen. Mikään 'uskon että Jumala on olemassa' ei riitä, valitettavasti.

minkä Raamattu opettaa.



Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden me pelastumme. Mikään muu ei meitä auta. Ei vähempi, eikä enempi.

Uskoa ei aina näe ihmisestä päältäpäin, eikä 'uskovan ulkonäkö' tee ihmisestä uskovaa. Sydämen usko pelastaa, ei se miltä näyttää.



el



Lainaus:

aivan äärettömän arka sanomaan enää yhtään mitään kenenkään taivaaseenpääsystä. Elin vuosikymmeniä yhteisössä,jossa jo pikkulapset osaavat sanoa ihmisen ulkoisen habituksen perusteella,pääseekö ihminen taivaaseen vai ei.



Minä jätän tuomiovallan auliisti Jumalalle. Huolehdin vain omasta kohdastani ja siitä,että saisin vapaasti uskoa ja tuntea oloni kotoisaksi sen uskoni kanssa - mahtumatta mihinkään yhteisön muottiin tai "ainoan oikean uskon" muottiin.



Ap

paremmin kuin kukaan muu, koska Raamattu on Jumalan sanaa.



Vanha testamenttihan on Jeesuksen ennakkokuvaa ja Jeesus tuli täyttämään profetiat ja kirjoitukset. Hän on se, johon koko Vanha Testamentti viittaa.

mutta toisaalta olen hyväksynyt tämän "erilaisuuteni" ja uskon myös, että kaltaisiani on paljon muitakin. Eihän tällaisesta viitsi hirveästi huudella seurakunnassa, saati seurakunnan ulkopuolella.



Minusta johonkin toiseen uskonyhteisöön meno ei välttämättä ratkaise ongelmaa. Kaikissa seurakunnissa on omat ongelmansa, niin kuin hyvätkin puolensa. Jonkinlaiseen epätäydellisyyteen pitää aina suostua, jos aikoo käydä seurakunnassa. :)



Minä en muuten voi suositella Nokia Missiota tai Patmosta, kuten joku aikaisemmin teki. Mene mieluummin johonkin vähän maltillisempaan porukkaan tai vaikka Tuomas-messuun, jossa saa vain olla ja ihmetellä.



48

Niin mutta ihminen ei voi päättää kuka saa synnit anteeksi ja kuka ei. Ihminen ei ole mikään Jumalan sijainen, kuten sinä väitit. Ja syntien anteeksiannon edellytys ei ole, että joku ihminen antaa ne anteeksi.

Kuten varmaan vl-seurakunnassakin on opetettu, usko tulee kuulosta. Siis Sanana kuulosta. Ja sen kautta että katuva pyytää syntejään anteeksi ja toinen jo uskova ihminen toimii Jumalan sijaisena ja saarnaa synnit anteeksi. Silloin voi usko syntyä sydämeen jos Jumala sen uskon haluaa antaa.



t. el

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat