Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Voiskos joku selittää..kiitos!

Sivut

Kommentit (49)

En työskentelekään enää kehityshäiriöisten kanssa. Työskentelin ennen kuin aloin opiskella opettajaksi. Mutta koska en keskity erityisopetukseen tai varhaiskasvatukseen, niin tämä alue on jäänyt vähän vieraaksi.

Kiitos kommenteista, tämä äiti lähtee nyt unten maille pikkasen fiksumpana! :)

T:Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja siten edistää lapsen puheen kehitystä.

Ja viittomakieli on oma itsenäinen kielensä:

fi . wikipedia . org / Suomalainen_viittomakieli

tai

www . kantti . net / viittomakieli / perustietoa . shtml

Pahoittelen väärää sanaa.

T:Ap.

Ps. Kai siitä olen saanut päähäni, kun en ole itse käyttänyt niitä kuin kehityshäiriöisten kanssa työskennellessä.

Eli siis ikään kuin " piirtämällä" merkin paperille. Tähän perustuvat muun muassa monet viittomakielen oppimateriaalit.

Ja tämä tästä, ymmärsin jo että olen mistään mitään tietämätön.

Oikean kielen ominaisuuksiin kuuluu, että kielen merkkijärjestelmä on omaperäinen ja muiden kielten merkkijärjestemistä erottautuva. Pätee sekä kielen puhuttuun (viittomakielen kohdalla viitottuun) että kirjalliseen muotoon.

Mielestäni käsimerkkien piirtäminen ei ole verrattavissa esimerkiksi kirjoitettuun kieleen, koska käsimerkit piirretään täsmälleen samalla tavalla joka puolella maailmaa.

vauvalleen AINAKIN YHDEN viittoman: vilkuttamisen!

Että miksi näin? Osaahan se vauva sit SANOA aikanaan hei hei....

Ootte kyllä niin huvittavia....

ryhmissä. Niitä käytetään puhehäiriöisten ym. kanssa.

Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi että olisi vain kehitysvammaisten juttu?

Olen kehitysvammaistenhoitajana joskus toiminut ja tukiviittomia joutunut käyttämään. Tuntuu ihan kivalta kun omat muksut puistossa eivät ole koskaan ihmetelleet kenenkään viittomista, vaan innolla esitelleet omia taitojaan =)

.. Ja se siis tarkoittaa että viiton viittomamerkit juuri siinä järjestyksessä kuin ne suomen kielen kieliopissa tulevat. Jos osaisin viittomakieltä, viittoisin sanat viittomakielen kieliopin mukaisesti esim. että kieltosana viitotaan asian/ lauseen loppuun... viittomamerkkejä voidaan piirtää, jolloin saadaan asia perille esim. sellaiselle kuurolle/ kuulovammaiselle, jolle ei ole opetettu kirjoitettua suomen kieltä. Kuurojen kouluissa opetetaan kirjoittamaan ja lukemaan yhtä lailla kuin normaali ala-asteilla. ja vielä että siis jokaisessa maassahan on oma viittomakieli ja omanlaisensa viittomamerkit.

Itse olen ajatellut että voisin opettaa tytölleni viittomia kuurojen tuttujen tapaamisia ajatellen. itse innostuin viittomisesta enemmän 5 luokkalaisena ja lähdin kansalaisopiston viitotun puheen kursseille. Sitä ennen äitini oli opettanut minulle esim. sormiaakkoset ja niillä sai puhuttua jo paljon salaisuuksia muutaman kaverin kanssa :) Ja se oli aina ainoastaan ylpeyden aihe että osasi viittoa oman nimen jne!

Toivottavasti puheterapia etenee hyvin! Tuollaisessa tilanteessa niiden käyttö onkin perusteltua ja varmasti tukee kehitystä. En siis tarkoita, etteikö mun mielestä sellaisia saisi opettaa muussakin tapauksessa, ihmettelin vain kun en ole itse kuullutkaan juuri näistä vauvaviittomista.

T:Ap

Meillä on tukiviittomat käytössä lapseni viivästyneen puheen takia. Mitään syytä viivästymälle ei ole vielä löydetty. Poika ymmärtää hyvin puhetta ja käsitteet ovat ok eli sillä saralla ei ole ongelmia. Tukiviittomat kun otimme käyttöön oli kuin uusi maailma olisi avautunut. Voin väittää että ymmärsimme poikaamme mutta kun hän omaksui viittomia niin ymmärtäminen vain syveni. On lapsen itsetunnolle tärkeää tulla ymmärretyksi. Tukiviittomat myös poistavat stressiä puheen tuottamiselta. Puheterapiassa jatkamme ja uusia viittomia opettelemme. Niin ja pojallani ei myöskään ole todettu kehitysvamma, normaali vilkas kolmivuotias.

nro9

Viittominen on vauvalle/lapselle helpompaa kuin puhuminen, eli kykenevät siten ilmaisemaan itseään aiemmin.

Tiedä häntä, meidän 13kk ikäiselle on viitottu noita vastasyntyneestä asti, tuntuu kyllä ymmärtävän viittomat mutta toisaalta ymmärtää puheen yhtälailla. Paria sanaa tapailee ja joitain viittomia hallitsee kunnolla, useampia vain matkii perässä ja toistelee.

kuten suomi ja ruotsikin. Eri maissa puhutaan eri viittomakieliä ja niillä on omat kielioppinsa. Suomalaista viittomakieltä voi Suomessakin opiskella yliopistotasolla. Viittomakielestä on tehty maailmalla erilaisia kirjoitettuja versioita, mutta mikään niistä ei ole levinnyt ainakaan vielä yleisempään käyttöön. Vauvaviittomat ovat mielestäni lähinnä vain yksi hauska tapa kommunikoida vauvan kanssa ja usein lapset pystyvät viittomalla ilmaisemaan itseään ennen puhetta. Viittomien käyttö ei hidasta puheen kehitystä vaan saattaa pikemminkin nopeuttaa sitä. Tukiviittomia käytetään puheen kanssa esim. kuulevien down-lasten kanssa, käsittääkseni viittomat helpottavat kielellistä hahmottamista.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat