Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Kuinka teillä jaksetaan? Itse olen jo kovin väsynyt 8kk tyttäremme allergiaepäilyiden ja ihonhoidon kanssa. Atoopikko hän on ollut pari kuisesta ja nyt olemme allergiaviidakossa. Maitoallergia todettiin levottomuuteen vedoten (itse en ole ollenkaan varma allergiasta ja lääkärikin totesi että se on heidän " paras veikkauksensa" ) eli iho- tai suolioireita ei tullut, oli vain levottomampi kuin aikaisemmin. Ruokia olemme aloittaneet yksi kerrallaan mutta on tosi vaikea tietää onko allergiaa vai ei kun iho- tai suolioireita ei tule mutta mahdottoman levoton lapsi on koko ajan ja kutinaa on joka paikassa. Kortisonikuureista on todella vaikea pitää taukoja kun iho lehahtaa milloin mistäkin ja menee hetkessä tosi huonoon kuntoon. Tuntuu että joka päivä itkun kanssa hoidetaan rasvausrutiineja - jos ei tytär itke niin äiti suree tilannetta. Ja voi miten kaihoisasti katson toisia vauvoja, joiden iho on täydellisen siisti... Ja me ravaamme lääkärissä ja sairaalajaksoilla vähän väliä eikä silti apua tunnu löytyvän...

Yöt menee Ataraxin kanssa joten kuten mutta ei siitäkään paljoa apua ole. Nukahtaminen onnistuu kun taputtelee takapuolelle jolloin neiti " unohtaa" raapimisen (kädet on kyllä kääreissä tai jos iho on siistimpi käytämme hihojen päistä ommeltuja yöpukuja ettei pääse raapimaan ihoa verille) tai keinuttaa sylissä (raskasta...) mutta viimeistään 24 aikaan sama kutina ja raapiminen alkaa alusta kuin myös nukuttaminen. On niin kurja katsoa omaa pientä kun selvästi on vaikea olla eikä tiedä kuinka auttaa... Heräämisiä on vähintään 3 yössä mutta 6-20 kertaa ei ole mitenkään poikkeuksellista. Unikouluja tai muutakaan yön rytmittämistä ei voi kuvitellakaan koska heräämisen syy tuntuu olevan tuo kutina.

Vertaistukea täällä kaivataan - onko muita kenellä on yhtä hankalaa ja miten olette selvinneet ja jaksaneet pienokaistenne kanssa. Aaltoillen meillä menee päivät - välillä tuntuu ettei tästä selvitä millään eikä tämä lopu koskaan ja joskus taas on niin tsemppi päällä. Tänään vain sattui taas huonompi päivä...

Kiinnostaa myös miten teillä joilla on useampi lapsi, onko kaikki atoopikkoja vai onko toivoa saada terve lapsi? Olemme aina haaveilleet suurperheestä mutta kyllä tämä ensimmäinen on " säikäyttänyt" meidät kertakaikkisesti enkä tiedä uskaltaako ajatellakaan perheenlisäystä enää kun yhdenkin kanssa menemme jaksamisen rajoilla.

Sivut

Kommentit (24)

Meillä on kuusi lasta ja toiseksi nuorin, 2v9kk ikäinen poika on atoopikko ja ihollaan reagoiva moniallergikko. Poikamme oireilu alkoi alle 2kk iässä, jolloin imetys laukaisi aina ihoreaktion. Meidän pelastuksemme on se, että tavallinen maito saatiin sopimaan pojalle ja lopetin imetyksen kun poika oli 6kk. Muuten ruoka-aineita on saatu hyvin vähitellen ja edestakaisin sahaten; ne mitkä sopivat alle vuoden iässä, eivät enää parivuotiaana kaikki käyneetkään.

Nyt pojallamme on ruokavaliossaan allergikolle epätavallisemmat ruoka-aineet: maito, vehnä, kaura, possu, nauta,kana (kiikunkaakun, kananmuna ei sovi)lohi (saatiin 2v), peruna (saatiin 2v sopimaan),banaani ja pieninä annoksina kurkku. Mitään uutta ei olla saatu 9 kuukauteen ja koivun siitepölyaika pisti ihon aivan järkyttävään kuntoon. Me käymme I&A-sairaalassa ja viimeksi siellä aloitetuilla lakanakäärehoidoilla saatiin pojan iho viikossa kuntoon.

Atarax ja Aerius eivät meidän pojallemme sovi; Zyrtecin tipoilla ollaan saatu helpotusta kesään. Poikamme reagoi ruoka-aineisiin pääosin juuri suun ympäryställään, siitä ihottuma levähtää pakaroiden alle, reisien sisäpinnalle, sormien väleihin ja joka paikkaan. Pahimpia iho-oireiden aiheuttajia ovat hänellä kananmuna, mustikka, riisi ja maissi. Jostain syystä kasvikunnan tuotteet eivät tahdo millään sopia ja esim perunasta poika kieltäytyi koivun kukinnan aikaan. Jotkut ruuat aiheuttavat sitten myös ripulointia.

Pojan allergioista osa näkyy prickeissä, osa ei. Meidät on kyllä siinä mielessä otettu vakavasti iho-ja allergiasairaalassa, että noihin ei testeissä näkyviin- allergioihinkin uskotaan. Mutta kukin luottakoon omasta mielestään parhaaseen hoitavaan tahoon - pääasia, että apua ja tukea saa jostain!

Meillä 4v8kk poika on vaikea astmaatikko ja allergioita on alkanut hänellekin tulla vuosi vuodelta enemmän. Tavallaan hassua, että tämä lapsi saa sitten niitä nopeita allergiakohtauksia, joissa silmät turpoavat ja aivastuttaa vaikka toinen on se moniallerginen. Onneksi yhtään anafylaktista shokkia ei ole toistaiseksi tullut.

Kuopustyttömme 1v4kk oli juuri prickeissä jatkuvan yölevottomuuden vuoksi. Ei mitään papereihin merkittävää, mutta " aavistuksen heinille allerginen" . Hmm. Joskus tuntuu, ettei tämä ruokien kanssa seilaaminen ja eri ruokien valmistaminen lopu koskaan, mutta kai se jossain vaiheessa helpottaa :)

Kolmesta vanhimmasta lapsesta sen verran, että yhdellä on kala-allergia (turska ja sei), yhdellä vain laktoosi-intoleranssi ja yhdellä koivuallergia.

Minulla on ollut samanlainen fiilis koko viime kevään ja tämän kesän poikamme ihottuman ja allergiaepäilyjen suhteen. On tuntunut siltä, että itse on pitänyt kaikki yrittää selvittää ja arvailla mitä seuraavaksi tehtäisiin. Se on ollut varsin stressaavaa. Minä olen vaihtanut lääkäriä heti, jos on tuntunut siltä, että homma ei etene. Olemmekin käyneet neljällä eri lääkärillä, kaikki yksityisiä, ennen kuin löytyi lääkäri, joka tuntui edes paneutuvan asiaan kunnolla. Kuten minuakin täällä neuvottiin, niin samat sanat sinulle: etsi hyvä lääkäri. Vinkkejä saat varmasti tältä palstalta. Ihan höpöä tuo, että ihottuman pitää tulla kasvoihin, että on kyse ruoka-allergiasta! Ei meidän pojallakaan kasvoissa ollut koskaan mitään, vähän punoittavat posket vain. Ihottuma on ollut pahinta jaloissa, alusta asti. Kyllä tuollainen lehahtelu näin maallikonkin korvaan selvältä allergialta kuullostaa!

Imetyksen lopettamisen suosittelua ihmettelinkin jo tuolla aloittamassani toisessa ketjussa. Siis sitä, että lääkärit eivät kukaan sitä meille suositelleet tai edes vaihtoehtona maininneet. Niin kuin joku jo kirjoittikin, että niin kauan kun imetät ja syöt mitä vain (vaikka sitten ilman viljoja, munaa ja maitoa), niin et voi tietää mistä lapsesi oireilee. Meillä on mennyt viikko ja neljä päivää nyt imetyksen lopettamisesta ja iho on täysin parantunut! Varmaan olisin lopettanut imetyksen jo aikaisemmin, jos joku olisi selvästi sanonut, että se on ainut tapa saada selville ihottuman aiheuttaja ja saada se paranemaan. Poikani olisi varmasti kärsinyt enemmän kutiavasta ihottumastaan kuin nyt tästä imetyksen lopettamisesta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aloitin aktiivisen Weledan Calendula -sarjan tuotteiden käytön. Reilusti iholle ja usein. Tein kaikki ruuat itse luomutuotteista, kuten edelleenkin saatavuuden puitteissal Eli kaikki lisäaineet minimiin.

Olemme selvinneet kahde3lla kortisonikuurilla

oireita voi aiheuttaa MIKÄ TAHANSA, mitä syöt itse tai mitä lapsi syö! Ja atooppinen ihottumahan johtuu erittäin usein ruoka-aineallergiasta!

Eli samaa suosittelen minäkin, joko imetyksen lopettamista ja erityiskorvikkeelle siirtymistä TAI tiukkaa imetysdieettiä, josta karsitaan vähintään lehmänmaito, kananmuna, soijatuotteet, kotimaiset viljat, histamiininvapauttajat jne.

Itselläni on kokemusta tiukasta dieetistä ja sain lapseni ekan kerran oireettomaksi 9 ruoka-aineen dieetillä (muistaakseni kalkkuna, possu, riisi, maissi, oliiviöljy, salaatti, kurkku, rusinat, päärynä) (siis imetin ja olin dieetillä) ja viimeinen, joka aiheutti pahoja oireita oli peruna. Teilläkin on vielä lapsen ruokalistalla allergisoivia ruokia kuten porkkana ja itsehän syöt vielä vaikka mitä. Ja dieetin vaikuttaminen vie helposti viikon tai pidempäänkin:(

Hei! Meillä on kohta kolme vuotias moniallergikko (sopivia ruoka-aineita7) ja puolivuotias samanlainen. Esikoista imetin melkein vuoden ikään ja vaikka iho välillä lehahtelikin, pysyi se tiukan imetysdieetin johdosta suht hyvänä. Meillä meni melkein viisi kuukautta, ennenkuin sopiva korvike löytyi ja poika oppi sitä juomaan, joten imetyksen lopettaminen kerrasta ei olisi edes onnistunut. Enkä olisi sitä edes halunnut.

Tämän pienemmän kohdalla jätin maitotuotteet, kananmunan ja yleisesti allergisoivat jo parin kuukauden iässä pois ja pikkuhiljaa omasta ruokavaliostani jäi pois moni muukin ruoka-aine. Vasta viime viikolla tajusin jättää pois myös maissin ja iho on pysynyt hyvänä jopa ilman kortisoniakin. Meille allergioihin perehtynyt lastenlääkäri suositteli imetyksen jatkamista ja " uusien" ruoka-aineiden lisäämistä omaan ruokavaliooni pikkuhiljaa. Parin päivän ajan olen kokeillut kauraa, eikä poika ainakaan vielä ole reagoinut.

Suosittelisin siis imetyksen jatkamista, jos itse yhtään epäilet sen lopettamista ja karsisin aluksi mieluummin noita lisäruokia. Voihan olla että teidän käyttämä korvikekkaan ei sovi. Meillä esikoiselle kävi vasta kolmas...

Ja niin kuin moni on jo kirjoittanutkin, nuo teidän lääkärin lausunnot kuulostavat minustakin vähän oudoilta! Kysykää edes joltain muulta lääkäriltä mielipidettä, ennen suurien ratkaisujen tekoa (jollainen imetyksen lopettaminen omasta mielestäni on).

Meillä ainakin ovat pojat muuten olleet terveitä, ja jos se yhtään on imetyksen ansiota, en aio tämän nuoremmankaan kohdalla sitä ihan pian lopettaa, vaikka oma ruokavalio onkin aika suppea.

PS: Kolmas lapsi on haaveissa, allergioista huolimatta... ;)

...että varsinaista kasvojen ihon lehahdusta ei ruoka-aineista tule mikä yhden lääkärin mielestä " pitäisi" tulla jos on ruualle allerginen. Hänen mukaansa laaja-alainen ihoreaktio tulee paljon käytetyistä aineista kuten rintamaito mutta esim. jos on parsakaalille allerginen pitäisi suun ympäristöön tulla ihottumaa tms. että voi kutsua ihoreaktioksi. Tämä samainen lääkäri kehoitti minua jättämään ruokavaliostani maidon ja munan lisäksi viljat ja lisäaineet. Viljatonta olen jo kertaalleen kokeillut ilman suurta muutosta ja laihduin niin paljon että viljat oli otettava takaisin. Mutta pitäisi kuulemma vielä yrittää ja kun kysyin olisiko kuitenkin oman terveytenikin kannalta parempi vaan lopettaa imetys niin hänen kommenttinsa oli että " sitäkään ei suositella" .... Olen niin ihmeissäni mitä pitäisi tehdä. Tuntuu että nyt tarvitsisi jonkun selvästi sanomaan että tee näin tai näin eikä niin että jokainen valinta on minun päätettävä. Imetyskin on niin herkkä asia etten halua sitä " turhaan" lopettaa jos se todellakin on niin ettei sitä edes suositella mutta jos se on tie lapsen onneen niin tottakai se jää. Kun vaan tietäisi....

Nämä ruuatkin mitä tällä hetkellä menee on ravitsemussuunnittelijan kehoituksesta aloitettu siinä järjestyksessä minkä hän päätti. Mutta siis mitään selvää reaktiota ei mistään ole tullut. Tai omenasta itseasiassa tuli mutta muuten tämä sama kutina- ja ihottumakierre jatkuu ja pahenee. Todennäköisesti joku ruoka tai esim. syömäni mauste ylläpitää oireita mutta kukaan ei osaa sanoa, mitä minun pitäisi tehdä. Purkaa kaikki syöminen vai mitä... Varasin jo ajan yhdelle uudelle allergologille jolla emme ole käyneet, siis yksityiseltä, ja jota yksi ystäväni kehui. Meni ikävä kyllä parin viikon päähän. Tuntuu vaan niin hassulle kun olemme käyneet iho-ja allergiasairaalassa hoidossa ja luulisi että siellä jos missä on " paras" osaaminen mutta eivät vaan tunnu osaavan sanoa koskaan mitään. Ovat vain aina ottamassa sisälle osastolle jossa ei kuitenkaan tapahdu muuta kuin rasvaukset aamuin illoin hoitajan toimesta ja rasvauksetkin on ihan samanlaiset kuin kotona. Eli helpolla emme sinne enää mene.

Yksi hyvä rasva muuten löytyi. Voi olla että on tuttu muillekin mutta se on sellainen kuin A-Derma. Maksaa paljon mutta tuntuu auttavan - jee! :)

Kiitos teille vastanneille vinkeistä ja kannustuksesta! Toivottavasti meilläkin asiat vähän selviäisivät ja saisimme mm. vähän paremmin nukuttua yöt - jaksaisi äitikin vähän paremmin.

Meillä kans alkoi siinä 2kk iässä ensin taipeista leviten hiljalleen koko keholle. Ja kutina on ollut ihan käsittämätöntä. Päänahan kanssa on itketty ja naurettu, se karstan määrä ja sen jälkeen aivan tajuttoman kuiva päänahka, posket olivat ihan rupiset joista kudosneste tirisi, jaloissa punaista pientä näppyä.

Osasin heti välttää yleisesti allergisoivat, imettäessä vielä en itse voinut käyttää mitään tomaattia, kalaa, munaa, sitruksia, suklaata, pähkinää jne.

Vielä en ole antanut kalaa, mutta pikkusia määriä suklaata, tomaattia voi jo syödä. Nyt juuri tänään kävimme uudelleen allergia testeissä epäilyjen alla kaura ja maissi ainakin.

Helteet eivät ole tehneet hyvää vaan silloin kutina ja punoitus/ihottuma pahenevat. Ja hiki luonnollisesti ei tee hyvää. Erinäiset rasvat on tulleet tutuiksi ja niin normi kuin apteekissa sekoitettavat kortisonit ja tosiaan yöt on menny Ataraxin voimin nyt kokeiltiin Aierusta (tai sinne päin). Mutta nyt on meillä alkanut iho pysyä ilman älytöntä kortisonilla lotraamista. Ja olen todella kiinnittänyt huomiota mitä syö, tosin isoveli ehtii aina antaa jotain, mutta leivätkin luen tarkkaan mitä sisältävät.

Ja se on todella vaikeaa välillä erottaa ruokia kokeillessa tuleeko lehahdus ruoka-aineesta vai esim. kuumuudesta ja meillä väsymyskin saattoi saada ihon punoittamaan.

Mutta tsemppiä kyllä aika ainakin helpottaa jos ei kokonaan paranna.

Ja meillä esikoisella oli pienenä ihottumaa, mutta se vaihtui infektioastmaksi.

jotenkin ihmetytti tuo että iho-oireita ei ole vaan paha atooppinen ihottuma? Kyllähän se voi olla allergiaoire, ja meidän tytöllä olikin. Eli kortisonikuurin jälkeen ihottuma tuli ja tulehtui heti, mutta kun ruokavalio selvitettiin alusta alkaen, se ei enää tullutkaan takaisin. Tyttö oli allerginen mm. perunalle rintamaidon kauttakin, ja lähes kaikelle muullekin. Nyt 3v ja ihottumaton lapsi: perusvoiteella rasvaaminen talvisin yleensä riittää, ruoka-allergiat lähes parantuneet.

Kun teidän lapsella on ikää vasta 8kk, olisi kai vielä mahdollista olla viikko-pari pelkällä erityiskorvikkeella (kokeilla vaikka toista merkkiä, jos menisi paremmin), ja selvittää, jos ihottuma olisikin allergista? Sitten ei ainakaan jäisi asia epäselväksi.

...että tällä hetkellä ruokavaliossa on äidinmaito (minulla maidoton ja munaton dietti) ja almiron pepti (ei syö kuin maissin kanssa velliin tehtynä ja vähän isin antamana), peruna, maissi, riisi, kaura, porkkana, kukkakaali, päärynä, persikka, banaani, possu, kurkku ja luumu.

Oireet loppui melkein kuin seinään kun lopetin imetyksen. Ei auttanut tiukkaakin tiukempi dieetti. Pojalla(6kk) maitoallergia ja kananmuna- allergia. Lopetin imetyksen lääkärin kehoituksesta kun poika oli 4.5kk.

Silloin oli korvikeena Nutramigen mistä sitten alkoi tulla pulautuksia ja vaihdettiin Nutri-soijaan. Nyt on ollut paljon helpompaa kokeilla uusia ruoka aineita kun tietää varmuudella mistä reaktiot johtuvat.

Nykyään yöt sujuvat ja poika on hyväntuulinen päivällä. Tsemppiä teille että kaikki selviää.

eli puhutaan vain atopiasta ja hoidetaan oireita, eikä olla kiinnostuneita syistä, jotka useimmissa tapauksissa ovat ruoka-aineallergioita! Varsinkin vuodeosastolla kohtelu ja hoito on ollut ala-arvoista, elleivät ruoka-aineallergiat näy prickeissä (meillä vain maito näkyi, vaikka lapseni oli allerginen käytännöllisesti katsoen kaikelle vuoden ikään saakka: vain riisi ja kypsennetty päärynä kävivät). Olen itse hakenut apua yksityiseltä ja käynyt I&A:ssa pelkästään astmatutkimuksissa.

Lehahdukset eivät todellakaan ole itsestäänselviä ruoka-aineallergioissa, sillä joillakin lapsilla oireilu alkaa vasta 1-2 päivän, tai jopa viikon päästä. Lisäksi kuulostaa siltä, että lapsesi on moniallerginen ja että hänen oireilunsa on jatkunut niin pitkään, ettei kierrettä saa enää muuten kuntoon, kuin 1-2 viikon kapealla dieetillä, jolla ainakin pahimmin oireita aiheuttavat ruuat saadaan pois ruokavaliosta. Sen jälkeen iho rasvataan kuntoon kortisonilla ja ruokien kokeilu aloitetaan yksitellen: jos oireita tulee, ruoka todennäköisesti ei sovi ja jos oireita ei tule viikossa (joillakin lapsilla pitää odottaa jopa 2 viikkoa), voi varovasti olettaa, että ruoka sopii.

Itse lopettaisin vastaavassa tilanteessa ehdottomasti imetyksen, sillä oma lapseni ehti allergisoitua dieettien aikana rintamaidon välityksellä todella monille ruuille, ja pahimmin hän edelleen oireilee joillekin, joita söin pitkään ja paljon imetysdieetin aikana:(

Yksityisellä puolella hyviä allergologeja ovat esim. Liisa Kuikka ja Tiina Tuomela, vastaanotto Pikkujätissä.

TSEMPPIÄ ALLERGIOIDEN SELVITTELYYN!

mutta tutkimuksissahan on todettu, että naisten rintamaidon koostumus on erilainen, toisilta löytyy isojakin ainesosia (esim. lehmänmaidon tunnistettavia proteiinin osia) ja toisilla elimistö pilkkoo proteiinit pienemmäksi. Näissä tapauksissa lapsikaan ei reagoi rintamaidolle kovin helposti:) Minä vain taisin kuulua ensimmäiseen ryhmään ja siksi imetyksen lopettaminen helpotti heti oireita, vaikka dieetti oli tosi tarkka ja tiukka.

Mutta jos dieetillä saa lapsen oireettomaksi ja itse jaksaa dieetata, niin sehän on loistava juttu:)

Kylläpä te olette ihanan kannustavia! Ja kiva kuulla että Liisa Kuikka on koettu hyväksi lääkäriksi, hänelle meillä onkin aika tuloillaan.

Tuo imetyksen lopettaminen pelottaa ja jännittää kovasti. Olen yrittänyt jo valmistautua siihen että kohta sen on jäätävä jos meinaa saada jotain selvyyttä neidin tilanteeseen. Se on meille molemmille tosi tärkeä asia ja en tiedä miten tyttö suhtautuu imetyksen lopettamiseen. Mutta kuten joku kirjoittikin niin toivon että se on meilläkin kovempi paikka minulle kuin tyttärellemme... Pitäisi vain saada korvike jota hän suostuu syömään mutta eiköhän sellainenkin markkinoilta löydy :)

Mutta pakko myöntää että pettymys iho- ja allergiasairaalaa kohtaan on suuri! Ihan hyvää kohtelua olemme siellä saaneet, varsinkin muutamat hoitajat ovat olleet todella ihania, mutta ei se riitä kun tilanne ei kuitenkaan helpotu. Ja kyllästyttää ravata siellä kun mitään ei tapahdu.

Kiitos vielä teille kaikille! On niin helpottavaa välillä kuulla ettei ole ongelmiensa kanssa yksin! :)

Jaksamista helteiden keskelle!

hei,

meillä myös 10kk allerginen-atoopikko poika. Maitoallergia todettu lääkärin valvonnassa tehdyllä altistuksella 2,5kk iässä. Pric-testeissä ei näkynyt mitään, ei edes maitoa. Kananmuna allergia on myös, poika oireilee kun rikon kananmunia. Atopiaa tuntuu pahentavan mm. banaani, porkkana ja " käsittelemätön" peruna. Perunaa voin käyttää vain niin, että keitän lähes kypsäksi, pakastan, keitän kypsäksi ja tarjoilen. Perunan rakenne muuttuu jotenkin kun käsittelykertoja on monta ja näin poikamme sietää perunaa. Toinen vaihtoehto perunasta on Oolannin valmis pakaste perunamuusi, joka käy myös hyvin lapsellemme. Kortisonia ja elideliä tarvitaan silloin tällöin edelleenkin. Jostain iho oireilee ja lehahtelee aina välillä?! Salapoliisina saa olla ja selvitellä mistä mikin aina johtuu ja aina en todellakaan löydä vastauksia.

Imetyksen lopetin kun lapsemme oli 6kk, koska iho lehahteli jatkuvasti. Olin maitoallergian toteamisen jälkeen itse maidottomalla ja munattomalla dietillä. Muita ruoka-aineita en karsinut vaan päätin lopettaa imetyksen ja iho-oireet vähenivät selvästi kun siirryimme Almironiin. Suosittelen! Imetyksen lopettaminen oli minulle hankalampaa kuin pojallemme. Itse itkeskelin muutaman päivän ja poika haki päivän tissiäni. Tottui pulloon ja Almironiin nopeasti.

Voimia sinne!

Nostan tätä, kun huomasin, että tässä on paljon asiaa.

Mitähän näille lapsille kuuluu nyt? Oma allerginen lapseni on parantunut, mutta kovia on koettu aikoinaan. Imetysdieetin huomasin hyväksi ratkaisuksi, lapsen suolisto rauhottui... Mutta välillä olin lähes paniikissa siitä, että mitä maitoa lapseni voi juoda ja mitä hän voi syödä... Kokeiltiin lähes kaikki erikoiskorvikkeet... Eräs lääkäri suositteli 8kk:n ikäiselle riisimaitoa... Onneksi allergialääkäri Tiina Tuomela keksi vielä Almiron peptin, joka sopi lapselle. Iho vaatii rasvausta, mutta kortisonia ei tarvitse käyttää.

Hei,

ensimmäisenä kannustaisin liittymään Yahoon allergialistalle. Siellä on tarjolla roppakaupalla vertaistukea ja tietoa allergioista. Toinen keskustelupaikka allergioille on www.histamiini.com.

Toiseksi etsi hyvä allergialääkäri. I&A sairaala ei ole välttämättä sitä.

Kolmanneksi oman kokemukseni pohjalta suosittelisin miettimään myös kosketusallergioiden mahdollisuutta:

- Nikkeli neppareissa ja vetoketjuissa iholle vastattuna

- Muovitettu frotee sängyssä lakanan alla

- Meikit ym. hoitajan kemikaalit

- Tekokuidut iholle (siis lapsen vaatteissa tai hoitajan vaatteissa vastattuna)

- Pesuaineet, pyykinpesukoneen toiminta, käyttöön ylimääräiset huuhtelut vaatteille, pesu 60 astetta ei huuhteluaineita

- Mahdollisimman vähän kemikaaleja lapsen ympäristössä esim. kylpyöljyjä ym.

- Käyttöön vain valkoisia puuvillavaatteita hetkeksi lapsen ihoa vasten (väriaineillekkin voi olla allerginen)

Ruoka-aine allergiat voisivat olla todennäköisempi syy kuin nuo kosketusallergia jutut mutta kun iho on ärtynyt valmiiksi niin kemikaalit ym. ärsyttävät herkästi.

Kannattaa lukea allergialistalta (löydät googlella osoitteen) imetysdiettaajien kokemuksia ja vinkkejä. Jos diettaat niin tee se hyvin. Jos oma terveys tai muuten ei pysty niin kokeile ihmeessä siirtyä korvikkeelle ja pumppaa vaikka sen aikaa talteen jotta voit palata imetykselle tarvittaessa tai halutessasi. Kun on sopiva korvike tai imetysdietti niin sitten voisi aloittaa alusta noiden kiinteiden kanssa. Silloin mahdolliset reaktiot olisi helpompi huomata. Mutta tällaiset asiat on hyvä suunnitella allergioihin erikoistuneen lääkärin kanssa niin ei tarvites itse pähkäillä ja ihmetellä liikaa.

Itselläni on kaksi allergista lasta jotka reakoivat iholla kosketusallergioihin ja suolisto-oireilla ruokiin. Tosin kuopuksella on ollut pääsiäisestä asti ihottumaa joka on ehkä osin siitepölyistä johtuvaa mutta selvittely edelleen kesken. Välillä olen tosi väsynyt ja kypsä näihin allergioihin mutta kun sitten taas löytyy tilanteeseen selvyys niin helpottaa. Kuopuksen ihottumatkin olen nyt jo pystynyt hyväksymään enkä enää itke vaikka tänäänkin heräsi päikkäreiltä vaattet verisinä. Yöt meillä on kanssa hankalia. Tosin ruokavaliolla on päästy siihen että välillä herätään vain pari kertaa ja toisinaan sitten useammin. Hieman pelottaa miten jaksetaan kun kolmas syntyy mutta eiköhän sitä jotenkin. Kyllä tähänkin tottuu ja allergiat on meidän perheessä tavallaan tavallista arkea jo.

tsemppiä, selvittelyvaihe on kaikkein raskainta kyllä se helpottaa ennemmin tai myöhemmin.

T. MiTeSa ja kaksi allergista lasta

Meidän pojalla (11 kk) on myös atopiaa, ei noin laajalti, vaan onneksi vain pieniä alueita, mutta pahimmillaan on meilläkin nuo kohdat olleet veriset ja visvaiset. Allergioita on selvitelty usean lääkärin voimin. On tehty testejä ja kumpikin ollaan oltu erilaisilla välttämisdieeteillä, ilman apua. Pojalla on ollut useita viikkoja hyvin rajoitettu ruokavalio (4-5 ruoka-ainetta). Reilu viikko sitten lopetin imetyksen ja kas, iho on alkanut parantua! Olen suunnattoman helpottunut ja toivon tosiaan, että paraneminen olisi nyt lopullista. Ilmeisesti joku minun käyttämäni ruoka-aine on kuitenkin aiheuttanut allergista reaktiota. Maidolle tuo ei ainakaan ole allerginen, koska juo tavallista korviketta. Nyt saamme vihdoin alkaa laajentamaan ruokavaliota pikkuhiljaa ja toivottavasti se allergian aiheuttajakin sieltä löytyy.

Mieleeni tuli vain, että teillä on aika paljon noita ruoka-aineita käytössä. Voisikohan niistä löytyä osasyyllinen?

Kirjoitin aiemmin vain moniallergisemme asioista. Meillä on myös 4v8kk astmapoika, jolla allergioita on alkanut tulla yhä enemmän viimeisen vuoden aikana. Imetin häntä 11kk eikä silloin reagoinut millekään.

Kuopustyttäremme on nyt 1v4kk ja ensimmäiset 5kk hän nukkui läpi yön, mitä luksusta :) Sitten alkoi yölevottomuus ja allergiaepäilyt. Imetin 11kk ja hänellä oli aivan suloinen iho koko ajan. Nyt iho on muuttumassa atooppiseksi. Vältettäviä ruoka-aineita on muutama ja siitepölyallergioita.

Olikohan tässä nyt päätä tai häntää...pointtina oli kai se, että itsekin kannatan imetystä silloin kun dieettaaminen ei ole äidille liian rankkaa ja sillä saa oireet pois. Eikä onneksi kaikki allergisetkaan lapset reagoi äidinmaidon kautta.

että oletteko olleet lainkaan pelkällä erikoismaidolla? Siis ilman kiinteitä ruokia ja äidinmaitoa?Onko teille ehdotettukaan sitä? Äidinmaidon mukana voi tulla maidottomasta ja munattomasta dieetistä huolimatta erilaisia allergisoivia aineita ja kuten tuossa aiemmin todettiinkin niin vielä 8kk:n iässä olisi mahdollisuus tehdä tuollainen kokeilu. Sitten saisitte ainakin selvillä onko kyseessä ruoka-aineallergia vai ei. Onhan tuo nimittäin niin hirveä tilanne ja kokemuksesta tiedän että univajeesta ei toivu vuodessa eikä aina kahdessakaan. Meidän vauvalla oli erikoismaidon lisäksi käytössä vain 3 ruoka-ainetta pitkälle yli vuoden ikään, sillä ei olisi imetysdieetattu sitten millään....

Meillä nyt 1v2kk ikäinen atoopikko. Ihottumaa oli pieniä länttejä parikuisesta alkaen ja pahenivat vähitellen. Pahin takapakki tuli kun aloiteltiin maitotuotteita 10-kuisena, sitä ennenkin oli kyllä herännyt monta kertaa päänahka verille raavittuna. Lääkärin ohjeet lastenpolilla oli kortisonia, kortisonia, kortisonia. Prick-testeissä ei näkynyt mitään.

Maidon aiheuttamat oireet kyllä olivat minusta selviä ja yksityinen allergialääkäri vahvisti epäilyni maitoallergiasta oireiden perusteella. Itse olin maidottomalla, munattomalla, naudattomalla ja viljattomalla jonkun aikaa, mutta viljat saimme onneksi takaisin aika pian. Imetyksen lopettaminen selvensi meillä tilannetta, täysin " syyttömiä" lehahduksia tulee enää tuskin koskaan ja ollaan pärjätty ilman kortisonia viimeiset 2 kuukautta. Maito ja muna ovat meillä pahimmat, sitten iso joukko kasviksia: tomaatti, paprika, omena, mansikka, banaani jne. Etenkin raa' at kasvikset ovat myös niitä, joita en ole kovin innolla edes kokeillut, kypsentäminehän usein heikentää allergiavaikutusta.

Mutta tuo, että ihottuman pitäisi tulla kasvoihin on puppua, meillä jaloissa näkyi ensin ja jalassa on ollut ne kaikkein pahimmat vuotavat ihottumat. Samoin ruoassa on meillä viive, ihottuma pahenee vasta n. puolen vuorokauden sisään, mikä ei yhtään helpota salapoliisintyötä.

Minäkin suosittelisin pelkkää erikoiskorviketta ja korkeintaan yhtä-kahta ruoka-ainetta viikon-pari. ja etsi se hyvä allergialääkäri, iho- ja allergiasairaala ei välttämättä kuitenkaan ole se 100% luotettava, sielläkin on kaikenlaisia lääkäreitä.

Meillä on muuten 3 lasta, joista vain yksi on atoopikko, toisella on siihen vähän taipumusta, kolmas on ihan normaali-ihoinen.

Jaksamista!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat