Vierailija

Olen ollut nyt lapseni kanssa kahden naapuritaloissa asuvan lapsen luona leikkimässä (siis kaksi eri kotia). Ja he meillä. Minua on vain kummastuttanut käytäntö, kun minut ja lapseni on kutsuttu vieraaksi.

Toisessa paikassa naapurin poika sai törkeät raivarit joka toisesta tavarasta, johon lapseni koski. Repi niitä lapseni kädestä ja pojan äiti tuli siihen sitten sanomaan " Ei saa koskea siihen leluun. Se on minun poikani lelu. Sinun täytyy antaa se hänelle." Minulla on lapseni kanssa sääntö, ettei kenenkään kädestä saa leluja ottaa. Ja näin kävi siis melkein joka toisen tavaran kanssa. Ja olen käynyt siellä nyt useasti (enää ei huvita) ja kuvio on joka kerta sama.

Nyt kävin toisessa kodissa, jossa oli taas tyttölapsi. Tyttö kulki vihaisena pitkin huonettaan ja sanoi n. 90% tavaroista, joihin lapseni koski " Sinä et saa leikkiä sillä, se on minun lelu. Sinä voit katsoa, kun minä leikin sillä." Ja tämä toistui ja toistui. Lopulta hän toi lapselleni NUKENVAATTEEN ja sanoi " Tällä sinä voit leikkiä." Tytön äiti ei puuttunut asiaan millään tavalla.

Meillä on kotona tapana, että jos pyydetään vieraita (lapsia) leikkimään he saavat leikkiä kaikilla poikani leluilla. Totta kai meillä olevat lelut on " minun poikani" leluja, mutta eikö kaverin kotiin kutsumisessa ole se pointti, että leikitään yhdessä? Jos jostain syystä lapset haluavat leikkiä samalla lelulla niin sitten vuorotellaan.

Minun ei ainakaan tee mieleni mennä tällaisille vierailuille enää. Lapselleni tulee todella paha mieli (ja itse tulen vihaiseksi, koska mielestäni käytös ei ole korrektia), kun tavaroihin ei saa koskea.

Nyt vaan tuntuu, että enemmistöllä on meidän kodista poikkeavat tavat. Eli olenko ihan hakoteillä itse? Mitä mieltä olette?

Kommentit (9)

ap tässä. Lapseni on 2,5v eikä ole koskaan rikkonut kenenkään leluja, on aika rauhallinen muutenkin.

Neloselle: minäkin olen ajatellut, että teen niin, että jos lapsella on joku ehdottomasti suosikkilelu niin se laitetaan kaappiin vierailun ajaksi. Toistaiseksi lapsellani ei vielä ole ollut mitään suosikkileluja.

Mukavaa kuulla, etten ole ainoa, jonka mielestä tuollaisessa käytöksessä on jotain kummallista. etten ole ihan nipo.

meillä on ehkä yksi lelu (unilelu) josta tulee kova haloo jos joku vieras koskee ja siihen selitän että " nostetaan tämä ylös nukkumaan niin voitte leikkiä kaikilla muilla leluilla.."

Meidän 3v. tyttö on mm. vieraillut samanikäisen kaverinsa luona (äidit mukana) ja jos on tullut kovaa riitaa lelusta niin on laitettu lelu kokonaan pois hetkeksi.. Kerran jouduttiin laittamaan 5 lelua hyllylle.. :) Nyt kyllä leikkivät todella hyvin yhdessä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja lapsilleni tehnyt selväksi että tällöin ei oteta sitten vieraan kädestä lelua kun tämä jotain mieluista löytää.

Eli lelu per perse käytäntö...

Avoimessa kävi eniten ärsyttämään tällainen 5v pikku häirikkö joka tahallaan kasasi kaikki hienoimmat lelut nurkkaan " omaan majaansa" , ei siis leikkinyt niillä vaan piti huolen että muut eivät kivoimpia juttuja saaneet ja äitinsä vielä piti puoli, hohhoijaa... Terve vaan Mikael ja sen mutsi =p

Yleensä meillä tuollaisissa paikoissa käynnit ovat loppuneet lyhyeen. Poikkeuksena sellainen perhe, jossa me vanhemmat jo pitkältä ajalta ystäviä - sinne mennessä otetaan omia leluja mukaan.

Kotiin kun tulee lapsivieraita, niin ne rakkaimmat lelut, joilla lapsi ei anna muiden leikkiä laitetaan pois. Samoin valitettavasti monien perheiden kohdalla täytyy kalliit tai rakkaat rikkoutuvat lelut laittaa pois, että ne olisi vierailunkin jälkeen ehjinä. Joskus ihmetyttää, miten joillakin lapsilla menee melkein kaikki rikki mihin koskee... varsinkin sellaiset lelut, mitä itselle tekis mieli.

Niin meillä lapsilla on toki ne lempilelunsa, ja niistä ne haluavat pitää tarkkaa huolta ettei niihin muut saa koskea. Mutta sitten kyllä muihin leluihin saa, ja pitääkin antaa kavereiden leikkiä.

Eräs lapsi toi jopa omia lelujaan meille ja sitten oli kiva leikkiä kun kaikilla oli samantyylisiä leluja ja hauskaa. Vaihtelivat välillä leluja leikin aikana. Ja sitten kun viraat lähtivät, me vanhemmat sanottiin että ei voida ottaa mukaan toisen leluja.

Mutta kädestä ei saa ottaa. Ja jos jonkun lelun haluaa niin hakee kaverille tilalle jonkun toisen kivan lelun.

On meille sattunut sitten niitä ilkeitäkin lapsia, jotka joka kerta rikkoivat jotain käynnillään. Ei ollut kivaa, kun aina jotain oli vierailun jälkeen rikki. Onko ap sun lapsi minkä ikäinen?

Ihan pieniltä tuollaisen käytöksen tieten ymmärtää, mutta vanhempien tehtävä on opettaa käytöstapoja.

Ymmärrän hyvin ettei tee mieli sellaiseen paikkaan enä äkylää jossa lapsesi saa vain pahan mielen. Tai sitten, ota mukaan joitakin omia leluja omalle lapsellesi!

Jospa ne ymmärtävät siitä ettei ole kiva jos ei millään saa leikkiä. Ne toiset vanhemmat siis.

Eli lapset antavat itsekin lempilelujaan kavereiden leikittäviksi, kun heille vain sanoo että saavat itse leikkiä niillä vaikka kuinka kauan kun vieraat ovat lähteneet. Tämä opetettu ihan pienestä asti, eivätkä koskaan ole nostaneet tuollaista metakkaa leluista. Meillä myös on opetettu että toisen kädestä ei oteta mitään. Jos sitten on joku uusi lelu ollut, mikä on ehdoton hitti omalle lapselle, niin ne on vain nostettu kaappiin vierailun ajaksi ettei niistä tule tappelua. Sillähän siitä selviää.

Minä olen kanssa törmännyt siihen että lapseni haluaisi kokeilla jotain lelua (millä omistaja leikkii) mutta kun omistaja ei tahdo nyt lainata sitä kenellekään niin äiti ei sano siihen mitään. Meillä on aina ihan selvää että jos on joku kiva juttu mitä molemmat haluaa tehdä niin sillä leikitään vuorotellen tai sitten ei ollenkaan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat