Vierailija

ja siis tuon väkivallan kohteena on hänen 4v poikansa. Heillä on myös vähän yli 2v tyttö. Tyttöä äiti ylisuojelee, poikaa syyllistää (kaikki sisarusten väliset kahnaukset on äidin mielestä ainoastaan pojan syytä vaikka kaikkihan tietää että riitaan tarvitaan kaksi osapuolta), pelottelee (yksin jättämisellä, satutan sua jos satutat siskoa jne...) ja repii vaatteista, antaa luunappeja, raahaa niskasta jäähylle pienimmästäkin syystä jne. Olen jo kerran puhunut tämän ystäväni kanssa tilanteesta n. vuosi sitten mutta se ei auttanut mitään. Asumme eri paikkakunnilla ja näemme vain muutaman kerran vuodessa. Viime viikonloppuna taas tapasimme ja kauhukseni tajusin että tilanne ei ole lainkaan parantunut vaan pelkästään pahentunut. Kauheaa katsella. En enää tiedä miten ottaisin asian puheeksi niin, että ystäväni ymmärtäisi minun oikeasti haluavan auttaa eikä kokisi asioihin puuttumistani negatiivisena juttuna. Onko teillä siis ehdotuksia, millaisin sanakääntein voisin alkaa asiasta puhua.

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista :)

Kommentit (4)

Voit myös aivopestä ystävääsi varovaisesti. Tämä onnistuu jos itselläsi on lapsia. Kerro jokin onnistunut riitaratkaisu ja kerrot siitä innostuneena ystävällesi, että se tehosi lapseesi ja kerro, että tavatessanne huomasit samankaltaista hänen lapsillaan ja voisi ehkä kokeilla tätä sinun kokeilemaasi tapaa. Ja parasta on, että mainostat, että löysit tuon sinun tapasi ratkaista riita jostain, esim netistä. Jos mainostat että itse keksit, niin asia menee väärinpäin ja ystäväsi saa sen kuvan että sinä keksit hyvän kasvatusratkaisun koska hän ei itse osaa. Eli kerro että löysit netistä (mll:n sivuilla on ohjeita esim tai " yhdeltä keskustelupalstalta" ) ohjeen, jota kokeilit ja se toimi.

ystäväsi loukkaantuukin. Vosit sanoa vaikka, että minusta tuntuu pojan puolesta pahalta,kun teet niin ja niin. Tai sitten jotenkin yleisesti voisi puhua sisaruussuhteista perheessä tai siitä,miten lapsia tulisi kohdella kutakuinkin tasapuolisesti perheessä toki huomioonottaen lasten iän.

Tai kerro,että luit jonkin kasvatuskirjan,jota pidit hyvänä ja siinä oli mielestäsi hyvä esimerkki kuvaamastasi tilanteesta.

Luulen, että ystäväsi loukkaantuu joka tapauksessa,otit asian puheeksi suoraan tai mutkan kautta. Mutta leppyy varmaan aikanaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

joka heitä suojelee ja valvoo vielä vuodenkin päästä kun tapaatte. Voit tehdä sen, että soitat ystäväsi asuinalueen neuvolaan ja kerrot huolesi. Näin neuvolantäti osaa seuraavalla tapaamiskerralla kysellä oikeanlaisia " kuulumisia" esim. miten teillä ratkaistaan riitatilanteet, onko lapset olleet hankalia etkä tietä miten toimia tms. Tästä pääsee paremmin eteenpäin kuin sillä että rikot ystävyytenne ja syyllistät ystävääsi. Eli toimi ovelasti ja rakentavasti.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat