Seuraa 

Meillä on 3-vuotias poika, jonka kuivaksiopettelu alkaa olla ongelma; ainakin äidin mielestä.

Vajaa 2-vuotiaana oli yksi jakso, jolloin hän kävi satunnaiseti potalla päivisin, joskus tuli tulosta mutta useimmiten ei.

Nyt tänä kesänä olemme yrittäneet aktiivisesti opettaa häntä kuivaksi. Aluksi oli kova työ saada hänet edes käymään potalla istumassa, pöntöstä puhumattakaan. Nyt hän käy muutaman kerran päivässä istumassa, mutta tulosta ei ole vielä tullut. Kesän kuluessa on ollut joitakin päiviä, jolloin olemme jättäneet vaipan vain pois. Kovin usein lapsi ei ole suostunut olemaan ilman vaippaa (emme ole viitsineet pakottaa siihen; on aika itsepäinen tapaus tämä lapsemme). Tuloksena näistä päivistä on ollut monta koneellista pyykkiä, mattojen ja sohvien pesua :( Ei siis kertaakaan niin että lapsi olisi ilmaissut etukäteen, että olisi vessahätä.

Onko kenelläkään kokemusta tai muuten vaan hyviä neuvoja, miten tästä kannattaisi jatkaa? Vaippa pois niin pitkäksi aikaa (viikoiksi?!?), että oppii kuivaksi vai vieläkö kannattaisi odotella, että lapsi itse olisi aktiivinen tuon potta-asian kanssa. Vielä sen verran, että poika on tällä hetkellä kotihoidossa, koska olen äitiyslomalla.

Kommentit (12)

täällä oli joku aika sitten keskustelu ketju aiheesta, aikaistaako kestovaipat kuivaksi oppimista. Ja ainakin siinä äidit vastailivat että ei auta. Ja itse ajattelisin että ei kannata investoida enää kolmevuotiaalle kestovaippoihin, kun se voi olla muutamasta harjoittelupäivästä kiinni. Ja joutuisit ostamaan aika kasan kestovaippoja sen muutaman päivän takia. Eikä se välttämättä auta, koska ns. Potty Training-vaipatkaan eivät auttaneet teillä. Siinähän on se täysin sama idea, eli vaippa vaan tuntuu märältä. Jos ei lasta haittaa märkyys, niin sitten ei haittaa, vaikka minkä merkkinen vaippa olisi päällä. Meilläkään märkyys ei haitannut poikaa yhtään, joten otin siksi vaan suoraan ne vaipat pois ja laitoin pikkuhousut.

ei lapsi päivässä kuivaksi opi. Eli ota reilusti kaikki asunnon matot pois. Ja kiellä vaikkapa sohvalle meno, tai siellä leikkiminen silloin kun edellisestä pissasta on jo kauemman aikaa. Aiheesta on ollut nyt viimeaikoina monia keskusteluketjuja, kun kesäaika on helppoa kuivaksi opetteluaikaa. Lue niistä enemmän vinkkejä aiheesta, ja hae esim hakusanalla päiväkuiva tms.

Meillä poika oli 1v7kk kun otin vaipat pois aamulla. Laitoin vain pikkuhousut ja t-paidan. Ekat 2pv pissa tuli n25-40min välein lattialle lähes kokonaan. Veimme aina istumaan muutamaksi sekunniksi potalle sen jälkeen ja selitimme että lattialle ei saa tehdä vaan potalle. Sen jälkeen alkoi pissausväli pidentyä ja neljäntenä päivänä ei enää yhtään pissaa kokonaan lattialle. Vain muutama tippa housuun tai housunläpi, ja aina loput potalle. Puolet kerroista niin että ei edes housut kastuneet. Kyselimme kellosta katsomalla pitääkö mennä pissalle, ja lapsi alkoi itsekin aina osata sanoa kun pissahätä oli tulossa, tai joskus vasta sitten kun housuun oli tullut teelusikallinen.

Kahden viikon päästä poika oli täysin päiväkuiva. Ja ilmoittaa hädästä ulkonakin, ja vaikka laitan vaipan ulos, niin pidättää niin kauan että pääsee potalleen. Pidätyskyky on kasvanut pisimmillään 2,5tuntiin. Eli aluksi ei tyhjentänyt rakkoaan kunnolla tyhjäksi asti, kun ihmetteli että pissa tulikin sääriä pitkin lattialle. Ja sitten pissaaminen potalle oli varmaan niin jännää.

Alussa meinasin tulla hulluksi sen lattioiden luuttuamisen takia (sohville en juurikaan silloin päästänyt, eli ohjasin leikkimään aina muualle, kun tiesin että pian tulee seuraava pissa). Mutta se pari hankalinta alkupäivää meni nopeasti ohi. Ja kun lapsesi on jo noin vanha, hän tajuaa varmasti nopeammin, että ei ole kivaa jos äiti joutuu pesemään lattiaa, eli lattialle ei saa pissiä. Kakkahomman kanssa en osaa auttaa, kun meidän poika on tehnyt kakat potalle lähes sataprosenttisesti vuoden vanhasta, aina ruuan jälkeen, kun olen vienyt potalle hetkeksi istumaan. Eli koskaan ei ole väkisin istutettu kauaa, vaan siellä on leikitty leluilla, joilla on saanut leikkiä vain vessassa (=säilytetty potan vieressä). Näin sinne menon mielenkiintokin on varmaan säilynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meidän poika oli 2 v 8 kk, kun päätin, että nyt luovutaan vaipoista. Olin aina istuttanut potalla, joskus sinne oli tullut pissa, kakkaa ei koskaan. Poik a meni aina jonnekin piiloon kakkaamaan. Otin vain vaipat pois. Eka viikko oli aika sotkuisaa. Käytin siskoltani perimiä poikien pikkuhousuja, ja jos niihin tuli kakka, heitin ne vain pois. Ekan viikon jälkeen alkoi helpottaa, ja kahden viikon jälkeen poika oli kuiva. Kerroin, että noin isoille pojille ei enää myydä kaupassa kuin yövaippoja ...

Kerran pari tein niinkin, että laitoin pikkuhousut vaipan sisälle, jolloin säästyin sotkulta, mutta lapsi tunsi, että housut kastuivat. Luulen, että nämä nykypäivän vaipat on niin hyviä, että lapsia ei kauheasti haittaa, vaikka pissa tai kakka sinne meneekin. Ystäväni lapsi on hyvin allerginen, joten hänellä oli käytössä harsovaipat. Hän oppikin sitten tosi nopeasti kuivaksi.

Ai niin, alussa liimasin pottaan aina tarran, kun sinne oli tullut pissa tai kakka.

Tiedän äidin turhautumisen, kun oma lapsi tuntuu olevan jo liian vanha vaippojen osteluun ja kaikennäköseen koppakonsteihin, kun tekisi mieli suoraan vain sanoa että painuppas nyt potalle tai pytylle.

Meillä 3 vee poika (täytti kesäkuussa). Vielä toukokuun alussa kaikki asiat tehtiin vaippaan. Meillä ei edes suostuttu aikaisemmin kokeilemaan potalle tai pytylle. Huuto oli NIIIIIIN kova kun sanoi edes sana potta tai pytty. Annoin asian olla enkä nähnyt vaivaa.

Ärsytti kyllä kun kaikki kyseli joko pojalta vaippa pois ja eikö olisi jo aika...bla bla blaa. Kaikenlaiset tarrakonstit, palkinnot ja muu puhe oli aivan turhaa. Kun ei kerran poikaa ei kiinnosta, niin ei kiinnosta.

Meilläkin vaippa sai olla vaikka koko päivän ja kuinka märkä vaan niin poikaa ei kiinnostanut. Liberon potty training-vaipat ei myöskään auttaneet yhtään.

Poika aloitti tarhassa 3krt viikossa muutaman tunnin toukokuussa ja nyt kesäkuun alusta asti ollut koko ajan ilman vaippaa.

Kaikki tapahtui aivan yhtäkkiä. Ihan siis viikossa. Uusi vaippapaketti jäi käyttämättä. Poika ilmoitti itse että ei laiteta vaippaa ja aloitti ihan oma-aloitteisesti pytyllä käymisen. Kertaheitolla tapahtui kyllä sitten kaikki: päivä- ja yökuiva, hädän imoittaminen hyvissä ajoin, pidätyskyky mainio jne.

Olin aivan varma että meillä mennään vaipan kanssa vielä nelivuotiaanakin, kun poika ei edes suostunut pottaa katsomaan aikasemmin, mutta näin kävi.

Älä stressaa itseäsi asian kanssa. Pistä pojalle vaippa ja anna ajan kulua. Puhu aina ohimennen vaipan poisjättämisestä vaikka ruokapöydässätai jotain. Mutta olen täysin varma että kun poika on siihen itse valmis, niin hän kyllä jättää sen pois.

joo ja koska poikasi on jo kolme, niin tarrapalkintotaulu toimii varmasti hyvin jo hänellä. Meidän poika ei vielä tajunnut innostua siitä kun kokeilin pari päivää. Eli jokaisesta pissasta pottaan tarra palkinnoksi, ja se liimataan esim isolle paperille. Aluksi vaikka tulisi ensin puolet lattiallekin, mutta potan pohjalle edes jotain, niin antaisin tarran. Kakasta pottaan voisi antaa jonkin vielä isomman palkinnon. Esim pikkuauto, muovieläin tms. joita saa halvalla ison pussin kerralla. Kohta kun lapsi hallitsee asian, niin tarrat ja palkinnot sitten unohtuvat ja ne voi jättää pois.

Jossain sanotaan että ei saisi kieltää lasta millään lailla pissa vahingosta, esim sanomalla " ei lattialle" . Mutta meillä se toimi noinkin. En osannut olla hyväntuulinenkaan silloin. Lapsi alkoi jo ekoina päivinä sanoa itse että ei lattialle, heti kun eka tippa tuli lattialle. Ja osoitti potalle että sinne pitäis tehdä. Ja kun potalle tuli, hän sanoi itse hymyillen heti että " hyvä" . Niinkuin äitikin häntä kehui kovast siitä. Eli ei lapselle asiasta huudettu vaan sanottiin vaan totisena ja vähän vihaisellakin naamalla, että ei lattialle saa pissiä. Kirjoitin tän vaan siksi että tästä varmaankin tulee muuten joltain sanomista mulle...

...pottatreeni aloitettiin 2-vuotiaana, mutta joitain vinkkejä:

- Ensimmäiset pissat/ kakat pottaan vahingossa, esim. pissa päiväunien jälkeen, jolloin todennäköisesti on hätä. Ensimmäisen kerran poika kakkasi pottaan niin, että hän oli ilman vaippaa ja työnsin potan alle ja sieppasin kakan sinne. Sitten kamalasti kehuja, ja meillä todella käytettiin tarrapalkintoa jokaisesta pissasta ja kakasta, niin poika innostui pottailusta. Kuukauden tai parin sisällä poika unohti kokonaan pyytää tarraa.

- Kotona ensin ilman housuja (myös ilman alushousuja), niin hätä oli helpompi tunnistaa

- Voit myös kokeilla erimallista pottaa, pöntönpienentäjää, seisaaltaan pissimistä tms.

- Meillä ostettiin pottatarra: http://www.babyidea.fi/vauvanhoidosta/myweefriend.html

Sen verran vielä kommentoin, että ainakaan meillä ei nuo Liberon potty training -vaipat ole toimineet. Poika ei välitä ollenkaan, vaikka vaippa olisi ihan täynnä. Olenkin miettinyt, pitäisikö tälle esikoisellekin ostaa vielä kestovaipat; jospa se auttaisi kuivaksi opettelussa? Olisi vaan kovin iso investointi. Vauvakaksosillamme on kestovaipat, mutta ne ei mahdu tuolle isolle jässikälle :(

Taidan sittenkin yrittää vielä tuota vaippa pois -linjaa. Vaikka viikonloppuna kun isäkin on päivät kotona. Ja pitää tosiaan kerätä matot pois ja houkutella lapsi pois sohvalta. Viimeksi kun oli 3 päivän jakso ilman vaippaa, niin vaate-, matto- ja sohvapyykki oli niin valtavaa, etten enää jaksanut (on tosiaan pikkukaksoset, enkä ehdi ihan koko ajan kytätä isomman tekemisiä tai istua vessassa hänen kanssa jne), vaan luovutin...

juuri samasta ongelmasta. poika jo kolme ja puoli. ehti olla vuoden kuiva, sekä yö että päivä mutta sitten äiti lähti opiskelemaan ja poika aloitti 2xvk kerhon (3h). ja nyt puolen vuoden jälkeen ollaan täysin vaipoissa.

poika käy kiltisti vessassa kun sinne vie, mutta ei kerro hädästä, eikä siitä jos housu on märkä.

meille ostettiin kesto-kuivaksiopetteluhousuja, ihan siksi etten joudu pesemään sohvaa tai pojan omaa tuolia joka pv, ja sain pojan pois vaipoista, ihan pojan mielenkohottamiseksi, kun hän tajuaa mikä on ero housulla ja vaipalla, mutta ei onneksi harjoitushousun ja tavallisen pikkuhousun eroa niin tajua, tai ainakaan se ei mieltä paina....

Poikani on nyt 2v10kk, ja rupesi -vihdoinkin- tekemään pissat pönttöön n. kuukausi sitten, ja kakankin pottaan pari viikkoa sitten. Harjoiteltu ja houkuteltu (varsinkin jälkimmäistä!!) on jo pitkään, ei vain luonnistunut. Meidän poika on myös aikamoinen jääräpää ja hitaasti lämpiävä tapaus. Mm. tällaisia meillä nyt viimeksi kokeiltiin:

-poika meni isänsä seuraksi vessaan, jotta näkee, miten pojat pissivät (poika ollut siis kotihoidossa ja seurannut pääasiallisesti vain äidin tyyliä)

-iltapuuron jälkeen otettiin vaippa pois. Ensin sai leikkiä omia leikkejään, kohta houkuteltiin kuitenkin kylppäriin joko vesileikkejä lotraamaan, ammeeseensa kylpemään tai suihkuun. Poika tykkää kovasti näistä vesihommista, ja on tällöin rento. Käytimme tilaisuutta hyväksemme, ja kannustimme tällöin pissaamaan ihan siihen kylppärin lattiakaivoon (juu, hei vaan hygienistit! sama onnistuu tietysti myös kelien salliessa pihalla -jos on pihaa...). Heppu oli aluksi ihmeissään, mutta kun pari kertaa oli lorottanut pitkin kinttujaan, rupesi hoksaamaan, mistä on kyse. Nimenomaan näillä kylppäripisuilla hän mielestäni oivalsi, milloin hänellä on pissihätä ja mitä sitten tapahtuu.

-palkittiin aina kovasti näistä kylppäripisuistakin. Tykkää tarroista, joten tarroilla.

Jätettiin sitten vaippaa pois aiemmin ja aiemmin, esim. ensin iltaruuan jälkeen (sitten jo lounaalta jne.) ja vietiin aina ruuan jälk. vessaan, tuli tulosta tai ei. Jos tuli, annettiin sovittu palkkio. Poika itse halusi pissata seisaaltaan pönttöön, ei pottaan. Jos yritti potalle, tuli huuto ja poika karkuun. Aluksi ei suostunut kakkaamaan muuta kuin vaippaan, sanoi itse, että kakka tulee, anna vaippa. Pojalla on välillä vatsa tosi kovalla, joten en halunnut ottaa sitä riskiä, että rupeaa panttaamaan, joten laitettiin vaippa hetkeksi, siihen siis kakkasi. Eli tunnisti kyllä hädän. Sitten edelleen puolipakolla muutamana päivänä sain suostuteltua myös pottaistunnolle. Poika halusi olla rauhassa kakalla, joten jätin kirjan kanssa istunnolle ja poistuin paikalta (tämäkin oli tärkeää!). Ja kas kummaa, rupesi kakan pottaan tekemään. Ja nyt siis aivan sujuvasti itse ilmoittaa, kun hätä on (kumpi vain).

Ehkä teidän kannattaisi nyt ottaa vielä esim. viikon-parin tauko, jotta tilanne vähän rauhoittuu (minä ainakin olin välillä tosi kireänä keväällä, kun harjoittelu ei tuottanut tulosta). Ja olisiko mahdollista, että lapsen isä ottaisi enemmän vastuuta tulevasta harjoittelusta -en toki tiedä, vaikka olisi jo ottanut, mutta meillä ajattelisin olleen tästä apua. Poika siis oli (ja on) kanssani päivät pitkät, ja välillähän sitä todellakin toistaa itseään. Miehellä saattaa olla vähän rennompi ote, joka saattaa tepsiä poikaan:)

Tsemppiä!

Meillä oli 2 vuotiaana aika samanlaista, sitten 2,5 vuotiaana kun taas kokeiltiin meni vaan pari viikkoa ja poika oli päivä- sekä yökuiva ;o) Varmaankin ei ole vielä vain valmis, eihän 3-vuotiaskaan niin vanha ole kun kaikki kehittyy eri tahtia. Meidän poika myös inhosi pottaa ja olihan siinä aika hankala asentokin kun oli jo aika pitkä. Opettelimme sitten supistajan kanssa suoraan pytylle josta onkin ollut hyötyä liikenteessä kun ei aina ole pottaa saatavilla.

Nykyään Liberolla on saatavana Potty training vaippoja, jotka tuntuu kostealta kun lapsi on pissannut siihen. Vaippa kuitenkin pitää, ilman että lattiat ja housut kastuvat.

Itse en vielä ole pojallani kokeillut, mutta neuvolasta neuvottiin näitä epämiellyttävän tuntuisia vaippoja.

Oma poikani on nyt 2 vuotias ja on käynyt potalla 4kk:den ikäisestä asti.

Vauvana kakkasi pöydälle, kun otti vaipan pois, niin aloin laittaa potalle.

Siitä asti on käynyt joka päivä potalla.

Ei vaan vielä oikein osaa sanoa milloin hätä on.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat