Seuraa 

Olen antanut pojalle 5-6kk tarkoitettuja purkkiruokia tähän asti, nyt on pari hammasta ja osaa jo pureskella, mutta ei voi antaa 8kk purkkeja, koska yökkii ne heti. Eikä yökki johdukaa paloista, niinku ensin luulin, vaan poika ei voi sietää jotain maustetta tms mitä niissä on.

En ole itse mikää ruuanlaitto-ihme, vaan käytetään aika paljon valmiita, esim broileri marinoitu, pihvejä, jauhelihaa, kalapuikkoja. Kysymys siis kuuluukin, että voiko näistä antaa 8,5 kk vauvalle??

Vai mitä te syötätte, kun annatte samaa ruokaa kuin itse? Apuuva?

Kommentit (12)

jos aterialla on lihaa/kalaa/kanaa ja perunaa/pastaa/riisiä sekä jotain kasvista niin se riittää! Monipuolisuutta ehtii kyllä harrastaa sitten isompana.

meillä saman ikäinen tyttö joka syö edelleen pikkuvauvojen kasvissoseita johon lisään lihaa (keitettyä hienonnettua broileria). Tämän lisäksi hedelmäsoseita ja kaurapuuroa. Palojakin ehtii vielä syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nyt alkaa mulle vasta hahmottuu pikkuhiljaa tää ruokailujuttu :)

Kun on vasta eka lapsi ja neuvoloita on niin harvakseltaan, ettei sieltäkään saa mitään apua, on vaikea itse tietää miten paljon tarvitaan ja mitä.

Vielä kysyisin et keitetäänkö kaikki lihat ja broiskut ja jauheliha? Ei siis paisteta? Ja voiko niitä ihan sellasenaan vaan pakastaa ku on keittäny? Kauan säilyy pakkasessa?

ihan vähän poreilevassa vedessä. älä paista, siitä tulee turhaan rasvaa pienelle ihmiselle. ja vielä käristettyä rasvaa.

itse teen niin että ostan aina siis Ei-marinoituja lihoja, mieluiten nopeasti kypsyvää, lue siis filettä tai paistia, esim marinoimaton " naturel" kanan rintafile on hyvä. sitten suikaloin sen, laitan vähään veteen ja kypsennän. eipä kestä kuin viitisen minuuttia. sitten sauvasekoittimella vain ihan soseeksi se liha. kyllä, se soseutuu sauvasekoittimella ihan hyvin, kunhan on nestettä, sitä keitinvettä ja/tai maitokorviketta mukana. sitten vaikka pakastusrasioihin tai jääpalakuutiorasioihin ja pakkaseen. säilyy noin 3- 4 viikkoa ok siellä.

onnea kokeiluihin, se on sitä paitsi ihan hauskaakin!

Jas:

Lainaus:

jos aterialla on lihaa/kalaa/kanaa ja perunaa/pastaa/riisiä sekä jotain kasvista niin se riittää! Monipuolisuutta ehtii kyllä harrastaa sitten isompana.

Ei vauvaikäinen vielä kaipaa mitään gourmetateriaa! Pari, kolme vaihtuvaa ainesosaa on ihan riittävästi vaihtelua. Vauvallekin voi antaa jo mausteita, esim. ihan vähän pippuria, sitruunamehua, kaikkia yrttejä kuten oreganoa, timjamia... Suolaa pitää kuitenkin välttää.

Minusta suurin ongelma vauvanruoan teossa on ollut " kastikkeen" teko, ettei ruoka jäisi liian kuivaksi. Ratkaisu on loraus kasviöljyä sekä korviketta, vettäkin voi laittaa jos muuten imettää. Kasvisten keitinveden voi myös käyttää kastikkeena kunhan kasvikset on keittänyt kuorittuina (loogisesti).

Meilläkin on harrastettu valmis- ja kotiruoan sekoittamista. Peruskasvissoseisiin lisään kalaa, kananmunaa jne (poika ei syö lihaa).

Valmisruoan suurin haittapuoli on SUOLA sekä lisäaineet, muutenhan niitä voisi antaa vauvallekin. Mieheni on antaa pojan (9kk) maistaa kalapuikkoja joissa suolaa vain 0,5%, itse en antaisi sitäkään. Suolaa ei saisi antaa vauvalle lainkaan ja taaperollekin hyvin vähän.

Perusraaka-aineita voi luonnollisesti soseuttaa/hienontaa vauvalle, kuten mainitsemasi jauheliha ja pihvi. Broilerin ostaisin ilman marinointia, aikuisille kastike/marinadi erikseen. Kai sinä osaat keittää perunoita, riisiä, makaronia, kasviksia?

Meillä poika syö aika paljon valmista, mutta koska isosiskollekin (2,5v) tehdän paljon perusruokaa niin pojallekin löytyy. Usein keitän/paistan suuremman satsin kasviksia tai kalaa kerralla, hienonnan ja pistän pakkaseen rasioihin tai jääpalamuotteihin. Joko voit tehdä valmiin sekoituksen tai tehdä omia sekoituksia vasta sulatusvaiheessa.

Peesaan edellisiä, ei vauvalle kovin kummoisia aterioita tarvitse valmistaa. Monet vauvat/lapset tykkäävät selkeistä makuelämyksistä eli kaikkea ei tarvitse sekoittaa yhteen ja samaan mössöön.

8-kuisen pääravinto on vielä maito. Meidän toinen tyttömme aloitti kiinteät 6-kuisena, ja kun samaan aikaan pukkasi hampaita, voi arvata, ettei menekki ole ollut päätä huimaava. Esikoiselle kelpasi lähes mikä tahansa, mutta tämä toinen on enemmän makean perään ja vaatii useamman (kymmenen) maistamiskerran ennen kuin kelpuuttaa uuden ruoka-aineen. Joskus sosetta menee kohtalaisesti, joskus on hyvä, jos 5 lusikallista uppoaa. Aivan alussa tyttö hiukan yökki ja työnsi ruokaa kielellä ulos, mutta tottui vähitellen.

Kasteikkeista: mä olen tehnyt kastiketta ihan vain tilkasta öljyä, vehnäjauhoista ja vedestä (tai keitinliemestä) ja maustanut esim. currylla, valkopippurilla, yrteillä tai sitruunan mehulla.

Mutta tuntuu, että purkista saa monipuolisemmat ruuat, kun itse aina niitä samoja laittaa.. Siksi onkin se ongelma, että miten saa yhtä monipuolisesti annettua ruokaa...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat