Seuraa 

elikkäs asiani koskee seuraavanlaista:

Minulla oli tuossa pari viikkoa naapurin 3 lasta hoidettavana omieni kolmen lisäksi, ja olimme vuoroin molemmissa taloissa. Ruuat oli naapurin äiti aina laittanut valmiiksi, mutta omilleni laitoin sitten omat sapuskat ja kaikki välipalat kuitenkin syötiin meillä. Hoitoaika oli sen 8h/pvä ja siis yhteensä 10pvää.

Vaikka olivatkin suht helppoja hoidettavia, omiemme lasten kavereita, niin kuitenkin siinä piti koko ajan olla vahdissa ja kuitenkin kokonaan kiinni sen ajan, ja varsinkin kun vielä olivat kesän parhaimmat ilmat. Mutta eniten minua nyt sitten pännii tämä palkanmaksu-asia.

Mistään ei oltu aiemmin sovittu/keskusteltu, koska oletin, että kyllähän nyt tuosta ajasta kuitenkin jotain pitää maksaakin. Koska jos olisivat joutuneet hakemaan päivähoito- taikka ammattimaista hoitajaa, niin se olisi kuitenkin maksanut muutamia satoja euroja.

Niin arvatkaahan mitä minä sitten siitä sain....

RUHTINAALLISET 50,-!!!!!

Meinasin kyllä pyörtyä kun sen setelin näin, koska itse olisin ainakin odottanut tuplasti sen jopa 200,-.

Koska itsekseni nitä tuossa mietin, että varmaan olisin itse samassa tilanteessa ainakin sen 150-200 maksanut. Ja sillä kun olisi säästynyt lapsien rahtaaminen mihinkään hoitopaikkoihin.

Nyt en sitten tiedä miten voisin kauniisti mainita asiasta kyseiselle henkilölle, koska minusta tuntuu, että minä vain sain jonkinlaisen almun. Tekisi mieli viedä sekin raha takaisin ja sanoa, että antakoot senkin vaikka hyväntekeväisyyteen ennemmin.

Mitä itse olisitte maksaneet tuollaisesta hoitamisesta eli yhteensä sen n.40h?! Taikka mitä sitten voisi sanoa hänelle tuosta rahasummasta?

Olisin todella kiitollinen avuistanne, itsellä on nyt niin hermostunut/kireä olo....

PELASTUSARMEJALAINEN =)

Kommentit (18)

Juuri kuten tuo edellinenkin kirjoitti, jos olette ystäviä niin ystäviä aina tarvitaan puolin sun toisin, mutta jos sinut oli naapurina varta vasten palkattu, tuo hinta olisi varmaan pitänyt sopia etukäteen. Laskin, että kunnallisessa hoidossa nuo kolme lasta tulisivat maksamaan 220 euroa/ 2 vko, jos 1 lapsi on 200 eur/kk, toinen 180 eur/kk ja kolmas 30% /200 eur eli 60 eur/kk. Siitä kun vähennetään naapurin hyväntekeväisyys ja otetaan huomioon verottomuus niin itse olisin varmaan vieraalta pyytänyt 150 euroa ilman tuota kunnallista vertaustakaan.

Meillä ystävien lapsia hoidetaan ihan hyvästä hyvyydestä omien lasten ohessa viikonlopun yli ilman korvauksia ja toisin päin. Pitempien aikojen tarvista ei ole ollutkaan. Samoin kuin ammattitaitoni ja harrastukseni puolesta teen ystäville, sukulaisille ja naapureille leivonnaisia, kakkuja yms. juhlia varten ihan omaksi ilokseni ja tarjoudumpa vielä henkilökunnaksikin ilman mitään sen kummaisempia rahallisia odotuksia. Aina mielessä kyllä, että joskus vielä mekin apua tarvitsemme ja toivon vain, että hekin ovat sitten yhtäsuopeita meitä kohtaan.

Missä vanha kunno yya-periaate, eli yhteistyö, ystävyys ja avunanto? Jos rupesit hoitajaksi hoitajamielessä, etkä ystävänä, naapurina tai kanssaäitinä, miksi et selvittänyt palkka-asiaa jo etukäteen? Ehkäpä lastesi ystävien äiti ymmärsi sinun hoitavan lapsiaan auttamisen halussasi ja kun lapsenne ovat ystäviä. Hän on varmaan valmis vastapalveluksiin? Luulen, ettei hän tarkoittanut tuota viittäkymppiä varsinaisesti palkaksi, vaan ikään kuin " bonukseksi" . Onhan tuo toki pitkä aika, myönnetään, mutta jos oletit olevasi ihan " palkattu hoitaja" , olisi mielestäni palkka pitänyt sopia etukäteen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kyllä sitä hoitoa täydet kaksi viikkoa siis yhteensä 80h/2vkoa ja 40h/viikko, tuossa taisi olla väärin mainittu aiemmassa viestissä. Ja ihan hoitamisena se oli, koska myös tiskasin, petasin sängyt, ja siivoilin paikkoja siisteiksi.

Noh minusta taasen olisi ollut aika noloa mainita heti aluksi, että mitäs meinasit sitten maksaa, koska itselleni ei todellakaan olisi tullut mieleen millään 50,- palkata ketään ei edes sukulaista.

Enpäs lukenut ketjua loppuun, " hyvät neuvoni" olivat siis ihan turhaa...;) Hyvä että homma on hoidossa, puhumalla selviää usein monesta hankalasta tilanteesta!

Nyt sitten olen saanut asian hoidettua, sillä eilen illalla otin asian vielä puheeksi häne kanssaan. Mainitsin, että olin hieman pettynyt korvaussummaan ja hän kyllä sitten oli ihan ymmärtäväinen ja halukas keskustelemaan ja sopimaan asiasta. Kun sitten vielä mainitsin, että olisi tietysti pitänyt aluksi sopia joku hinta. Ja kun ei minulla kuitenkaan mikään bisneksen teko tässä ollut edes tarkoituksenakaan, mutta kuitenkin siitä vastuusta ja velvollisuudesta olisin odottanut suurempaa korvausta. Kun en todellakaan ajatellut sillä periaatteella, että lapsille olisi vain kaveriseuraa, että menisivät siinä sivussa. Koska minä kuitenkin tein siellä siivouksia ja tiskaamisia.

Noh onneksi nyt kuitenkin asia on kunnossa ja täytyy muistaa ensi kerralla, että sopii etukäteen korvauksista. Näin sitä vaan sitten oppii.

Mutta meitä on kuitenkin moneksi, ja ajattelemme eri tavoin asiasta. Koska itsellemme ja muutamille,joille kerroin asiasta, niin ei olisi ollut pokkaa edes tuollaista summaa antaa.

että pyytäisin joskus samanlaista palvelusta, siis hoitoapua. ja maksaisin siitä sitten samassa suhteessa. näin ei jäisi varmaan tuo palkkion pienuus harmittamaan, kun se olisi sama molempiin suuntiin. otatte joskus vaikka miehen kanssa yhteistä vapaata ja nautitte toisistanne :)

olen sitä mieltä että 50 euroa on hoidostasi liian vähän, ja uskon että se harmittaa, mutta en itse lähtisi siitä jälkikäteen marmattamaan kun ei asiasta ole etukäteen ollut puhetta. jos naapuri pyytää toiste voiko lapset tulla teille hoitoon, niin kerro silloin palkkatoiveesi heti alkuun.

Mutta siis jos mietin kuinka paljon itse olisin tuollaisesta hoitomäärästä kolmesta lapsesta valmis maksamaan, niin luultavasti olisin tarjonnut jotain 300 euron luokkaa, mutta olisin ollut valmis maksamaan ehkä vähän enemmänkin. Meidän vakilastenhoitajan tuntitaksa on 8 e/h, mutta se on sovittu niin että hoitaa vain yhtä lasta. Kolmesta kerrallaan ollaan maksettu 10 e tunti.

joka on siis 1. lapsesta 200 ¿ /kk, toisesta 180¿/kk ja kolmannesta en tiedä. Eli aika vähän sait suhteessa tuohon, mutta toisaalta et hoitanut koko kuukautta, vaan keskimäärin reilun viikon verran... Etkä varmaan tehnyt hommaa " ammatiksesi" . Oliko kyse enemmän naapuriavusta vai ihan päivähoitajan palkkaamisesta? Saatko itse vastapalveluksena päivähoitajan hänestä?

En todellakaan osaa sanoa, miten asian olisi pitänyt mennä. Kertomuksesi vain vahvistaa sitä, että hyvähän asioista olisi sopia etukäteen, mutta eihän sitä aina tule tehtyä...

Ikävä selviä niitä jälkikäteen. Mutta eihän tuo 50 euroa riitä mihinkään.

Kyllä se 100-150 euroa olisi varmana aika minimikorvaus, mieluummin vielä enempi.

Tässä jo ketjun aloittaja kuittaisikin, että asia on järjestynyt naapurin kanssa, joten en siihen kommentoi sen enempää. Laitan vaan aiheesta yleensä, että kyllä muakin jotenkin hirvittää ajatus, että kaikesta pitää maiksaa satoja euroja. En tiedä teistä muista, mutta kyllä mulle 200 tai 300 euroa on melko iso raha.

Joskus voisi olla tarpeen muistaa myös se yya-henki, jota pari aiempaakin kirjoittajaa peräänkuulutti. Että eikö joskus niitä naapurin lapsia voisi vahtia ihan sillä vanhanaikaisella " vuoroin vieraissa" -menetelmällä?

Kyllä mulle ainakin jäisi p...ska maku suuhun, jos naapuri lupaisi lapsiani hoitaa pihassa pmiensa lomassa pyytämättä mitään korvausta ja jälkikäteen tulisi ruinaamaan lisää rahaa. Takuulla loppuisi ystävyys siihen suuntaan. Huom! Eri asia on luonnollisesti se, jos maksusta on sovittu etukäteen!

No jaa, joku tästä varmaan provosoituu -se ei ole tarkoitukseni, pahoittelut terävistä sanakäänteistä... tuntuu vaan aika kovalta tämä nykymeno kun pikkulikatkaan ei enää ulkoiluta mummojen villakoiria ilman korvausta. Kun minä olin nuori niin palkaksi riitti mahdollisuus viettää aikaa koirien kanssa... *oih ja voih... silloin kun minä olin nuori* -heh heh.

enemmin pitäisi verrata yksityisen pph:n tai vaikka MML:n maksuihin.

Yksityinen pph:han maksaa 500/kuukausi/lapsi eli 3 lasta ja 2 viikkoa maksaa 750 euroa. Tässä tapauksessa ei tietenkään mene mitään veroja ja muita kuluja. Mutta silti aika kalliiksi olisi mikä tahansa muu hoitomuoto naapurille tullut.

Joo - naapuriapu kunniaan, mutta 3 lasta ja 2 viikkoa on aika pitkä aika - eli ei mene minusta ihan pelkän naapuriavun piikkiin, ellei AP:lla ole tosiaan joskus mahdollisuutta saada yhtä isoa apua toisinpäin.

Hävyttömän pieni korvaus, se huono puoli tuossa on että olis kannattanut sopia etukäteen niin ei tarvitse jälkikäteen menettää välejä. Toisaalta jos noin vähän maksaa, eivät taida olla kovin ajattelevia tyyppejä...

Itse juuri mietin että jos saisin osa-aikatyötä ja poika olisi silloin tällöin naapurilla päivän hoidossa toisen silloin tällöin niin ajattelin tarjota 25-30¿/pvä jolloin työpäivä olis sen 8h. Kahdesta varmaan sen 30¿ tms. Ruoat veisin mukanani. Jos olis koko kuukauden niin sitte tietysti joku sovittu taksa.

Minusta voisit sanoa että pahoitit mielesi asiasta kun olit kuitenkin sitoutunut niin tiukasti hoitopäivinä ja että odotit saavasi muutaman satasen hoidosta TAI vastapalvelukseksi vastaavan ajan hoitoa??? Teepä se, sano että nyt kun sä hoidit heidän lapsia, olis niiden vuoro...

Itse olisin voinut yhden lapsen kahden viikon täysipäiväisestä hoidosta maksaa 200e käteen mutta 300e olisi kolmesta lapsesta mielestäni kohtuullista. Tuon siis maksaisin automaattisesti, en itse ainakaan kehtaisi 50e tarjota..

Meidän oma perhepäivähoitaja hoito lastamme (siis yhtä!) lauantaipäivän vapaa-ajallaan, taisi olla n. 8h. Maksettiin siitä päivästä 50e. Palkasta ei ollut puhetta etukäteen, hoitaja on niin " kiltti" ettei uskalla mitään pyytää.

50e kahdesta viikosta ja kolmesta lapsesta on mielestäni törkeän vähän. Tärkeää olisi tietty ollut sopia etukäteen jotain hintaa. Eihän ne naapurin lapset nyt kuitenkaan ihan siinä sivussa mene vaikka omat hoitaakin. Vieraiden perään joutuu kuitenkin ihan eri tavalla katsomaan ja huolehtimaan.

Eli meidän pojat 1v ja 3v olvat myös naapurilla hoidossa yhteensä 7 päivää kolmen viikon aikana (8h/pvä)

Maksoin ekana päivänä 50 euroa ja nyt pitäisi sitten maksaa lisää, mutta kuinka paljon? Itseltään kysyin ja vastaus oli etä maksakaan niin paljon kun pystytte (tietää että meillä vähän raha ongelmia).

Jonkun verran olemme myös autelleet heitä, esim. mies käytti heidän poikaa tk:ssa jne..

--voin nimittäin kuvitella, että hän pyysi nimenomaan sinua koska ajatteli, että hänen lapsensa hoituvat siinä samalla (melkein) kuin omasi, nimittäin jos olet hoitovapaalla, etkä uhrannut vuosilomaasi tähän, ja tällöin riittäisi hönen mielestään nimellinen korvaus? Ehkäpä hän juuri siksi palkkasi mieluummin naapurin kuin ammattilaisen. Ja hän varmaan ajatteli, että ruuatkin on valmiina, joten hänen lapsistaan ei ole paljoa ylimääräistä vaivaa vaan ennemmin leikkiseuraa omillesi?

Tekisin itse niin, että veisin sen 50e takaisin ja sanoisin, että tarvitsette vastavuoroisesti samanlaista palvelusta pikapuoliin. Viettäkää vähän lomaa ja viekää omat lapsenne naapuriin hoitoon :)

Se mikä olisi mielestäni vähintään kohtuullinen korvaus, olisi se mitä kunnallisessa päivähoidossa maksaisivat tuosta ajasta eli n.200euroa (se kolmas lapsi kun taitaa olla enää 20% ekan päivähoitomaksusta).

Jälkikäteen ei kai voi muuta tehdä kuin nätisti ehkä mainita että odotit saavasi hieman enemmän tuosta hoitojaksosta. Tai sitten yrität saada joskus heiltä hoitoapua omille lapsillesi ja kuitata siten tuota summaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat