Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Onko kondomi ainoa vaihtoehto, kun tuntuu, että e-pillerit aiheuttavat mielialan vaihteluja, masennusta yms.?

Sivut

Kommentit (29)

Kyllä hormonikierukastakin sanotaan, että "Varsinkin ensimmäisten käyttökuukausien aikana voi esiintyä hormonaalisia sivuvaikutuksia, kuten päänsärkyä, rintojen pingotusta sekä painon, mielialan ja sukupuolihalun vaihtelua. Myös iho voi rasvoittua tai kuivua." Kuten kaikilla keltarauhashormonivalmisteilla.

On todella paikallinen. Kätevä ja luotettava. Ei mitään sivuvaikutuksia ainakaan mulla 3 vuoden käytön aikana. Ja kun jätin pois raskauduin välittömästi. Palaan takaisin Nuvaringin käyttäjäksi odotukseni jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pohdin kovasti uskaltaisinko vaihtaa. Pillereitä oon syönyt jo kuusi vuotta, ja nyt vasta alkanut tosissaan miettiä voisiko ajoittainen itkuisuus, ailahteleva mieli ja ahdistus/masennus johtua niistä. Pelottaa vaan luopua niistä, kun ne ovat toisaalta helpottaneet elämää: kuukautiset on säännölliset ja lyhyet, ei ole kipuja...

Miten merkin vaihtaminen käytännössä menee? Aloitetaanko uusi merkki samalla tavalla kuin uusi liuska samaa merkkiä? Tuleeko vaihtamisesta jotain oireita?

Eihän pillereistäkään sanota, että aina esiintyy... En haluaisi mennä ojasta allikkoon, eli vaihtaa toiseen, joka voi aiheuttaa samat ongelmat...

Niin, ja ap:lla ei vielä lapsia, eli sterilointikaan ei oikein tule kyseeseen.

Ollut 1,5 vuotta ja päädyin kuparikierukkaan siksi, kun e-pillereistä mieliala vaihteli niin kovasti ja pms-oireet olivat huipussaan.

Kuparikierukan aikana mieliala on ollut parempi, joskin yhä on pms-oireita. Ne kestän kyllä ja muutenkin tämä kierukka on vaivaton suurimman osan kuukaudesta.

MUTTA menkat ovat jumalattoman runsaat, tulee mieleen lähinnä synnytyksen jälkeinen jälkivuoto... tamponeja ei kierukan kanssa suositella, mutta olen asiasta neuvolassa keskustellut ja saanut luvan käyttää, koska menkkojen parina ekana päivänä ei voi ilman tamponia edes töihin mennä kun vuotoa tulee muuten ovista ja ikkunoista! Pari päivää käytän sitten tamponia ja sidettä.

Nyt on tullut mitta täyteen ja aion kokeilla hormonikierukkaa. Jos se käy mielialan päälle liikaa niin sitten en tiedä mitä teen. Ei tätä kuparikierukan aiheuttamaa vuotorumbaakaan joka kk jaksaisi, varsinkin kun mulla on muutenkin alhainen hb ja se laskee entisestään kun vuodan niin paljon.

Mutta huom, vaikutukset ovat yksilöllisiä ja kuparikierukka on halpa vaihtoehto. Itse maksoin siitä muistaakseni n. 50 e ja ehkäisyteho on tosiaan n. 5 vuotta. Että ei edes harmita hinnan puolesta otattaa tätä kierukkaa pois 1,5 vuoden jälkeen.

Hormonn ikierukka TODELLAKIN vaikuttaa mielialaan! Turha edes yrittää väittää muuta. Eihän niitä edes saa käyttää, jos on aurallinen migreeni tai jos on ollut aivoverenkiertohäiriö.

Mulla ekat pillerit sai mielen ihan sekaisin. Olin joko tosi vihainen tai itkin vuolaasti. Vaihdoin merkkiä ja hormonitasoa ja olen ihan normaali ollut jo vuosia :)

Olihan se mukavaa katsella nyyhkyleffoja kun ei itkettänyt yhtään, mutta silti on mukavampi tuntea erilaisia tunteita, ei ole elämä niin tasapaksua.

Mulla ainakin akne ja kuukautiskivut sen lisäksi, pitkittyneet kuukautiset, kohdunulkoinen kun taas kuparikierukasta oli vain hieman runsaantunut vuoto.

Eli kuparisen valitsisin jos nyt pitäis, mennään kuitenkin varmoilla ja kortsuilla.

itse en haluaisi käyttää hormonaalista ehkäisyä, mutta lapsilluku on nyt siinä mallissa, ettei uskalla luomunakaan vedellä ja varmoihin päiviin en uskalla luottaa. Kortsu on vähän ikävä pidemmän päälle :/

Olen miettinyt kuparikierukkaa, mutta miten se vaikuttaa? Siis näöltään samanlainen kuin hormonaalinen siskonsa, mutta en nyt haluaisi mitään kupariakaan kehooni...

t. luomuhörhö

Mullekaan ei käy hormonaalinen ehkäisy ja ylläri pylläri samoja asioita mietin. Kierukka on myös kallisostos, joten jos tuleekin jotain ongelmia, niin menettää rahat (lääkeffirna kai maksaa, jos lääketieteelleellinen syy, mutta onko ennakkoon varoitettu sivuoire tälläinen syy?)

Miten se kuparikierukka toimii?

myös siedätän itseäni (meillä muut ei allergisia) ja olen huomannut muutoksen. Aiemmin kun vältin oireita aiheuttavia aineita kokonaan, niin sain tosi pahat oireet jos niitä joutui vahingossa ruokiini. Nyt oireet ovat paljon lievemmät ja siedettävät. Enkä usko että kyse on pelkästään iän mukana häviämisestä, sillä tulin allergiseksi vasta aikuisena

Hormonikierukka : Mitä haitta/sivuoireita? (painonnousu yms.)

Kuparikierukka : onko niin, että vuoto on tiputtelua paljon ja kuukautiset runsaammat?

Molemmat: sattuuko laitto?

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat