Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Lapsellani on kaksipistoshoito ja aamulla ensimmäisenä pistetään insuliini.

Voiko insuliinin mitata ruiskuun valmiiksi jo illalla, että aamulla sitten vain pyörittää hieman sormien välissä sitä? On niin pienet annostukset että aamulla unenpöpperössä ei ole kovin kätevää ruveta mittaamaan.

Kommentit (9)

Vierailija:

Lainaus:

Mitä tekemistä sillä on sen kanssa, että insuliini seisoo ruiskussa yön yli.

Tottakai inskat sekoittuvat ruiskussa, mutta ne voivat reagoida keskenään, jos ne on sekoittuneena pitkään. Sitten on laatuja, ainakin Lantus, jota ei saa vetää samaan ruiskuun toisten laatujen kanssa lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mutta kynät sitten taas on eri asia syystä jota tiedä en. Eikö lapsilla voi käyttää kyniä? Senhän voisi illalla kääntää valmiikis ja sitten tuikata..

Voisi käyttää kynää, mutta joutuisi näin ollen pistämään yht 4 krt päivässä kun menee sekä pitkää että lyhyttä. Ruiskulla pistäen vain kaksi pistosta päivässä. Lapsen kannalta mukavampi, etenkin kun kyseessä vasta vajaa 2v diabeetikko.

ap

Mutta ap:n kysymyksestä ymmärsin että on samasta insuliinista kyse ja vetäisi vain valmiiksi ruiskuun. Tälle ei estettä mutta suosittelen varmistamaan asian apteekista. Tällaisissa asioissa ei kannata uskoa palstaneuvoihin

aikoinani kun olin sh-harjoittelussa kotisairaanhoidossa niin vedeltiin diabeetikko-mummoille viikon inskat ruiskuihin valmiiksi ja siitä sitten pistelivät niitä vatsanahkoihinsa itse. eli tämän perusteella voisit vetää illalla valmiiksi mutta varmaksi en uskalla sanoa kun en itse työskentele diabeetikkojen ja insuliinien parissa nykyisin.

Laadut voivat kai jotenkin reagoida keskenään, jos niitä säilyttää yhdessä pitkään. Kaikkia inskojahan ei saa sekottaa keskenään ollenkaan.

Ei saa ottaa valmiiksi ruiskuun, koska sekoitettuna säilyy vain hetken (olikohan tarkka aika tunti).

Itse olen miettinyt sitä voisiko pitkäkestoisen insuliinin (meillä Protaphane) ottaa valmiiksi ruiskuun esim. mummon suorittamaa piikitystä varten, että mummon pitäisi lisätä sekaan vain pikainsuliini (meillä Actrapid), mutta olen ymmärtänyt että insuliini säilyy parhaiten omassa ampullissaan. En siis halua ottaa riskiä että insuliinin teho muuttuisi tms.

Eli ei voi varsinkaan sekoittaa valmiiksi samaan ruiskuun. Periaatteessahan molemmat insuliinit voisi ottaa omiin ruiskuihinsa, jolloin tulisi pari piikitystä, jos vaikkapa tuntia aikaisemmin haluaisi suorittaa annostuksen. Mutta mikä on potilaan verensokeri piikityshetkellä? Sekin vaikuttaa annokseen.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat