Seuraa 

Tarkoitan, että vauva nukkuisi esim. 3 unet päivässä ja suunnilleen tiettyinä aikoina. Meillä on pian kolmen kuukauden ikäinen vauva, jolla on koliikki, huutoaikaa on iltaisin klo 19-20 alkaen ja lisäksi vaihtelevasti päivällä. Vauva ei nuku päivisin juuri ollenkaan, öisin onnistuu nukkuminen vieressä pätkittäin. Päivisin vauvaa haluaa olla sylissä melkein koko päivän, sitä ei juurikaan pysty laskemaan esim. sänkyyn tai lattialle. Vaunuissakin se huutaa, jos sattuu olemaan vatsavaivaa. Kantoliinassa vauva nukahtaa, mutta herää, jos se siirretään sänkyynenkä jaksa kantaa vauaa liinassa koko päivää. Käytännössä vauvan nukuttamiseen menee kaikki aika ja energia päivällä, jos sitä tosissaan yrittää eikä se välttämättä sittenkään onnistu. Olen sitten vaan ajatellut, että kyllä se sitten nukkuu, kun on tarpeeksi väsynyt ja olen ajatellut, että päivän nukumattomuus johtuu vatsavaivoista.

Olen huomannut, että monilla 3 kuukauden ikäisillä vauvoilla tuntuu jo olevan jonkinlainen päivärytmi. Oletteko onnistuneet saamaan kolmikuiselle koliikkivauvalle jonkinlaisen päivärytmin ja miten se on saatu aikaan? Kannattaako odottaa ensin koliikin loppumista, jos asia vaikka hoituisi itsestään?

Kommentit (2)

Mulla lapset 2v3kk ja 6 kk ja molemmat on ollu koliikki/vatsavaivaisia ekat 3-4 kk elämästään ja varsinkin esikoinen huusi kaiket päivät, eikä nukkumisesta ollut tietoakaan. Pari tuntia aamusta hyvällä tuurilla jos käveli ulkona ja oli hiljaista. Loppupäivät miten sattui torkahtamaan syliin. Toinen sentään torkahteli edes autoon. Mutta siis asiaan eli ei mitään tarkkaa rytmiä ollut, mutta suunnilleen siten, että aamupäivällä yhdet ehkä hieman pidemmät unet ja sitten loppupäivä mentiin torkahduksilla.

Rytmi tulee kyllä aikanaan kun itkuisuus loppuu. Ja se voi loppua kuin seinään ja sen jälkeen meillä ainakin on molemmat tytöt olleet todella aurinkoisia ja iloisia, eikä olla pienistä kitisty.

Päivänukuttamiseen ei suurempia vinkkejä, meillä nukuttiin keinuvassa teeveetuolissa usein syliin. Ja yönukkumisessa olen molemmilla käyttänyt samaa kikkaa, eli kun moni sanoo että vauva herää siihen kun yrittää nostaa viereltä sänkyyn, niin itse taittelen ison pyyheliinan 4-osaan ja laitan rätin siihen päälle ja sitten vauva siihen päälle ja talvella taittelin koko paketin peiton sisään ja sitten tissille ja kun vauva siihen nukahtaa, niin voi ujuttaa kädet pyyhkeen alle ja siten nostaa vauva vaaka-asennossa omaan sänkyyn. Silloin ei tartte koskettaa vauvaa ja vauvalla pysyy sama lämpö koko ajan niin ei herää siirtoon (ainakaan useimmiten), toiminut meillä hyvin. Näin välttyy myös lakanoiden vaihdolta jos sattuu pissa tai kakka tulemaan vaipan ohi, ja rätti imee mahdolliset pulautukset.

Toivottavasti viestistäni sai jotain selvää. Mutta jaksamisia kuitenkin teille molemmille. Ainiin ja meillä ollaan molempien kanssa siirrytty kiinteisiin imetyksen ohella 3,5 kk kohdalla juuri sen takia, että painavampi massa painaa ilman ulos, kunhan muistaa tarpeeksi löysää aluksi ettei mene masu kovaksi.

Täällä kohtalotoveri, tyttö hitusen vajaa 3kk. Meillä on nyt viikon verran nukuttu kohtalaisesti myös päivällä - sellaiset 2 + 2 h, joka on todella ruhtinaallisesti! Ja tyttö ei myöskään viihdy vaunuissa, kantoliinassa viihtyy kyllä, muttei voi siitä mihinkään siirtää, ettei heräis. Eli tyypillisesti suurin aika menee vauvan " hyssyttelyyn" - kanniskeluun.

Kiva, kun laitoit tällaisen aloituksen, jospa jollain olisi hyviä vinkkejä!!

Tsemppiä!

-mooli ja tyttö 3 kk

p.s. toivotaan, ett vaivat helpottaa 4 kk mennessä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat