Vierailija

Mulla kyllä pakko mennä töihin heti äitiysloman jälkeen. Ja alkaahan lapsi olla jo kerhiiässäkin. Oletteko laskenet paljonko menetätte tuloja kotona ollessanne?

Sivut

Kommentit (30)

Me asumme lähiössä ja aiomme niin tehdä, kunnes lapset ovat siinä teini-iässä, että enemmän liikkuvat omillaan. Silloin sillä ympäristöllä vasta alkaa enemmän olla merkitystä, pienet lapsethan liikkuvat vanhempiensa kanssa.

PK-seudulla Espoon omakotitalo ei ole ainoa kategoriassaan. Melkein mikä tahansa kovan rahan keskusta-asunto maksaa jo vähintään 400 tonnia, siis perhekokoinen. Mutta täälläkin on näitä valinnanvaihtoehtoja. Voi asua asossa, ostaa hitas-asunnon, muuttaa hiukan kauemmas.

Joten älä tule mussuttamaan, että ihan on asuntolainan takia pakko jättää hoitovapaa pitämättä!

Jos on sitä mieltä, että hoitovapaa ei ole minkäänlaisten uhrausten väärti, niin se on sitten totaalisen toinen asia kuin se, mistä tämä ketju alunperin lähti liikkeelle eli että hoitovapaa olisi taloudellisesti MAHDOTON. Ei ole, yleensä.

Vierailija:

Lainaus:

Ihan tavallinenkin asuminen vaatii nykyään melkoista satsausta. Lisäksi ainakin itse haluan tarjota lapselle turvallisen elinympäristön. Itse asuin aikoinaan rauhattomassa kerrostalolähiössä, jota en halua lapselleni.

20

19

Töissä ollessani sain käteen n. 2000 eur /kk ja kotona hoitovapaalla verojen jälkeen jäi hoitorahasta reilut 200 eur. Säästin äitiysloman aikana osuuttani lainanlyhennyksiin. Vastaavastihan mulla oli äitiyspäiväraha aika hyvä, n. 1500 eur / kk. Mutta käytännössä elimme siis miehen palkalla sinä aikana kun olin hoitovapaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

emme tarvitse autoa ja ei mene rahaa hoitomaksuihinkaan, kun olen kotona. Opintolainoja ei ole koskaan ollutkaan, vaan opinnot kustansimme aikoinaan ihan työnteolla. Mitenniin ei olisi varaa olla kotona?

En laskeskele, että paljonko kuussa saisimme enemmän rahaa jos olisin töissä. Ei ole tietenkään järkevää ostaa velaksi omakotitaloa, jonne matkatakseen tarvitsee auton tai kaksi, kun aikoo hoitaa lapsensa itse. Harmittaisi myös jos uusi talo kaipaisi pian remonttia pinten lasten jäljiltä. Sitten kun menen töihin, niin harkitsemme asunnon vaihtoakin. Silloin on tämä asuntomme velaton ja asunnonvaihdossa uutta lainaa riittää taas kohtuullinen määrä.

En voisi ikimaailmassa viedä 9 kk vauvaani hoitoon. En pystyisi siihen missään olosuhteissa. Muuttaisimme mieluummin vaikka vanhempieni luo vauvan kanssa. Meillä mies on pätkätöissä, mutta asuntolainaa ei ole (aso-asunto), ja miehen ansiosidonnaisella selvitään hänen seuraavaan työkeikkaansa asti. Pienen vauvan paikka on kotona, aivan sama mulle mitä muut on asiasta mieltä.

Ei ole tullut mieleenkään miettiä menetettyjä tuloja. Lapsen etu on tärkein eikä sitä rahalla mitata. Täytyy myöntää, ettei pelkällä minimi kotihoidontuella kovin ruhtinaalisesti elellä.

Mies tienaa ihan tavallisesti n. 3000 ¿. Ihmettelen, miten jollain ei olisi varaa hoitovapaaseen. Miten oikein käytätte rahaa? Yksinhuoltajat ovat sitten asia erikseen.

Mutta olen ollut kotihoidontuella/hoitotuella nyt jo viisi vuotta ja ihan ok on mennyt. Mies maksaa laskut ja itse olemme näin halunneet että olen lasten kanssa kotona kun se kerran mahdollista on. Meidänhän ne kolme ovat, eivät hoitotätien. Muutimme maalle halvempaan mahdollistaaksemme tämän " vanhempikeskeisen" lapsuuden. Lapse siis nyt 4, 3 ja 2. Ehkä tässä rahaa menettää mutta perhe-elämässä voittaa!

ymmärrän hyvin, että asunto tarvitaan. Mutta ei kuten ex-naapuri, joka rakennutti miehensä kanssa Espooseen 250 neliön omakotitaloa ja samalla valitti, kun oli " pakko" mennä töihin heti äitiysloman jälkeen. Että on se aika usein myös oma valinta, mihin panostaa.

Sitä paitsi, lainoihin saa lyhennysvapaata. Lainakauden alkuvaiheessa se ei paljoa auta, koska korot (jotka on joka tapauksessa maksettava) muodostavat enemmistön kk-kuluista. Mutta usein tuosta on iso apu.

19

Perhe tarvitsee asunnon ja Suomen kaltaisessa maassa auto on välttämätön, jos ei asu kaupungissa. Kyse on peruselintulosta, ei todellakaan mistään ökyilystä, kuten vihjaat.

Veikkaan, että se ylitäydessä tarharyhmässä olo on paljon haitallisempaa lapselle kuin se, että perhe asuu ekat vuodet lähiössä.

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija:

Lainaus:

joka vatkaat tämän saman tarinan aina kun aihetta sivutaan. Tosi moni kyllä asuu Espoossa omakotitalossa...

Vastuullinen vanhempi tarjoaa lapselleen turvallisen elinympäristön.

Meillä lapset ovat muuten päässeet omin päin ulos vasta joskus eskari-iässä. Et kai sä nyt niin vastuuton ole, että annat lasten seilata ympäriinsä jo taaperona?!! Mitä VÄLIÄ on sitten sillä, millä alueella koti sijaitsee, jos ulkona liikkuu äidin tai isän kanssa ja päiväaikaan?

Vierailija:

[quote]

Me asumme lähiössä ja aiomme niin tehdä, kunnes lapset ovat siinä teini-iässä, että enemmän liikkuvat omillaan. Silloin sillä ympäristöllä vasta alkaa enemmän olla merkitystä, pienet lapsethan liikkuvat vanhempiensa kanssa.

PK-seudulla Espoon omakotitalo ei ole ainoa kategoriassaan. Melkein mikä tahansa kovan rahan keskusta-asunto maksaa jo vähintään 400 tonnia, siis perhekokoinen. Mutta täälläkin on näitä valinnanvaihtoehtoja. Voi asua asossa, ostaa hitas-asunnon, muuttaa hiukan kauemmas.

Joten älä tule mussuttamaan, että ihan on asuntolainan takia pakko jättää hoitovapaa pitämättä!

Jos on sitä mieltä, että hoitovapaa ei ole minkäänlaisten uhrausten väärti, niin se on sitten totaalisen toinen asia kuin se, mistä tämä ketju alunperin lähti liikkeelle eli että hoitovapaa olisi taloudellisesti MAHDOTON. Ei ole, yleensä.

/i]

mutta tajuatko, että joillakin voi olla isompiakin lapsia?! Ne lapset liikkuvat jo jonkin verran itsekseen elinympäristössään ja vastuullinen vanhempi huolehtii myös niistä vanhemmista lapsista, ei ainoastaan siitä, että voi olla kotona 3 vuotta nuorimmaisen kanssa!

Joten älä sinä tule mussuttamaan, kun ET TAJUA MISTÄÄN MITÄÄN!!

Vierailija:

Lainaus:

ymmärrän hyvin, että asunto tarvitaan. Mutta ei kuten ex-naapuri, joka rakennutti miehensä kanssa Espooseen 250 neliön omakotitaloa ja samalla valitti, kun oli " pakko" mennä töihin heti äitiysloman jälkeen. Että on se aika usein myös oma valinta, mihin panostaa.

Sitä paitsi, lainoihin saa lyhennysvapaata. Lainakauden alkuvaiheessa se ei paljoa auta, koska korot (jotka on joka tapauksessa maksettava) muodostavat enemmistön kk-kuluista. Mutta usein tuosta on iso apu.

19

Ihan tavallinenkin asuminen vaatii nykyään melkoista satsausta. Lisäksi ainakin itse haluan tarjota lapselle turvallisen elinympäristön. Itse asuin aikoinaan rauhattomassa kerrostalolähiössä, jota en halua lapselleni.

20

eipä meilläkään olisi mitään vaikeuksia noilla tuloilla! Meillä kun puolison tilinauha näyttää vain reilua 1000¿ kuukaudessa... Onnellisia saavat ne ihmiset olla jotka kotiin pystyvät jäämään!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat