Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

elikkäs asiani koskee seuraavanlaista:

Minulla oli tuossa pari viikkoa naapurin 3 lasta hoidettavana omieni kolmen lisäksi, ja olimme vuoroin molemmissa taloissa. Ruuat oli naapurin äiti aina laittanut valmiiksi, mutta omilleni laitoin sitten omat sapuskat ja kaikki välipalat kuitenkin syötiin meillä. Hoitoaika oli sen 8h/pvä ja siis yhteensä 10pvää.

Vaikka olivatkin suht helppoja hoidettavia, omiemme lasten kavereita, niin kuitenkin siinä piti koko ajan olla vahdissa ja kuitenkin kokonaan kiinni sen ajan, ja varsinkin kun vielä olivat kesän parhaimmat ilmat. Mutta eniten minua nyt sitten pännii tämä palkanmaksu-asia.

Mistään ei oltu aiemmin sovittu/keskusteltu, koska oletin, että kyllähän nyt tuosta ajasta kuitenkin jotain pitää maksaakin. Koska jos olisivat joutuneet hakemaan päivähoito- taikka ammattimaista hoitajaa, niin se olisi kuitenkin maksanut muutamia satoja euroja.

Niin arvatkaahan mitä minä sitten siitä sain....

RUHTINAALLISET 50,-!!!!!

Meinasin kyllä pyörtyä kun sen setelin näin, koska itse olisin ainakin odottanut tuplasti sen jopa 200,-.

Koska itsekseni nitä tuossa mietin, että varmaan olisin itse samassa tilanteessa ainakin sen 150-200 maksanut. Ja sillä kun olisi säästynyt lapsien rahtaaminen mihinkään hoitopaikkoihin.

Nyt en sitten tiedä miten voisin kauniisti mainita asiasta kyseiselle henkilölle, koska minusta tuntuu, että minä vain sain jonkinlaisen almun. Tekisi mieli viedä sekin raha takaisin ja sanoa, että antakoot senkin vaikka hyväntekeväisyyteen ennemmin.

Mitä itse olisitte maksaneet tuollaisesta hoitamisesta eli yhteensä sen n.40h?! Taikka mitä sitten voisi sanoa hänelle tuosta rahasummasta?

Olisin todella kiitollinen avuistanne, itsellä on nyt niin hermostunut/kireä olo....

PELASTUSARMEJALAINEN =)

Kommentit (8)

tuntuu, että sinua on suorastaan käytetty hyväksi.

Itselläni on kohta 5 kk ikäinen vauva. Meillä käy lastenhoitaja pari kertaa viikossa muutaman tunnin kerrallaan, kun teen väitöskirjaani. Olen maksanut vauvanhoidosta 7 euroa tunnilta + matkat + hoitajan haluamaa ruokaa (olen siis varannut aina ruokaa ja kysynyt minkätyyppinen ruoka maistuisi parhaiten). Vauvan nukkuessa saa lukea kirjaa, lehteä tms. eli ei sisällä muuta työtä kuin vauvanhoitoa.

Tuntuu siis täysin käsittämättömältä, että joku voi maksaa 50 euroa kuvailemassasi tilanteessa. Mielestäni minimikorvaus olisi noin 200 euroa, helposti enemmänkin. Onhan kolmessa lapsessa kuitenkin aikamoinen hoitaminen.

Sinun olisi kannattanut sopia asiasta etukäteen, muuten käy helposti noin. Eli älä suostu enää jatkossa hoitamaan ellet saa toivomaasi korvausta, josta on siis sovittava jo ennen hoidon alkamista.

Ja tällaisia korvausjuttuja ei voi verrata päivähoidon maksuihin, koska kyllähän sielläkin hoitajat saavat enemmän rahaa kuin sen minkä vanhemmat maksavat (yhteiskunnan kustantamahan se suurelta osin kuitenkin on). Eli mielestäni, kun vanhemmat palkkaavat hoitajaa yksityisesti, on palkan oltava edes siihen suuntaan mitä muistakin töistä saa. Onhan outoa, jos lapsiaan ei sen vertaa arvosta, että voisi heidän hoidostaan kunnolla maksaa.

Fakta on kuitenkin se, että koska ette olleet sopineet mitään etukäteen maksusta, en itse ainakaan kehtaisi enää jälkikäteen mitään pyytää. Tuttavasi ei ymmärtänyt, että tarkoituksesi oli tehdä " lastenhoitotyötä" .

Jos sama henkilö pyytäisi lapsenhoitoapua joskus toiste, sitten sanoisin suoraan, että " kunhan hinnasta sovitaan.. Onhan kokopäiväinen lastenhoito kuitenkin täyttä työtä!" . Sanoisin myös, että " koin sen 50 ¿ olevan aika pieni korvaus useiden päivien sitoutumisesta."

Itse olen/olemme muutamia kertoja hoitaneet n. 2-3 tuntia kerrallaan kaveriperheen lapsia (2 kpl). Sellaisesta en kuitenkaan kehtaisi ottaa rahaa, koska tiedän ettei lasten vanhemmilla asu sukulaisia tällä paikkakunnalla, eikä heillä tällöin ole muuten mahdollisuuksia kahdenkeskeisiin leffa- tms. iltoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Korvaus on aivan liian pieni. 150-200e olisi ollut ok, mutta tuo on ihan pilkantekoa. Mutta kuten LiinaMeri kirjoittikin, jälkikäteen on vaikea pyytää lisää, koska ette puhuneet maksusta etukäteen.

Jos naapuri pyytää sinua uudestaan samaan hommaan, sovi maksusta etukäteen tai kieltäydy suoraan. Aika härskiä, että jollekin tulee edes mieleen maksaa noin pieni korvaus!!!

korvaus.

Itse olen tarkka ihminen, kaikessa. En edes veisi lastani kenellekään, jos ei jostain korvauksesta sovittaisi - enkä myöskään ottaisi toisten lapsia. Minustakin 150 - 200 euroa (ainakin) olisi ollut sinulle korvaus. Ja/tai vaikka 150 euroa rahaa ja pussillinen korvapuusteja tai jotain " sydämmellistä" rahan ohella:)

Ihmiset ovat tosi kummallisia ja välillä tuntuu, että nykyajan ihmisillä ei ole alkeellisiakaan käytös- ja kohtelutapoja. Ymmärrän, että harmittaa. Itse ehkä sanoisin asiasta - ja/tai laittaisin välit vähän viileämmäksi, etääntyisin.

Hoidin juuri tänään tämän yhden pvän siis hyvän tuttumme tytärtä, joka tasan vuoden nuorempi kuin oma tyttömme. Meillä siis tyttö 5,5 v ja poika 1v3kk. Hoitotytöstä oli seuraa koko päiväksi meidän likalle ja itse sain aikaa pojan kanssa (eikä sotkenut tyttöjen leikkiä). Jos hoitaa toisen lasta aina eri vastuu kuin omista. Kun isä tuli hakemaan tytön, halusi antaa hoidosta 40 euroa ! En huolinut, kun oli oikeastaan ihan helppo pvä, kun tytöt hyviä leikkikavereita. Sanoin kuten viime kerrallakin, että jos me tarvitsemme hoitajaa voidaan sitten pyytää häntä eli ei rahaa... (Isä asuu yksin ja tyttö hänellä joka 2. vko). Väkisin halusi antaa 20 euroa ja lupasi hoitaa lapsiamme, jos menemme elokuviin tms. Viimeksi kun hoisin tyttöä 2 pvää sain lahjakortin jalkahoitoon ! Ja tämä hlö+tyttö ovat perhetuttuja, joilta en haluaisi mitään rahallista korvausta.... Eli ihan törkeetä antaa naapurilleen vain 50 euroa, jos 3 lasta hoitanut ko. ajan. En ottaisi kyllä enää sinuna hoitoon. Onhan omiakin siinä hoidettavana!

jollei jopa enemmän. Musta kanssa 50e kuullostaa lähinnä vitsille 3 lapsen hoitamisesta 10 päivän ajalta. En kyllä osaa neuvoa siihen miten asia kannattaa ottaa puheeksi..... Minuakin harmittaisi kovasti moinen mutta itse olen niin kiltti että en tiedä miten kehtaisin asiasta sanoa. Toisaalta taas jos et mitään sano niin naapuri varmasti pyytää sinua jatkossakin lapsiaan hoitamaan ja maksaa yhtä surkeaa palkkaa.....

itse olen kanssa sen verran kiltti, etten osannut mitään sanoa siinä tilanteessa kun sen setelin sain. Ja mieleni kyllä tekisi jotain sanoa, koska inhottaa niin vietävästi olla vain joku avunantaja.

Meidän poika oli kesällä kaverillani hoidossa yhteensä noin 35h. Ikää kesäkuussa pojalla oli 2v8kk. Kaverilla on itsellään kolme lasta 3, 6 ja 8 vuotiaat. Maksoimme 4e/tunnilta ja sitten vielä vähän pyöristeltiin ylöspäin, joten maksoimme 150e tuosta hoidosta! Hoitopäiviä oli muutama viikossa ja poika oli hoidossa keskimäärin 6h kerrallaan.

Minä mietin kauan tuota maksuhommaa, kaveri kun sanoi että maksakaa miten haluatte:) 150e tuntuu muutamasta hoitopäivästä paljolle, jos vertaa 200e tarhamaksuun mutta eipä sitä voi samalla tavalla verrata. Sama kaveri hoito keväällä naapurinsa kolmea lasta, hän maksoi 7e tunnilta.

Että vähän vertailupohjaa. Muutamana alkupäivänä vein jopa oman lounaan pojalle mukaan.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat