Vierailija

.

Kommentit (13)

vaikka mikään kriteereistä ei täyttynyt. Olen hoikka, painoa tuli koko raskauden aikana 12kg. Virtsa oli aina puhdas. Suvussa ei ole diabetestä.

Jäi täysin arvoitukseksi miksi minut sinne passitettiin, ilmeisesti sf-mitta oli jossain vaiheessa muka "liian suuri"... Raskaus meni 2 viikkoa yli, vauva oli syntyessään 3500g eli ei todellakaan liian suuri.

En tiedä mitä itua siinä rasituksessa oli.

Näin siis jkl:ssä.

systeemiä, että KAIKKI odottajat testataan. Löytyy kuulemma niin paljon ei-riskiryhmiin kuuluvia, joilla kuitenkin todetaan raskausajan diabetes.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Myös normaalipainoisella voi olla sokerit ihan sekaisin, kuten minulla. Moni joutuu sittensokerirasitukseen sen takia kun BMI ylittää 25, johonkin se raja on laitettava ja ylipainon tiedetään heikentävän sokerinsietokykyä.

Ei tietenkään kaikilla, ihmettelen itsekin niitä jotka kapinoi testiä vastaan, miksi? Siellähän se selviää sitten jos kaikki onkin ok. Raskausajandiabetes on ihan vakavasti otettava juttu. Vauvan parastahan siinä ajatellaan se pitäisi jokaisen muistaa. ja vaikka pissat olisi puhtaat neuvolassa se ei sulje silti pois rd :sta. Mulla sokerit oli ihan sekaisin ja pissat silti aina puhtaat.

Siis jos luetaan foobikot ja muut neurootikot laskusta pois niin silti iso osa odottavista äideistä tuntuu suhtautuvan testiin kauhean kielteisesti, vaikka kyse on ihan samanlaisesta asiasta kuin verikokeet tai pissatestit neuvolassa. Niitä kohtaan ei ole vastustusta!

Oikeasti sokerirasitus on hirveän pieni rasitus kellekään, ja se antaa kuitenkin erittäin arvokasta tietoa elimistön sokerinsiedosta. Hyvä että on herätty tekemään niitä ihan kunnolla!

Isokokoisella lapsella, jonka äidillä on ollut hoitamaton (raskaus)diabetes, on keskimääräistä enemmän ongelmia vastasyntyneenä. Ottakaa asia ihan tosissanne äidit niin ei tarvitse itkeä kun lapsi on lastenosastolla matalien verensokereiden vuoksi tai saa erbin pareesin synnytyksessä.

Ja juuri siksi jätin sen väliin. Neuvolassa ketään ei kiinnostanut, että olen emetofoobikko (= pelkään oksentamista enemmän kuin mitään ja koska voin helposti huonosti, pelkoni ei ole testin suhteen aiheeton), vasta lääkäri tajusi että menisin, jos pystyisin. No, seurasivat sitten noin muuten vointiani ja ottivat mm. pikarasituksen, jossa ei näkynyt mitään.

Kuten ketjun kakkonen

Pitää lapsen isoa kokoa ainoana ongelmana??? Siis eikö tieto riitä?

Ehkä te ette vaan tiedä ettei sokeritauti ole ainoastaan lihavien ongelma? Outoa.

Itse olen käynyt kolmesta lapsestani testeissä. Ihan mielelläni menen. Jatkossakin haluan testattavaksi, vaikka olen päässyt rajoista yli (esikoisesta oli rajalla paastoarvo).

Lisäksi rasituksentulosta on NOSTETTU viime vuosina.

Ottaako testiin meno päähän siis ehkä hoikkaa hölmöliiniä? :D Kannattaa ainakin päivittää tiedot miksi raskausdiabetes on paha asia -muutenkin kuin lapsen mahdollisella kasvamisella.

Mun äidillä on kakkostyypin diabetes, veljellä ykköstyypin. Lisäksi olin 41-vuotias, kun odotin kuopusta, mutta sokerirasitusta ei katsottu tarpelliseksi, kun edelliset vauvat olivat normaalipainoisia ja itse olen hoikka.

Suomen kansa lihoo tasaisesti -> odottavan painoindeksi ylittyy "raja-arvon" joka on suosituksena. Lisäksi lapset ovat kasvaneet kooltaan (sikiöt siis).

Tossa muutama fakta.

oli ekassa raskaudessa BMI 18, mutta niinpä vain todettiin raskausdiabetes (mulla oli pissassa sokeria, suvussa on vain II-tyypin diabetesta), samoin kolmessa seuraavassa (BMI 22-27). Nyt on menossa viides raskaus, BMI oli 27, rasitusten (2 kpl tehty, arvot ok) perusteella ei ole tähän mennessä todettu rd:ta olevan.

Ja mulla on rd aina hoidettu ruokavaliolla, joten 'helpolla' olen päässyt. Eikä kotimittauksissa ole yhtäkään liian korkeaa arvoa ollut. Epäilen meidän lasten suuren koon olevan enimmäkseen geenien aikaansaannosta, kun ei sokerit kuitenkaan juuri heitelleet.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat