Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Meillä siis kaksi lasta ja miehellä on tavalliset tulot eli n. 3000 ¿. Meillä ei ole koskaan akuuttia rahapulaa. Mitä teemme toisin kuin muut?

Kommentit (21)

Mutta meillä ei ole asumiskuluja (vain vastike), velaton asunto jo. Minä olen aika tarkka ruokakuluissa, eli vertailen kg-hintoja ja laitan itse kotiruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

vaikka minä olin himassa kht:lla, miehen palkka oli rapiat 3000 (brutto).

Mutta; emme polta, osta viinaa, käy ulkomailla joka vuosi, ostamme vaatteet (jotka ihan merkkikamaa kuten Marlboro Cl. tai Ivo Nikkolo) alesta, jne jne. Tosin syömme ulkona aika usein, tyyliin kerran viikossa tai kahdessa, mutta esim. halvahkoissa kiinalaisissa.

Miehellä on paljon pienempi palkka kuin ap:lla mutta silti pärjäämme kivasti. Syynä se, että varauduin tulevaan tilanteeseen ja säästin rahaa etukäteen. Aikas paljonkin, pidän niitä sijoitustilillä. Asuntolaina on myös maksettu loppuun ennen lastentekoa ettei pankki pakottaisi palaamaan töihin ennenkuin siltä tuntuu.

Mies tienaa 2500, vuokra 750 e. Säästöön on tähän mennessä jäänyt aina jotain.

Käydään ainakin kerran viikossa ulkonakin syömässä, ollaan melkein joka viikonloppu jossain reissussa, ja talvella lähdetään 2 viikoksi etelään. En ole kertaakaan joutunut miettimään, mitä kaupasta ostaisin (en tietenkään tuhlaa tai osta herkkuja kuten aiemmin), enkä koe että olisin jäänyt jostain paitsi. Kampaajalla en ole käynyt vuoteen, se on ehkä ainoa " uhraus" mitä olen joutunut tekemään.

Otamme asuntolainan vasta, kun palaan töihin. Säästöjäkin on.

Meillä siis vuokra n. 700 ¿. Lisäksi asumiskustannuksiin voi laskea tällä hetkellä rakenteilla olevan talon lainan korot. Lainaa aletaan lyhentämään vasta, kun muutetaan taloon.

Voisiko joku " tuhlari" vastata. Mihin tungette kaikki rahanne, jos rahanpuute on syynä siihen ettei lapsia voi hoitaa kotona?

-ap

Minun miehelläni tulot ovat kuussa n.30t¿, itse kotirouvana tällä hetkellä, mieheni tuloista kyllä menee huimasti veroja. Vaikka hieman hävettääkin- onneksi kukaan ei tiedä tuloistamme-

yritetään elää kuitenkin suhteellisen vaatimattomasti lasten takia, vaikka todella etuoikeutettuja olemmekin-teidän.

Onnellinen perhe

Vierailija:

Lainaus:

Meillä siis kaksi lasta ja miehellä on tavalliset tulot eli n. 3000 €. Meillä ei ole koskaan akuuttia rahapulaa. Mitä teemme toisin kuin muut?

Opintolainaa oli noin 15000, mutta se maksettiin nopeutetusti pois jo ennen esikoisen syntymää (olin silloin töissä sairaanhoitajana). Olin 25v, kun esikoinen syntyi. Sukulaisilta ei saada mitään erikoista avustusta (syntymäpäivä- ja joululahjat).

Lapset kyllä ovat vasta pieniä. (Mutta useimmiten perheissä on kaikki lapset pieniä, kun ollaan kotihoidontuella.)

no teillä on vain kaksi lasta, ja ilmeisesti vielä tosi pieniä. Pienet lapset eivät juurikaan kuluta mitään, ja tavaratkin voi kierrättää. Tuskin teidän lapset tarvitsevat jatkuvasti vaatetta, harrastavat, syövät paljon, tarvitsevat rahaa bussilippuihin ja koulukirjoihin jne. Ehkäpä te saatte sukulaisilta tai isovanhemmilta avustusta lasten hankintoihin, vaatteisiin tai urheiluvälineisiin? Tosin eihän teillä välttämättä edes tarvita vielä suksia, pyöriä, luistimia jnejne. Onko teillä opinto-, asunto- ja autolainaa miten paljon? Meidän perheessä molempien on ollut pakko ottaa opintolainaa omaa opiskeluaan varten ja niitä maksetaan edelleen.

Meillä menee kaikki ja joudutaan aina miettimään mihin rahat riittää ja mihin ei, mutta suurin rahanreikä on talo ja piha. (70-luvulta eli pientä remonttia/uudistamistamista koko ajan, samoin pihassa)

Emme polta, juo juurikaan (yhteensä 6-pack III:sta kesäloman aikana), harrasta mitään kallista tai osta merkkivaatteita. Mutta jo pelkkiin vakuutuksiin menee 250¿/kk, sähköön, veteen, jätemaksuihin, lämmitykseen, veroihin jne. menee satasia/kk jne. Lainaa on vielä yli 100 000¿ joten lainanhoitokulut ovat vähintään kohtuulliset.

Mutta kai se tosiaan on aina se menojen sopeuttaminen tuloihin....

Meillä on kolme lasta ja mies saa käteen kuussa 1200 euroa. Mitään kuntalisiä ei ole. Vuokra 700e, mutta saadaan asumistukea. Rahaa ei ole mihinkään ylimääräiseen.

Syy lienee se, että olen aina elänyt hyvin askeettisesti. Ruuat teen itse, eikä mitään gourmettia vaan perusruokaa (tosin luomua ja reilun kaupan tavaraa käytän paljon, vaikka ovat vähän kalliimpia). Autolla kyllä ajelemme, mutta sekin on velaton. Vakuutukset kolahtavat vähän ikävästi, mutta hätävarana on kohtuulliset säästöt...

Tulot ovat muodostuneet kotihoidontuesta, asumistuesta, sekä " lapsien saamista" rahoista. Kaikki menee mikä tulee, mutta eiköhän tilanne vähän parane jossakin vaiheessa kun palaan työmaalle.

Vähälläkin pärjää, kun mitoittaa menot tuloihin!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat