Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

luottotiedot menneet joten opintolainaa en saa. Lapsilisät 303e plus toisesta elatusmaksut 118 euroa. opintotuki on 220e ja sossu maksaa vuokran sekä vähän tulee tilillekkin. Millä me pärjätään seuraavat 3 vuotta näillä tuloilla? 3 henkinen perhe, elatusmaksuista on sovittu isän kanssa että ei maksa niitä kun lapsi on hänen luonaaan niin paljon ja ostaa sille lähestulkoon kaikki vaatteet, isommat lääkärilaskut yms

Minulla paljon maksettavaa kuukausittain erästä laskua ja elämiseen jää minimaalinen määrä rahaa, nytkin 50senttiä rahaa ja seuraavaksi tulee 24pvä tuo 300 josta menee laskuun 240euroa eli jää käyttöön 60e, kunnes taas sossun rahat/opintotuki tulevat alkukuusta, ne menee suurinpiirtein sitten ruokaan että pärjätään. Ostan yleensä kerralla paljon pakastimeen -50 lihoja yms lähikaupasta

Kommentit (15)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Helsingissä ainakin lapsilisä yh-korotuksineen on 146, ei 135 euroa kuussa. Ja kahden hengen toimeentulotukiraja oli jo pari vuotta sitten n. 1250 euroa kuussa, eli sinun tuloillasi saisit 66 euroa kuussa sossustakin (eikä varmaan ole laskenut tämä raja, ehkä noussut sitten sen, kun itse hain toimeentulotukea 2 vuotta sitten opiskelevana yh:na)...Vuokrastasi päättelen, että asut pk-seudulla (tai vaihtoehtoisesti liian kalliisti ja isosti), sillä itse maksoin lapsen kanssa vuokraa 650 euroa kuussa aina viime vuoteen asti (kaksio irtoaa sillä hintaa Pk-seudultakin). Itse sain siihen 650 euron asumiseenkin tukea yli 430 euroa, joten tosiaan ihmetyttää, miksi sinun tukesi ovat noin paljon pienemmät (asumistuki alle 400, lapsilisä kympin vähemmän ja et muka saa sossusta mitään), vaikka vuokrasi on isompi!

En keksi muuta selitystä, kuin että olet eri kunnasta, ja silloin en voi käsittää, että vuokrasi on noinkin paljon! Asutko kenties isosti? Jos, niin se on sitten oma päätös. Minusta kaksio riittää vallan mainiosti äidille ja yhdelle lapselle, ja niin ovat asuneet miltei kaikki tuntemani yh:t opiskeluittensa aikana...

Siis mikset saa asumistkea, vaan sossu maksaa vuokran? No jos ajatellaan, että vuokra on maksettu kokonaan, toisen lapsen vaatteet yms. on huolehdittu, niin sulle jää vuokranmaksun jälkeen kuussa miltei 700 euroa! Eikö se muka riitä? Päivähoito ei sulle mitään maksa kuitenkaan!

Olen itsekin kahden lapsen opiskeleva yh-äiti, sossussa en ole käynyt, enkä lainaa ottanut. Alkuaikoina, kun en tehnyt töitä osa-aikaisesti, pärjäsimme 2 ekaa opiskeluvuottani n. 500 eurolla vuokranmaksun jälkeen. Ja jäi muuten rahaa säästöönkin! Nyt olen vajaan vuoden käynyt töissä toisinaan, saaden hiukan lisärahaa kuussa.

Asumistuki 390

Opintotuki 220

Lapsilisä 139

Elatusmaksu 135

Opintolaina 300

Toimeentulotuki 0

Yhteensä 1184

Menot:

Vuokra 671

Internet+tietokone 80 (minulle pakolliset)

Muut osamaksut 60

Sähkö 30

Yhteensä 841

Eli

1184 - 841 = 343

Eli 343 euroa jää kuukaudeksi muihin satunnaisiin laskuihin, kaikkiin vaatteisiin, ruokiin ja menoihin. Sosiaalitoimistosta ei saa mitään. Jos en olisi saanut opintolainaa ei pärjättäisi mitenkään.

raha etävanhemmalta), opintolaina ja loput sossusta. Niin ja tietysti elämisen puitteet, kuten vuokra-asunto, sopiviksi, eli tarpeeksi vähän neliöitä ja vuokraa.

Itse elin 3 vuotta opiskelevana yh:na (Helsingissä, jossa esim. asuminen kallista) ja pärjäsin loistavasti. Tulot jakautuivat seuraavasti:

-asumistuki (yli 400 euroa)

-elatusmaksu (200 euroa yhdestä lapsesta)

-lapsilisä yh-korotuksella (136 euroa,nykyään 146 e)

-opintotuki (joku 239 euroa, nykyään on ainakin korkeakouluissa joku 260 euroa)

-opintolaina (n. 300 euroa)

-loput alle toimeentulotukirajan jäävistä tuloista sossusta (satunnaisesti hain)

-keikkahommia silloin tällöin (50-350 euroa kuussa)

Veroprossa on noilla tuloilla minimissä, eikä tukia lasketa tuloiksi oikeen missään laskelmissa, joten aika monta satasta saa kuussakin tienata, ilman, että vaikuttaa esim. opintotukiin tai asumistukeen.

Itse olin suorastaan hämmästynyt, miten hyvin opiskelevana yh:na pärjäsi. Tietty piti esim. ruokamenoja vähän katsella ja käytin paljon kierrätystä (nettikirpparit) vaate- ym. hankintoihin, mutta koskaan ei rahat kesken loppuneet. Katsopas nyt, että sinulla on kaikki tuet asianmukaisesti haettuna ja vilkaise lisäksi menojasi tarkkaan. Mistä kohtaa voisit säästää?

-

jos, niin saisitko sossusta nk. sosialista lainaa, jonka maksaisit sitten kesällä pois. Mutta sitten ei taas saa paljokan kesästä säästöön, joten ei sitä paljon voi ottaa.

Asumme kaksiossa tosiaan. Emmekä edes Helsingissä. E-Suomessa kuitenkin (ei "pks"). Olisin myös voinut saada paljon pienemmän kaksio, paljon huonommassa kunnossa (putkirempat tulossa, pintaremppa tehtävä jne) ja paljon huonommalta sijainnista kahta kymppiä halvemmalla.

Itsekin vähän ihmettelin asumiostuen "pienuutta" sillä olen kuullut joidenkin saavat hieman enemmän.

Toimeentulotukea olen hakenut ja vastaus oli aivan selkeäati kieltävä. Hain jopa erikseen tukea sähkölaskuun ja koulukirjoihin, mutta minulle ei myönnetty mitään.

Voi tosiaan olla, että tuo lapsilisä onkin jokusen euron suurempi, muistin, että se on 139.

-9

Mulla tulot 2 lapsesta

Elatusmaksut 125 x 2 = 250

Lapsilisät 303

Asumistuki 448

Opintotuki 280

Eli yht. 1281

Menot/kk

Vuokra 560

internet 35

sähkö 15

puhelimet (1 lapsista koululainen) 25