Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Omasta mielestäni täyttä huuhaata. En ikinä laittais omaa lastani!

Kommentit (25)

Lapseni on montessori-painotteisessa ryhmässä, mutta päiväkoti ei ole montessori-päiväkoti.

Steiner-pedagogiikka ei taas kolahda yhtään. En ole vakuuttunut sen toimivuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minusta oli aivan ehdoton systeemi. Lapset otettiin mukaan touhuihin. Lapset saivat laittaa pihalla pientä puutarhaa, lapset kattoivat ruokapöydän jne. Ruoka oli luomua ja itsetehtyä. Paljon enemmän laululeikkejä kuin muissa tarhoissa. Lapsia ei juurikaan tarvinnut komentaa, olivat sellaisia rentoja ja kilttejä, en ole samaan muualla törmännyt. Mielikuvitukselle paljon tilaa, lapselle aikaa olla lapsi.

Lapseni käyvät tavallisen päiväkodin, mutta menevät Steiner-kouluun. Mielestäni ihan hyvä opetella soittamaan useampaa soitinta, aloittaa vieras kieli jo ekalla luokalla ja opetella koulussa laajemmin kulttuuria ja kädentaitoja.

Sopii kuitenkin lapsellemme ja se on pääasia. Jos on kiinnostunut Montessorista muutenkin kuin ennakkoluuloisesti, kannattaa tutustua tarkemmin. 2/6

...menetelmän sopivan hyvin kaikille lapsille. Montessori-pedagogiikka on hyväksytty ihan yleisesti esim. kunnallisiin päiväkoteihin ja kouluihin. Montessoripedagogiikasta monet lastentarhanopettajat ja opettajat poimivat opetukseensa juttuja vaikka eivät varsinaisesti kyseistä opetusmenetelmää noudattaisikaan.

Oleellista montessorissa on lapsen kuuleminen ja yksilöllisyys. Pedagogiikka pohjaa herkkyyskausiin eli lapsi saa harjoitella sitä mikä kulloinkin tuntuu mielekkäimmältä. Näin oppiminen on vaivatonta ja mukavaa.

Montessorivälineet tarjoavat täsmäharjoitusta erilaisiin taitoihin. Ne havainnollistavat ja helpottavat asioiden hahmottamista. Välineet ovat kiehtovia ja hauskan näköisiä. Houkuttelevat koskemaan ja kokeilemaan. Välineet on saatuvilla matalilla hyllyillä ja jo 2-vuotiaat oppivat nopeasti hakemaan yhden tehtävän, menemään matolleen sen tekemään ja palauttamaan omalle paikalleen.

Montessorissa on tärkeää työrauhan antaminen, siellä ei saa mennä häiritsemään toisten työskentelyä, ryhmätyöt ovat erikseen. Toisilta ei myöskään ryövätä hommia koskaan, niinkuin tavallisessa päikyssä tehdään. Työskentelyyn suhtaudutaan ihan erilaisella vakavuudella ja lapset oppivat jo pieninä keskittymään ja arvostamaan työskentelyä.

Lapset oppivat montessorissa myös tekemään oikeita töitä. Jo 2-vuotiaat pyyhkivät, tiskaavat, hoitavat kasveja, lakaisevat ja kattavat.

Olen nähnyt käytännössä, että montsa toimii. Montsassa ei huudeta eikä eikä riehuta vaan pienetkin lapset työskentelevät keskittyneesti ja innostuneina. Jos tämä on jonkun mielestä ihan huuhaata niin enpä voi kuin ihmetellä. Myös kolmas lapsemme menee nyt montessoriin ja pidämme häntä etuoikeutettuna. Joku tuossa ihmetteli miksei kaikki laita lapsiaa montessoriin, mutta todellisuudessa niitä paikkoja on vähän. Paikkoihin on kova tunku, sekin kertoo jotain.

Minulla on kokemusta myös steinerista työharjoittelija ja avustajan ominaisuudessa. Steiner on taas enemmän kuin uskonto. Montessorissa ei ole sellaista vahvaa aatetaustaa ja sellaista sisäänpäinkääntyneisyyttä. Steiner ei vakuuttanut minua, heräsi suorastaan epäilyksiä. En ikinä laittaisi lapsiani sinne.

Itse en ala perustelemaan Montessorin etuja niille, joiden mielestä se on huuhaata ja kuitenkaan eivät tiedä siitä mitään. Kannattaa ottaa selvää, netistä löytyy paljon tietoa. 2/6

tta) olen tosi tyytyväinen. Tähän mennessä lapsi ollut siis pienten ryhmässä (alle 3 v.) ja nyt siirtyy isojen ryhmään. Uskon että motessorilla on ollut suuri vaikutus hyvän keskittymiskyvyn oppimiseen ja omatoimisuuteen. Olemme todella tyytyväisiä :)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat