Seuraa 

Olen lukenut, että tutti suussa nukkuminen vaikuttaa hampaiden kehitykseen ja lisäksi lapsi tottuu nukkuman tutti suussa. Olenkin ottanut tutin pois suusta nukahtamisen jälkeen. Onko tämä turhaa?

Kommentit (7)

brittitutkimuksen mukaan (kesäkuu 2007) tutilla on osuutta kätkytkuoleman ehkäisyssä jonka riski on suurin alle 6kk ikäisillä vauvoilla joilla harvoin on vielä hampaita.

Meillä nukahdetaan tutin kanssa, vaikka luulen että vois kohta alkaa nukkumaan ilmankin (tyttö 8kk), tutti jätetään aina sänkyyn ja sitä käytetään joskus " tosi tarpeeseen" rattaissa/autossa. Tavoitteena olisi luopua siitä kun hampaita (joskus viimein) alkaa tulemaan, vaikka pelkäänkin vähän että palaisi sitten peukkuun.

Meillä ainakin oli vähän pakko ottaa tutti käyttöön jo aika aikaisessa vaiheessa (vaikkei todella ollut " tarkoitus" ), muuten ois pitäny pitää tissiä suussa koko yön :)))

minulla on iltaisin ja öisin parempaakin tekemistä, =nukkuminen, kuin vahtia sitä, että lapsi nukahtaa ja saan tutin pois suusta. ;0) Nyt olen kolmosen antanut huoletta nukkua tutti suussa. Yleensä se tosiaan jossain vaiheessa sieltä lupsahtaa pois itsestäänkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kaikilla meidän lapsilla on ollut tutti nukkuessaan eivätkä hampaat ole siitä kärsineet vaikka pelkäsin juuri sitä.

Tuo tutkimus kätkytkuoleman ehkäisemisestä tutin avulla on mielestäni riittävä syy käyttää tuttia nukkuessa.

vauva saa vain pitkillä automatkoilla tuttia, jos alkaa itkeä sellaisessa vaiheessa matkaa, ettei voi pysähtyä. mikäli silloin nukahtaa tutti suussa, nukkukoon. tosin mikäli se nukahtaa, tutti yleensä lentää turvakaukalon viereen. välillä myös pitemmille ajomatkoille lypsän ennen lähtöä pulloon, että se meistä kumpi ei aja, voi tarvittaessa syöttää vauvaa ajon aikana. myös pulloa vauva haluaa pitää suussa vielä vähän, vaikka ois lopettanu syömisen. tosin sitten se ei enää ime, vain pitää suussaan.

illalla nukutan rinnalle, ja nukahdettuaan se viimeistään viiden minuutin päästä sylkäisee rinnan suusta. eiköhän se saman tekisi tutillekin, luulen ma.

vauvoilla on voimakas imun tarve, ja varsinkin nukkumaan alkaessaan voivat saada turvaa " turhastakin" imusta. tuskinpa siitä mitään haittaa on.

silloin muutaman viikon ikäisenä, mutta hyvin sen sai vieroitettua tutista siinä 6kk iässä, vähitellen annoin sitä harvemmin ja harvemmin ja jäi kuin itsestään pois.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat