Vierailija

Miksi nyt yhtäkkiä on aivan pakko saada 6-vuotiaalle kännykkä, jos tulee vaikka joku hätä?! Kaikki järki paennut nykyäitien päästä.

Sivut

Kommentit (70)

Vierailija:

Lainaus:

yksin kotona. On aika kylmää jättää eka luoka alkaessa yht' äkkiä aamulla yksin lähtemään kouluun jos ei yhtään ole harjoitellut kotona oloa. Kuinka monella vanhemmalla on mahdollisuus olla kotona kun lapsi lähtee kouluun aamulla, iltapäivällähän voi mennä iltapäiväkerhoon, mutta ei aamulla.

Ja jopa koulujen ohjeistus on, että aamuisin ei lapsi joudu monta tuntia olemaan yksin, vaan tarvittaessa aamulähtöihin sovitaan yhteistyötä luokkakaverien ja naapurien kanssa.

No joo, kuten sanoin: tämä on kunkin perheen itsensä ratkottava. Tuntuu vain siltä, että (kuten ap sanoo) kännykkä hankitaan ilman sen kummempaa harkintaa, koska se on a) tapa ja b) statuskysymys.

iselle. Osaisko joku briiffata yhdestäkään mainoksesta, jossa kännyä markkinoidaan eskari-ikäiselle, ja vielä turvallisuussyistä, jos nyt kerran se on monen argumentti, että mainostajat pelaavat vanhempien peloilla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kyllä sä ap olet nyt tehnyt hulppean huomion. Kerro mitä koulua olet käynyt niin laitan lapset samaan opinahjoon.

Sinusta tulisi vielä vaikka opetusministeri.

Vai etkö todellakaan anna lapsesi puhua ollenkaan kännykkään ennen kuin teininä? Minä kyllä annan jo 4-vuotiaankin jutella joskus minun kännykästäni isänsä kanssa, jos tulee ikävä ja toisin päin. Samoin juttelee välillä puhelimessa kummiensa, isoisänsä yms. kanssa.

Xandris:

Lainaus:

Joten sen vetäminen tähän (kuten sinä asian muotoilet) on aivan relevantti asia, koska se on se peruste, jonka vuoksi en itse aio lapsilleni kännyä hommata vielä nyt.

Pohjoismaiden yhteinen kannanotto matkapuhelimista ja terveydestä

Pohjoismaiset säteilyturvaviranomaiset ovat sitä mieltä, ettei ole tieteellistä näyttöä matkapuhelinjärjestelmien, ei tukiasemien eikä puhelinlaitteiden, epäsuotuisista terveysvaikutuksista, kun säteily on ICNIRPin (International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection) ohjearvojen alapuolella.

Viime vuosina asiantuntijaryhmät ovat arvioineet laajasti sähkömagneettisten kenttien riskejä. Lyhyesti sanottuna heidän johtopäätöksensä ovat olleet samat kuin Stewart Commissionin Iso-Britanniassa vuonna 2000: ¿Tähänastisten tutkimustulosten perusteella altistuminen ICNIRPin ohjearvot alittavalle määrälle radiotaajuista säteilyä ei aiheuta epäsuotuisia terveysvaikutuksia suurelle yleisölle.¿ On julkaistu myös selvityksiä, joiden mukaan biologisia vaikutuksia voi tulla ICNIRPin ohjearvot alittavilla altistustasoilla. Nämä tutkimukset täytyy toistaa ja alan tutkimusta täytyy seurata tarkasti. Tässä yhteydessä on tärkeää muistaa, etteivät biologiset vaikutukset sinällään merkitse vaaraa ihmisen terveydelle.

Matkapuhelinalan kehitys on ollut nopeaa, ja nykyään 80-90 prosenttia pohjoismaalaisista käyttää matkapuhelimia. Koska matkapuhelinten käyttö on näin laajaa, hyvinkin pienellä riskillä voisi olla seurauksia kansanterveydelle. Yleisesti tunnettu periaate riskienhallinnassa on vähentää tai välttää altistusta, jos tähän päästään yksinkertaisilla menetelmillä, silloinkin kun tieteellinen epäily terveysriskeistä olisi heikko tai epävarma. Tässä yhteydessä pohjoismaisten viranomaisten mielestä on järkevää käyttää esimerkiksi hands-free -laitetta, joka vähentää merkittävästi pään alueen altistumista. Tämä tieto pitäisi kohdistaa aikuisille, nuorille ja lapsille. On tärkeää, että vanhemmat kertovat nuorille ja lapsille eri tavoista vähentää altistumista matkapuhelinten säteilylle.

Ja olen puhunut aika monen äidin kanssa kännykän hankkimisesta, ja kyllä se yleinen kommentti on, että " no sehän on siellä luokassa jo kaikilla muillakin" .

Vierailija:

Lainaus:

MIKSI NÄILLÄ 6-7-VUOTIAILLA MIELESTÄSI EI SAISI TAI PITÄISI OLLA PUHELINTA? Entä oletko myös lankapuhelimen käyttöä vastaan (ts. lapsi ei saa yksin jäädessään käyttää sitäkään)? Ja mistä olet saanut käsityksen, että lapsille ostetaan puhelin mentaliteetilla " ettei Nico-Petteri olisi toisia huonompi" ? Suurin osa ei suhtaudu kännykkään yhtä negatiivisesti kuin sinä, ja näkee sen valvottavissa olevana, usein hyödyllisenä välineenä, ja ostaa siksi lapselleen sellaisen. Mistä sinä olet saanut tietoosi/päähäsi, että heidän motivaationsa on silloin joku alemmuudentunne? Olisikohan tämä nyt vain sinun oman negatiivisen kännykkäasenteesi luoma harhakuva, joka korkeintaan pitää paikkansa hyvin harvassa tapauksessa?

Ja ilman tietokonetta ja av-palstaa. Mitä pahaa siinä on jos haluaa lapselle turvallisuutta?? Ei tämä maailma ole muutenkaan kuin ennen. Muistan kyllä kuinka kamalasti itseä pelotti kun oli yksin kotona vaikka reippaasti lupasin jäädä. En halua samaa pelkoa omalle lapselle vaan annan hänelle mahdollisuuden pelossaan soittaa minulle ja edes kuulla äidin äänen.

Helppo mennä väärään bussiin, kuski tuskin tuntee kaikkia lapsia, vaikka koulukyydistä onkin kysetai olettaa, että lapsi on menossa kylään luokkakaverilleen ja hätäännyksissään lapsi sitten jää pois päätepysäkillä ja on 20 kilometrin päässä kotoaan keskellä ei mitään ja seuraava bussi joka paikalle tulee on mahdollisesti sitten se seuraavan aamun koululaiskuljetus.

Tuo on muuten esimerkki elävästä elämästä. lapsi työkaverini ja onneksi lapsella oli se kännykkä.

Xandris:

Lainaus:

Usein vanhemmat hakevat lapsensa ip-hoidosta. Seikkaa jopa kysytään ip-kerhojen alkaessa: kuka noutaa lapsen vai saako lähteä yksin kotiin.

Toistan: tämä on jokaisen perheen itsensä harkittava. Kunhan todella harkitsevat todellisen tarpeen, eivätkä hommaa tuotakin vimpainta vain, koska se on " kaikilla kuitenkin" .

Itse asun Helsingissä, ns. " hyvällä alueella" , köyhänä yksinhuoltajana, sillä sain sukulaisten kautta täältä kohtuuhintaisen asunnon. Täällä oikeasti kämppien neliöhinta on 3500 ->, ja jokapuolella on hyvätuloisia ydinperheitä (tunnen alueelta ja lapseni päivähoidoista - hän on ollut kahdessa isossa tarhassa- yhden ainoan yh:n lisäkseni). Ja koskaan ei kukaan ole kilpavarustellut yhtään mitään! Usein jopa huomaan, että minun lapseni on se " parhaiten puettu" ja varustettu, koska itse nyt satun olemaan esteetikko ja lisäksi minulla on suhteita esim. vaate- ja urheiluvälineliikkeisiin.

Päin vastoin, olen huomannut, että mitä kalliimpi rivari alla ja mitä parempi asema työelämässä (=paljon rahaa mitä tuhlata) sitä vähemmän lapsia kilpavarustellaan. Lapseni parhaan kaverin vanhemmat ovat miljonäärejä, ja tämä poika liikkuu ties missä isoilta sisaruksilta perityissä vetimissä, eikä todellakaan omista kännykkää tai nintendo weetä. Kun sitä on, sillä ei tarvitse leveillä, ja hankinnat tehdään sen mukaan, mitä tarvitaan lapselle, ei sen mukaan, mitä halutaan muiden nähdä lapsella olevan...

Minun poikani lisäksi eskariryhmässä on vain yksi toinen lapsi, jolla on oma känny. Minun pojallani se on etäisän tapaamisia varten.

Asutteko jossain pätemisen tarvetta potevien pyrkyreiden keskellä?

Kyse ei muuten ole hypoteettisesta tilanteesta, vaan esimerkiksi itse olen joutunut menemään ekaluokasta lähtien julkisilla kouluun, samoin joutunee meidän nyt 4-vuotias, kun aikanaan kouluun menee. Tämän kaupungin ainoa ruotsinkielistä opetusta tarjoava alakoulu kun nyt ei vain satu sijaitsemaan yhden tai kahden korttelin sisällä kodistamme.

Maaseudulla tilanne on monilla sama. Meidän oma ei tosin mene kouluun 6-vuotiaana, vaan ehtii juuri täyttää 7 kesällä ennen koulun alkua. En silti usko, että se suurta eroa tekee.

Xandris:

Lainaus:

Kysyt nyt kantaa hypoteettiseen tilanteeseen, joten annan hypoteettisen vastauksen. Kuusivuotiaan ei pitäisi joutua valitsemaan oikeaa bussia yksin, vaan itse yrittäisin sitten järjestää lapselle saaton bussiin.

Joka tapauksessa on aika tyhjää väittää, että kaikki ne kuusivuotiaat, joilla kännykkä on, ovat tuollaisia sankarimatkailijoita, joiden pitää yksin selvitä ruuhkaliikenteessä kilometrien matka mennen tullen ja pärjätä kotosalla yksinään. Kyllä kännyköitä hankitaan koko ajan lapsille ilman sen kummempaa tarvetta, " koska kaikilla muillakin on, eikä meidän Nico-Petteri ole muita HUONOMPI" .

Vai väitätkö, ettet tuntisi itseäsi jotenkin " huonommaksi" äidiksi, jos et olisi välittänyt lapsestasi edes sen vertaa, että ostaisit hänelle kännykän? Hänhän voi tulla asian takia kiusatuksi tai jotain voi sattua, jolta olisi vältytty jos hänellä olisi kännykkä.. niin, siinäs huomaat. Kyseessä on vain meille luotu pelko.

yksin kotona. On aika kylmää jättää eka luoka alkaessa yht' äkkiä aamulla yksin lähtemään kouluun jos ei yhtään ole harjoitellut kotona oloa. Kuinka monella vanhemmalla on mahdollisuus olla kotona kun lapsi lähtee kouluun aamulla, iltapäivällähän voi mennä iltapäiväkerhoon, mutta ei aamulla.

Itse suhtaudun varovaisesti kännyköihin tuon säteilyriskin takia. Kännyköiden laaja käyttö on kuitenkin vasta runsaan vuosikymmenen ikäistä, joten niiden pitkäaikaisvaikutuksesta kasvaviin aivoihin ei ole varmuutta. Minusta se lankapuhelimen hommaaminen takaisin ei ole sekään poissuljettu vaihtoehto!

Kukin harkitkoon kuitenkin itse. Minä ajattelen näin, ja toin sen perusteluineen esille, keskustelun vuoksi. Meitä siis on muitakin ap:n lisäksi, jotka suhtaudumme lasten mobiilihypeen kriittisesti...

Vierailija:

Lainaus:

Kaikista tavaroista, niin vaatteista, kuin peleistäkin voi ajatella samoin, kuin Xandris sinä nyt ajattelet tästä kännykästä.

Minusta kulutuksen pitäisi ideaalisti AINA perustua tarveharkintaan.

Ja vaatteista eroten kännyköissä todellakin on se hiuksenhieno ero, että ne säteilevät, ja niiden käyttöön pienillä lapsilla on syytä suhtautua tosiaankin harkinnalla.

Nonni. Enköhän tuonut jo kantani riittävästi esille. Häivyn hakemaan kummityttöä kylään. S' oon moro!

Esim. meillä olisi 6-vuotiaalle turha hankkia kännykkää. Mies tekee etätöitä kotona, joten yksin olemista ei juurikaan ole. Harjoituksen vuoksi ehkä puolituntia tai tunti, mutta siihen ei kännyä tarvita.

Ymmärrän kuitenkin, että kaikilla ei tällaista mahdollisuutta ole. Silloin on ihan järkevää hankkia 6-vuotiaalle (jonka ero 7-vuotiaaseen ei nyt ole niin valtava) kännykkä.

Meillä lähipiirissä ei harrasteta tuota kilpavarustelua :)

Ei ole harrastettu kun itse olin lapsi, enkä ole itse äitinä harrastanut. Ei istu ajatusmaailmaamme.

Kännyköillä räplätään tilanteissa, joissa ei pitäisi. Niitä varastetaan ja ne rikkoutuvat herkästi.

Vierailija:

Lainaus:

Kysytäänpä tätä nyt toisin päin: Mikä niissä kännyköissä 6-vuotialla sitten on niin huonoa? Miksi ne on demonisoitu? Eihän kotipuhelintakaan kukaan tuominnut siihen aikaan kun sillä pienet kotona olijat soittelivat vanhemmilleen...Kannyköihin saa saldorajat ja pre-payed-liittymät, peruspuhelimissa ei ole pelejä, ja kännyn käytölle voidaan myös sopia selvät säännöt. Ei meidän eskari sillä ainakaan ikinä soita mihinkään ilman lupaa tai tarvetta. Päin vastoin lankapuhelimilla muistan minä lapsuudessani soiteltavan ties mitä pilapuheluita ja maksullisiin numeroihin tms. Oikein " tuunatulla" kännyllä tai valitulla liittymällä ei sellaista edes voi tehdä. Mikä ihme niissä kännyissä ärsyttää?!

Minusta ei kuusivuotiaan pidä vielä olla yksin kotona pitkiä aikoja. Eikä kulkea bussilla minnekään ilman aikuista. Sorry, mutta kun nyt kysyit, niin tuota mieltä olen.

Jos kuusivuotias on max puoli tuntia kotosalla yksinään,l siihen ei tarvita kännykkää tukitoimeksi.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat