Vierailija

Ketjussa joku kertoi, kuinka toinen oli saanut jättää kolesteroli- ja verenpainelääkkeet pois, kun oli alkanut karppaamaan. Jos suomalaiset söisivät ravitsemussuositusten mukaan, olen varma, että useat saisivat jättää lääkkeensä pois. Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan vihanneksia pitäisibsyödä puoli kiloa päivässä (kuten eräs karppaaja sanoi karppaajien syövän).



Tässä on muutamia ravitsemussuositusten tavoitteita:

- energian saannin ja kulutuksen tasapainoittaminen

- kuitupitoisten hiilihydraattien saannin lisääminen

- puhdistettujen sokereiden saannin vähentäminen

- kovan rasvan saannin vähentäminen ja osittainen korvaaminen pehmeillä rasvoilla

- ym. ym.



Pointtini siis on, että, jos kaikki suomalaiset (minä mukaan lukien...) söisivät ravitsemussuositusten mukaan, he olisivat terveempiä. Ja luulen, että virallisissa ravitsemussuosituksissa ja karppaajien suosituksissa on yhtäläisyyksiä enemmän kuin arvaankaan.



Herääkö ajatuksia?

Kommentit (10)

Eli ulkoa hiilareita ei tarvita, mutta jonkun verran niitä kaeviksista tulee.



Minä syön äärimmäisen vähän hiilareita, ja verenpaine, ihottuma ja suolitulehdukset iskevät heti, jos niitä tulee otettua yhtään minimiä enemmän. Vilja on mulle paitsi turhaa niin myös haitallista. Ja ei, en ole keliaakikko.

Toiset liukenevat nopeammin ja toiset hitaammin, mutta ei niitä nyt tollalailla voi kahteen kastiin laittaa. Hitaasti liukenevat eivät ole yhtä epäterveellisiä kuin nopeat sokerit. Kumpiakaan ei TARVITA.



Itse en koskisi ruisleipään tikullakaan - kamalat ilmavaivat, ja vatsa viikon kuin ilmapallo...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

yhteisinä piirteinä voisi pitää tietenkin kasvisten syömisen ihannointia, ja vaikkapa ylenmääräisten lisäaineitten kuluttamisen vastustusta.



Aika iso ero kuitenkin se, että virallisten suositusten mukaan kuuluu karttaa rasvaa, varsinkin tyydyttynyttä. Karppaamisessa rasvan käyttöäkin nimenomaan suositellaan - monipuolisesti erilaisia rasvoja, myös tyydyttyneitä ja eläinperäisiä.

HYVIÄ hiilareita tarvitaan, ja niitä saa mm. rukiista. Sen sijaan huonoja hiilareita pitäisi välttää, mm. sokeria. Ymmärrän karppaajia, jotka ovat hiilaritietoisia eli välttävät huonoja hiilareita. En kuitenkaan ymmärrä teitä, jotka eivät missään tapauksessa halua syödä hiilareita. En ymmärrä, en!

Minä karppaan, ja mulle se on ihan helkatin ykshailee, tuleeko hiilari ruisleivästä vai sokerista. Ongelmat palaavat heti hiilarien myötä. Kovissa luonnollisissa rasvoissa ei myöskään ole mitään pahaa, vältettävää kovaa rasvaa on vain ihmisen kokoneen tai osin kovettama kasvirasva, joka on myrkkyä.

sitä, että söi runsaasti kasviksia, vähärasvaista lihaa, maitotuotteita, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja ja vältti valkoisia jauhotuotteita, sokeria ja huonoa rasvaa, kutsuttiin terveelliseksi elämäntavaksi. En tajua, missä vaiheessa se on muuttunut karppaukseksi.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat