Vierailija

Mihin esimerkiksi laitatte kaiken ylimääräisen roinan mitä kertyy väkisin? Entä lasten pieniksi jääneet vaatteet ja liian lapselliset lelut. Säilöttekö vai myyttekö heti eteenpäin?

Kyselen tässä siksi kun olemme juuri muuttaneet ja olen käynyt läpi sellaisen urakan että olen aivan poikki. Tavaraa on kertynyt nurkkiin niin uskomattomat määrät että kukaan ei uskoisi. Olen säilönyt vuosien varrella kellariin hirveät määrät lastenvaatteita, vanhoja leluja yms. sälää. Lisäksi äitini kuoli yllättäen muutama vuosi sitten jolloin hieman shokissa tungin hänenkin tavaroitaan mihin vaan mahtui, kykynemättä luopumaan mistään :-(

Siis ihan hirveää ollut näiden tavaroiden kanssa. Olen nyt myynyt kirpparilla ja huutonetissä aika paljon tavaraa ja edelleen sitä riittää.

Eli kysynkin teiltä miten onnistua pitämään koti puhtaana ylimääräisestä tavarasta ja miten päästä eroon sairaalloisesta riippuvuudesta materiaan? Minulla itsellä kun on työn ja tuskan takana luopua mistään kun kaikkea voi muka tarvita joskus tai niihin sisältyy niin paljon tunnearvoa että luopuminen sattuu. Sairasta, mieleni tekisi muuttaa jonnekin vuorille mietiskelemään ilman minkäänlaisia tavaroita, se olisi puhdistavaa....

Kommentit (15)

olen liian laiska myymään nyt kun olen töissä - kotiäitiaikoina harrastin huutista ja kirppareita. Nyt annan pois ne jotka kehtaa antaa, loput uffille tai roskiin.

Omissa vaatteissa ja tavaroissa periaate: yksi sisään - yksi ulos.

En anna itselleni lupaa ostaa housuja, ellen tiedä mistä vanhoista housuista luovun. Sama koskee taloustavaroita, tauluja jne. Ei kirjoja sentään.

Meillä ei ole ylimääräistä roinaa. Mitä se on?

siirtää tuonnemmaksi...Ja samalla kerää koko ajan lisää tavaraa nurkkiin ja sekasortoa ympärilleen.

Meillä on tosi pieni koti (63neliötä, kaksi aikuista ja ekaluokkalainen) ja lähes aina siistiä, järjestelmällistä ja viihtyisää. Ensinnäkin kaikille perheenjäsenille on selvää, että tavarat laitetaan takaisin, kun niitä on käytetty. Ja kaikilla tavaroilla on oma paikkansa. Lapsellekin on selvää, ettei leluja levitellä pitkin päivää pitkin poikin, vaan välillä kerätään edelliset pois, ja sitten vasta levitetään uusi leikki. Ja illalla kaikki lelut ja tavarat omille paikoilleen...Ja jos ei näihin sääntöihin sopeudu, niin sitten lelut kerätään yön aikana jätesäkkiin jäähylle: Takaisin saa, kun muistaa, että itse niistä myös pitää huolehtia. Äiti tai isä eivät ole siivoojia lapsen tavaroille.

Ja siis tosiaan sama pätee aikuisiin. Kun olet syönyt vaikkapa voileivän olkkarissa, voi seuraavan kerran persettä sohvalta nostaessasi ihan yhtä hyvin ottaa sen lautasen ja lasin mukaasi ja viedä keittiöön SUORAAN TISKIKONEESEEN, ei jättää siihen. Loppujen lopuksi vaiva on pienempi, kuin sitten tulla myöhemmin erikseen hakemaan sitä. Ja tämä siis on vain pienenpieni esimerkki. Näin meillä toimitaan automaattisesti: Vaatteet riisutaan pyykkikoriin, ei lattialle. Kengät pistetään eteisessä kenkätelineeseen, ei hujan hajan pitkin lattiaa. Pipoille ja hanskoille on omat laatikot hyllyllä, joihin ne menevät ihan yhtä isolla/pienellävaivalla kuin johonkin tuolille tai lattialle.

Sääntö numero yksi on siis se, että kaikilla tavaroilla on looginen ja käytännön kannalta järkevä paikka (esim. likavaatekori makkarissa, jossa riisutaan, ei alakerrassa kodinhoitohuoneen perällä) ja että tavarat laitetaan niiden paikoille kun niitä on käytetty. Näin pysyy kämppä järjestyksessä.

Ja mitä tuohon tavaroiden kertymiseen tulee. Meillä pienet vaatteet pistetään sitä mukaa kun ne pieneksi jäävät laatikoihin ja säkkeihin, jotka sitten säännöllisesti kuskataan kirpputorille tai UFF:in laatikoihin. Ja sama pätee aikuisten vaatteisiin: Jos et ole käyttänyt sitä vuoteen, tuskin käytät seuraavaankaan...Roskiin, kirpparille tai lahjoitukseen. Kaikki sellainen tavara, jota ei ihan oikeasti tarvitse saman tien kunnosta riippuen kirpparilaatikkoon, lahjoitukseksi tai roskiin, ei mitään sellaista " ehkä vielä joskus" -juttua.

Ja varsinainen siivouspäivä sitten kerran viikossa, jolloin imuroidaan, pyyhitään pinnat, pestään wc jne. Ja silloin tietty kaikille perheenjäsenille omat tehtävät, joista pitää huolehtia.

Tee sitä jatkuvasti vähän, niin et koskaan joudu tekemään paljon! Eikä meillä tosiaan siivota ja puunata koko ajan, tämä menee ihan luonnostaan ja huomaamattaan. Miksi jättäisin tavaran lojumaan, kun samalla vaivalla kun lasken sen mihin sattuu, voin laskea sen sen paikalle? Ja miksi säästäisin jotain, mitä en enää käytä, kun se vain vie tilaa ja luo kaaosta, ja joku toinen voi oikeasti tehdä sillä jotain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Liian pienet vaatteet lähtee heti pois kaapeista, myyn tai säilön. Samaten leluja pakkaan välillä pois jne. Kaikki ei ole yhtä aikaa käytössä.

Kun vaatimukset eivät ole ikään nähden kohtuuttomia (leikki-ikäinen korjaa omat lelunsa leikin jälkeen tai ainakin päivän päätteeksi, kouluikäinen petaa petinsä ja imuroi siivouspäivänä jne.) ei lapsella pitäisi olla vaihtoehtoa olla lähtemättä mukaan! Meilläkin ne lelut, joista ei huolehdita, ts. joita ei jaksa kerätä kehoitettaessa pois, menevät sitten pois. Ensin sanotaan nätisti, sitten sanotaan tiukemmin, että jos ei lelujen keräys nyt ala, niin lelu menee sitten vintille tai roskiin. Ja se uhkaus kanssa toteutetaan. Lisäksi uusia leluja ei osteta, ellei vanhatkaan pysy järjestyksessä. Isommalla lapsella siivoukseen on sidottu viikkoraha. Jokaisella perheenjäsenellä on perheessä omat velvollisuutensa, jotka tietysti ovat heidän ikäänsä ja taitoihinsa suhteutettuja. Piste.

Ja miehen kanssa tämä asia käydään läpi keskustelemalla. Kyllä miehenkin täytyy ymmärtää, ettei lapsilta voi vaatia jotain, mitä aikuiset eivät toteuta, ja kyllä miehen pitää ymmärtää myös, ettei nainen ole mikään tavaroiden kerääjä ja kodinhoitaja. Elämme 2000-lukua hyvänen aika. Tietty jos vaikka toinen on kotona ja toinen työelämässä, jakautuvat kotityöt luonnollisesti vähän epäsuhtaisesti, mutta kyllä jokainen voi omat tavaransa ja vaatteensa laittaa paikoilleen.

sama juttu ruokailun loputtua - hoidan heti tiskit pois. Likaiset vaatteet suoraan pyykikoriin, pieneksi jääneet vaatteet roskiin tai annan eteenpäin, leluille sama juttu. Jos jotkut tavarat pyörivät jaloissa (ts pöydillä, hyllyillä jne) päivästä toiseen, heitän ne roskiin kun kukaan ei niitä tunnu tarvivan. Näillä konsteilla meillä 5 henk perheen talo pysyy suht järjestyksessä, toki on laiskoja päiviä mullakin mutta noin yleensä meillä menee näin.

Teen aina silloin tällöin 27-fling-boogien aktiivisella zonella tai koko asunnossa. Jos päivän varttisiivoukseen ei ole muuta tekemistä, niin sitten teen niin monta fling-boogieta kuin ehdin.

Yhtään tavaraa en ole kaivannut / tarvinnut mitä olen laittanut pois. Sota-ajan perua on moinen hamsterielämä, se oi ok silloin, kun tavaraa ylipäänsä oli vähän.

Minä en myöskään usko, että säilytystiloja kannattaa maksimoida. Loppujen lopuksi niistä tulee vain käyttämättömän tavaran säilytyspaikkoja ja kodista pölyinen menneisyyden mausoleumi.

kaikki mitä et ole viimeisen vuoden aikana tarvinnut: ulos talosta! huonompi kama kierrätyskeskukseen, loput huutikseen, kirpparille.

mä ainakin eliminoin kaiken ylimääräisen. kuolleen tädin tavarat lojuivat aikansa varastossa, lopulta myin ja sain aikamoisen omaisuuden.

Kaikki, mitä en tiennyt omistavanikaan menee roskiin. Samoin vaatteet, mitä en ole käyttänyt viimeiseen vuoteen pois.

Rikkinäisiä leluja säilöin ennen, että korjataan kun keretään. Nyt tiedän, ettei ikinä tule korjattua, joten pois.

Ja tässä juuri heitin 2,5 mustaa jätesäkillistä leluja roskiin ja yksi odottaisi tuolla vaatehuoneessa kierrätykseen pääsyä.

Hitsi en muuten muistanut sitä eilen ottaa mukaan kun köävin sukuloimassa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat