Olisi mielenkiintoista kuulla rakennuttajilta että miten teidän on projektit onnistunu?

Meidän projekti meni metsään monestakin syystä mutta täytyy sanoo, että kyllä meitä rakennuttajia viedään monesti kuin pässiä narussa.. Meitäkin varoteltiin joka suunnasta mutta ei uskottu, koska eihän meille nyt voi käydä niin.. Kunnes sitten kävi :( Rahaa on palanu hirveesti, lainamäärä lähes tuplaantunu ja vastineeksi ollaan saatu huonosti rakennettu puolivalmis talo. Ei kauheesti hymyilytä kun on palattava suoraan mammalomalta töihin..Ei ole puhettakaan vaihtoehdosta jäädä kotiin lapsia hoitamaan. Kai tässä on ollu liian sinisilmäinen, ja joku voi sanoa että omapa on syynne, mutta on se meidän mielestä kumma, jos ei edes ammattilaiseen voi luottaa. Omalla alalla jos toimisin vastaavasti, olisin työtön.

No joo, anteeksi purkaus mutta olkaa varovaisia tulevat rakennuttajat, toivottavasti projektinne on onnistuneempi kuin meidän! Niitäkin kuulemma on :)

Kommentit (5)

Meillä on Finndomon Puutalo-paketti. Otettiin se vesikattoasennuksena eli niin, että pystytysporukka pystyttää rungon ja laittaa katon päälle. Sisätyöt jäävät itselle kuten myös nurkkalautojen, ikkunanpielilautojen yms. piperryksen asennus. Minulla ei ole pahaa sanottavaa Finndomon toiminnasta: tehtaan kanssa kaikki on sujunut hyvin ja pystytysporukkamme oli vallan mainio. Pyynnöstä tekivät pari ylimääräistäkin juttua, jotka heille eivät olisi edes kuuluneet, lihapiirakka palkalla.

Oma vinkkini rakennusprojektiin on se, että olkaa tarkkoja siitä mitä sovitte ja lukekaa sopimukset. Kaikki kannattaa pyytää kirjallisena. Talomyyjiäkin on niin moneen lähtöön. Jotkut lupaavat ummet ja lammet, mutta jos sitä lupausta ei LUE missään paperissa, on aika vaikea näyttää toteen, että näin on sovittu. Lisäksi jos vaan on mahdollista, kannattaa perustusvaiheessa yms. käyttää sellaisia työntekijöitä, jotka joku tuttava tuntee ja on kokemusta heidän työnjäljestään. Me esim. saimme tosi hyvän kirvesmiehen perustusvaiheeseen miehen työkaverin suosituksesta. Sama pätee myös työmaan valvojaan ja vastaavaan työnjohtajaan.

Budjetti on meillä pysynyt hyvin kasassa, mutta valitsemamme rakennusfirma rakensi "sutta" koko runkovaiheen. Liian luottavaisesti suhtauduttiin "laatuun mainostavaan firmaan", joka oli oikein palkittukin hyvänä yrittäjänä... Mutta meille kävikin niin, että he aliurakoivat meidän runkovaiheen ja laatu oli surkeeta! Onneksi ei otettu firmalta muuta kuin runkovaihe aluskatteeseen ja siitä jatkettiin itse (mieheni on kirvesmies, joten osattiin itse korjata ja tehdä). Itse sitten korjailtiin firman mokat, mutta kyllä kiukutti. Tuli sellainen olo ettei mihinkään voi luottaa. Tälläkin firmalla oli toimitusjohtajalla suuret puheet, mutta vaikka kuinka rakentamisen aikana informoimme häntä rakennusvirheistä ja väärillä paikoilla olevista ikkuna-aukoista, niin homma jatkui samanlaisena koko runkovaiheen ajan.

Törkein kommetti, mitä firmalta saatiin oli että "olisitte rakentaneet itse, jos kerran olette niin hyviä" ja "tämä oli meille vain yksi kohde muiden joukossa, lisää tulee...".

Nyt kun ollaan itse rakennettu loppua, niin ongelmia ei ole ollut. Mutta kyllä tarkkana saa olla ja kannattaa tosiaan kysellä tutuilta, että miltä firmalta kannattaa mitäkin ottaa ja millaista laatua/palvelua saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Me teetettiin paikallisella rakennusfirmalla siis tuohon runko-aluskatevaiheeseen ns. pitkästä tavarasta. Samainen firma kyllä mainostaa "avaimet käteen" -pakettejakin, mutta meidän kanssa siis he tekivät suunnitteluvaiheesta-kattopäällä-vaiheeseen.

Meidän "pelastus" oli se, että mieheni oli itse rakennustyömaamme valvoja ja siten me tosiaan kävimme raksalla päivittäin ja reklamoimme virheistä yms. Hulluinta olisi ollut, jos olisimme ottaneet rakennusfirmalta valvojan tehtävätkin (mitä he siis myös tekevät työmaillaan...) silloinhan he olisivat itse valvoneet omaa työtään periaatteessa. Eli rakennustyömaan valvoja kannattaa valita huolella, eikä vain nimi paperissa.

Toinen asia, missä myös saa olla tarkkana on laskutus. Meillä laskuja tuli etukäteen, vaikkei laskussa mainittua työvaihetta oltu vielä edes tehty tai hyväksytty. NÄistä onneksi selvisimme useimmiten pelkällä puhelinsoitolla firmaan ja laskun maksu siirtyi, siihen asti kun työ oli tehty. Mutta loppujen lopuksikin olimme tehneet "huonon" sopimuksen, jossa jo ennen töiden alkua olimme maksaneet huomattavan osan koko urakasta ns. suunnitelutyönä...

Mutta kaikesta huolimatta nyt jo projekti on hyvällä mallilla ja ihana unelmiemme talo valmistumassa eli plussalla ollaan alun kokemusten jälkeen.

Lykkyä tykö rakennusprojektiin!

Meillä on jukka-talo mut täytyy nyt heti sanoo että talotehtaan kanssa ei varsin oo ollu ongelmia. Kävi niin, että myyjämme suositteli yhtä porukkaa, joka tekee alusta loppuun kaiken ja on tehny kuulemma hyvin. Ainakaan meille ei suoraan jukka-taloilta myyty ns. "avaimet käteen"- periaatteella, et tällänen kuvio. Ei osattu/tajuttu pyytää yhteystietoja edellisistä kohteista eikä osattu selvittää taustoja muutenkaan, joten tässä nyt ollaan. Oikeusjuttu tästä tulee, kunhan vaan jaksetaan tehdä selvitykset loppuun.. Talomalli saatiin muokata mieleiseksemme ja talotehdas on toiminu ihan ok, et lähtökohdat oli hyvät, mut näin kävi. Tsemppiä kuitenki teille lukija2005, varmistakaa taustat, pyytäkää kaikki kirjallisena ja käykää usein raksalla kattomassa missä mennään, toivottavasti saatte unelmienne kodin!

Kauhistuttaa vaan lukea näitä juttuja jos sama sattuu omalle kohdalle myös. Olemme puntaroineet eri talotehtaita ja utelenkin että mistä teillä oli huonoja kokemuksia. Jukka-talo ja Kastelli on meillä tällä hetkellä suosikkeina mutta täytyy pohtia vielä.

Meillä urakka alkaa näillä näkymin ensi vuonna.

Rakennusjaksamisia teille !

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat