Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Olemme adoptiota pitkään miettineet, vaikka meillä onkin 3 biolasta. Lapset ovat poikia ja siitä tytöstä olemme haaveilleet. Uusi raskaus olisi minulle kuitenkin suuri riski, joten se on poissa mahdollisuuksista.

Olen lukenut, että sukupuoli toiveen esittämistä ei katsota hyvällä, mutta siitä tytöstä haaveilu olisi suuri syy lähteä adoptioprosessiin.

Lisäksi ongelmaksi saattaa nousta se, että olemme parikymppisinä eronneet kirkosta, joten meillä ei varsinaisesti ole mitään uskonnollista vakaumusta. Vaaditaanko sitä kaikissa kohdemaissa? Vaatiiko kaikki palveluntarjoajat kristillisen vakaumuksen, kuten esim. Pela?

Myös Kiinan tulorajat sattavat olla ongelma. Pitääkö tulorajijen täyttyä, jos olen kotona lasten kanssa, tällöin ei täyty. Jos olen töissä niin sitten tulot riittävät, haluaisin kuitenkin olla lapsen kanssa kotona ainakin ensimmäiset 2 vuotta. Omia olen hoitanut aina 3 vuotta kutakin kotona.

Kommentit (6)

tarkoittaako Kiinan tulorajat tilannetta neuvonnan aikana, vai lapsen kotiin tultua? Vanhempainvapaan ajaksihan tietenkin tulot laskee lähes joka perheessa? (ja adoption jälkeenhän tuloja ei tietenkään enää mitenkään seurata, joten jos haluaa olla kotona pitempään pienemmillä tuloilla, mikäs sen estää)?

olla teille hyva kohdemaa jos vain tyosta tytto-toiveesta voitte joustaa. Interpedia ei anna minkaan kontaktin kohdalla esittaa sukupuolitoivetta, mutta Etiopiasta tulee suunnilleen yhta paljon tyttoja ja poikia. Ei kuitenkaan ole ollut mitenkaan havaittavissa, etta he useamman pojan perheeseen nimeaisivat tytton tai painvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoitit, että tytön saaminen olisi suuri syy ryhtyä adoptioon. Kannattaisi ehkä miettiä vielä: mitä, jos voisitkin esittää sukupuolitoiveen, mutta saisit siitä huolimatta pojan? Mitä tekisit, jättäisitkö lapsen sillä perusteella ottamatta? Voin kuulostaa jyrkältä, mutta minusta adoptiossa pätee sama kuin bioraskaudessa - jompaa kumpaa sukupuolta saa toivoa, mutta kumpaakin " merkkiä" oleva lapsi täytyisi olla valmis ottamaan vastaan.

Eri kontakteilla (siis mailla ja järjestöillä) on erilaisia kriteerejä esim. uskonnollisen vakaumuksen suhteen. Jotkut toivovat vanhemmilta tai vanhemmalta kristillistä vakaumusta, toisille sillä ei ole väliä. Kiinasta en tiedä juuri mitään, koska en ole itse suuntautumassa Kiinaan. Joillain toisilla mailla on löyhemmät kriteerit varallisuuden suhteen.

Ja vielä tuosta sukupuolitoiveesta: jos sinulla on selkeä sukupuolitoive, oletko harkinnut sijaisvanhemmuutta? En tiedä sijaislapsiasiasta juuri muuta kuin että perheistä on kova pula - ehkä toiveita voi esittää sillä puolella. Toivoisin kuitenkin (ja tämä siis kaikessa ystävyydessä), että miettisit vielä sukupuolitoivettasi sekä adoptioon (miksei myös sijaisvanhemmuuteen) liittyviä muita asioita.

Tulot ilmoitetaan muutoin kuten ennenkin, on vain tullut tulorajat. Eivät siis koske esim vanhenpainloma aikaa, onneksi. Palveluantajajilta saa näistä aina parhaan tiedon.

Palveluntarjoajat eivät edellytä kristillistä vakaumusta hakijoilta, mutta jotkut maat edellyttävät sitä perheiltä, joihin antavat lapsiaan. Filippiinit katolisena maana edellyttää että hakijat ovat kristittyjä ja kuuluvat seurakuntaan ja Interpedian Abballa on sama vaatimus. Muista kohteista en tiedä.

Sen jälkeen kun Kiinan tilanne muuttui, on tänne tulevien tyttöjen määrä vähentynyt, sillä monista maista tulee enemmän poikia. Tietääkseni Intiasta tulee edelleen enemmän tyttöjä, mutta Intia takkuaa kai muuten tällä hetkellä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat